Gå til innhold

Windows-programmering for en som ikke kan noe.


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner konseptet "programmering" i og for seg, siden jeg programmerte i Fortran på 90 tallet pluss at jeg var borti Pascal, basic etc. Bortsett fra det kan dere anta at jeg er helt blank.

 

Nå hadde det vært moro å være i stand til å lage en eller annen kodesnutt.

 

Ideen er å lage et program som for eksempel gjør visse beregninger og viser ting i et grafisk vindu i Windows. På sikt kanskje jobbrelaterte ting, men mest for moro skyld.

 

Jeg har så vidt testet Python, men tviler på om det er tingen for meg. Andre vil ikke kunne kjøre programmet uten å installere hele Python-styret. Hadde vært morsommere å kunne lage et "ordentlig program" og få et ikon på skrivebordet, for å si det sånn.

 

Jeg skjønner jeg må gjøre en innsats for å lære dette, men nettopp derfor er det viktig å velge rett i starten. Hva er minste motstands vei her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er minste motstands vei her?

Dersom du har en Windows-maskin og har vært borti Basic fra før er minste motstands vei helt uten unntak vbScript. Det vil være kun tekstbasert, men det er definitivt det enkleste å starte med.

Du behøver ikke laste noe ned eller installere noe eller kompilere eller noe slikt.

Bare lag en tekstfil med extension ".vbs" og dobbeltklikk denne for å kjøre programmet.

 

For å komme igang:

1. Lag en tom tekstfil på skrivebordet.

2. Endre navn på den til "hello.vbs"

3. Skriv dette i filen:

msgbox("Hello world!")
4. Lagre filen.

5. Dobbeltklikk filen.

 

En dialogboks vil åpne seg med denne teksten.

 

Og dersom du ikke har behov for litt grafer og slikt har vbScript meget god kommunikasjon med Microsoft Excel som kan brukes for å vise kompliserte data.

 

NOTE: vbScript er ikke egnet for store prosjekter da du vil møte hastighetsproblemer spesielt når du bruker store mengder minne.

Men det er ypperlig til å introdusere seg selv til programmering.

 

EDIT: funksjonsreferanse

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De fleste programmer krever jo forsåvidt at man må ha installert noe! (C++ redis-pakker eller lignende).

 Cluet er når man pakker programmet, og distribuerer det - så er alt fiks ferdig i installasjonsfilen. Så brukeren gjør aldri noe som helst. 

 

Men som nevnt over her er nok C# et godt valg. Kan jo lage det grafiske elementet i en WYSIWYG-lignende editor i Visual Studio.

 

Python kan fint lage grafiske programmer - Kivy er et python-rammeverk til det formålet. 

 

Kan også lage det som en webapp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre vil ikke kunne kjøre programmet uten å installere hele Python-styret.

Hadde vært morsommere å kunne lage et "ordentlig program" og få et ikon på skrivebordet, for å si det sånn.

Det er ikke noe problem og “Freeze”(Pyinstaller,CxFreeze,Py2exe) til ".exe".

Da kan programmet brukes uten at Python er installert.

Har gjort dette mange med forskjellig GUI rammeverk(WxPython,PyQt,PyGTK...).

 

Et annet valg er og lage web-app som kan være et alternativ til den mer tradisjonelle GUI måten,

her bruker jeg mest Flask.

 

vbScript er en liten åpenbaring, men begrenset så klart.

Virkelig :hm:

For meg er vbScript overhode ikke bra,for og si det mildt

Lenke til kommentar

 

vbScript er en liten åpenbaring, men begrenset så klart.

Virkelig :hm:

For meg er vbScript overhode ikke bra,for og si det mildt

 

Alt til sitt bruk. Skal man ha lav inngangsterskel er vbScript uten sidestykke om man allerede har kunnskap fra Basic.

Skal man ha noe "bra" så burde man vel allerede tenke seg om dersom kravene innebærer "Windows".

"Bra" er relativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...