Gå til innhold

Israels okkupasjon runder 50 år - bør Israel trekke seg tilbake fra de okkuperte områdene?


  

218 stemmer

  1. 1. Bør Israel trekke seg ut av de okkuperte områdene?

    • Ja
      117
    • Nei
      88
    • Ingen formening
      13
  2. 2. Bør Palestina anerkjennes som suveren stat med fult medlemsskap i FN?

    • Ja
      118
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      22
  3. 3. Bør hele den arabiske verden anerkjenne Israel?

    • Ja
      162
    • Nei
      29
    • Ingen formening
      27


Anbefalte innlegg

Uenig i at vi heller skal si det slik?

Joda, selv om bispemøtet liksom offisielt tok avstand fra DnKs århundrelange jødehat i 2017 for å legge et lag glassur over saken lever åpenbart dette hatet der godt under overflaten ennå. I hvert fall godt nok til at norske teologspirer anno 2019 åpenbart kan og vet langt mer om det jødiske folks hjemlandsrett enn verdens fremste jurister innen folkerett og ikke tar to øre for å sette til side det juridisk anerkjente prinsippet om innsigelsesavskjæring, behandlet i #1976.

 

Så fy og fy og at noen gjør seg til talsmann for slikt! Om ikke “korsfest, korsfest”, så i hvert fall skråling og ironiske nålestikk for å få brakt vedkommende til taushet slik at ikke den evangelisk-lutherske norske kirkes hellige makt blir skadelidende...

 

Jeg representerer ingen andre enn meg selv, et Guds barn frelst i Jesu nåde, men det gjør kanskje du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg representerer ingen andre enn meg selv, et Guds barn frelst i Jesu nåde, men det gjør kanskje du?

Nå, la oss først se på det: Kan du bekrefte at du tror på en hel Bibel, med Moses som forfatter av dens fem første bøker og Esaias/Jesaja som forfatter av den boken som bærer hans navn, alle dens 66 kapitler. Dersom du ikke kan bekrefte dette snakker du her ikke sant om din egen bakgrunn, fordi ET GUDS BARN - en kristen - forkynner ikke noe annet enn sitt frelser og forbilde Jesus Kristus, og HAN gav dette til kjenne! NAVNEkristne finnes det mange av, og selv om DnK slett ikke har monopol på slikt er det usedvanlig stor andel slike der - helt opp til prester og biskoper. Slik bare blir det når en kirke har makt og betydning i verden... 
 
Så: Du har på andre tråder både gitt til kjenne at du er Bibelstudent og at du kjenner gresk (og hebraisk) godt ut fra språklige betrakninger - og med de slagsider mht teologiske synspunkter som man oftest finner i DnK. Kan du avkrefte min mistanke om medleskap i DnK og/eller teologiske studier - prestestudier - ved enten Det Teologiske Fakultet ved Universitetet i Oslo eller ved Menighetsfakultetet samme sted? Dersom nei representerer du også DnK som prestespire, akkurat som jeg selv representerer en uavhengig frikirke som aktiv deltaker (vi har ikke medlemmer) - like it or not. 
 
Til sist, og mest vesentlig i denne debatten: Har du noe SAKLIG å legge på bordet som tilsier at kildene jeg har lagt frem i #1979 er uriktige og Aivens syn i denne saken - at Israel er en okkupasjonsmakt ut fra folkerettslige betraktninger - derfor er riktig, mens kildene lagt frem tar feil, alle sammen? Dersom det ikke gjøres i ditt neste innlegg, anser jeg denne debatten som avsluttet i forhold til deg. 
Lenke til kommentar

Terrorstaten Israel fyrer løs igjen:

 

Israel angrep palestinsk gruppe i Libanon

 

Israelske kampfly angrep natt til mandag en av basene til den palestinske gruppen PFLP-GC øst i Libanon, nær grensa til Syria.

 

Ifølge statlige medier i Libanon var angrepet rettet mot en av basene til den radikale gruppen Folkefronten for frigjøring av Palestina – Generalkommandoen (PFLP-GC), nær byen Qousaya, 70 kilometer øst for Beirut og 5 kilometer fra de syriske grensa.

 

PFLP-GC ledes av den drøyt 80 år gamle militante palestineren Ahmed Jibril og er kjent for å ha nære bånd til Hizbollah og Iran. Flere av gruppens medlemmer har kjempet sammen med Hizbollah i borgerkrigen i Syria. Gruppen har baser i Bekaadalen og Al-Naaemeh rett sør for Beirut.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/lAbXqe/israel-angrep-palestinsk-gruppe-i-libanon

Lenke til kommentar

 

Nå, la oss først se på det: Kan du bekrefte at du tror på en hel Bibel, med Moses som forfatter av dens fem første bøker og Esaias/Jesaja som forfatter av den boken som bærer hans navn, alle dens 66 kapitler. Dersom du ikke kan bekrefte dette snakker du her ikke sant om din egen bakgrunn, fordi ET GUDS BARN - en kristen - forkynner ikke noe annet enn sitt frelser og forbilde Jesus Kristus, og HAN gav dette til kjenne! NAVNEkristne finnes det mange av, og selv om DnK slett ikke har monopol på slikt er det usedvanlig stor andel slike der - helt opp til prester og biskoper. Slik bare blir det når en kirke har makt og betydning i verden... 
 
Så: Du har på andre tråder både gitt til kjenne at du er Bibelstudent og at du kjenner gresk (og hebraisk) godt ut fra språklige betrakninger - og med de slagsider mht teologiske synspunkter som man oftest finner i DnK. Kan du avkrefte min mistanke om medleskap i DnK og/eller teologiske studier - prestestudier - ved enten Det Teologiske Fakultet ved Universitetet i Oslo eller ved Menighetsfakultetet samme sted? Dersom nei representerer du også DnK som prestespire, akkurat som jeg selv representerer en uavhengig frikirke som aktiv deltaker (vi har ikke medlemmer) - like it or not. 
 
Til sist, og mest vesentlig i denne debatten: Har du noe SAKLIG å legge på bordet som tilsier at kildene jeg har lagt frem i #1979 er uriktige og Aivens syn i denne saken - at Israel er en okkupasjonsmakt ut fra folkerettslige betraktninger - derfor er riktig, mens kildene lagt frem tar feil, alle sammen? Dersom det ikke gjøres i ditt neste innlegg, anser jeg denne debatten som avsluttet i forhold til deg. 

 

 

Når det kommer til at Moses skal ha forfattet de 5 Mosebøkene i sin helhet, hva får deg til å tro dette? Ingen i dag kan vite sikkert hvem som har skrevet Bibelens ulike bøker (med mulig unntak av der det står eksplisitt). Generelt må jeg vel si at å ha slike parametre for "sanne kristne" og ikke eksempelvis det doble kjærlighetsbudskapet framstår som merkelig. 

 

Det er riktig at jeg er en glad amatør når det kommer til Bibelspråkene og dette gir meg mye glede. Du er velkommen til å kritisere når du påviser feil. Kanskje mestrer du en alternativ disiplin innenfor bibelspråk og har noe å lære meg? Om ikke noe konkret framvises i en slik retning må man selvsagt anse dine antydninger som tomt skryt.

 

De kildene du oppgir er det jo bare deg selv som har hørt om, ikke engang israelerne selv. Ergo er det umulig å ta deg seriøst på disse "kildene", selv om du lesser opp dritten i de lekreste gullkarafler av retorikk. Generelt må jeg vel si at jeg ikke forstår meg på kristne som er mer opptatt av å forsvare den korrupte israelske staten, enn å forkynne evangeliet. Såvidt meg bekjent var ikke Jesus redd for å kritisere sine egne. Kanskje har man gjort Bibelen og dens opprinnelse til idoler?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Israel fortsetter å spre ut okkupasjonen:

 

Israel vil utvide bosetninger som svar på dødelig bombeangrep

 

Israel planlegger en utvidelse av bosetninger på den okkuperte Vestbredden, etter at en 17 år gammel israelsk jente ble drept i et bombeangrep før helgen.

 

Mandag instruerte Netanyahu statsministerens kontor om å søke til planleggingskomiteen om å bygge om lag 300 boenheter i Dolev nordvest for Ramallah.

 

Utvidelse av bosetninger er ofte Israels svar på palestinske angrep mot den jødiske befolkningen. Det er heller ikke sjelden at husene hvor de palestinske angriperne og deres familier holder til, blir revet.

 

https://www.dagsavisen.no/verden/israel-vil-utvide-bosetninger-som-svar-pa-dodelig-bombeangrep-1.1574680

 

Tyranner og despoter skaper selv alltid sine verste fiender for paradokset er jo at det er nettopp okkupasjonen som fører til at israelske jøder blir angrepet...

Lenke til kommentar

Israel fortsetter å spre ut okkupasjonen:

 

Israel vil utvide bosetninger som svar på dødelig bombeangrep

 

Israel planlegger en utvidelse av bosetninger på den okkuperte Vestbredden, etter at en 17 år gammel israelsk jente ble drept i et bombeangrep før helgen.

 

Mandag instruerte Netanyahu statsministerens kontor om å søke til planleggingskomiteen om å bygge om lag 300 boenheter i Dolev nordvest for Ramallah.

 

Utvidelse av bosetninger er ofte Israels svar på palestinske angrep mot den jødiske befolkningen. Det er heller ikke sjelden at husene hvor de palestinske angriperne og deres familier holder til, blir revet.

 

https://www.dagsavisen.no/verden/israel-vil-utvide-bosetninger-som-svar-pa-dodelig-bombeangrep-1.1574680

 

Tyranner og despoter skaper selv alltid sine verste fiender for paradokset er jo at det er nettopp okkupasjonen som fører til at israelske jøder blir angrepet...

Ingen angrep=bosettinger

Angrep=bosettinger

 

Her snakker vi naturligvis påskudd – og som du påpeker påskudd de selv har framprovosert.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

a) Når det kommer til at Moses skal ha forfattet de 5 Mosebøkene i sin helhet, hva får deg til å tro dette? Ingen i dag kan vite sikkert hvem som har skrevet Bibelens ulike bøker (med mulig unntak av der det står eksplisitt). Generelt må jeg vel si at å ha slike parametre for "sanne kristne" og ikke eksempelvis det doble kjærlighetsbudskapet framstår som merkelig. 

 

b) Det er riktig at jeg er en glad amatør når det kommer til Bibelspråkene og dette gir meg mye glede. Du er velkommen til å kritisere når du påviser feil. Kanskje mestrer du en alternativ disiplin innenfor bibelspråk og har noe å lære meg? Om ikke noe konkret framvises i en slik retning må man selvsagt anse dine antydninger som tomt skryt.

 

c) De kildene du oppgir er det jo bare deg selv som har hørt om, ikke engang israelerne selv. Ergo er det umulig å ta deg seriøst på disse "kildene", selv om du lesser opp dritten i de lekreste gullkarafler av retorikk. d) Generelt må jeg vel si at jeg ikke forstår meg på kristne som er mer opptatt av å forsvare den korrupte israelske staten, enn å forkynne evangeliet. e) Såvidt meg bekjent var ikke Jesus redd for å kritisere sine egne. Kanskje har man gjort Bibelen og dens opprinnelse til idoler?

 

a) Nå, så man "vet ikke" hvem som har skrevet Bibelens første fem bøker - formodentlig fordi noen dypt lærde teolyger med sans for "moderne bibelkritikk" har sagt dette? Du later aldri til å ha lest evangelisten Johannes’ femte kapittel og to siste vers (neida, dette står meg bekjent ikke i prekentekstene foreskrevet i DnK...) eller i hvert fall ikke å ha registert hva der står. Eller muligens Herren Jesus bare var barn av sin tid og tok akkurat like feil som de skriftlærde? (Bare så underlig da at Han korrigerte deres oppfatning både titt og ofte ellers...) Som sagt i bibelteksten: “Tror I ikke hans (Mose) skrifter, hvorledes kan I da tro mine ord?” SÅ dypt stikker altså den troen på Frelseren - men selvfølgelig fremstår slik “hård tale” som merkelig for navnekristne og ikke noe slike kan legge vekt på. .. 
 
b) Jeg har all grunn til å gå ut fra at du slett ikke er “en glad amatør” mht gresk og hebraisk, men - med mindre din vane er å fortelle 16-åringer usannheter - skriver usannhet her. Begrunnelsen hører til i en PM inntil du selv måtte velge å si mer om saken, så slik PM er sendt. Ellers er det tydelig hvordan du i andre avsnitt prøver å tillegge meg skinnargumenter, nemlig antydning om å skryte av å kunne dette selv - uten sitat av det påståtte skrytet, selvfølgelig. Joda, angrep er beste forsvar for den som farer med tomtønnesnakk... 
 
c) Kildene jeg oppgir er det ikke bare jeg som har hørt om, disse er utmerket godt kjent i dag for alle som vil kjenne dem, og du har fått helt konkrete henvisninger om du vil etterprøve dem - men slikt er jo arbeid og kan dessuten gi ny innsikt, så formodentlig ikke vesentlig)! Da Peres uttalte seg var de imidlertid av gode grunner ikke veldig kjent i Israel, da alle kilder jeg nevnte - og linket til - i forrige innlegg er skrevet etter at Peres uttalte seg. Men selvfølgelig “er det umulig å ta deg seriøst på disse "kildene", selv om du lesser opp dritten i de lekreste gullkarafler av retorikk” så lenge du ikke leser kildene. De “vise” skriftlærde i Israel kunne si akkurat det samme som deg ved Jesu fødsel så lenge de ikke sjekket kilder og åsted, nemlig det Betlehem de så dypt og inderlig foraktet. 
 
d) Undres på om det kan ha noe med navnekristendom å gjøre... 
 
e) Vel, i så fall har “man” gjort sin Gud til idol også, bare les evangelisten Johannes’ første kapittel og første vers - faktisk også en prekentekst i DnK, men der er det jo for lengst utgått på dato å foreta seg noe så gammeldags, kjedelig og lite tiltrekkende for såkalte kirkefremmede (vantro altså) som å utlegge Guds ord: Engang ble det i DnK sunget følgende ved presteinnvielse der: “Vår prest som oss skal læra/Guds dyre sanning all,/lat Anden med han vera/i all hans ferd og kall,/så han med kraft og dug/Guds namn til evig æra/Hans reine ord kan læra/med mot og kraft og hug.” Akk, noe så gammeldags! Mye viktigere i dag at prestenspirene er kule, tidsriktige, oppdaterte mht tidens smak innen alt fra musikk og underholdning via hor (papirløst samliv, ekteskap mellom mann og mann/kvinne og kvinne...) og fosterdrap (abort....) til (fremfor alt) fordømmelse så det holder av Guds utvalgte jordiske folk og øyensten jødene, siste helt i tråd med DnKs hevdede læremester Martin Luther! Er jo slik man tekkes de hendene som gir en prest sin rikelige lønn: “Husk det var ikke de svulmende flokke/som fulgte Jesus da Han var på jord,/la derfor antallet aldri deg lokke/bort fra den sannhet som bor i Guds ord” skrev Abraham Thomnson, Kristiansand (1877-1971). Akk, HAN var håpløst gammeldags og utdatert han - så enda godt han rakk å si farvel  til DnK før han skrev noe slikt! 

 

Israel fortsetter å spre ut okkupasjonen:

 

Israel vil utvide bosetninger som svar på dødelig bombeangrep

 

Israel planlegger en utvidelse av bosetninger på den okkuperte Vestbredden, etter at en 17 år gammel israelsk jente ble drept i et bombeangrep før helgen.

 

Mandag instruerte Netanyahu statsministerens kontor om å søke til planleggingskomiteen om å bygge om lag 300 boenheter i Dolev nordvest for Ramallah.

 

Utvidelse av bosetninger er ofte Israels svar på palestinske angrep mot den jødiske befolkningen. Det er heller ikke sjelden at husene hvor de palestinske angriperne og deres familier holder til, blir revet.

 

https://www.dagsavisen.no/verden/israel-vil-utvide-bosetninger-som-svar-pa-dodelig-bombeangrep-1.1574680

 

Tyranner og despoter skaper selv alltid sine verste fiender for paradokset er jo at det er nettopp okkupasjonen som fører til at israelske jøder blir angrepet...

 

Israel kan vanskelig “spre ut” en okkupasjon som bare eksister i hodet på den som er uten kunnskap i Midt-Østens historie og har lettvint forhold til begreper som folkerett. 
 
Det Israel faktisk gjør er å bygge ut sitt eget land, gitt dem gjennom en lovlig trust opprettet på folkerettslib bindende vis av verdenssamfunnet i 1920/1922 og lovlig arvet etter at trustforvalteren - UK - trakk seg ut natten mellom 13. og 14. mai 1948.

 

Verdt å legge med:

 

Dronekrig i Midtøsten

 

Droner er den nye fronten i konflikten mellom Israel og Iran. Kan det føre til en større krig?

 

https://www.nrk.no/urix/dronekrig-i-midtosten-1.14674834

 

Selvfølgelig kan dette føre til større krig. Det jødiske folks fiender - og disse fiendenes medløpere - har samme grunnholdninger i dag som for 100 år siden, så hva annet kan ventes? 
 

Ingen angrep=bosettinger

Angrep=bosettinger

 

Her snakker vi naturligvis påskudd – og som du påpeker påskudd de selv har framprovosert.

 

Slik har den uten historisk kunnskap alltid ordlagt seg. Vennligst ikke forstyrr med historiske fakta å kontrollere, de bare ironiseres bort fordi de står i veien for fattet avgjørelse: Korsfest, korsfest! 

Lenke til kommentar
Så tid for et par nyheter av den typen visse brukere med mer misjonsiver enn kunnskap om saken synes er helt uvesentlige å trekke frem. Ikke helt blodferske, men langt ferskere vare enn mye servert som “nyhet” på tråden:

 

1. 

IPC (“IOC for funkskjonshemmede”) avgjør i 2017 at verdensmesterskapet i parasvømming 2019 skal legges til Kutching, Øst-Malaysia (altså den delen av landet som deles med Bahrein og Indonesia). Kilde: https://www.oceaniaparalympic.org/media-centre/press-releases/2017/09/25/kuching-malaysia-to-host-2019-world-para-swimming-championships/

Sittende statsminster i Malysia (ikke statsminster 2017) Matathir Mohammed, 93 år gammel og velkjent antisemitt, benytter i januar i år anledningen i et intervju på BBC til å fortelle verden at jødene er kroknesede gribber, ansvarlige for alle problemer i Midt-Østen. Umiddelbart etter følger han opp på Bernana (malaysisk TV-kanel, delvis engelskspråklig) at jødisked deltagere i konkurransen ikke er velkomne: De trenger ikke asyl og de er ikke i fare, altså er de uønskede parasitter som har valgene a) bli hjemme eller b) bli arrestert. 

IPC følger rimeligvis raskt opp i saken, snakker til veggen en del uker og vedtar i april å avlyse konkurransen i Kuching 29. juli - 4. august, samtidig som den gjør klart at de er bittert skuffet av Malaysias holdning i saken, at dette er skammelig og at dette er i fullstendig i strid med olympisk ånd. Ny konkurranse settes samtidig i London 9. - 15. september. Kilde: https://www.swimming.org/sport/london-world-paraswimming-championships/ 

Nå fyrer Malaysia av alle kanoner: Trekker seg selv fra alle idrettskonkurranser world-wide der Israel deltar “fordi det ikke eksisterer noe Israel”, lover å forhindre Israel fra å delta i noen “event” i Sørøst-Asia samt beskylder IPC for å være løpegutter for “kroknesene” i “den kriminelle nasjon Israel” og deres ledere - og Donal Trump for å sette verdensfreden i fare pga sin dobbeltmoral: USA nektet da negre å delta i de olympiske leker, og svin er svin uansett. Hele verden lefler med Israel og tør ikke annet enn å danse etter landets pipe, derfor flyttes nå lekene “folkerettsstridig” fra Kuching - men Malaysia står altså tross dette fast på sine prinsipper! Selv i de forente arabiske eminrater rystes pt på hodet av Malaysias gjeldende poltikk... 

 

2. 

Som kjent har BDS-kampansjen vært temmelig opptatt av å få både Norge, norske myndigheter, norske bedrifter og norske personer til å boikotte bl a handel med Israel: Man kan ikke akkurat si de har lykkes, for i 2018 steg importen fra Israel med 5,6 % sammenlignet med 2017 (kilde SSB), årets tall ser pr nå enda bedre ut (kilde Norsk-Israelsk handelskammer). Økningen er ikke akkurat sensasjon for 2018, se f eks https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2016/06/Rekordhandel-med-varer-fra-Israel som også kan melde om solid økning 2015 (ogs som Kapital skriver:, Palestinakomiteens boikottliste kan ha blitt israelsvennenes handlelapp...). Siste 25 år har norsk import fra Israel økt nær 200 % av utgangspunktet, mens eksporten har økt rundt 25 % av utgangspunktet (etter et betydelig fall i 2016 og 2017, sammenligner vi mot 2016 i stedet for 2019 får vi over 50 % økning i forhold til utgangspunktet). Man kan vel altså trygt snakke om en BDS-aksjon som har falt i fisk i Norge - også siden fisk (laks) er Norges viktigste eksportvare til Israel, hvor 2/3 av den laksen som brukes er norsk. 

Lenke til kommentar

a) Nå, så man "vet ikke" hvem som har skrevet Bibelens første fem bøker - formodentlig fordi noen dypt lærde teolyger med sans for "moderne bibelkritikk" har sagt dette? Du later aldri til å ha lest evangelisten Johannes’ femte kapittel og to siste vers (neida, dette står meg bekjent ikke i prekentekstene foreskrevet i DnK...) eller i hvert fall ikke å ha registert hva der står. Eller muligens Herren Jesus bare var barn av sin tid og tok akkurat like feil som de skriftlærde? (Bare så underlig da at Han korrigerte deres oppfatning både titt og ofte ellers...) Som sagt i bibelteksten: “Tror I ikke hans (Mose) skrifter, hvorledes kan I da tro mine ord?” SÅ dypt stikker altså den troen på Frelseren - men selvfølgelig fremstår slik “hård tale” som merkelig for navnekristne og ikke noe slike kan legge vekt på. ..

Man får vel anta at du er klar over at det er kun på norsk at de fem første bøkene heter Mosebøkene. Det er derfor åpent hvilke bibelske skrifter du mener er skrevet av Moses. Det er vanskelig å forholde seg til påstanden din uten at den framstår uttalt. Uansett kan jeg ikke se at jeg har sagt noe som strider med Joh 5:46–47, ei heller 21:24–25.

 

 

 

 

b) Jeg har all grunn til å gå ut fra at du slett ikke er “en glad amatør” mht gresk og hebraisk, men - med mindre din vane er å fortelle 16-åringer usannheter - skriver usannhet her. Begrunnelsen hører til i en PM inntil du selv måtte velge å si mer om saken, så slik PM er sendt. Ellers er det tydelig hvordan du i andre avsnitt prøver å tillegge meg skinnargumenter, nemlig antydning om å skryte av å kunne dette selv - uten sitat av det påståtte skrytet, selvfølgelig. Joda, angrep er beste forsvar for den som farer med tomtønnesnakk...

Har ikke mottatt noe PM. Du har ikke skrytt på deg språkkunnskaper, det er sant. Allikevel framstår din belærende holdning som en kompensasjon for manglende fundament for det du sier. Det samme gjør din innsnirklete og pretensiøse skrivestil. Masse skum, lite øl.

 

c) Kildene jeg oppgir er det ikke bare jeg som har hørt om, disse er utmerket godt kjent i dag for alle som vil kjenne dem, og du har fått helt konkrete henvisninger om du vil etterprøve dem - men slikt er jo arbeid og kan dessuten gi ny innsikt, så formodentlig ikke vesentlig)! Da Peres uttalte seg var de imidlertid av gode grunner ikke veldig kjent i Israel, da alle kilder jeg nevnte - og linket til - i forrige innlegg er skrevet etter at Peres uttalte seg. Men selvfølgelig “er det umulig å ta deg seriøst på disse "kildene", selv om du lesser opp dritten i de lekreste gullkarafler av retorikk” så lenge du ikke leser kildene. De “vise” skriftlærde i Israel kunne si akkurat det samme som deg ved Jesu fødsel så lenge de ikke sjekket kilder og åsted, nemlig det Betlehem de så dypt og inderlig foraktet.

En juridisk rettmessighet er kun grunnlagt på konvensjoner. Så lenge ingen har hørt om en konvensjon, er den ikke rettsgyldig heller.

 

 

e) Vel, i så fall har “man” gjort sin Gud til idol også, bare les evangelisten Johannes’ første kapittel og første vers - faktisk også en prekentekst i DnK, men der er det jo for lengst utgått på dato å foreta seg noe så gammeldags, kjedelig og lite tiltrekkende for såkalte kirkefremmede (vantro altså) som å utlegge Guds ord: Engang ble det i DnK sunget følgende ved presteinnvielse der: “Vår prest som oss skal læra/Guds dyre sanning all,/lat Anden med han vera/i all hans ferd og kall,/så han med kraft og dug/Guds namn til evig æra/Hans reine ord kan læra/med mot og kraft og hug.” Akk, noe så gammeldags! Mye viktigere i dag at prestenspirene er kule, tidsriktige, oppdaterte mht tidens smak innen alt fra musikk og underholdning via hor (papirløst samliv, ekteskap mellom mann og mann/kvinne og kvinne...) og fosterdrap (abort....) til (fremfor alt) fordømmelse så det holder av Guds utvalgte jordiske folk og øyensten jødene, siste helt i tråd med DnKs hevdede læremester Martin Luther! Er jo slik man tekkes de hendene som gir en prest sin rikelige lønn: “Husk det var ikke de svulmende flokke/som fulgte Jesus da Han var på jord,/la derfor antallet aldri deg lokke/bort fra den sannhet som bor i Guds ord” skrev Abraham Thomnson, Kristiansand (1877-1971). Akk, HAN var håpløst gammeldags og utdatert han - så enda godt han rakk å si farvel  til DnK før han skrev noe slikt!

Jeg sympatiserer delvis med synspunktene dine, men når det kommer til at det skulle være synd å kritisere jøder, må det være antikrists verk, siden Jesus selv kritiserte jøder – og ble korsfestet for det. Eller mener du at kun jøder har lov å kritisere jøder? Man kan uansett ikke sette likhetstegn mellom Israel og jøder, mange jøder kritiserer Israel. Og mange israelere er ateister, eller synder mot troen sin.

 

Det er mye bra med evangelisk kristendom, men at de tidvis setter jødene på en pidestall ser jeg fram til at de slutter med. Det hele framstår som en hodestups overkompensasjon for fordums tiders toskeskap og overgrep.

 

At Luther ikke var perfekt, slik ingen andre mennesker er perfekte det er nå så. Men om du ser på den katolske kirken på hans tid, var det enda mere grums der, på det jamne markerer han en klar forbedring (ikke kun i form av protestantismen, men også at han provoserte fram den katolske reformasjonen).

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Nok en usannhet, for det har du  - kl 18:23 i følge systemets klokke. At du har valgt ikke å åpne den betyr ikke det samme som at du ikke har mottatt den! 

 

Resten av innlegget finner jeg ingen grunn til å kommentere før PM er lest!

Jeg tipper at jeg vil kunne lese meldingen din hvis du tar meg av ignore.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...