Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bo i campingvogn på egen tomt


Crayonz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min samboer er inne på tanken med å kjøpe en campingvogn og bo i den mens jeg studerer, av økonomiske grunner. Vi har fått tillatelse av et familiemedlem å ha en vogn stående på tomten og bo der. Dette vil være en enorm gevinst for oss da vi slipper å betale kostnadene ved å bo på en campingplass.

 

Er det noen lov som forhindrer oss i å gjøre dette? Jeg ser for meg naboer som klager fordi det ikke ser pent ut osv.

 

Det er snakk om å bo i oppkjørselen i Ca 4 år i Bodø kommune.

 

Takk på forhånd!

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vel litt problemer med postadresse men det kan vel løses ved å få en postboks. Andre problemer enn det at det er et sota liv å bo i en vogn hele året. Det er vel egentlig ikke lov.

Det med adresse er ikke noe problem.

Jeg har lest flere artikler på nett hvor studenter har levd i campingvogn gjennom studieårene så det er nok lov, men de har bodd på campingplass. Lurer bare på hvordan det er med å stå på egen tomt året rundt.

 

Vi er også ganske close med nevnte familiemedlem og vi har tilgang til toalett og dusj og "innerom" når vi trenger det så det vil nok være et lettere campingliv enn hva de som holder til på campingplass må leve med.

Endret av Mashux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk bor jo i campingvogner, hytter, båter og annet, så i teorien er det ikke noe problem, men enten må du nok slenge opp en postkasse eller få deg en postboks eller lignende å stå som "uten fast bosted" i registrene.

 

Du kan nok helt sikkert parkere en campingvogn på privat eiendom uten at naboene har noe særlig med det, med noen unntak i borettslag, sameier og for reguleringsplaner eller slikt?

 

Problemet oppstår vel dersom den skal brukes til fast bolig, da det gjerne er krav til strøm, vann og avløpstilknytning, samt sikkert noen byggtekniske krav som også må oppfylles for faste installasjoner som brukes til helårsbolig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet oppstår vel dersom den skal brukes til fast bolig, da det gjerne er krav til strøm, vann og avløpstilknytning, samt sikkert noen byggtekniske krav som også må oppfylles for faste installasjoner som brukes til helårsbolig?

Det fins bosteder uten både strøm og innlagt vann, med utedo. Selv bodde jeg i ti år uten strøm og hørte selvfølgelig ikke et pip om det. Forresten er campingvogn nettopp kroneksempelet på det som IKKE er fast installasjon., så slike krav er irrelevante.

Dette burde gå helt fint.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du trenger bare å flytte på vognen med faste mellomrom. Hvis jeg husker korrekt så må brakken/vognen flyttes en meter hvert annet år for å unngå å bli sett på som fast installasjon.

Med en campingvogn burde ikke det være noe problem.

 

Noe i den dur.

 

Selv bodde jeg vekke i årevis i ungdommen med postadresse hos mine foreldre. Hadde ikke vært redd for at noen skulle henge seg opp i hvor du er registrert.

 

Det sagt, siden du spør om det er lov - nei, jeg er ganske sikker på at brakke/vogn eller hytte ikke kan benyttes som helårsbolig men det er jo veldig vanskelig å påvise og det er liten sannsynlighet for at noen legger seg opp i det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er vel ikke så fristende å leve uten strøm vann og kloakk eller? Men man sparer seg jo for minimumsbeløp til netteier osv.

 

Jeg driver jo stadig og ser meg rundt etter steder å leie som er billigere men hver gang ser jeg at jeg finner ikke noe like stort billigere, og ikke noe som er like bra heller. Når man går nedover i størrelse her så blir det dyrere per kvadratmeter, og man har plutselig ikke bod, vedovn, må ha akonto hos e-verket, og det suuuuger, og så slenges det på avgifter for alt mulig i begge ender som fører til at man betaler plutselig like mye i måneden som her igjen. :(

Lenke til kommentar

Det er ingen lov som hindrer dere å bo fast i campingvogn, men det er noen "hindre" som nevnt over. Adresse er det ikke så nøye med og det er jo en ting som heter "uten fast bopel", altså at man i bunn og grunn ikke har noen adresse. Det er regler rundt tømming av bæsj (og tiss?), men det er vel et ikke-problem i deres tilfelle. Så kan dere ikke være til sjenanse, men det skal en del til før naboer får medhold. Et campingbord, en grill, parasoll og noen stoler er jo vanlige ting, så lenge dere ikke forsøpler og forstyrrer natteroen så er eneste forskjellen at det står en liten boks på hjul der som dere går inn og ut av.

 

Du kan jo spørre naboene om hva de synes siden det er snakk om så lenge. Jeg regner med at det er innenfor sannsynlighetens grenser at det er en eller annen snabb som ikke vil like det og finner på å lage bråk :p

 

Uansett så kan dere si at dere bor i huset, men liker å bruke vogna ;)

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å bo i en campingvogn, kravene kommer basert på hvor campingvognen parkeres.

 

En campingvogn regnes generelt som "permanent oppsatt" dersom den står på samme plass i mer enn 3 måneder, og ikke kun lagres, eller står på godkjent campingplass.

 

Dersom den står i 2 år eller mer, så regnes det som oftest også som "permanent tiltak" i henhold til Plan og Bygningsloven, å alle tekniske krav gjelder fullt ut.

 

Selv for campingvogner som er midlertidig oppsatt kan deler av PBL være gjeldende, samt at for permanent oppsatte vogner, altså vogner som står på samme plass i mer enn tre måneder, å det hjelper neppe å flytte vognen en meter eller to, så gjelder generelt sett også miljøforskrifter, slik som renovasjon, vann, avløp osv.

 

Parkerer man på en godkjent campingplass, er man unntatt de fleste slike regler, slik at problemet er ikke å bo i campingvognen, det er å parkere vognen på en eiendom for så å ta i bruk vognen som fast bolig.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir vel litt problemer med postadresse men det kan vel løses ved å få en postboks. Andre problemer enn det at det er et sota liv å bo i en vogn hele året. Det er vel egentlig ikke lov.

 

Da er det heller ikke lov å dra på årelange ekspedisjoner i telt eller et annet skjul for vær og vind, eller?

 

- Samer er forbudte?

- andre varianter av nomadeliv er forbudte?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Det blir vel litt problemer med postadresse men det kan vel løses ved å få en postboks. Andre problemer enn det at det er et sota liv å bo i en vogn hele året. Det er vel egentlig ikke lov.

 

Da er det heller ikke lov å dra på årelange ekspedisjoner i telt eller et annet skjul for vær og vind, eller?

 

- Samer er forbudte?

- andre varianter av nomadeliv er forbudte?

 

 

Det er regulering av tomter i Norge og noen er regulert til boligformål og andre ikke. Jeg har ikke så mye kunnskap men vet at man kan ikke slå seg ned og bo hvor man vil. Masse lover og regler for helårsbolig. Men for en periode går det sikkert grei :-) 

Lenke til kommentar

Adresse er det ikke så nøye med og det er jo en ting som heter "uten fast bopel", altså at man i bunn og grunn ikke har noen adresse.

Det anbefales å sette seg inn i de praktiske konsekvensene av en slik status.

Det betyr i praksis blant annet at det kan bli svært vanskelig å ta opp lån, ha mobilabonnement osv som følge av at en kredittsjekk vil vise denne statusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Adresse er det ikke så nøye med og det er jo en ting som heter "uten fast bopel", altså at man i bunn og grunn ikke har noen adresse.

Det anbefales å sette seg inn i de praktiske konsekvensene av en slik status.

Det betyr i praksis blant annet at det kan bli svært vanskelig å ta opp lån, ha mobilabonnement osv som følge av at en kredittsjekk vil vise denne statusen.

 

 

Er ikke det litt ille i vår digitale tidsalder, at man ikke fullt og helt kan leve i skyen med adresse og det hele? Må man ha noe levert fysisk så er det vel noe som kalles post restante eller noe slikt.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
On 5/19/2017 at 8:11 AM, krikkert said:

Vi lever ikke i en digital tidsalder. Kroppen din er fortsatt analog.

Den siste kommentaren fra 2017 var helt topp, og ganske morsom, men jeg kikker litt inn på "det juridiske" i denne interessante tråden. Får det liksom ikke helt til "å gå opp".

Forskrift til Folkeregisterloven § 5-1-2 sier jo som følger:

Quote

Personer som tar sin døgnhvile i båter fortøyd på kommunalt merket adressenummer ved fortøyningspunkt, regnes som bosatt der når de har til hensikt å oppholde seg der i minst seks måneder.

Det samme gjelder personer som tar sin døgnhvile i mobile hjem parkert på sted med offisiell adresse.

Det er et krav at boligen har sengeplass for antallet beboere, lys og oppvarming samt kjøkken og sanitærutstyr.

https://lovdata.no/forskrift/2017-07-14-1201/§5-1-2

En hytte har jo ofte en adresse, men det er ikke lov å bo i hytten. Skulle det da være lov å ha folkeregistrert adresse i den campingvogna som står utenfor hytten, men altså ikke i selve hytten? 

Dette høres jo på et vis helt "feil" ut, men hvor er den lovbestemmelsen som sier at man ikke kan bo i en campingvogn, parkert utenfor en hytte? (Som har offesiell adresse.) Trodde ikke at dette var lov, men tar jeg feil, er det virkelig lov?

På ett vis så ville det jo være en viss logikk. En campingvogn eller en campingbil, kan man jo transportere vekk for å fylle vann, tømme kloakk osv. Det kan man ikke gjennomføre for en hytte. 

Har et svakt minne om en eller annen bestemmesle som sier at man kan ikke bo i en bobil som står ved en hytte eller en ubebodd tomt, det må være en registrert bolig på tomten, fra før av. Finens det noe slikt krav, eller er det bare noe jeg fantaserer om?  

Edit: Her ser det ut til å være noe:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-30-5-plassering-av-campingvogner/id2413292/

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/krd/rus/2005/0002/ddd/pdfv/251762-rundskriv_paragraf_85_bat_pa_land_og_hus_pa_vann.pdf

Konklusjonen ser ut til å være at dersom man får lov av kommunen til å parkere vogna i mer enn 6 måneder, så kan man også ha adresse der. - Kan det stemme?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Du refererer til en forskrift som ble vedtatt to måneder etter det siste innlegget i denne tråden ble skrevet. Videre blander du reglene om folkeregistrering med reglene om lovlig bruk av eiendom og adressering. 

Det at et sted har en adresse i matrikkelen er ikke fordi man skal kunne bo der. Poenget med en adresse er at man skal kunne finne eiendommen/bygningen/boenheten. Da man reviderte matrikkelovgivningen for snart 20 år siden var det et vesentlig poeng å få kommunene til å opprette en offisiell og entydig adresse med gatenavn og husnummer "for alle adresseverdige eigedommar og bygg", blant annet for å gjøre nødetatenes jobb enklere. 

Regelen som sier at man ikke kan bo på en spesifikk hytte følger av plan- og bygningsloven § 12-4 som bestemmer at alle nye og eksisterende tiltak skal være i samsvar med reguleringsplanen, samt av en reguleringsplan som dekker hyttens område og bestemmer at dette området er avsatt til formål som ikke er forenlig med helårs beboelse (området er f.eks. avsatt til fritidsbebyggelse, ikke boligbebyggelse). Hvis det er gitt en slik regel mot helårsbebosetning vil den også kunne ramme permanent parkerte campingvogner (som departementet skriver i lenken din over), men den vil ikke (uten videre) ramme midlertidig parkerte campingvogner -- ikke fordi det er lovlig, men fordi en midlertidig plassert campingvogn ikke er et "tiltak" og derfor ikke trenger å være i samsvar med reguleringsplanen. 

En hytte som folk oppholder seg på, uavhengig av hvor ofte eller lenge, vil nær sagt alltid være adresseverdig. Men det er reguleringsplanen som avgjør om den kan brukes til helårsbosetning eller bare fritidsbolig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man setter sammen disse rettsprinsippene til en felles regel, så skulle da konklusjonen bli slik:

Man kan ha en lovlig adresse etter Folkeregisterloven, mens man bor ulovlig ut i fra kravene i reguleringsplan og Plan og byningsloven.

Er det ikke nettop dette som er tilfellet for de mange som bor fast i det som formelt er en hytte? Adressen deres er lovlig nok ut i fra Folkeregisterloven, men boseettingen er fortsatt ulovlig ut i fra regukeringsplan og plan og bygningsloven. Med andre ord: Selv om man har fått en ny lovlig adresse i folkeregistreret, så kan man allikevel bli bedt om å flytte, på grunn av at man bor ulovlig ut i fra reguleringsplanen?

Det betyr for eksempel at selv om man har fått en lovlig adresse, så har man ikke oppnådd noe unntak eller tilpasning i forhold til ktavene reguleringsplanen(?!). (Det kunne jo være en nærliggende konklusjon - "Myndighetene" har godkjent "adressen" og så har man gitt et unntak fra kravene i reguleringsplanen.

Så en annen interessant rettsproblemstilling: Hvis man eier en tomt som er regulert til boligformål, kan man da bo fast i en bobil eller en campingvogn som man parkerer på tomten?

Eventuelt - Hvorfor ikke?

Edit: Tror jeg har funnet svaret.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-30-5-plassering-av-campingvogner/id2413292/

https://lovdata.no/lov/2008-06-27-71/§30-5

Man kan flytte inn i campingvogna og ha det til hensikt å bo fast der og å få dette godkjent som fast adresse i forhold til Folkeregisteret.

For at dette også skal være lovlig i forhold til reguleringsplanen, så må man også søke om tillatelse hos kommunen, hvis vogna skal stå der mer enn 2 måneder.

Kan dette stemme?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (15 timer siden):

Når man setter sammen disse rettsprinsippene til en felles regel, så skulle da konklusjonen bli slik:

Dette er feil fremgangsmåte. Dette er ikke "prinsipper" som skal settes sammen til en "felles regel", men flere samvirkende regler som ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre, men som påvirker enkeltpersoners rettsposisjon på forskjellige måter. 

Selv om en eiendom har fått en tildelt adresse så kan man ikke nødvendigvis bosette seg der. Dette er helt åpenbart hvis du tenker over at et kjøpesenter har en gateadresse, men man kan ikke lovlig bosette seg på et kjøpesenter. 

Og en eiendom som ikke har noen adresse ennå (for eksempel fordi den nettopp er blitt utskilt fra naboeiendommen) kan likevel være lovlig å bo på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...