Gå til innhold

Rising Storm 2: Vietnam(Bruker Anmeldelse)


Anbefalte innlegg

Jeg har bare spilt rett over 5 timer timer, noe som vanligvis er for kort for å anmeldelse et spill.

Men jeg har spilt Begge Red Orchestra spillene og Risning storm(1) Så jeg føler jeg kan anmelde spillet fordi spillet virkelig er RO/2/RS i Vietnam.

 

Hva er spillet?

Et realistisk mulitplayer only spill med opp til 64 spillere på et kart satt til Vietnam krigen(duh)

Du har to sider, Nord Vietnam og Sør Vietnam, Nord Vietnam har to styrker å velge mellom Vietcong og North Vietnamese Army. Sør Vietnam har US Army og US Marines. Sånn bortsett fra uniformene er det noen små forskjeller feks Marksmen fra army har M14 mens Marines har M40.

Men de er for det meste ganske like.

 

 

 

Man velger så klasse, Du har Riflemen, de har standard våpen, for Nord er dette AK47 og SKS, for USA er det M16A1 og M14. Noen våpen kan videre velges enda en gang, feks. AKen kan du velge mellom AK47, AKM og AK med folding stock. Du får også noe ekstra utstyr, som granater, miner osv. Bare noen få klasser har sidearms, Da de fleste grunts ikke hadde slikt.

Andre klasser er Scout, Machingunner, Markmen, Grenadier, sapper, radioman og til slutt Commander.

USA har også Pilot klassen(helikoptre har tatt plassen til tanks)

Du har combat pilot som flyr little birds og Cobra helikopter også har du de cargo pilots som flyr Huey's som har 2 M60D samt plass til en del soldater.

Alle klasser bortsett fra riflemen har bare så så mange slots, MG og Marksmen har 2, mens Commander har bare 1.

 

Rising%206_zpssthq4xsz.jpg En kommander er smart nok til å stå litt vek fra fronten, mens han kaller inne støtte.

 

Du er satt i en squad som kan ha opp til 6 soldater, en av disse blir Leader, de får noen bonuser, mest viktig er at andre på laget kan spawne på dem, på den amerikanske siden spanwer de på lederen, mens på nord Vietnam sin side, må ha sette ut en «tunnel åpning» Dette er jo et aspekt med det asymmetriske i spillet. Som leder på amerikansk side kan du få soldater til å spawne der du er noe som er bra, men er du død vil de ikke kunne spawne på deg, En tunnel vil ofte ikke være rett på et capture point, men må fysisk finnes og ødelegges av fienden. Så plassere du den lurt kan laget ditt spawne rett utenfor fare og komme inn i kampen fort. Ledere kan også bruke kikkert til å be om artilleri og fly støtte. Dette sendes til Commander som velger hvem han vil prioritere.

Nord Vietnam har såvidt jeg vet bare artilleri(nasty white phosforous) Mens Amerikanerne har Napalm, vanlig artilleri, samt kan kalle inn C47 gunships(puff the magic dragon) Den vil fly i en sirkel og dekke et område med ild fra en Minigun. Er man noob bør man ikke være squad leader og i hvertfall ikke Commander, servere vil kicke deg fort som faen om du er i en slik posisjon og ikke gjør jobben din, samme gjør servene om du er en ubrukelig pilot.

 

Rising%208_zpsjytyou1e.jpg Her er røyk kasta ut og vi venter til den dekker mer, her rykket vi sakte frem mot målet, med kuler som treffer tærene rundt oss, da kaster vi oss ned og fyrer av "in the general direction"  av fienden. Våpen har supressive effect, så har du en MG og legger ned ild stikker vanligvis ikke fienden hode opp.

 

 

Realismen er til stede, dette er ikke ARMA simulator style, men fremdeles ganske realistisk. Et vel plassert skudd er vanligvis nok til å drepe noen. Du kan bli såret og må bandasjere sårene dine, det er ingen medics, er du dø er du dø.

 

Rising%205_zpsu6awybmw.jpg Mer boom!

 

Det er klare forskjeller på våpnene, en M16 er såpass lite rekyl at du kan bruke den på full auto på medium distanse uten store problemer. En AK derimot blir fort vanskelig å bruke på full auto på litt lengre hold. Og mens M16 har veldig lite rekyl på semi auto, vil M14 faktisk sparke en del.

Du vil også føle deg sårbar som en MGr, ja du kan kutte ned dusinvis av fiender om du ligger på riktig sted, derimot er du tung og treig og med kraftig rekyl er du veldig sårbar når du må rykke frem, spesielt i baser og landsbyer, du bruker tydelig lengre tid på å ta frem sikte på en M60 enn en M14 eller AK. Heldigvis har MGre pistol, du vil ikke kunne drepe mer enn 1-2 stykker som kommer rundt svingen i en bygning, men det er bedre enn å bli plaffa ned fordi du er for treig.

 

De fleste våpen kan også justere siktene sine, for å gjøre det lettere å treffe på forskjellige distanser. Selv har jeg ikke hatt så store problemer med dette, brettene er ikke så store(mer om det senere) Jeg har sikkert bomma et par ganger fordi jeg har sikte på 100 meter i stede for 300 meter. Men det er ikke et problem for det meste.

 

Rising%2012_zpsl3p3qdo0.jpg The Pig!

 

Når du beveger musa, beveger du våpenet ditt «løst» på skjermen, dette er noe de andre spillene i serien har hatt og spill som ARMA osv. Noen liker det, andre ikke, selv syns jeg det er mye bedre enn å ha et våpen limt midt i skjermen.

 

Du har 3 spill moduser, det ene Skirmish er for mindre spill på mindre versjoner av kartene, De to andre er at side skal rykke frem og ta over 1 eller flere fiendtlige posisjoner før de tar over de neste så de neste. Den siste er at kartet er flyt med capture points som man må løpe rundt å ta de samtidig som man må stoppe fienden fra å ta de. Ganske standard alle 3 modusene. Man har reinforcments man kan tape om man går tom for de. Igjen ganske standard.

 

Jeg liker virkelig spillet, noen på steam forumet sier spillet er «raskere» enn de tidligere spillene, at det er mer arcady. Jeg ser ikke dette, ja det er kanskje noe raskere enn RO/2, Brettene i de spillene var store og ofte åpene, alle viste hvor de beste sniper posisjonene var og alle kunne ha en bolt rifle. Dette gjorde at det noen ganger endte med at alle bare ligger og skyter på hverandre. Men jeg syns ikke spillet er noe raskere enn RS1 ja de fleste har tilgang på automat våpen, men du dør jo like fort. Jeg ser samme type spille stil som i de andre spillene. Man kaster røyk, man venter, mye krabbing man dør MYE. Det er ikke uvanlig at du løper og tror du er trygg før du hører ping og du har fått en kule gjennom hjelmen. Folk er metodiske. Det blir også naturlige pauser når artilleri blir brukt, nesten alle servere har FF på. Så løper du inn i napalm blir du grilla. Så når commanderen din legger ned artilleri, bør man vente. Dette skaper små pauser. Det hjelper lag å samles før neste store angrep.

 

Jeg kan med glede si at spillet har ingen våpen/kit unlocks. Dette var noe de la til i RO2 og RS1, hvis du drepte så så mange med et våpen levla du det opp så i RS1 fikk du først 30 skudds magasin til thompson, så grep under løpet og til slutt 50 skudd drum mag.

Dette er nå fjerna, man skal spille fordi man liker det, ikke fordi man vil ha super duper mega gun.

Alt er tilgjengelig fra starten, det eneste man unlocker med levler er kosmetiske ting, variasjoner på hjelmer, uniformer, osv.

 

Rising%209_zpstosui7b8.jpg Hue City, så langt det eneste by kartet.

 

 

Men det er problemer, spillet har bare 5 brett, jeg syns alle 5 er gode, langt fra alle er enige om det. Men 5 er alt for lite. De er også noe små syns folk og jeg er litt enig, de føles litt små ut, i hvertfall i forhold til RO2, men kanskje ikke i forhold til RS1.

Et annet problem er at spillet bruker Unreal 3 motoren, samme som RO2 og RS1, det er en del grafiske oppgraderinger og spillet seg «funksjonelt ut» Effektene er fine, men terrenget er ikke altid like fint) Men er ikke lekkert å se på, et større problem er at det er ut som spillet bare bruker 1 kjerne på CPU og mange klager på dårlig ytelse selv med moster PCer. Det er også plenty av bugs jeg har ikke opplevd noen ekstreme selv(som hyppige CTD) Men at du plutselig er stuck på en bitte liten klump i terrenget er vanlig noe som kan være fatalt når en sur Marine fyrer av M60en sin mot deg. Samme når du er prone og skal gjennom åpning, du kommer gjennom til slutt, det tar bare lengre tid enn det burde...

 

Rising_zps94xvcxk5.jpg

Eksplosjoner er fine å se på. 

 

Det jeg er enig med «kritikerne» på steam forumet er at spillet virker litt «on the cheap» Det virker som de ikke ville investere for mye i dette(som UE 4.0) Det ser ikke så mye bedre ut enn RS1 som kom for en god del år siden nå. Det er en del bugs (noe stammer vist fra RO2) hadde disse bugsa hvert borte om de bygget opp fra bunnen av? Kanskje, kanskje ikke. Spillet er veldig bra for meg, det er et slikt spill jeg liker, men de kunne gjort litt mer «effort» de skulle i hvertfall hatt 2 kart til. De skulle ha fiksa en del av disse bugsa som har vært i serien siden tidenes morgen. Og de burde kanskje oppgradert til UE 4.0.

Rising%2011_zpsl6nv8rmc.jpg

Siste matchen jeg spilte nå var episk, første runde(når jeg var USA, gikk begge sider tom for reinforcments, de siste 10 minuttene besto av de som var i livet på begge sider gå rundt og kappe hverandres capture points, de var bare noen få igjen på hver side. så det var mye sniking for å høre etter fiendens føtter,  På dette bilde hadde den nest siste på min squad nettopp blitt drept, jeg vet han som gjorde det var i nærheten, så han og jeg danset sakte men sikkert rundt hverandre i dette lille skogholtet mens vi lyttet etter hverandre. Jeg vant denne duellen. 

Hele den matchen var rar, jeg starta som en MGer og jeg var elendig, ingen kills, nesten ingen poeng, Jeg ga opp og bytta til M16 og fikk en episk runde, mange kills og fordi jeg kappa så mange points etter nesten alle andre var daue, fikk jeg masse poeng. Jeg ligger vanligvis på 150-400 poeng. Så en slik runde får jeg nok ikke igjen med det første, kanskje aldri. 

 

Rising%2010_zpsoy4vowuc.jpg

 

Alt i alt et bra spill, men nevnte svakheter, om dere kan leve med det eller ikke er opp til dere.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...