Gå til innhold

Bensinbiler har langt høyere partikkelutslipp enn dieselbiler


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Hvorfor drive og dille med biler som spyr ut giftige stoffer når det uansett er elbiler som er fremtiden?

 

Fordi elbiler ikke er på nær med å dekke folk flests behov, og folk flest bor ikke i enebolig hvor det bare er å koble til elbilen om natta for å lade.

Skulle gjerne hatt meg elbil selv, men bor i borettslag hvor det ikke er planer om å bygge ut ladestasjoner, og det er ikke strøm i garasjen.

 

Vel, disse bilene som Andre Sveen foreslår dekker heller ikke folk flests behov. Utviklingen for elbiler går imidlertid veldig raskt.

 

At folk flest ikke bor i enebolig betyr ikke at ikke alle sameier og borettslag ikke vil tilby lading i fremtiden. De vil bli pent nødt til det, enten på grunn av press fra de som bor der, eller på grunn av pålegg fra myndighetene.

 

At ikke alle borettslag har lading i dag betyr ikke at de ikke vil ha det om forholdsvis kort tid.

 

Jada, tviler ikke på at i fremtiden så kommer de fleste/alle borettslag til å ha vunnet fram til å få bygget ut el ladestasjon. Enn så lenge så har vi generalforsamlinger som vår som mener det er for dyrt å bygge i forhold til meldt interesse om å skaffe seg elbil.

 

Så er det også mange nabolag hvor parkeringsplasser ikke er faste, og folk som bor steder hvor man bare parkerer langs veien osv. Tviler på at slike plasser noensinne kommer til å få seg ladestasjon.

Det er bare i Norge hvor vi er så rike at elbilen vokser så enormt fort fram, fordi familier kjøper seg 1 elbil de kjører til jobb, men likevel har 1 eller 2 drivstoffbiler. Allerede har elbilsalget begynt å stagnere etterhvert som fritakene snakkes om å innskrenkes. 

Jeg er også sikker på at elbiler er det som vil overta for drivstoffbiler, men jeg mener den kunstig eksplosive hastigheten vi har sette siste årene kommer til å reduseres fram til batteriteknologien i billigbiler overgår Tesla Model S og X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så er det også mange nabolag hvor parkeringsplasser ikke er faste, og folk som bor steder hvor man bare parkerer langs veien osv. Tviler på at slike plasser noensinne kommer til å få seg ladestasjon.

Det er allerede lademuligheter på mange gateparkeringer, spesielt i Oslo.

 

Det er bare i Norge hvor vi er så rike at elbilen vokser så enormt fort fram, fordi familier kjøper seg 1 elbil de kjører til jobb, men likevel har 1 eller 2 drivstoffbiler.

Nei, de aller fleste har elbilen som eneste bil.

Lenke til kommentar

begynn med og forby Diesel biler og trailere... de kan kjøre på gass. Alle biler på veien slipper ut flere tusen ganger mer, enn det de er oppgitt til.

så kan alle bensin biler bygges om til gass, i påvente av bedre elbiler med nok rekkevidde til vanlig bruk. om 4 år har vi elbiler som går 1000km pr lading og kan lades på 15 minutter. da er vi nesten i mål...

Lenke til kommentar

Fordi elbiler ikke er på nær med å dekke folk flests behov, og folk flest bor ikke i enebolig hvor det bare er å koble til elbilen om natta for å lade.

Det er feil. Folk flest bur i einebustad.

 

Skulle gjerne hatt meg elbil selv, men bor i borettslag hvor det ikke er planer om å bygge ut ladestasjoner, og det er ikke strøm i garasjen.

11% av alle norske eilbileigarar og 11% av alle norske eksosbileigarar bur i eit burettslag i ein by. Dersom det var so vanskeleg for dei fleste som bur i burettslag å lade, ville eksosbilar vore favorisert blant burettslag-buarar. Det er heller ditt burettslag som er litt bakstreberske, tenkjer eg. Dette er trass alt Noreg. Då eg var ung hadde mange burettslag i hovudstaden framleis utedo. Vi som kom frå bygda hadde aldri sett noko slikt før.
Lenke til kommentar

 

 

Bensinmotorer med direkte innsprøyting slipper riktignok ut ørlite grann mindre CO2, men de er jo så skitne at de burde være forbudt. Dette er jo i grunn allmenn kunnskap, på samme måte som dieselbil "overraskelsen" folk tydeligvis fikk etter årevis med rekordsalg av dieselbiler.

Den allmennkunnskapen må ha gått meg hus forbi. Jeg har alltid syntes at diesel-eksos stinker verre enn bensin-eksos. Hvorfor mener du det skal være allmennkunnskap at bensin-eksos skal være verre enn diesel-eksos?

 

Mener du det er bedre at diesel-motorer overtar markedet for bensinmotorer? (i hht uttalelsen din om forbud).

 

Nei, merk at dette problemet kun gjelder for nyeste "generasjon" bensinmotorer, de med den såkalte direkteinnsprøytingsteknologien. Vanlige biler i salg fra før ~2015 har som regel ingen av problemene. Problemet er altså helt nytt, og skapt av at bilindustrien tilpasser seg regelverk der andre skadelige stoffer enn CO2 ikke blir straffet.

 

Eldre bensinmotorer > diesel > GDI motorer i når det gjelder helseskadelige utslipp.

 

Jeg står forøvrig ved uttalelsen om at motorer med opp til 1000 ganger mer helseskadelige utslipp enn tradisjonelle bensinmotorer bør forbys.

 

 

Tja, tilbake i 2006 kjøpte jeg en Golf GT TSI. Den hadde allerede da direkteinnsprøytning, og partikkelutslippet av helt udiskutabelt da jeg ganske raskt kunne observere avlegging av sot på støtfangeren bak.

 

Denne bilen ble etterhvert erstattet av en Fiat 500 i 2008, dette var en dieselbil med partikkelfilter. Når jeg hadde kjørt med denne 68000km og det var på tide og selge, så strøk jeg for morro skyld fingren langs innsiden av eksosutløpet.

 

Helt ren på fingeren gitt!

 

Volkswagen ruller i disse dager ut partikkelfilter på enkelte av sine TSI-motorer, og med tid og stunder kommer de til a ha dette på alle sine direkteinnsprøytede motorer.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor drive og dille med biler som spyr ut giftige stoffer når det uansett er elbiler som er fremtiden?

 

Fordi elbiler ikke er på nær med å dekke folk flests behov, og folk flest bor ikke i enebolig hvor det bare er å koble til elbilen om natta for å lade.

Skulle gjerne hatt meg elbil selv, men bor i borettslag hvor det ikke er planer om å bygge ut ladestasjoner, og det er ikke strøm i garasjen.

 

 

Folk flest behov? Folk flest kjører <4 mil pr dag...

Lenke til kommentar

Folk flest spiser ikke smalahove til middag. Det betyr ikke at de burde ta det vekk av butikkhyllen av den grunn.

 

Ole har hytte utenfor fylket han besøker i sommerhelgene.

Per vil opp på fjellet i påsken.

Kari deltar i fetterens bryllup i nabofylket.

Mons reiser hjem til mor på julaften.

Hilde pendler til Mongstad hver dag.

Kåre bor i Kristiansand og liker å harryhandle i Sverige.

David har langdistanseforhold.

Erik er avhengig av bil men har kun råd til det billigste på finn.no.

Stein bor i Bergen men har sommerhus på Østlandet.

 

Når alle disse personenes behov er dekket med enn elbil er jeg enig i at det er meningsløst å fortsatt ha diesel og bensinbiler. Fram til da så er det realistisk å forvente at folk gjør mer enn å bare kjøre fram og tilbake til jobb i løp av et år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøp dieselbil. Nei, kjøp bensinbil. Nei, kjøp el-bil. Nei, kjøp dieselbil.

Takk kjære forskere for et strålende utført arbeid. Hva skulle vel samfunnet gjort uten den kompetansen dere besitter?

 

Forskerne har nok vært klar over dette i flere tiår. Det er politikernes prioriteringer som skifter over tid.

 

Dessuten må man være klar over at det er svært vanskelig å komme fram til en vitenskapelig metode som gjør det mulig å 100% objektivt sammenligne "graden av giftighet/uønskethet" for forskjellige typer luftforurensning.

Lenke til kommentar

Folk flest spiser ikke smalahove til middag. Det betyr ikke at de burde ta det vekk av butikkhyllen av den grunn.

 

Ole har hytte utenfor fylket han besøker i sommerhelgene.

Per vil opp på fjellet i påsken.

Kari deltar i fetterens bryllup i nabofylket.

Mons reiser hjem til mor på julaften.

Hilde pendler til Mongstad hver dag.

Kåre bor i Kristiansand og liker å harryhandle i Sverige.

David har langdistanseforhold.

Erik er avhengig av bil men har kun råd til det billigste på finn.no.

Stein bor i Bergen men har sommerhus på Østlandet.

 

Når alle disse personenes behov er dekket med enn elbil er jeg enig i at det er meningsløst å fortsatt ha diesel og bensinbiler. Fram til da så er det realistisk å forvente at folk gjør mer enn å bare kjøre fram og tilbake til jobb i løp av et år.

 

Hvilke av disse er ikke dekket? Noen er gjerne noe trøblete, men de er absolutt dekket..

Lenke til kommentar

 

Hvilke av disse er ikke dekket? Noen er gjerne noe trøblete, men de er absolutt dekket..

Du kan vel regne med at det er underforstått at dette skal kunne gjøres uten at det er trøblete, og sannsynligvis også innenfor et budsjett.

 

 

Ja helst skal det nok være en tidsmaskin og den skal være gratis før det er godt nok.. 

Lenke til kommentar

Ja helst skal det nok være en tidsmaskin og den skal være gratis før det er godt nok..

Eller i det minste kunne klare jobben uten å koste 700000+++ og uten å måtte stoppe flere ganger på turen for å lade.

 

edit: 700k Er mer enn hva jeg hadde tenkt å si, men for å unngå å bryte logisk følge i diskusjonen lar jeg den stå

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

 

Ja helst skal det nok være en tidsmaskin og den skal være gratis før det er godt nok..

Eller i det minste kunne klare jobben uten å koste 700000+++ og uten å måtte stoppe flere ganger på turen for å lade.

 

 

Kommer vell an på hvilken jobb en skal utføre... Men biler til <700 000 er jo absolutt på vei, en må gjerne vente en stund men jeg synes dette kortet er litt gammelt etterhvert. Og om en absolutt må kjøre "unbroken" på de lengre turene så må en gjerne gjøre det, men det koster flesk slik bilpolitikken er her til lands. Jeg finner også disse ladepausene ganske behagelige egentlig, godt å strekke litt på bena :) 

Lenke til kommentar

Kommer vell an på hvilken jobb en skal utføre... Men biler til <700 000 er jo absolutt på vei, en må gjerne vente en stund men jeg synes dette kortet er litt gammelt etterhvert. Og om en absolutt må kjøre "unbroken" på de lengre turene så må en gjerne gjøre det, men det koster flesk slik bilpolitikken er her til lands. Jeg finner også disse ladepausene ganske behagelige egentlig, godt å strekke litt på bena :)

Ingen tvil om at de kommer rimeligere biler med bedre rekkevidde senere, men de er ikke her nå, og det er kun det som er her nå man faktisk kan kjøpe.

 

At man skal kunne komme frem uten å bruke masse tid på lading blir gjentatt fordi det er et relevant kriterie. At et kravpunkt blir gjentatt betyr bare at det fortsatt ikke er oppfyllt, ikke at det ikke har betydning.

 

Aner ikke hva du viser til om 'bilpolitikken'. Den praktiske realiteten er at elbiler koster enten veldig mye eller så er de for de fleste upraktiske for lengre turer, og oppfyller dermed ikke behovet mange har for å kunne gjennomføre slike, selv om det ikke er den daglige bruken.

 

Biler er ikke som golfkøller, man har gjerne bare mulighet til å ha en eller to og da må den eller kombinasjonen av de kunne møte alle behov også de som ikke er typiske dag-til-dag. Det å underslå andre menneskers behov som urimelige synes jeg egentlig vi skal holde oss for gode til (Og det er jo det du egentlig gjorde å tidsmaskinkommentaren din ikke sant?)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kommer vell an på hvilken jobb en skal utføre... Men biler til <700 000 er jo absolutt på vei, en må gjerne vente en stund men jeg synes dette kortet er litt gammelt etterhvert. Og om en absolutt må kjøre "unbroken" på de lengre turene så må en gjerne gjøre det, men det koster flesk slik bilpolitikken er her til lands. Jeg finner også disse ladepausene ganske behagelige egentlig, godt å strekke litt på bena :)

Ingen tvil om at de kommer rimeligere biler med bedre rekkevidde senere, men de er ikke her nå, og det er kun det som er her nå man faktisk kan kjøpe.

 

At man skal kunne komme frem uten å bruke masse tid på lading blir gjentatt fordi det er et relevant kriterie. At et kravpunkt blir gjentatt betyr bare at det fortsatt ikke er oppfyllt, ikke at det ikke har betydning.

 

Aner ikke hva du viser til om 'bilpolitikken'. Den praktiske realiteten er at elbiler koster enten veldig mye eller så er de for de fleste upraktiske for lengre turer, og oppfyller dermed ikke behovet mange har for å kunne gjennomføre slike, selv om det ikke er den daglige bruken.

 

Biler er ikke som golfkøller, man har gjerne bare mulighet til å ha en eller to og da må den eller kombinasjonen av de kunne møte alle behov også de som ikke er typiske dag-til-dag.

 

 

Ja det er helt rett det, men når en vet at de kommer så skjønner jeg ikke vitsen med å dra det opp hele tiden. De kommer, så det er bare til å ta det rolig. Samme hvor mye en maser så dukker det ikke magisk opp noen neste uke. 

 

Det jeg mener er at man kan kjøpe feks en diesel bil, men det koster. 

Lenke til kommentar

Ja det er helt rett det, men når en vet at de kommer så skjønner jeg ikke vitsen med å dra det opp hele tiden.

Kanskje fordi det ikke virker som at utfordringene med rekkevidde blir hensyntatt. Da må man gjenta til det synker inn.

 

De kommer, så det er bare til å ta det rolig. Samme hvor mye en maser så dukker det ikke magisk opp noen neste uke.

Riktig, intil da vil konvensjonelle biler eller hybrider være løsningen for mange, det bør man respektere.

 

Det jeg mener er at man kan kjøpe feks en diesel bil, men det koster.

Alt koster. Du skal kjøre mye og med mange bommer før avskrivingene av en tesla blir mindre enn de ekstra bruksomkostningene og avskrivingen av en rimeligere konvensjonell bil. Jeg pleier å regne 8% årlig avskriving uansett biltype, med en prisdifferanse på 400K har du 32K å bruke i året på drivstoff og bom før den dyrere elbilen lønner seg. For all del, noen kjører så mye, men de fleste gjør det ikke. Med 4 mil daglig kjøredistanse i snitt skal du kjøre gjennom bommer for >1500 i måneden før denne forskjellen er utlignet.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det jeg mener er at man kan kjøpe feks en diesel bil, men det koster.

Alt koster. Du skal kjøre mye og med mange bommer før avskrivingene av en tesla blir mindre enn de ekstra bruksomkostningene og avskrivingen av en rimeligere konvensjonell bil. Jeg pleier å regne 8% årlig avskriving uansett biltype, med en prisdifferanse på 400K har du 32K å bruke i året på drivstoff og bom før den dyrere elbilen lønner seg. For all del, noen kjører så mye, men de fleste gjør det ikke. Med 4 mil daglig kjøredistanse i snitt skal du kjøre gjennom bommer for >1500 i måneden før denne forskjellen er utlignet.

 

 

Ikke enig, min første tesla hadde mindre utgifter til avskrivning enn alle mine tidligere biler som var ett par år gamle bmw'er. Men dette kan såklart endre seg for nummer to, men det er altså umulig å vite. En får ikke svaret før totalen blir gjort opp, i tillegg er ikke en "vanlig" tesla så mye dyrere enn andre biler med tilsvarende funksjoner, og iallefall ikke om en tar med ytelser. Jeg hadde ikke kjøpt en kia om det ikke ble en Tesla.. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det jeg mener er at man kan kjøpe feks en diesel bil, men det koster.

Alt koster. Du skal kjøre mye og med mange bommer før avskrivingene av en tesla blir mindre enn de ekstra bruksomkostningene og avskrivingen av en rimeligere konvensjonell bil. Jeg pleier å regne 8% årlig avskriving uansett biltype, med en prisdifferanse på 400K har du 32K å bruke i året på drivstoff og bom før den dyrere elbilen lønner seg. For all del, noen kjører så mye, men de fleste gjør det ikke. Med 4 mil daglig kjøredistanse i snitt skal du kjøre gjennom bommer for >1500 i måneden før denne forskjellen er utlignet.

 

 

Ikke enig, min første tesla hadde mindre utgifter til avskrivning enn alle mine tidligere biler som var ett par år gamle bmw'er. Men dette kan såklart endre seg for nummer to, men det er altså umulig å vite. En får ikke svaret før totalen blir gjort opp, i tillegg er ikke en "vanlig" tesla så mye dyrere enn andre biler med tilsvarende funksjoner, og iallefall ikke om en tar med ytelser. Jeg hadde ikke kjøpt en kia om det ikke ble en Tesla.. 

 

Jeg trodde det handlet om å være miljøvennlig, ikke å ha statusbil ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg trodde det handlet om å være miljøvennlig, ikke å ha statusbil ;)

 

 

Handler iallefall ikke om sistnevnte, men en god smule av førstnevnte. Men det betyr ikke at det er første prioritet. Det er rare greier det der, virker som en må være klimafantast for å ha lov å kjøre elbil. Ganske håpløst i grunn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...