Gå til innhold

Komplett innfører fri EU-roaming, uten at prisene er helt avskrekkende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Chilimobil har fortsatt en ryddejobb foran seg. Samme produkt kan ha forskjellige priser avhengig av hvor du er på hjemmesidene deres. Dessuten bør de bestemme seg for om det er riktig å ha et eget kontantkort for EU-bruk, nå som roamingtillegget tas bort.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Bare litt over en måned siden jeg tegnet avtale fordi dere reklamerte med abonnement for 99kr mnd. Og nå kommer prisøkning allerede. Bondefangeri, Komplett? Dere var klar over at dere kom til å sette opp prisen umiddelbart etter at folk tegnet avtale. Dette er en fullstendig uredelig måte å gjøre business på.

 

Gi meg heller et norgesabonnement der jeg kan kjøpe utenlandstilgang for en og en måned. Dette suger.

Problemet er EU sitt direktiv. Det er ikke lov å ha abonnement som ikke inkluderer EU.

Jeg tror mange vil klare seg uten Europa inkludert.

Mager trøst for andre, men vårt abb hos Telia til kr 149 i måneden økte til kr 249 nå, bare pga EU inkludert.

Lenke til kommentar

EU suger. Er da bedre at jeg skal kunne kjøpe fri bruk når jeg trenger det (som jeg gjorde 5 dager denne måneden), enn at det MÅ inkluderes..

Uansett syns jeg dealen fra Komplett var bra, 1GB ekstra + fri bruk til 60kr mer.

Er vel forståelig at EU lager regler som passer for 90% av medlemmenes innbyggere, selv om det fører til litt dårligere tilbud for de sære 10 %ene som bare oppholder seg i eget land.

 

Og Norge er jo uansett i en særstilling, med allerede høye telepriser fordi man må melke hjemmemarkedet.

 

Vi er jo heller ikke EU-medlemmer, så da er det også begrenset hvor mye de må/vil ta hensyn til oss.

 

 

 

PS! Står ikke inne for prosenttallene. Var bare ment for å understreke poenget...  :tease:

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

selv om det fører til litt dårligere tilbud for de sære 10 %ene som bare oppholder seg i eget land.

Misforstår jeg deg nå, eller sier du at det er greit å betale full pris for fri bruk av utenlandssamtaler 100% av året?

 

For eksempel økte Komplett mobilregningen min med 80 kroner måneden. Det er den samme økningen som om jeg er i utlandet eller ringer utlandet hele perioden. Sannheten er at jeg bruker denne tjenesten maks 2 måneder totalt i året. Så realistisk sett skulle regningen min økt med 13.50 øre per mnd (80+80/12). Så dobler man dette da til 27 kroner for å kompensere for at andre ringer mer enn meg så er jo 50 kroner differanse mellom det Komplett har økt med, og det som kanskje er realistisk.

Lenke til kommentar

Bare litt over en måned siden jeg tegnet avtale fordi dere reklamerte med abonnement for 99kr mnd. Og nå kommer prisøkning allerede. Bondefangeri, Komplett? Dere var klar over at dere kom til å sette opp prisen umiddelbart etter at folk tegnet avtale. Dette er en fullstendig uredelig måte å gjøre business på.

 

Gi meg heller et norgesabonnement der jeg kan kjøpe utenlandstilgang for en og en måned. Dette suger.

 

Skjedde det samme med meg. Bestilte 99,- abn. for en uke siden og fikk beskjed dagen før aktivering at prisen var opp 25%......(trenger ikke EU abn)

Lenke til kommentar

Da har iallfall jeg byttet til komplett! Smertegrensen min ang. mobilabonnement er på 300 kr/mnd, og nå får jeg faktisk 6 GB for den prisen. Neste steg blir å bytte til kontantkort på hoved abonnementet og ha et mobilt bredbåndabonnement på sim #2 i min fremtidige dual sim telefon.. Da får jeg 5 GB til 200 kr totalt. 5 GB MBB abonnement hos chess og evt et abonnement til 39,- hos Telipol..

Lenke til kommentar

Da har iallfall jeg byttet til komplett! Smertegrensen min ang. mobilabonnement er på 300 kr/mnd, og nå får jeg faktisk 6 GB for den prisen. Neste steg blir å bytte til kontantkort på hoved abonnementet og ha et mobilt bredbåndabonnement på sim #2 i min fremtidige dual sim telefon.. Da får jeg 5 GB til 200 kr totalt. 5 GB MBB abonnement hos chess og evt et abonnement til 39,- hos Telipol..

Gjelder fri eu roaming hos komplett nå med en gang? *edit*

Lenke til kommentar

Oppfatter jeg ting riktig, blir det ikke mulig å få abonnement uten EU-roaming.

Mitt ICE-abonnement stiger fra 99 til 129, litt over 30 % økning.

Mitt HELLO-abonnement stiger fra 294 til 449, godt over 50 % økning. Det er bare kriminelt - og det skjer uten at en kjeft sier et ord.

De som har behov for å reise burde ta regningen, og få fingrene ut av mine lommer. Disqusting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Prisstigningene blir varslet ihht regelverket, dvs. 30 dager før de trer i kraft. Nå skal alle prisendringer være varslet og da har alle GOOOOOOD TID til å bytte operatør.

Lenke til kommentar

Har Talkmore mye takket være at de tilbyr datapakker utenfor Europa. Tilbyr Komplett noe tilsvarende? Jeg gidder ikke bytte mobilabonnement de gangene jeg skal utenfor Europa, og det er fullstendig uaktuelt å betale 1990,- per GiB (slik det blir med løpende pris hos Komplett).

 

https://talkmore.no/tjenester/data-utland

 

De fleste mindre operatører tilbyr ikke dette. Men alle datterselskaper under Telenor og Telia (Typ. Talkmore, Chess og Onecall) tilbyr dette, i tillegg til Telia og Telenor selv.

 

Eksempel: Telenor 1gb i Thailand til 249,-

Onecall 1gb i EU/EØS og USA - 99,- (Gammel pakke?)

Chess løpende 0,19,- kr per mb i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

selv om det fører til litt dårligere tilbud for de sære 10 %ene som bare oppholder seg i eget land.

Misforstår jeg deg nå, eller sier du at det er greit å betale full pris for fri bruk av utenlandssamtaler 100% av året?

 

For eksempel økte Komplett mobilregningen min med 80 kroner måneden. Det er den samme økningen som om jeg er i utlandet eller ringer utlandet hele perioden. Sannheten er at jeg bruker denne tjenesten maks 2 måneder totalt i året. Så realistisk sett skulle regningen min økt med 13.50 øre per mnd (80+80/12). Så dobler man dette da til 27 kroner for å kompensere for at andre ringer mer enn meg så er jo 50 kroner differanse mellom det Komplett har økt med, og det som kanskje er realistisk.

 

 

Nå ligger problemet først og fremst på at de forskjellige leverandørene tar seg alt for godt betalt for å la andres kunder roame på deres nett. Når også egen leverandør skal ha sin profitt på denne kostnaden, så blir sluttproduktet desto mye høyere for den enkelte.

 

I et land som Norge, der vi sannsynligvis har langt færre besøkende fra andre land enn vi har egne kunder som roamer utenlands, så blir kostnaden større enn inntekten, og differansen må dekkes opp på ett eller annet vis.

 

For endel andre mer sentraleuropeiske land, går det ofte opp i opp, og da trenger man ikke melke egne kunder på samme måte.

 

Og atter andre land har vel større inntekt fra turister og forretningsreisende enn den kostnaden egne innbyggere påfører dem, så der kunne teoretisk prisen kanskje endt opp lavere.

 

Så poenget er det at jeg har forståelsen for at leverandørene ser seg nødt til å dekke opp kostnaden, og at EU lager regler som gagner EU-borgere flest. Enhver form for utjevning betyr at noen slipper billigere enn før, mens andre må betale mere enn før.

 

Vinningen går hos begge på at man nå slipper å frykte monsterregninger på mobilbruk i EU-området, selv om man skulle havne på 4G mens man f.eks. streamer en film fra Netflix på nettbrettet/telefonen sin. Dermed vil flere bruke mere 4G og ringing i utlandet enn før, og dt tar leverandørene også høyde for.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...