Gå til innhold

TEST: Er Doro-telefoner så enkle som de lover?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er knappen under kameraet til? Ser ut som et alarmsymbol?

 

Basert på det jeg har lest om tidligere Doro telefoner så vil jeg anta at det er nettopp det. Pleier å være en knapp man kan trykke på for å umiddelbart ringe noen du har satt opp på "nød-listen". Svarer ikke førstemann så ringer den opp andremann, osv.

Lenke til kommentar

@toth & Tordal: Ja, det er akkurat det den er til. Den ringer og sender tekstmeldinger. Alle Doroer har den, men bare de med GPS, som denne, kan også sende posisjonsdata i tekstmeldingen. Det ble bare prøvd en gang i testperioden, og den ringte og meldte som den skulle (ringer for å få toveiskontakt via høyttaler - ved siden av SOS-SMS-en den sender), men den sendte ikke posisjonsdata. Litt usikker på hvorfor - men i øyeblikket satt vi under tak, så kan hende den ikke sender noen om den ikke har tilgang på presis nok posisjonering. En eller annen posisjon burde den uansett hatt basert på WiFi, tidligere/svakt GPS-signal og celleinfo.

 

Dette er uansett kun å anse som en *ekstra* sikkerhet, og bør absolutt ikke erstatte trygghetsalarmer etc. dersom det er behov for det.

Lenke til kommentar

Fadern har modellen over denne (grunnet høreapparat)

Men etter å ha hatt en huawei i 4 år klarte han aldri å bruke denne telefonen normalt.

La inn Nova launcher og da gikk det greit.

 

Bra om man aldri har vært borti en smarttelefon før, men har man det så blir det bare krøll.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg vil kalle meg selv over gjennomsnittlig teknologisk interessert, men jeg måtte gi opp SwiftKey etter noen uker. Hvorfor det er defaulten på denne telefonen er virkelig en gåte.

 

Har du noen grunner til at du ikke liker Swiftkey, og eventuelt forslag til bedre tastatur?

 

Liker Swiftkey kjempegodt jeg og fungerer utmerket, spesielt med ordforslag. Er dog alltid på utkikk etter noe bedre. Det kan bli litt tregt etter å ha hatt det installert en periode. Mulig for mange ord i lista?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er en eldre dame som har kommet innom med en slik på jobben noen ganger for å få hjelp, Doro har snudd oppned på nesten alt fra standard Android, grensesnittet her helt grusomt. Selv jeg som jobber med mobiler hver dag har problemer med å finne frem på den.

Lenke til kommentar

Og hvor reparerer man Doro hvis man trenger det? En slektning av meg fikk problemer med sin og fikk beskjed av butikken sin betjening at disse ikke repareres. Ikke bra.

Men plusspoeng for at den er billig da.

Disse telefonene er så billige at de ikke repareres. Hvis det er under garanti/reklamasjon og det er konstantert feil, så vil importør godkjenne ombytte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@toth & Tordal: Ja, det er akkurat det den er til. Den ringer og sender tekstmeldinger. Alle Doroer har den, men bare de med GPS, som denne, kan også sende posisjonsdata i tekstmeldingen. Det ble bare prøvd en gang i testperioden, og den ringte og meldte som den skulle (ringer for å få toveiskontakt via høyttaler - ved siden av SOS-SMS-en den sender), men den sendte ikke posisjonsdata. Litt usikker på hvorfor - men i øyeblikket satt vi under tak, så kan hende den ikke sender noen om den ikke har tilgang på presis nok posisjonering. En eller annen posisjon burde den uansett hatt basert på WiFi, tidligere/svakt GPS-signal og celleinfo.

 

Dette er uansett kun å anse som en *ekstra* sikkerhet, og bør absolutt ikke erstatte trygghetsalarmer etc. dersom det er behov for det.

Uten at jeg har så stor kjennskap til markedet så mener jeg å ha lest at trygghetsalarmer levert av kommunen krever fastlinje og ikke virker utenfor husets fire vegger. Er nok mange eldre som faktisk er på farten som ser en viss trygghet i en slik mobiltelefon. Finnes forøvrig apper som ligner på denne funksjonen Doro tilbyr, slik at de kan installeres på en hvilken som helst mobil?

Lenke til kommentar

 

Jeg vil kalle meg selv over gjennomsnittlig teknologisk interessert, men jeg måtte gi opp SwiftKey etter noen uker. Hvorfor det er defaulten på denne telefonen er virkelig en gåte.

 

Har du noen grunner til at du ikke liker Swiftkey, og eventuelt forslag til bedre tastatur?

 

Liker Swiftkey kjempegodt jeg og fungerer utmerket, spesielt med ordforslag. Er dog alltid på utkikk etter noe bedre. Det kan bli litt tregt etter å ha hatt det installert en periode. Mulig for mange ord i lista?

Jeg liker "Xperia Keyboard", egentlig fordi jeg har blitt kjent med det fra Sonys toppmodeller jeg har hatt. Synes tastaturet fungerer veldig bra og det er veldig kjapt, sammenlignet med andre tastatur jeg har prøvd. Har installert tastaturet på diverse android enheter jeg har hatt, rett og slett fordi jeg har følt at det alltid manglet noe uten og ingen tastatur er like kjapp :)

 

Den har faktisk også innebygd "swiftkey" funksjonen, med å dra fingeren mellom bokstavene.

 

http://www.apkmirror.com/apk/sony-mobile-communications/xperia-keyboard/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen grunner til at du ikke liker Swiftkey, og eventuelt forslag til bedre tastatur?

Liker Swiftkey kjempegodt jeg og fungerer utmerket, spesielt med ordforslag. Er dog alltid på utkikk etter noe bedre. Det kan bli litt tregt etter å ha hatt det installert en periode. Mulig for mange ord i lista?

 

 

 

Det har nok primært med det å gjøre at tastaturet ikke passer meg, ikke nødvendigvis at tastaturet er dårlig.

 

Jeg skriver nesten aldri med bare en tommel, så bare der ble hastigheten min halvert når jeg skulle begynne med den swipingen. I tillegg opplevde jeg at den litt for ofte bommet på hva jeg prøvde å skrive (på ord som var over 6 bokstaver lange, spesielt hvis det var dobbeltkonsonanter involvert, var det omtrent kronekast om den traff riktig eller ikke), og det gikk med mye tid til retting. Det bedret seg riktignok etter hvert som dagene og ukene gikk, men til slutt bare kapitulerte jeg og gikk tilbake til default tastaturet.

 

Jeg vet at man kan skru av swipingen og bruke det som et vanlig tastatur, men da er OS default tastaturet bedre etter min mening. Jeg er på iPhone, forresten.

Lenke til kommentar

Ergonomien er det avgjørende her. Dvs at knapper og symboler er store og at tekst er lett leselig. Korte og konsise tekster er også en fordel. Ut over det avhenger det hele av brukerens interesse og/eller vilje til å eksperimentere og lære. Min teknofobe gamle far hadde ikke kunnet håndtere en smarttelefon under noen omstendigheter. Hans interesse/vilje er så begrenset at han ikke en gang har klart å lære seg å bruke SMS selv om han har hatt mobiltelefon i mer enn 20 år.

Lenke til kommentar

Sonys Xperia mobiler har lenge hatt innebygd "enkel startskjerm" i menyene. Dette er en ganske grei løsning for de eldre. En mulighet er jo å kjøpe en billig Z1 på finn og aktivere "enkel startskjerm, det ville sikkert vært ypperlig for de fleste :)

 

post-242031-0-33425100-1495203358_thumb.png

Endret av Ash of Titan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Det er godt mulig at måten jeg snakker og skriver norsk er utenom det vanlige, men er det ikke mer naturlig å bruke "ringe" heller enn "anrope" ?

Lenke til kommentar

Sonys Xperia mobiler har lenge hatt innebygd "enkel startskjerm" i menyene. Dette er en ganske grei løsning for de eldre. En mulighet er jo å kjøpe en billig Z1 på finn og aktivere "enkel startskjerm, det ville sikkert vært ypperlig for de fleste :)

 

attachicon.gifEnkel startskjerm.png

Huawei og Samsung har og dette. Men man kan og enkelt laste ned launchers fra play store med slik funksjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...