Gå til innhold

Konvertering (komprimering) av gamle hjemmevideoer


Anbefalte innlegg

Jeg har noen videofiler som er rippet fra analog tape. Hver av dem varer ca. 2 timer, og tar nå rundt 3,5 GB hver. De ser ut til å være kodet i "H264 MPEG-4 AVC", og har en oppløsning på 720x644.

 

Det jeg ønsker er å få komprimert dem litt, slik at jeg lettere kan lagre dem på nett. Finnes det noen "lossless" måte å gjøre dette på, som fortsatt lar meg spille tilbake filene på de fleste dingser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har forsøkt med Handbrake, men vet ikke hvilke settings jeg bør bruke. Den fila jeg testa gikk fra 3,2GB til 950MB når jeg valgte H265 som codec, og det er jeg fornøyd med. Problemet er at denne fila ikke vil spilles av i f.eks Windows Media Player, og om jeg vil spole/skippe så går dette mye tregere enn i originalfila.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har forsøkt med Handbrake, men vet ikke hvilke settings jeg bør bruke. Den fila jeg testa gikk fra 3,2GB til 950MB når jeg valgte H265 som codec, og det er jeg fornøyd med. Problemet er at denne fila ikke vil spilles av i f.eks Windows Media Player, og om jeg vil spole/skippe så går dette mye tregere enn i originalfila.

Kan være Windows Media Player ikke støtter H265. Du kan jo prøve med H264 å se hvordan det vil gå?

Lenke til kommentar

Skal gi det et forsøk nå. Trodde bare ikke at fila ville bli så mye mindre om jeg brukte samme codec som kilden(?).

Så lenge bitraten senkes så vil det i teorien ikke ha noe å si. Men forskjellige codecs gjør ting på forskjellige måter og tar vare på kvalitet på forskjellige måter. Jeg personlig bruker bare H264, spiller av på alt og filene blir generelt små. H265 er fortsatt ganske nytt og er ikke like mye i bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Handbrake en del til å kompresse filene så de blir mye mindre, vil si den er så å si lossless etter min mening og oppfattelse.

Din mening og oppfattelse her er direkte feil.

 

Handbrake er for det første ingen kodek, kun et verktøy som inneholder fler encodere.

Ingen av encoderene som er støttet i Handbrake gir lossless video encoding som tar mindre plass enn orginalen.

Lossless encodes med Handbrake vil gi betydelig større filstørrelser ettersom videoen vil bli ukomprimert for å oppnå tapsfrihet.

 

Til OP, du bør for all del å unngå å gjøre dine videoer mindre. Du kommer til å angre i fremtiden på at du ikke bevarte de med så mye kvalitet som overhode mulig.

 

 

Det er teknisk umulig å gjøre filstørrelsen mindre uten å forringe bildekvaliteten.

 

Harddisk kapasitet og online lagring er alt for billig til at det er verdt å reencode alle disse filmene.

Det vil gå mye strøm til det, og det vil gi tap av kvalitet.

 

Ikke verdt det spør du meg.

Lenke til kommentar

Til OP, du bør for all del å unngå å gjøre dine videoer mindre. Du kommer til å angre i fremtiden på at du ikke bevarte de med så mye kvalitet som overhode mulig.

Det er teknisk umulig å gjøre filstørrelsen mindre uten å forringe bildekvaliteten.

 

Nei, siden disse filmene betyr mye for meg, så ønsker jeg jo helst ikke å forringe kvaliteten. Det må da finnes en lossless måte å gjøre det på? I verste fall kan jeg jo zip/rar-komprimere dem, eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Nei, siden disse filmene betyr mye for meg, så ønsker jeg jo helst ikke å forringe kvaliteten. Det må da finnes en lossless måte å gjøre det på? I verste fall kan jeg jo zip/rar-komprimere dem, eller tilsvarende.

En ZIP/RAR vil ikke klare å komprimere mediafiler noe nevneverdig. Det er ikke nok ikke verdt arbeidet eller strømmen som går med. Mediafiler er allerede ekstremt komprimert med sin videokodek, H.264 som dine filer er kodet i er veldig effektiv.

 

Nei, det finnes ingen tapsfri videoencoder hvor filstørrelsen blir mindre enn orginalen.

Lenke til kommentar

Stemmer for å bare beholde filene slik de er. Du kan reencode dem igjen, men det blir med noe tap. Husk at senere er du vant med enda bedre blidekvalitet enn nå og det du nå vurderer å komprimere ned får du vel plass til på enn Sandisk Cruzer Blade 8GB minnepinne til under 60 kr

Lenke til kommentar

Har du tilgang til original (DV?) så komprimer heller ned fra det enn å rekomprimere fra allerede dobbeltkomprimert materiale. Bitraten er ganske effektiv på h.264 så det er ikke all verden å tjene på det, men det blir alltid litt bedre resultat av å bruke originalen. Testvinneren x264 gir best resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...