Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Application has been blocked from accesing graphic hardware


Anbefalte innlegg

Laptop:

MSI GT70-2PC Dominator

CPU: Intel i7-4810MQ @ 2,80GHz

RAM: 16GB (2x8gb)

GPU: GTX 870m 3GB

OS: Windows 10 home 64 bit

 

Dette er en PC jeg har overtatt brukt i begynnelsen av mars 2017. Den fungerte fint i 2-3 uker. Under spilling av Ark: Survival Evolved frøs skjermen, med feilmelding:

 

"Video driver crashed and was reset! Make sure your video drivers are up to date. Exiting..."

 

Etter dette avslutta Ark. Jeg har prøvd nyeste driver, game drivere og diverse i mellom, men får samme feilmelding enten under oppstart av Ark eller under spill. Jeg har formatert og installert windows 10 fra scratch flere ganger. Jeg har etterhvert fått andre feilmeldinger, bla:

 

"Application ShooterGame.exe has been blocked from accessing Graphics Hardware" (ShooterGame.exe er tasken Ark kjører som).

 

Jeg klarer å kjøre Ark på intergret Intel grafikk-kort relativt problemfritt (alt på minimum og får 15-20 FPS).

 

Jeg har etterhvert også fått samme problem med alle programmer som ønsker å kjøre på det dedikerte skjermkortet, enten ved oppstart eller innen 2-3 minutter etter oppstart (av programmet).

 

Jeg har sett utallige youtube-videoer om alt som vistnok skal fikse dette problemet, alt fra clean installasjon av drivere til endring av registerfiler, ingenting har så langt funka.

 

I natt formaterte og installerte jeg Windows 8.1 på en HDD jeg hadde til overs. PC'n hadde win 8 som ny, så driverne fra msi.com er beregnet for windows 8.1 (i tilfelle det skulle ha noe å si). Samme problem, men litt annen ordlyd på feilmeldingene:

"Out of video memory trying to allocate a rendering resource." (under innlogging på spill-serveren)

og ved senere forsøk fikk jeg: "Video driver crashed and was reset! Make sure your video drivers are up to date. Exiting..."

 

Jeg har lest/sett/hørt at

-man kan prøve å oppdatere BIOS (kvier meg for dette da det høres så komplisert ut)

-Oppdatere drivere for chipsett (sliter med å finne ut hvilken driver som passer min maskin)

-bytte kjølepasta på GPU (har pasta, og tenker at evt kontaktproblemer mot hovedkortet også kan bli rettet opp om jeg tar ut skjermkortet og setter det inn igjen)

 

Nytt skjermkort koster 3000kr +, så det er ikke aktuelt å bytte skjermkort.

 

Hvis noen har forslag, tips eller triks på hva jeg kan prøve for å løse problemet, så er jeg åpen for å prøve det meste...

Endret av IngKogni2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres veldig ut som at skjermkortet har tatt kvelden.

Siden det er snakk om en laptop er vel det å bytte skjermkort nærmest umulig,
jeg aner ihvertfall ikke hvor man får tak i laptopskjermkort,
godt mulig du må på eBay å lete,
du kan ikke bare kjøpe ett vilkårlig skjermkort,

det vil ikke passe i laptoppen din,
og du må regne med å fjerne lodding og lodde inn det nye.

Tror det å bytte kjølepasta også kan være komplisert,
men sannsynligvis lettere enn å bytte skjermkort,
bare vit at garantien ryker om du åpner laptoppen.

Når og hvor ble den kjøpt?

Viss den er under 5 år,

er det godt mulig det er en reklamasjonsak da en laptop er ment å vare mer enn to år,

det skal sies at reklamasjon kun dekker produksjonsfeil.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i starten av innlegget, så er dette en maskin jeg har overtatt brukt, og har derfor ikke kvitering eller peiling på hvor og når den er kjøpt.

Ploberinga er også brutt slik at evt garanti ikke vil gjelde lenger.

 

Skjermkortet er koblet til hovedkortet i PCI Express-kontakt (?)

Se bilde: http://www.ebay.com/itm/CLEVO-Nvidia-GeForce-GTX-870M-3GB-DDR5-for-Clevo-MSI-and-Alienware-/302162703108?hash=item465a4cf304:g:J1sAAOSwZd1VcX73

 

Å bytte skjermkortet virker ikke å være verdens vanskeligste oppgave, men jeg er veldig usikker på om det er verd det å betale 3000kr+ for et brukt skjermkort til en PC som er i ferd med å bli utdatert på ytelse uansett...

 

Jeg byner å frykte at det er skjermkortet som er gåent rett og slett, men, som jeg skrev i første innlegg, er jeg villig til å prøve det meste for å få den til å funke igjen.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...