Gå til innhold

Sette sammen egen mastergrad


Anbefalte innlegg

Går det an å sette sammen sin egen mastergrad ved universiteter? Jeg begynner på VG3 etter sommeren, og vurderer å studere ved NTNU etter fullført vgs. Jeg har forsøkt å søke litt på google osv, men uten hell, som jeg håper noen her har noen erfaringer eller vet om dette er mulig? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mened du med å sette sammen din egen mastergrad? At du velger alle fagene selv? 

Ja, at man velger fag selv, i stedet for å ta en integrert master(eller hva det heter). Jeg har lyst til å studere matte og fysikk ved NTNU, men jeg lurer på muligheten til å få en mastergrad i matte og/eller fysikk, uten å følge det 5-årige masterprogrammet matte og fysikk. 

Lenke til kommentar

Det er i teorien mulig å få eit universitet til å sette saman ein eigen mastergrad for deg, men i praksis må du nok finne deg ein ferdig studieplan som du kan følge.

 

 

Den store forskjellen på å gå eit 5-årig mastergradløp, kontra å fyrst ta ein 3-årig bachelor etterfulgt av 2 år med påbygging til mastergrad er vitnemåla.

 

Går du for 3+2 år så vil du ha muligheita til å gi deg etter fullført bachelorgrad dersom du ikkje ønsker eller orker å stå løpet ut.

Starter du på eit 5 årig masterprogram så må du fullføre alle åra for å få ein grad, dropper du ut før det så sitter du tilbake med kun vidaregåande som høgste fullførte utdanning.

 

Men fordi 5 årig masterløp krever litt mer så har denne modellen ofte litt høyere status.

Lenke til kommentar

Du får ikke velge alle fagene selv, men de fleste mastere har en del valgfag. 

 

5-årig masterprogram gir ikke bachelorgrad.

 

 

Vil anbefale deg å ta kontakt med studieveileder på NTNU. De hjelper deg, og vil kunne gi deg ganske konkrete svar på alt du lurer på.

 

http://www.ntnu.no/studier/mtfyma/studieveiledning

Takk for svar. Det tenker jeg at jeg sender en mail og spør der :-)

Lenke til kommentar

Det er i teorien mulig å få eit universitet til å sette saman ein eigen mastergrad for deg, men i praksis må du nok finne deg ein ferdig studieplan som du kan følge.

 

 

Den store forskjellen på å gå eit 5-årig mastergradløp, kontra å fyrst ta ein 3-årig bachelor etterfulgt av 2 år med påbygging til mastergrad er vitnemåla.

 

Går du for 3+2 år så vil du ha muligheita til å gi deg etter fullført bachelorgrad dersom du ikkje ønsker eller orker å stå løpet ut.

Starter du på eit 5 årig masterprogram så må du fullføre alle åra for å få ein grad, dropper du ut før det så sitter du tilbake med kun vidaregåande som høgste fullførte utdanning.

 

Men fordi 5 årig masterløp krever litt mer så har denne modellen ofte litt høyere status.

Men er det mer attraktivt for en arbeidsgiver å ansette en med 5 årig masterprogram enn en med bachelor etterfulgt av master? Eller har ikke dette noe å si for karrièren?

Lenke til kommentar

Forskjellen vil vanligvis være svært liten. 

Det er mulig at dersom det står heilt likt mellom ein kandidat som har bachelor pluss to år i fysikk, og ein med mastergrad i fysikk at ein arbeidsgiver vil velge den som har rein mastergrad.

Men forskjellen er liten, og hverken i dagligtale eller lønnsmessig vil det være eit skille mellom kva veg personen har gått for å få ei mastergrad.

 

Den største forskjellen ligg ofte i at studentar som fyrst tek ei bachelorgrad, og deretter bygger på til mastergrad ofte velger å ha litt større bredde. Som f.eks. ved å fyrst ta bachelorgrad i fysikk, og deretter toppe den utdanninga med ei mastergrad i matematikk.

Då vil eleven med 3+2 masergrad ha ein litt større bredde ved å ha fysikkbakgrunn og deretter matte, medan eleven med 5 år matte har større spisskompetanse på matte.

 

Her vil breddekompetansen typisk være meir attraktiv i mindre bedrifter som må ha ansatte som kan brukast til mykje forskjellig, medan store bedrifter ofte vil ha mange ekspertar på smale områder.

Lenke til kommentar

Tanken bak integrerte mastere, er at universitetet kan tilby et mer helhetlig, skreddersydd løp fra start til slutt. Tar du bachelor og master hver for seg, blir dette to separate løp, hvor hvert studie vil ha sitt pensum og sine måter å gjøre ting på. Et femårig studium blir et pakketilbud hvor alt er planlagt og alt henger sammen.

 

Angående hva som er «best»: Det stemmer at det er en viss prestisje ved de femårige sivilingeniørgradene ved NTNU, men i mine øyne har ikke det noe å gjøre med at de er femårige. Det handler heller om at de beste folka går der, noe man for eksempel ser på de skyhøye inntaksgrensene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...