Gå til innhold

Huaweis MateBook X går i strupen på MacBook


Anbefalte innlegg

 

2006 ringte de vil ha tillbake Macken sin.

Zzz... Mac handler om kombinasjonen hardware og software. Hvor bra det funker skjønner man først når man har brukt Mac som utviklermaskin noen år, for så å prøve å få til et like godt oppsett på en standard pc. Det får man ikke til. Kastet bort dager på å forsøke og få en god utvikleropplevelse med native Windows-programmer i kombinasjon med Ubuntu shellet på Windows 10 (overhodet ikke produksjonsklart og fullt av bugs), fulgt av forsøk på å kjøre en kombinasjon av Windows i bunn med Ubuntu på topp som VM (gav x antall blåskjermer som gjorde at jeg mistet arbeid og til slutt korrumperte vm-disken), for til slutt bite i det sure eplet og dualboote. Essensielt måtte jeg velge mellom bra utviklingsmiljø og støtte for kommersielle standardprogram. Heldigvis er det greie webklienter for mye nå til dags, så investeringene i 1Password, Evernote, Wunderlist, etc er ikke tapt og jeg greier meg.

 

Tar man med timeprisen for en utvikler med i beregningen ville plutselig en like godt specket Macbook Pro sett veldig rimelig ut mot Dell XPS-en min.

 

Høres ut som du selv har klønt det til her altså. Du kan jo ikke regne timepris når du selv er kilden til problemet. Vm og bare metal hv er jo brukt av hundretusener+ profesjonelle brukere hver eneste dag de siste 15+ årene og kjører helt uproblematisk på det aller meste av hardware. Mac kjører jo forresten intel inside så det er jo ikke noe veldig spesielt med hw lengre. Ikke for utviklere i allefall.

 

 forsøk på å kjøre en kombinasjon av Windows i bunn med Ubuntu på topp som VM (gav x antall blåskjermer som gjorde at jeg mistet arbeid og til slutt korrumperte vm-disken), for til slutt bite i det sure eplet og dualboote. 

 

Windows i bunn og Linux som vm. Alt her ser en jo at det er brukerfeil. Hvorfor kjørte du ikke vm "rett på jernet"? Om jeg skulle kjørt vm slik du gjorde uten å kjøre rett på jernet så gjett hvem OS som skulle vært host os? ;)

 

Og hva legger du i ordet "utviklermaskin"? Er det software du er avhengig av for å gjøre jobben din som kun eksisterer for OSx? Om så er så legitimerer det likevel ikke bruk av mac hw når du garantert kan kjøre en helt perfekt vm løsning uten problemer. At du selv ikke har klart å løse dette ved virtualisering betyr ikke at virtualisering ikke virker. Det betyr bare at du gjorde det galt.

 

Hva er det feks som gjør at du ikke kan gjøre Linux? Hvilken software er det du bruker som ikke finnes i Linux?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

2006 ringte de vil ha tillbake Macken sin.

 

Zzz... Mac handler om kombinasjonen hardware og software. Hvor bra det funker skjønner man først når man har brukt Mac som utviklermaskin noen år, for så å prøve å få til et like godt oppsett på en standard pc. Det får man ikke til. Kastet bort dager på å forsøke og få en god utvikleropplevelse med native Windows-programmer i kombinasjon med Ubuntu shellet på Windows 10 (overhodet ikke produksjonsklart og fullt av bugs), fulgt av forsøk på å kjøre en kombinasjon av Windows i bunn med Ubuntu på topp som VM (gav x antall blåskjermer som gjorde at jeg mistet arbeid og til slutt korrumperte vm-disken), for til slutt bite i det sure eplet og dualboote. Essensielt måtte jeg velge mellom bra utviklingsmiljø og støtte for kommersielle standardprogram. Heldigvis er det greie webklienter for mye nå til dags, så investeringene i 1Password, Evernote, Wunderlist, etc er ikke tapt og jeg greier meg.

 

Tar man med timeprisen for en utvikler med i beregningen ville plutselig en like godt specket Macbook Pro sett veldig rimelig ut mot Dell XPS-en min.

Med mindre du trenger Xcode, vil nesten enhver linux distro tilby minst like godt utviklingsmiljø.

Lenke til kommentar

 

Iphone og mac brukere er alle utrolig happy med sine produkter og det syntes jeg er fantastisk fint...De vet forresten ikke hva de går glipp av, dvs de er happy og uvitende (ikke dumme). Det blir litt som de aller fleste som bodde i sovjetunionen.. glade og uvitende... :-) [...] Det jeg ikke liker med apple produkter, det er at apple skal bestemme hvordan jeg skal bruke produktene. jeg liker å tilpasse min pc og mobil, det er ikke så lett med mac og iphone.

Det var veldig mye galt her. Jeg brukte Amiga i 10 år før jeg gikk over til Windows i 6. Deretter brukte jeg Linux på desktop i 2 år før jeg kom "hjem" til OS X. Jeg har flere Windows-sertifiseringer og bruker Windows via både Citrix og Remote Desktop på jobb i tillegg til at jeg administrerer flere Linux-servere. Jeg vet veldig godt hva jeg går glipp av og ikke glipp av. Og jeg vet hva jeg får. Et system med et knallsolid POSIX-fundament i bunnen hvor jeg slipper å bruke tid på å sette opp alt mulig dill og forholde meg til ting som hardwaredrivere, installasjonspakker, systemregister og jevnlige restarter. Så kan jeg heller bruke tiden på det jeg skal. :)

Så flott for deg da, og dette mener jeg uten sarkasme. Men så snart du måtte trenge noe utenom det Apple tilbyr er den rette tiden å legge merke til alle problemene. Noen få av de:

- "kampen" med støtte for NTFS (Ref Paragon)

- alt som ikke er 100% Epleutviklet software som er noenlunde resursskrevende spiser opp batteri mye fortere enn Apple sitt eget

- dagens "pro" maskiner med utelukkende USB-C. Lykke til men en haug av overganger.

- kanskje den slappeste Windows støtten noensinne med tanke på drivere / Bootcamp, i forhold til andre produsenter, i tilfelle du måtte ha behov for Win

 

Jeg har hatt Windows maskin i ca 20 år og Mac i ca 10. Det du sier om shangri-la i form av Apple er nok lite sant, og er heller avhengig av bruk. Jo bredere behov jo mer sannsynlig at Apple faller mellom de "stolene" som bla.a. Windows hviler på; dvs ekstrem bred HW støtte. Noe du og ingen av dine likesinnede aldri nevner er Apple med tanke på OS/SW/HW er et narsissistisk barnehage der kun Apple bestemmer hva brukeren skal få eller ikke få. En kjempegod eksempel på dette er Hackintosh der brukere kan godt tenke seg økosystemet men synes at HW biten er enteb for dyr eller henger etter eller begge delene. Og selvfølgelig siden Apple tilpasser SW til HW og vica versa så er det ikke snakk om det havet av HW som Windows og Linux må støtte. Ja klart vil Windows henge etter - skulle gjerne se deg lære så å si alle yrkene som finnes og prøve seg i de hver dag. Samme sak her.

 

Så det er selvfølgelig kjempefint at den helt konkrete Apple maskinen du har passer så godt, men det betyr absolutt ikke at det skal være beviset for noe som helst enn nettopp det. Jeg har hatt Apple og Win maskiner side by side ganske lenge, og dette av gode grunner.

Lenke til kommentar

 

- "kampen" med støtte for NTFS (Ref Paragon)

 

Du mener det er rimelig at OS X skal støtte et filsystem Microsoft ikke vil (ikke ville) gi ut spesifikasjonene til?

OSX kunne (og kan? Har ikke brukt den en stund nå) lese NTFS men for å skrive måtte man skaffe eget software. Å ikke støtte slike ting er bare en hinder for kundene... akkurat som at det eneste iOS støtter er AirPrint og ingenting annet.

Snakk om støtte - ditto med USB-C idag. Apple bestemmer at det er dette du skal ha, og basta. Samme om nesten ingenting idag bruker standarden i forhold til "legacy" USB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Leste du linken? Microsoft gir ut spesifikasjoner for lesing, ikke skriving. Det er idioti av Apple å reversere engineere et filsystem for å skrive til det -- det byr bare på problemer. All skriving til NTFS utenfor Windows byr faktisk på en viss risiko for korrupsjon siden spesifikasjonene ikke er åpne.

Lenke til kommentar

Leste du linken? Microsoft gir ut spesifikasjoner for lesing, ikke skriving. Det er idioti av Apple å reversere engineere et filsystem for å skrive til det -- det byr bare på problemer. All skriving til NTFS utenfor Windows byr faktisk på en viss risiko for korrupsjon siden spesifikasjonene ikke er åpne.

 

Jeg er helt uinteressert i disse judridiske detaljene. Den støttet ikke NTFS for fullt, og man måtte BETALE for å få støtte. Dette er svakt uansett hvordan man vrir på det.

Hele poenget her er at noen "snowflakes" som ikke driver med noe annet enn kanskje PS eller Logic Pro synes at Mac/OSX/iOS er det beste som har skjedd med menneskeheten og er faktisk fullt konkurransedyktig med arbeidsmaskiner (!!!) på alle måter, selv om spesifikasjonene er langt fra det de fleste arbeidsmaskinene har. Jeg har påpekt noen ytterst få problemer, det finnes flere, og dere som "ikke ser problemet" kjenner til de alle sammen så dette er på ingen måte gjenoppdagelse av Amerika fra min side.

Lenke til kommentar

 

Dette er ikke juridiske detaljer, det er tekniske detaljer som angår implementering[/quot

 

Er det alt du kan svare med?

 

Ok greit, en annen sak: støtte av HW og drivere. Har for eksempel "gammel" mac mini som ikke har AC standard på wifi. Kjøper dongle, sant nok at produsenten har software for å bruke denne... men dette forutsetter at man slår av innebygget wifi, starter dongle softwaren (kan legges inn som start-up app), og deretter bruke dongle... men selvfølgelig IKKE gjennom innebygget wifi meny og heller ikke gjennom OS nettverk-innstillingene.

 

Så greit nok at man må idag kanskje gjennom tilsvarende prosess ved installering på Win maskin, men deretter blir man aldri duskriminert på denne måten med at HW ikke er tilgjengelig gjennom OS menyer/innstillinger. Og heller ikka kan man forvente at noe sånt kan man plug-and-play på OSX siden de svært få enhetene som støttes via drivere i OSX er skrivere, scannere, mus og KANSKJE joystick. I resten av tilfellene får man et svært "f*** you" med tanke på innebygget støtte.

 

Så igjen dette her med "uskyldig" bruk - inkl profesjonell bruk - og dette med scenario som Apple ikke planlegger eller legger til rette for.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Da har jeg fått smake steken.

Kjøpte denne i fjor, og har forsvidt vært godt fornøyd med maskinen.

Helt til skjermen bøyde seg i en litt annen vinkel enn tiltenkt. Jeg så raskt at det var fordi en skrue hadde løsnet (ikke blitt skrudd ut av meg) fra skjermfestet. Det førte til at LCD skjermen sprakk på kanten av maskinen.

 

I ettertid har Huawei vært nærmest umulig å få tak i. De hevder skaden skyldes ytre påvirkning, og krever 10 000 for å reparere det.

 

Så er spørsmålet, skal man virkelig bruke 10 000 kroner på noe som åpenbart er en produksjonsfeil?

Angrer noe sinnsykt på at jeg kjøpte det her.

Elendig kvalitet og elendig kundeservice, som fraskriver seg ansvar for alle feil man kanskje ikke oppdager når maskinen er ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...