Gå til innhold

Korrupsjonssaken mot Jensen - Er han skyldig?


Korrupsjonssaken mot Jensen  

60 stemmer

  1. 1. Er Jensen skyldig etter korrupsjonstiltale?



Anbefalte innlegg

En av norgeshistoriens mest profilerte korrupsjonssaker går mot slutten. At Cappelen er skyldig vet vi, eneste vi ikke vet er hvor mye strafferabatt han evt. får. Men det store spm: Er Eirik Jensen skyldig i å ha mottatt økonomiske ytelser i bytte mot informasjon som har hjulpet Cappelen til å drive sin hasj-innførsel virksomhet i en årrekke uten å bli tatt? 

 

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før jeg får politiet på døren (noe jeg har fått en del ganger på grunn av mine "undersøkelser"), så vil jeg si at denne saken er bare toppen av isberget. Nordmenn er skikkelig snille, men også ganske naive. Politiet er, slik jeg forstår det, involvert i det meste av kriminaliteten i Norge. Enten som aktiv deltager som i dette tilfellet eller som en passiv deltager hvor de vet at det forekommer kriminalitet, men ikke griper inn fordi de mener det gagner lokalmiljøet.

 

Sistnevnte har vi sett ganske mange eksempler på, men kanskje det mest aktuelle er Tysfjorden. For eksempel i en by som Trondheim, så har politiet store problemer med at mange av betjenter er på den høyreekstreme siden, det gjør at politiet gjør ganske mange dumme ting.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før jeg får politiet på døren (noe jeg har fått en del ganger på grunn av mine "undersøkelser"), så vil jeg si at denne saken er bare toppen av isberget. Nordmenn er skikkelig snille, men også ganske naive. Politiet er, slik jeg forstår det, involvert i det meste av kriminaliteten i Norge. Enten som aktiv deltager som i dette tilfellet eller som en passiv deltager hvor de vet at det forekommer kriminalitet, men ikke griper inn fordi de mener det gagner lokalmiljøet.

 

Sistnevnte har vi sett ganske mange eksempler på, men kanskje det mest aktuelle er Tysfjorden. For eksempel i en by som Trondheim, så har politiet store problemer med at mange av betjenter er på den høyreekstreme siden, det gjør at politiet gjør ganske mange dumme ting.  

 

Nå handlet nå denne tråden om Eirik Jensen og hvorvidt han er skyldig eller ikke da men men..

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Jeg håpet i det lengste at alt vi hørte bare var part of the job.... men det blir vel dessverre tydeligere og tydeligere at det man trodde var en samfunnshelt, bare er ett svin.

 

At Cappelen skal få noe i nærheten av samme straffeutmåling på kjøp og salg av hasj som dette nær sagt statsforæderiet utført av en mann som over en årrekke har undergravet hele systemet vi alle er avhengig av og betaler for, blir isåfall for meg helt absurd.

 

Som det står seg idag syntes jeg ubetingede 15-20 år på Jensen og 2-4 år på Cappelen hadde vært en rimelig straffeutmåling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2-4 på Cappelen ?

 Hvilke signaler sender du da til andre som vuderer å importere ?

 

Signalet går ut til staten som må begynne å regulere denne innførsel av hasj slik at de ikke lenger gir bort skattepenger vi skulle nytt godt av rett i lomma på Cappelen og alle andre i den samme omfattende export/import bransjen.

 

Cappelen har ikke gjort noe moralsk galt her, Jensen derimot sitter med begge beina i det. Jensen er potensielt sett en utro tjener og en fare for Norge, mens Cappelen i høyden er en fare for seg selv... Kriminalitetens alvorlighetsgrad dem imellom kan altså ikke sammenliknes .

Lenke til kommentar

Prosessen med å importere narkotika i de omfangene som har blitt gjort her er svært vanskelig med mindre man har hjelp fra utro tjenere. 

Som et eksempel kan vi se på heroin-importen inn i Europa (i Jensen sitt tilfelle er det vel snakk om utelukkende hasj) fra Tyrkia. Store deler av heroinen kommer inn gjennom den ruten eller gjennom Russland. Da mafia-familien Baybasin, som stod for dette, ble tatt for noen år siden så medga de i avhør at de fikk hjelp fra Ciller-regjeringen i Tyrkia. Tansu Ciller var med selv og det oppstod en maktkamp rundt det på 90-tallet. Baybasin var så troverdig at han fikk asyl i Storbritannia som en følge av at han anga den tyrkiske regjeringen. 

 

Det er rett og slett svært vanskelig, kanskje umulig, å importere så mye som Cappelen har gjort uten å ha en person som Jensen som partner. Av dette kan vi også forstå at heroin, kokain og escstasy importen må ha medløpere i politiet. Men de kommer nok ikke til å undersøke seg selv med det første. 

Lenke til kommentar

 

2-4 på Cappelen ?

 Hvilke signaler sender du da til andre som vuderer å importere ?

 

 

Signalet går ut til staten som må begynne å regulere denne innførsel av hasj slik at de ikke lenger gir bort skattepenger vi skulle nytt godt av rett i lomma på Cappelen og alle andre i den samme omfattende export/import bransjen.

 

Cappelen har ikke gjort noe moralsk galt her, Jensen derimot sitter med begge beina i det. Jensen er potensielt sett en utro tjener og en fare for Norge, mens Cappelen i høyden er en fare for seg selv... Kriminalitetens alvorlighetsgrad dem imellom kan altså ikke sammenliknes .

Ok, du er for legalisering, skjønner.

 

Hva tror du cappelen gjør om to år da, hvis det er det han får som straff?

 

Signalet det sender er at de som er store kan/bør bli enda større, for så lenge de drar andre større fisker med seg i dragsuget så slipper en unna med en liten straff.

Lenke til kommentar

Jeg vet overhodet ikke om fyren er skyldig, men på generelt grunnlag skal tvilen komme tiltalte til gode, og "blomsterspråk", div møter osv er jo ikke konkrete bevis, bare gjetning. Om de ikke har noe som er mer håndfast håper jeg fyren går fri. Det må være lov å ha kontanter hjemme uten at det skal brukes mot deg i en rettssal.

Lenke til kommentar

Før jeg får politiet på døren (noe jeg har fått en del ganger på grunn av mine "undersøkelser"), så vil jeg si at denne saken er bare toppen av isberget. Nordmenn er skikkelig snille, men også ganske naive. Politiet er, slik jeg forstår det, involvert i det meste av kriminaliteten i Norge. Enten som aktiv deltager som i dette tilfellet eller som en passiv deltager hvor de vet at det forekommer kriminalitet, men ikke griper inn fordi de mener det gagner lokalmiljøet.

 

Sistnevnte har vi sett ganske mange eksempler på, men kanskje det mest aktuelle er Tysfjorden. For eksempel i en by som Trondheim, så har politiet store problemer med at mange av betjenter er på den høyreekstreme siden, det gjør at politiet gjør ganske mange dumme ting.

Ko-ko.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg håpet i det lengste at alt vi hørte bare var part of the job.... men det blir vel dessverre tydeligere og tydeligere at det man trodde var en samfunnshelt, bare er ett svin.

Hvordan blir det tydeligere og tydeligere? Jeg kan ikke si at jeg har fulgt så fryktelig nøye med, men det er veldig få som er sikre i denne saken.

Lenke til kommentar

 

Jeg håpet i det lengste at alt vi hørte bare var part of the job.... men det blir vel dessverre tydeligere og tydeligere at det man trodde var en samfunnshelt, bare er ett svin.

Hvordan blir det tydeligere og tydeligere? Jeg kan ikke si at jeg har fulgt så fryktelig nøye med, men det er veldig få som er sikre i denne saken.

 

 

Vel det jeg har lest de siste ukene og sett av overføringen ifra straffesaken nå siste dagene, så fortsetter det bare å velte inn indisier om at han har tjent veldig mye penger på å leke politimann. Jeg kjøpte lenge den "leve som dem" greia hvor han blir litt involvert i enkelte kriminelle hendelser for the greater good i etterforskningsøyemed, men det virker dessverre ikke som at det er det vi snakker om her lenger.

 

Når det er sagt så syntes jeg derimot ikke at man av den grunn ikke også ta i betraktning alle de gode ting han har gjort opp igjennom mange år i tjeneste slik som arbeidet på X-Ray ungdomshus etc. Jeg velger å ikke tro alt bare var endel av ett stort kynisk privatøkonomisk spill ifra hans sin side, derav solid strafferabatt også der, men tror nok ikke vi kommer unna at dette ender i ett trist sorti som vil skuffe veldig mange. Det triste paradokset om at Jensen vil dø i samme cella han selv puttet så mange inn i iløpet av sin karriere..

 

Som Aftenposten skriver idag med hentydning til hele 21 års fengsel: 

Neppe rom for rabatt for Eirik Jensen.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Jeg vet overhodet ikke om fyren er skyldig, men på generelt grunnlag skal tvilen komme tiltalte til gode, og "blomsterspråk", div møter osv er jo ikke konkrete bevis, bare gjetning. Om de ikke har noe som er mer håndfast håper jeg fyren går fri. Det må være lov å ha kontanter hjemme uten at det skal brukes mot deg i en rettssal.

 

Det er vel heller kombinasjonen av tekst meldinger, manglende rapportering, kasting av telefon, hemmelige møter og pengebruk som blir å felle han. Flere vitner har også gitt utsagn som ikke kommer Jensen til gode. Vanskelig å tro at han ikke viste noe om Cappelens virksomhet i alle disse årene, samtidig som det er uforståelig at Cappelen kunne holdt på i alle år uten en form for hjelpemann. 

 

Han får neppe 21 år, men frifunnet kan jeg ikke tro at han blir..

 

(De 30 tusen i kontanter han hadde i garasjen eller hvor det var blir neppe å ha så mye å si i det store bildet)

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Det vel mye som dessverre tyder på at Jensen har sine svin på skogen her - men som det ble sagt er det mye  snakk om tolking av blomsterspråk og sms'er  - de som er overbevist om hans skyld kan jo lett tolke sms'er slik de vil.  Og politiet insisterer jo på at Jensen skal ha tjent mange millioner kroner  - hvor er de pengene ? Hva har han brukt de på ?  Han har et fint bad, en klokke og et gullkjede...men thats it virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...