Gå til innhold

Hvilken videoredigering program?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

videoredigering er på bare til å redigere filmsnutter..

 

hvis du vil LAGE/redigere din egen film, med effekter og full pakke, så vil du ha blender og natron, begge er gratis, vet ikke om natron kjører på andre plattformer enn linux men det er ivertfall en her inne som er med og utvikler det, og det kan bli veldig bra hvis du føler for å gi deg i kast med et temmelig omfattende prosjekt.

 

skal du bare klippe og redigere videofilmer fra noe du har filmet helt med kamera som f.eks gopro eller fra mobiltelefonen, så har jeg nevnt kdenlive her men det kjørte ikke så stabilt som jeg skulle ønske, så alternativ da er shotcut, pitivi eller openshot (som og er gratis), eller lightworks og davinchi som er betalingsprogrammer med gratisversjoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva anbefaler du av:

  • Adobe Premier Pro
  • Pinnacle Studio
  • Corel VideoStudio
  • CyberLink PowerDirector

 

https://www.dpreview.com/forums/thread/4095848

 

http://www.techradar.com/news/software/applications/the-best-free-video-editor-1330136

 

Det er det jeg kan finne. Men har ikke satt meg så veldig inn i noen av disse foreløpig.

Kunne ønske det fantes programvare som kan gjøre en DVD film til 4k ultra HD ved å skalere filmen til å bli mye bedre.

Men kun å konvertere tar mye cpu kraft vet jeg.

 

For vertfall så langt er det ingen som støtter å leses av i vanlig blueray eller 4k blueray på 100 GB plate eller 50 GB.

Har vertfall ikke fått det til, så vidt jeg vet bruker blueray MPEG-2, VC-1 & AVC

 

https://www.youtube.com/watch?v=7MX3nQaS0bo

For det virker ikke ut som 4k\8k er standard ennå.

Lenke til kommentar

Men hva anbefaler du av:

  • Adobe Premier Pro
  • Pinnacle Studio
  • Corel VideoStudio
  • CyberLink PowerDirector

 

https://www.dpreview.com/forums/thread/4095848

 

http://www.techradar.com/news/software/applications/the-best-free-video-editor-1330136

 

Det er det jeg kan finne. Men har ikke satt meg så veldig inn i noen av disse foreløpig.

Kunne ønske det fantes programvare som kan gjøre en DVD film til 4k ultra HD ved å skalere filmen til å bli mye bedre.

Men kun å konvertere tar mye cpu kraft vet jeg.

 

For vertfall så langt er det ingen som støtter å leses av i vanlig blueray eller 4k blueray på 100 GB plate eller 50 GB.

Har vertfall ikke fått det til, så vidt jeg vet bruker blueray MPEG-2, VC-1 & AVC

 

https://www.youtube.com/watch?v=7MX3nQaS0bo

For det virker ikke ut som 4k\8k er standard ennå.

 

problemet med alle disse programmene her er at de koster (en god del) penger, så gratisprogrammene jeg har nevnt gjør det samme, men for kroner 0,- uten å måtte hente piratversjoner på piratebay, så jeg ville heller anbefalt et av de jeg nevnte. lærer du deg et av de, så trenger du aldri tenke på at du har betalt for en foreldet versjon, eller ty til tvilsomme piratsider.

 

jeg har den filosofien at fins det et program som gjør noe som er åpent og gratis og å finne på flere platformer (linux, windows og mac os), så bruker jeg stort sett det. har jeg engang lært å bruke det, så kan jeg installere det samme for kroner 0 uansett hvilken platform jeg er på og aldri låse meg fast til verken noen bestemt lisens eller noe spesielt operativsystem.

Lenke til kommentar

Windows Movie Maker eller iMovie vil fungere helt kurant for en begynner. Vil du ha flere funksjoner er DaVinci Lite et svært godt program.

 

Å lage 3d animasjon er et helt fag, men de bruker Cinema 4d og 3ds max.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Windows Movie Maker eller iMovie vil fungere helt kurant for en begynner. Vil du ha flere funksjoner er DaVinci Lite et svært godt program.

 

Å lage 3d animasjon er et helt fag, men de bruker Cinema 4d og 3ds max.

 

det er et helt fag ja, men blender er et proff verktøy og helt gratis, så skulle jeg startet med det hadde jeg gått for blender for det har alt du trenger og mer, inkludert video redigering, problemet er at det er fryktelig komplisert

 

cinema 4d og 3ds max er absolutt ikke mest brukt, jeg satt og lekte med dem + vue og det må vel være 20 år siden, men maya som jeg og husker fra da er nok mer vanlig blandt proffer i dag, se denne tråden om dette emnet:

 

https://www.quora.com/Blender-Vs-Maya-for-short-film-makers-if-budget-is-not-an-issue

 

blender er helt spesielt fordi det har tatt sånn av blandt amatører siden det er gratis, og de lager utrolige ting med det. proffene har så smått også begynt å oppdage blender nå.

Lenke til kommentar

Ulempen med blender det finnes ikke standard maler man kan hente?

 

 

Må kopiere det andre har laget også tilpasse det.

Bildekvaliteten er heller ikke noe særlig mangler antialasing der streker blir urette.

 

Man ser også noe som heter blender tools idiotisk ikke kan man laste ned alt istedenfor å senere legge til DSL hvis man trenger mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke satt meg ned med blender eller lekt med 3d på mange år, men du har jo samme problemet mht antialiasing i alle de andre applikasjonene om du legger texture ("tekstur")? oppå polygon-figurer. polygonfigurene lager du i blender, og det er som med vector-tegning, altså du kan zoome inn i det uendelige uten at det blir kornete, mens tekstur f.eks lager du i gimp eller photoshop og legger "rundt" polygon-figuren ofte er pixel-basert, altså det kan se kornete ut hvis du ikke lager det i høy nok oppløsning i forhold til det du har tenkt å rendre. du kan og tegne på farger osv i blender. hvis du synes figurene på videoen ser kornete ut er det nok fordi han ikke har rendret figuren, så det er en uferdig modell han jobber med,, og det er bare for å spare datamaskinen for jobbing, for den vil ikke klare å rendre en ferdig modell samtidig som han jobber på den.

 

det andre du snakker om som at det mangler maler (templates på engelsk) er feil, det ligger haugevis av det også på nett, og det kan og nærmest bygges ut i det uendelige med plugins etter behov - at de ikke sender alt med standardpakka er ren logikk. men blender krever litt mer egeninnsats enn f.eks vue som jeg syntes var veldig lett å lage landskap særlig i, det er litt vanskeligere å bruke og det er mye mer justeringer som krever teknisk innsikt enn hva jeg husker fra vue. men så tok også vue seg betalt for figurene jeg brukte når jeg lagde landskap og det kunne fort bli dyrt, du er mao. veldig låst og bør ha romslig budsjett om du skal bruke f.eks vue, mens i blender kryr det av open source-tankegang så du kan hente ferdige figurer du kan ta ibruk i dine egne prosjekter helt gratis.

 

hvis du vil ha en litt mer realistisk tilnærming til forskjellene på blender ifra markedslederen maya f.eks kan du se her:

 

https://blenderartists.org/forum/showthread.php?387921-What-makes-other-modeling-software-better-than-Blender

 

Poenget er at hvis du skal starte et sted og lære 3d, så er blender det jeg hadde anbefalt å begynne med. Maya f.eks koster tusenvis av kroner så hvis dette her er på hobbybasis eller for å lage småfilmer du rendrer på din egen lille begrensede pc så sier det seg på en måte selv. 

 

Kanskje tar du deg vann over hodet når du kaster deg ut på det her for det er fryktelig avanserte greier, men kanskje ikke. Er du ung, så kan det godt hende du kan komme langt og bli sittende med god inntekt om du lærer deg dette her, men det er ikke det letteste å begynne med for å si det pent, det kan godt hende det er enklere vei inn på jobbmarkedet å sette seg å lære programering i python e.l, men det spørs jo på hvor kreativ du er, for er du kreativ så er det gøy. Jeg liker å lage grafikk men holder meg stort sett til gimp (brukte photoshop før men har kuttet det ut) men jeg har ikke ork eller interesse lenger til å sitte med 3d i timesvis, derfor ga jeg meg.

 

beklager hvis jeg ødela moroa for deg, men det er nok ikke fult så lett som det virker som du tenkte når du skrev det første innlegget... folk flest nøyer seg med enkel 2d tegning i f.eks inkscape, krita eller gimp, vil du drive med animasjon/film så er såklart steget til blender naturlig men det blir en annen verden mht hva du må kunne av tekniske ting i tillegg til å leke deg med de kreative evnene dine. det blir som forskjellen på å sykle og kjøre jagerfly. men kan du det, så kan du det, det er ikke vanskelig å kjøre et jagerfly for en som har holdt på med det i mange år.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...