Gå til innhold

Hvor kan man leie en kompetent programmerer til et oppdrag?


Anbefalte innlegg

DukeRichelieu skrev (1 minutt siden):

Kult. Men får man gjort noe analyse i Winform? Jeg sorter/filtrerer og gjør diverse analyiser i Excel på disse dataene. 

Når du nevner det så tror jeg det ble foreslått om ikke Winform, så i hvert fall en annen GUI, sist jeg gjorde endringer på applikasjonen med nevnte firma, men de selv valgte gå bort fra det den gang og holdt seg til Excel.

Ja det bør gå an å løse seg med å gjøre analyse internt i programmet og ikke i excel. Men det er jo umulig å gi gode forslag uten å ha kunnskap om hva som skal gjøres :) Finnes mange løsninger for både å vise data og gjøre beregninger, men hva som passer best for deg vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja det bør gå an å løse seg med å gjøre analyse internt i programmet og ikke i excel. Men det er jo umulig å gi gode forslag uten å ha kunnskap om hva som skal gjøres :) Finnes mange løsninger for både å vise data og gjøre beregninger, men hva som passer best for deg vet jeg ikke :)

Ok. Skjønner. Takk for innspillet. :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Litt sent svar kanskje, men siden dette ble påbegynt i 2006 så er det vel stadig pågående :-) Her er noen tips:

1) Dersom Excel kun benyttes som "Tabell-gui" har det liten verdi, bruk noe annet, de fleste utviklingsrammeverk har tabell-komponent tilgjengelig. 

2) Dersom resultatene bearbeides videre i Excel, så må selvfølgelig den bearbeidingen reimplementeres i backend-systemet. Det er vel her man må ta en grundig vurdering av om Excel gir så mye "gratis" at det er verdt å beholde, vs. å implementere all bearbeiding i backend. Det er vel nærmere 15-20 år siden jeg utviklet noe med MS-teknologi, men den gangen var det mulig, men ikke ideelt, å benytte Office-applikasjonene som komponenter i backend (vha. OLE/DDE/ActiveX eller whatever, her husker jeg fint lite), og det er sikkert mulig å gjøre ennå. (Det er ikke nødvendigvis lurt i en flerbrukerapplikasjon som skal skalere, men på skriverbordet er det nok ok) Dermed kan du (forhåpentligvis, dette er ukvalifisert gjetting :-) få tilgang til alle funksjonene i Excel uten at det kreves noe manuelt, backend benytter Excel for deg. 

3) Access er ikke mye bedre egnet til store datamengder enn Excel. Se heller på MSSQL Express, MySQL eller lignende. Eventuelt NoSQL-databaser. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
DukeRichelieu skrev (På 28.3.2021 den 14.37):

Kult. Men får man gjort noe analyse i Winform? Jeg sorter/filtrerer og gjør diverse analyiser i Excel på disse dataene. 

Når du nevner det så tror jeg det ble foreslått om ikke Winform, så i hvert fall en annen GUI, sist jeg gjorde endringer på applikasjonen med nevnte firma, men de selv valgte gå bort fra det den gang og holdt seg til Excel.

Analysering, sortering, filtrering og analyser må manuelt implementeres i programmet.

Hvor store datasett snakker vi om her? 64x1000, eller 64x10 000 000?

Hvor lokale er analysene? Skal du analysere 64x10 000 000 celler for hver celle, ender du opp med eksploderende kompleksitet, og treghet er ikke annet enn å forvente.

Hvis du lærer deg programmering, får du det gjort akkurat sånn som du vil ha det. Og du kan legge inn endringer ved behov. Ulempen er at et raskere program, krever mer kunnskap, og tar mer tid å implementere. Du får det neppe raskt nok i språk som er enklere å lære, som python.

Jeg foreslår at du lager en detaljert kravspesifikasjon som tekstdokument med bilder i. Der tar du med alt du trenger, inkludert de spesifikke utregningene, og ytelseskrav. Lag det så spesifikt at noen kunne lagt programmet sånn du ville ha det, uten å snakke med deg.

  • Hvor fra data skal inn i programmet.
  • Hvordan data skal pre-prosesseres (inkl. utregninger).
  • Hvilke data som skal vises i GUI.
  • Hvordan data skal kunne sorteres og filtreres.
  • Hva du trenger av diagrammer.
  • Hva du trenger av analyser i GUI.

Det du kommer med her i tråden, blir for vagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...