Gå til innhold

Bitcoin setter historisk rekord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bitcoin ble brukt som eneste gyldige "valuta" i WannaCry-utpressingen sist uke. Er det en god ting at man hauser opp en valuta som til de grader er tilpasset lyssky virksomhet? Ikke at det er derfor det ble opprettet, men vil det virkelig bli allment betalingsmiddel hvis den kriminelle virksomheten etterhvert får fotfeste?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bitcoin ble brukt som eneste gyldige "valuta" i WannaCry-utpressingen sist uke. Er det en god ting at man hauser opp en valuta som til de grader er tilpasset lyssky virksomhet? Ikke at det er derfor det ble opprettet, men vil det virkelig bli allment betalingsmiddel hvis den kriminelle virksomheten etterhvert får fotfeste?

WannaCry greide vel bare å scamme for noen få hundre tusen. Ikke mye i forhold til hvor stort bitcon er. Og det at bitcoin blir mye brukt i ulovlige transaksjoner, sier jo bare noe om hvor effektivt det er og at det kommer til å vokse.

Lenke til kommentar

Bitcoin ble brukt som eneste gyldige "valuta" i WannaCry-utpressingen sist uke. Er det en god ting at man hauser opp en valuta som til de grader er tilpasset lyssky virksomhet? Ikke at det er derfor det ble opprettet, men vil det virkelig bli allment betalingsmiddel hvis den kriminelle virksomheten etterhvert får fotfeste?

 

Er det noen god ting at vi bruker dollar/rubel/div andre valuta når det er så mange kriminelle som bruker det?

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er overrasket, men jeg blir ikke overrasket hvis den plutselig synker som en stein.

 

Den største grunnen jeg har lest om som forklarer oppgangen er "politisk uro", og at kryptovaluta fungerer som en trygg havn for kapital. Men hvorfor bruke en valuta som er så lett mottagelig for kriminell aktivitet som en frihavn for penger? Og hvor man ikke kjenner til motivene til alle de som eier flest bitcoin? Hvem vet om den kræsjer over natten?

http://e24.no/boers-og-finans/bitcoin/kraftig-bitcoin-oppgang/24002776

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er overrasket, men jeg blir ikke overrasket hvis den plutselig synker som en stein.

 

Den største grunnen jeg har lest om som forklarer oppgangen er "politisk uro", og at kryptovaluta fungerer som en trygg havn for kapital. Men hvorfor bruke en valuta som er så lett mottagelig for kriminell aktivitet som en frihavn for penger? Og hvor man ikke kjenner til motivene til alle de som eier flest bitcoin? Hvem vet om den kræsjer over natten?

 

http://e24.no/boers-og-finans/bitcoin/kraftig-bitcoin-oppgang/24002776

Vel, kontanter blir jo også stort sett brukt av kriminelle. Betyr ikke at vi skal fjerne det. Kontanter er anonymt, og bitcoin er på en måte anonym digital valuta, selv om transaksjonene er offentlige. Bitcoin brukes til lovlige transaksjoner også, det er en nøytral valuta, så ser ikke helt poenget ditt. Kjøpt mange ting med bitcoin som ikke var ulolvige.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Kontanter blir overvåket og sporet av et kontrollorgan, i hvert fall de fleste av dem. Da kan vi holde følge med kriminelle og deres virksomheter. Det kan man, etter hva jeg har forstått, ikke med kryptovaluta, og derfor er den så populær blant kriminelle.

Akkurat det. Cryptovaluta er ikke noe som kommer til å forsvinne, ikke når det har så stor nytteverdi. Men om det er bitcoin eller en annen valuta som kommer til å ta over, er ikke lett å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

Kontanter blir overvåket og sporet av et kontrollorgan, i hvert fall de fleste av dem. Da kan vi holde følge med kriminelle og deres virksomheter. Det kan man, etter hva jeg har forstått, ikke med kryptovaluta, og derfor er den så populær blant kriminelle.

Akkurat det. Cryptovaluta er ikke noe som kommer til å forsvinne, ikke når det har så stor nytteverdi. Men om det er bitcoin eller en annen valuta som kommer til å ta over, er ikke lett å si.

 

Det er jo så jævlig mange cryptovalutaer nå, så det skal bli interessant å se hva som kommer til å bli brukt i fremtiden. 

Kommer et par store cryptoer til å bli brukt på lik linje med EUR, USD osv.. eller kommer det til å være 100 forskjellige som blir brukt? 

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Kriminelle liker vel å bruke flere forskjellige. 

Aldri alt i en

Ja men da blir også et spørsmål om valutaene er stabil nok til å brukes til dette.

La oss si du kjøper et produkt for 500 norske kroner. Da har du fått produktet og selger fått 500kr stabile penger.

Hvis du derimot kjøper et produkt for 1 bitcoin verdt 2000nok og verdien stuper like etter kjøpet går plutselig selger i underskudd. Samme gjelder hvis verdien plutselig går opp. Da vil den bitcoin' du brukte være verdt såpass mye mer at du føler deg svindlet. 

 

Er ikke helt sikker på hvordan alt dette skal takles i fremtiden..

Lenke til kommentar

 

Kriminelle liker vel å bruke flere forskjellige. 

Aldri alt i en

Ja men da blir også et spørsmål om valutaene er stabil nok til å brukes til dette.

La oss si du kjøper et produkt for 500 norske kroner. Da har du fått produktet og selger fått 500kr stabile penger.

Hvis du derimot kjøper et produkt for 1 bitcoin verdt 2000nok og verdien stuper like etter kjøpet går plutselig selger i underskudd. Samme gjelder hvis verdien plutselig går opp. Da vil den bitcoin' du brukte være verdt såpass mye mer at du føler deg svindlet. 

 

Er ikke helt sikker på hvordan alt dette skal takles i fremtiden..

 

Det er jo litt av "problemet" med bitcon og, at det alltid vil stige i verdi siden det er et limited antall supply. Lignende gull er det deflasjon, ikke inflasjon. Men bitcoin vil bli mye mer stabilt hvis det blir adoptert på stor skala.

Lenke til kommentar

Det er jo litt av "problemet" med bitcon og, at det alltid vil stige i verdi siden det er et limited antall supply. Lignende gull er det deflasjon, ikke inflasjon. Men bitcoin vil bli mye mer stabilt hvis det blir adoptert på stor skala.

Både Gull og Bitcoin har inflasjon. Nytt Gull blir gravd ut og nye bitcoins blir lagd hvert 10. minutt. Bitcoin sin inflasjon er faktisk høyere enn det fleste valutaer fortsatt.

 

Det er sant det vil til slutt ikke bli flere bitcoins, men det er over hundre år til det skjer. (Kanskje vi ikke finner noe mer gull innen da også.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er jo litt av "problemet" med bitcon og, at det alltid vil stige i verdi siden det er et limited antall supply. Lignende gull er det deflasjon, ikke inflasjon. Men bitcoin vil bli mye mer stabilt hvis det blir adoptert på stor skala.

Både Gull og Bitcoin har inflasjon. Nytt Gull blir gravd ut og nye bitcoins blir lagd hvert 10. minutt. Bitcoin sin inflasjon er faktisk høyere enn det fleste valutaer fortsatt.

 

Det er sant det vil til slutt ikke bli flere bitcoins, men det er over hundre år til det skjer. (Kanskje vi ikke finner noe mer gull innen da også.)

 

Nytt gull blir gravd ut men verdien stiger alikevel. Hvordan kan Bitcoin ha høyere inflasjon når verdien stiger såpass? Mens verdien av dollar bare synker og synker. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...