Gå til innhold

Canon 70D vs Sony A7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei vurderer å kjøpe et nytt kamera og lurer på hvilket jeg skal velge. Det står mellom ett Canon 70D med 10-18mm linse for 8000,- eller en Sony A7 med 28-70mm linse til 8000,-+. Bruken vil gå i cinematic og vlog. Takk for svar

 

Canon 70D vil nok ha bedre AF i videomodus, men tror ikke du kan få vlog på 70D. 10-18 på 70D er en vidvinkelzoom, mens 28-70 på A7 er en standardzoom, dvs litt forskjellig bruksområde for de to linsene - hva trenger du egentlig? Merk også at du ikke kommer over 30p med 70D i full hd, men det spiller kanskje ikke noen rolle hvis du uansett skal ha 24p. A7 vil være bedre enn 70D i dårlig lys, men liker du ikke at AF leter etter fokus i opptakene må du nok bruke manuell fokus på A7. Ingen av disse gir deg 4K.

 

Skal du ha bra kontinuerlig AF i videomodus er Canon et bra alternativ (og 80D er bedre enn 70D), ellers scorer enkelte Sony-kameraer også brukbart på det området, for eksempel A6500. Panasonic har også bra videofunksjonalitet og gir mye for pengene, men er ikke like bra på kontinuerlig fokus. Vlog er ekstra på Panasonic og ikke tilgjengelig på alle modeller.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Hei vurderer å kjøpe et nytt kamera og lurer på hvilket jeg skal velge. Det står mellom ett Canon 70D med 10-18mm linse for 8000,- eller en Sony A7 med 28-70mm linse til 8000,-+. Bruken vil gå i cinematic og vlog. Takk for svar

Canon 70D vil nok ha bedre AF i videomodus, men tror ikke du kan få vlog på 70D. 10-18 på 70D er en vidvinkelzoom, mens 28-70 på A7 er en standardzoom, dvs litt forskjellig bruksområde for de to linsene - hva trenger du egentlig? Merk også at du ikke kommer over 30p med 70D i full hd, men det spiller kanskje ikke noen rolle hvis du uansett skal ha 24p. A7 vil være bedre enn 70D i dårlig lys, men liker du ikke at AF leter etter fokus i opptakene må du nok bruke manuell fokus på A7. Ingen av disse gir deg 4K.

 

Skal du ha bra kontinuerlig AF i videomodus er Canon et bra alternativ (og 80D er bedre enn 70D), ellers scorer enkelte Sony-kameraer også brukbart på det området, for eksempel A6500. Panasonic har også bra videofunksjonalitet og gir mye for pengene, men er ikke like bra på kontinuerlig fokus. Vlog er ekstra på Panasonic og ikke tilgjengelig på alle modeller.

Jeg ønsker et lite kamera som har god nok videokvalitet i både 4K og FHD.

Det må ha en god autofokus i videomodus.

Det må ha en god bildestabilisering i videomodus.

Ønsker også muligheter for slowmotion sekvenser, cinematiske sekvenser, så vil gjerne ha 120 bps.

Det må ha muligheter for timelapse settinger i kamera.

Det må ha mulighet for å tilkoble ekstern microfon. Siden jeg bor i Bodø og det blåser farlig mye her.

Pris kan strekkes til ca 15 000,- inklusive linse

Finnes det noe kamera som tilfredsstiller disse kravene. I så fall, hvilket ville du ha anbefalt? Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Jeg ønsker et lite kamera som har god nok videokvalitet i både 4K og FHD.

Det må ha en god autofokus i videomodus.

Det må ha en god bildestabilisering i videomodus.

Ønsker også muligheter for slowmotion sekvenser, cinematiske sekvenser, så vil gjerne ha 120 bps.

Det må ha muligheter for timelapse settinger i kamera.

Det må ha mulighet for å tilkoble ekstern microfon. Siden jeg bor i Bodø og det blåser farlig mye her.

Pris kan strekkes til ca 15 000,- inklusive linse

Finnes det noe kamera som tilfredsstiller disse kravene. I så fall, hvilket ville du ha anbefalt? Tusen takk for svar

 

Rimelig sikker på at det er umulig å få et kamera til den prisen som har alt du sier. Du må nok opp en del i pris, gjerne det dobbelte. Eneste jeg kommer på nå som har alt du nevner er Sony A7s II, Sony a6500 og Panasonic GH5 (sistnevnte har hatt en del problemer). A7s II koster nesten 30 000 ny for bare huset. a6500 koster 17k uten objektiv.

 

Og når det kommer til autofokus så er Canons nyere kameraer med Dual Pixel AF best, men med mindre du kjøper 1DX Mark II så får du ikke ordentlig 4k, slow motion osv (koster rundt 60 000 + objektiv). 

 

Du kan få et bra kamera til ditt bruk for den prisen, men tror du burde droppe enten 4k, bildestabilisering eller slow motion.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ønsker et lite kamera som har god nok videokvalitet i både 4K og FHD.

Det må ha en god autofokus i videomodus.

Det må ha en god bildestabilisering i videomodus.

Ønsker også muligheter for slowmotion sekvenser, cinematiske sekvenser, så vil gjerne ha 120 bps.

Det må ha muligheter for timelapse settinger i kamera.

Det må ha mulighet for å tilkoble ekstern microfon. Siden jeg bor i Bodø og det blåser farlig mye her.

Pris kan strekkes til ca 15 000,- inklusive linse

Finnes det noe kamera som tilfredsstiller disse kravene. I så fall, hvilket ville du ha anbefalt? Tusen takk for svar

Rimelig sikker på at det er umulig å få et kamera til den prisen som har alt du sier. Du må nok opp en del i pris, gjerne det dobbelte. Eneste jeg kommer på nå som har alt du nevner er Sony A7s II, Sony a6500 og Panasonic GH5 (sistnevnte har hatt en del problemer). A7s II koster nesten 30 000 ny for bare huset. a6500 koster 17k uten objektiv.

 

Og når det kommer til autofokus så er Canons nyere kameraer med Dual Pixel AF best, men med mindre du kjøper 1DX Mark II så får du ikke ordentlig 4k, slow motion osv (koster rundt 60 000 + objektiv).

 

Du kan få et bra kamera til ditt bruk for den prisen, men tror du burde droppe enten 4k, bildestabilisering eller slow motion.

Hvis jeg dropper 4k, siden dette mest sannsynlig ikke blir brukt så mye, hvilket kamera vil passe min beskrivelse best? Panasonic G80? Sony A7? Canon 80D?
Lenke til kommentar

Jeg ønsker et lite kamera som har god nok videokvalitet i både 4K og FHD.

....

 

Dessverre, vet ikke om noe kamera som klarer kravene dine. Skal du ha 4K kan du trygt glemme Canon da de ikke gir 4K på noen av de rimeligere modellene. Du kan eventuelt sjekke Sony RX10 II og Panasonic FZ1000/FZ2000. De har ikke linser som kan byttes, men en OK fastmontert linse. Liten sensor betyr dårligere egenskaper med høy ISO/lite lys.

 

Med utskiftbare linser er jeg enig i Comma Chameleon sin oppsummering. Hvis du er villig til å ofre litt muligheter for lavere pris kan du kan eventuelt også sjekke Panasonic GX8, GX80 og G7, men usikker på eksakt hva som mangler på de ulike modellene.

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen har alle spesifikasjoner i hodet, jeg ville satt opp et regneark med ønsker og så sjekket spesifikasjoner. Kanskje en eller et par modeller står frem som klart best kompromiss. Så kan du heller spørre mer konkrete spørsmål. Med alt for diffust mål vil tråden bare ta av i alle retninger.

Lenke til kommentar

 

Jeg ønsker et lite kamera som har god nok videokvalitet i både 4K og FHD.

....

Dessverre, vet ikke om noe kamera som klarer kravene dine. Skal du ha 4K kan du trygt glemme Canon da de ikke gir 4K på noen av de rimeligere modellene. Du kan eventuelt sjekke Sony RX10 II og Panasonic FZ1000/FZ2000. De har ikke linser som kan byttes, men en OK fastmontert linse. Liten sensor betyr dårligere egenskaper med høy ISO/lite lys.

 

Med utskiftbare linser er jeg enig i Comma Chameleon sin oppsummering. Hvis du er villig til å ofre litt muligheter for lavere pris kan du kan eventuelt også sjekke Panasonic GX8, GX80 og G7, men usikker på eksakt hva som mangler på de ulike modellene.

Hvis jeg ofrer 4k, hvilket ville du ha anbefalt da?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...