Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøleskap delvis defekt +-10 grader


Anbefalte innlegg

Hei!

Har et Whirpool ikea innebygd kjøleskap med frysedel, nå få jeg det ikke kaldere en +-10 grader.

 

Mistenker det er termostaten som tuller..

Setter termostat hjulet på 7, da blir det kaldest, ca 9 grader. Kjøleskapet starter og kutter oh holder tempen. Skrur jeg ned kutter den ved ca 5 og kompressoren stopper. Fryseren er helt fin.

 

Modell: CBI 601 W N

 

Hva tror dere? Er det termostaten som er defekt eller noe annet?

Hvor skaffer jeg ny termostat?

 

post-42742-0-39057900-1495389727_thumb.jpg

post-42742-0-30971900-1495389751_thumb.jpg

post-42742-0-03203300-1495389763_thumb.jpg

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slår termostaten ut når temperaturen sluttar å gå ned? Dersom den går ned til 9 grader og termostaten slår ut der, for så å slå inn igjen når temperaturen går litt opp, så kan det vere termostaten.

 

Dersom termostaten ligg inne heile tida og kjøleskapet går, så kan det vere kompressoren, mediet eller noko sånt. Har kjøleskapet god luftsirkulasjon bak?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dersom termostaten ligg inne heile tida og kjøleskapet går, så kan det vere kompressoren, mediet eller noko sånt. Har kjøleskapet god luftsirkulasjon bak?

Ja, slo meg at det kunne være lekkasje på kuldemediet eller kompressoren, men fryseren hans fungerer jo, og så vidt jeg kan se, er det bare én krets på dette kjøleskapet.
Lenke til kommentar

 

Dersom termostaten ligg inne heile tida og kjøleskapet går, så kan det vere kompressoren, mediet eller noko sånt. Har kjøleskapet god luftsirkulasjon bak?

Ja, slo meg at det kunne være lekkasje på kuldemediet eller kompressoren, men fryseren hans fungerer jo, og så vidt jeg kan se, er det bare én krets på dette kjøleskapet.

 

Ah, fekk ikkje med meg at den hadde frysedel som fungerte fint. Då er det mest sannsynleg termostaten.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hmm.. nå dro jeg ut føleren til termostaten og lot den henge over natten fritt inne i kjøleskapet istedet for at den ligger "inni" veggen og da ligger tempen inni på mellom -1 og 4 grader. Setter jeg den tilbake som før går tempen opp til 8-9.

 

Kan det være noe som har skjedd med isolasjonen rundt føleren?  :hmm:

 

post-42742-0-26451900-1495486303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 10 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
On 11/28/2018 at 9:50 AM, Heatsink said:

Hadde akkurat samme problem. Ble 100% løst ved å kjøpe ny termostat som det ble linket til av RRhoads  :)

Hei!

 

Rimelig long shot å få noe svar i denne tråden nå, men det hadde vært fantastisk.

 

Jeg har samme problem, men er usikker på om jeg har helt samme termostat.

I motsetning til videoer jeg ser på Youtube, har ikke "termostatdekselet" noen skruer på seg for å løsne fra veggen, og det går heller ikke an å dra av knotten man skrur på for å justere styrke på termostaten.

 

Jeg ser heller ikke noen "peiler" inne i kjøleskapet noe sted. Er den kun inne i veggen?

 

Hvordan fikk dere av "termostat-dekselet"?

 

 

Lenke til kommentar

Rettelse: Det kan nok være det er samme termostat.

 

Jeg klarte å løsne dekselet fra veggen rett og slett ved å trekke hardt, men forstår ikke helt hvor jeg går videre derfra.

 

Ser at det stikker en rekke ledninger + en grå sak som antakelig er termostat-peileren ned i veggen.

 

Men denne termostaten styrer jo fryseren også, så er redd for å ødelegge noe om jeg bare putter ned ny peiler tilfeldig ned i veggen der?

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet med mitt kombiskap. IKEA har et serviceapparat som gjør at man kan få en tekniker for å se på kombiskapet. Han jeg hadde på besøk skrudde litt, gjorde noen målinger og sa det kunne være 2 eller 3 feil. Han var usikker på hvor lenge reparasjonen ville holde så det endte med at jeg kjøpte nytt kjøleskap istedenfor. Reparasjonskostnadene kunne fort komme opp i 4000+ kroner i deler pluss arbeid.

(hvem man ringer for service på kjøleskap fra Ikea er litt avhengig av modell og sånn. Kan se om jeg finner listen med numre når jeg kommer hjem hvis det er interesse for det.)

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
6 hours ago, ilpostino said:

Jeg hadde samme problemet med mitt kombiskap. IKEA har et serviceapparat som gjør at man kan få en tekniker for å se på kombiskapet. Han jeg hadde på besøk skrudde litt, gjorde noen målinger og sa det kunne være 2 eller 3 feil. Han var usikker på hvor lenge reparasjonen ville holde så det endte med at jeg kjøpte nytt kjøleskap istedenfor. Reparasjonskostnadene kunne fort komme opp i 4000+ kroner i deler pluss arbeid.

(hvem man ringer for service på kjøleskap fra Ikea er litt avhengig av modell og sånn. Kan se om jeg finner listen med numre når jeg kommer hjem hvis det er interesse for det.)

 

Takk for svar! Det står vel nå mellom å få til dette med termostaten jeg har kjøpt (som ble dyr; måtte betale toll og MVA fordi selskapet utga seg for å være norsk), eller å kjøpe et helt nytt skap.

 

Så håper å komme til bunns i det her i tråden / fra de som har erfaring med skifte!

Lenke til kommentar

Fant informasjonen på Ikea sin hjemmeside. På artikkelen under står det hvordan du finner ut hvem du skal ringe.de tre her informasjon som står på et klistremerke inni kjøleskapet (stod der på min iallefall) så du bør være ei nærheten av det når du ringer.

Mitt kjøleskap var innbygget så så for meg det ville være en drittjobb å montere men gikk greit. Isskrapen til det nye kjøleskapet var laget slik at den kunne brukes som mal for hvor langt inn i skapet det skulle stå.

https://www.ikea.com/no/no/customer-service/returns-claims/appliances/

Lenke til kommentar
4 hours ago, ilpostino said:

Fant informasjonen på Ikea sin hjemmeside. På artikkelen under står det hvordan du finner ut hvem du skal ringe.de tre her informasjon som står på et klistremerke inni kjøleskapet (stod der på min iallefall) så du bør være ei nærheten av det når du ringer.

Mitt kjøleskap var innbygget så så for meg det ville være en drittjobb å montere men gikk greit. Isskrapen til det nye kjøleskapet var laget slik at den kunne brukes som mal for hvor langt inn i skapet det skulle stå.

https://www.ikea.com/no/no/customer-service/returns-claims/appliances/

Tusen takk for info!

Aner meg at dette ville bli en kostbar affære, dog :-)

Lenke til kommentar
Kjøleskapet skrev (2 minutter siden):

Aner meg at dette ville bli en kostbar affære, dog ?

Jeg endte med å kjøpe Tinad integrert kombiskap da det var det som hadde størst innvendig mål. Det er et som er større (og koster cirka 2000 mer) men det er litt mindre innvendig. Antageligvis er det bedre isolering som gjør at det er litt mindre innvendig enn det jeg kjøpte. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...