Gå til innhold

3 uker i USA - hva bør man evt se etter der vs Norge?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal 3 uker på ferie til USA nå i juni/junli.

 

Jeg trenger egentlig ikke noe spes på hardware fronten, men er det noe som er spes mye billigere "over there" sammenlignet med Norge og er verdt å kjøpe?

 

Jeg har ikke hatt noe tid til å sjekke ulike priser osv.

 

Av ting som kan være av interesse - nvidia tv shield eller tilsvarende, "småting" som er lette å ta med. Feks når iPod mini ble lansert, var det en på jobben som kom tilbake fra tur med 9 stk pga medarbeidere ville ha.

 

Så hva ville du kjøpt om du skulle til USA nå?

 

Kan feks kjøpe mye gjennom amazon og få det levert til der vi skal være som eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at du mister norske forbrukerrettigheter og må surre med transport frem og tilbake hvis noe skjer så er det svært lite som lønner seg å kjøpe over dammen. Jeg ville ikke kjøpt omtrent noe av elektronikk der hvis ikke prisen var vesentlig lavere, 30-40% tenker jeg.

Lenke til kommentar

Enig men 4 3. Med mindre det er mye å spare er det ikke vits. 

Skulle nylig kjøpe gopro med en masse utstyr fra usa, men der var ikke noe å spare, så da ble det heller kjøpt i Norge. Kjøpte en mikrofon fra usa som jeg trodde var billigere. Etter den var bestilt fant jeg den billigere i Norge. 

 

Dollaren er såpass dyr nå, så med mindre det er tilbud tror jeg ikke det er så mye å spare.

Lenke til kommentar

Det er jo mye annet enn elektronikk som kan handles da, ting som stort sett ikke går i stykker.

 

Så kan du sjekke om produsentens garanti er bra og om det er "enkel tilgang" til produsenten herfra. Hvis det er tilfelle så det er omtrent like enkelt som her hjemme å fikse feil som kan oppstå da er det greiere. Det er jo hovedsakelig dårlige garantiordninger som gjør at de norske lovpålagte ordningene er mye bedre og som gjør at det ikke lønner seg å handle fra utlandet.

Lenke til kommentar

Amerikansk wifi router er jo kjekt å ha. De har andre regler for strålevern der borte, så ruterne sender ut 10 ganger mer effekt. Kan være verdt å teste hvis du sliter med wifi dekning.

 

Ellers er elektrisk verktøy billig der borte. Mye  får du for halv pris, f.eks. sager, driller osv. Med batteri har det heller ikke noe å si om nettspenning er 115/230V. Men det kan bli litt stort og tungt å ta med hjem...

Lenke til kommentar
 Med batteri har det heller ikke noe å si om nettspenning er 115/230V. Men det kan bli litt stort og tungt å ta med hjem...

Tror de fleste PSUer har støtte for begge uten problem, med mindre det er noe gammel eller sær strømforsyning.

 

Er vel heller prisen ikke er lønnsomt eller at garanti ikke er like bra.

Kanskje sjekke ebay eller bruktmarkedet i så fall?

For det er veldig stiv pris på frakt fra usa.

 

Tror jeg selv hvis jeg skulle handle dratt til kina istedenfor.

Sikkert mye billigere der eller polen\tyskland.

 

Filmer\spill\musikk kanskje? Hvis det ikke er aktiverings sperre eller regionsperre.

 

Tror de fleste vil kjøpe netflix eller ligdene der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 Med batteri har det heller ikke noe å si om nettspenning er 115/230V. Men det kan bli litt stort og tungt å ta med hjem...

Tror de fleste PSUer har støtte for begge uten problem, med mindre det er noe gammel eller sær strømforsyning.

 

Er vel heller prisen ikke er lønnsomt eller at garanti ikke er like bra.

Kanskje sjekke ebay eller bruktmarkedet i så fall?

For det er veldig stiv pris på frakt fra usa.

 

 

Ja, mulig de kan kjøre på begge nettspenninger. men du får ihvertfall med amerikansk plugg. Så da må du enten bruke adapter eller klippe og lodde på ny kontakt. Mye greiere med batteri som er like over hele verden.

 

Bestilte selv en sirkelsag fra USA. Den koster ca 2500 i Norge, men fant den for drøyt 900 på eBay. Med frakt og MVA kostet den fortsatt under 1500, så sparte en del. Men dog uten norske forbrukerrettigheter.

Men dersom jeg i tillegg kunne skrelt bort MVA og frakt hadde jeg gledelig kjøpt mer verktøy :)

Lenke til kommentar

 

iPad 2 12" koster fra 8999,- i Norge. Fra $799 i Usa. Ca. 2200 å spare der altså.

Husk at i USA viser de alltid prisene uten MVA.

 

Ah, stemmer. Jeg mangler +knappen her av en eller annen grunn, men her får du den moralsk + for den. 

 

Likevel, Apple sine produkter er det stort sett en hel del å spare. Angående reklamasjon og garanti - om det skulle skje noe med produktet, er ikke Apple Norge veldig hjelpsom. Garantien gjelder bare ved innlevering i USA (mulig de har endret policy her etter 2007 eller når det var..). Reklamasjon kan man selvsagt bare glemme. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...