Gå til innhold

[Løst] Ny laptop, student og generell bruk


Anbefalte innlegg

Hei

Har ikke så god greie på pc, men jeg prøver å lære og forstå mer :)   

Har sett etter en PC med i7/i5 prosessor, 8/16 BG RAM og 250/500 GB SSD, men ser nå at jeg må gå ned på noen av disse for å få en litt rimeligere PC.

Prisen er egentlig ikke et problem, men synes det høres skummelt ut å kjøpe en bærbar pc for 13-15 tusen kr, da min tidligere erfaring sier at de bærbare ikke nødvendigvis har så lang levetid at det er verdt å bruke så mye penger på det (?). Ihvertfall ikke når jeg ikke kan å skru og bytte deler/oppdatere en bærbar PC selv..
Motsi / argumenter gjerne på dette, eller del erfaringer.

Mine kriterier er at den skal være lett å ha med seg, maks 2,00 kg helst. Også har jeg lett for å ha mange faner og programmer kjørende samtidig (nødvendighet pga. studier), derfor har jeg skjønt at RAM har en noe å si for dette?, Og jeg trenger derfor en PC som oppleves som rask og kvikk.
Eneste kriterie for "inn/ut-ganger" er at den helst har (USB-3 og) USB-C. 
Jeg tar også mye bilder, men bruker i hovedsak den stasjonære til arbeidet i forhold til dette. Men det kan være at den bærbare på til pers på turer ol. Så tenkte det var greit å nevne. 

Har sett litt på HP Spectre X360, samt Asos Zenbook 3, disse har jo mange utgaver. Er åpen for andre forslag også. 

Hvilken PC tror du at man får "mest for pengene" av å kjøpe?  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men synes det høres skummelt ut å kjøpe en bærbar pc for 13-15 tusen k

Vil du ha det beste, så koster det. Hvor lenge en PC varer handler mest om hvordan du behandler den, deretter om du kjøpte en bra nok i utgangspunktet, eller om den blir utdatert fort.

 

Jeg tror du blir fornøyd med denne:

 

Asus ZenBook UX410UA-GV028T

Intel Core i5 7200U 1,4 kg 14 Tommer 1920x1080 8 GB Intel HD Graphics 620

https://www.prisjakt.no/product.php?e=4156749

7 719,-

 

Firefox bruker for øvrig endel mindre RAM en Chrome, ettersom den ikke kjører hver fane i en egen prosess.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

men synes det høres skummelt ut å kjøpe en bærbar pc for 13-15 tusen k

Vil du ha det beste, så koster det. Hvor lenge en PC varer handler mest om hvordan du behandler den, deretter om du kjøpte en bra nok i utgangspunktet, eller om den blir utdatert fort.

 

Ja, det skjønner jeg og. Er derfor jeg lurer på om de faktisk holder lenge og godt nok. Hvordan vet jeg om/at den blir utdatert fort liksom? Hadde jeg visst at de holder så er ikke prisen noe hinder.

 

Takk for tips, og ang. Firefox - det visste jeg ikke!  :)

Endret av Beetth
Lenke til kommentar

Om den blir utdatert kommer også an på bruksområdene. En gaminglaptop blir utdatert fort. Skal du bare skrive, se netflix o.l. vil den med i5-7200u holde i mange år.

 

Etter min mening, er det mest for pengene fra 7500 kr til 10 000 kr. Bedre å kjøpe en til 7500 nå, og en til til 7500 om 4 år, for 8 år til sammen, enn å kjøpe en til 15 000 og tro at den skal vare i 8 år ... for det gjør den ikke.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...