Gå til innhold

[Løst] Ønsker å leie meg ut som konsulent - Hvor mange % skal/kan man ta


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vet ikke helt om dette er helt riktig plass og om alt det jeg sier stemmer, så korriger meg gjerne men jeg prøver ;)

 

Jeg vurdere og leie meg ut som konsulent (starte AS) til firmaet jeg jobber i idag istedenfor å være ansatt. 

Slik jeg har forstått det betaler firmaet i dag x antall % for å ha meg ansatt i form av arbeidsavgift, feriepenger, sykepenger osv. 

Husker ikke alle de tingene men har hørt at hvis man leier seg ut som konsulent så kan man få mellom 33-38% ekstra i "lønn" 

 

Er det noen som har tallene og har noe anbefaling hva man burde legge seg på når man legger dette frem for arbeidsgiveren? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel selv finregnet på hvordan dette kommer til å slå ut for ditt eget AS når du skal ta ut lønn (og dermed betale arbeidsgiveravgift, ferieepenger etc), så da er du vel kjent med prosentpåslagene som gjelder?

 

Ettersom du kommer til å få flere andre kostnader ved å ha et eget selskap (f.eks. regnskap (regnskapssystem/regnskapsfører/revisor), teknisk utstyr (datamaskin, telefon etc) m.m.) så må du i utgangspunktet få mer betalt enn dagens lønn pluss prosentpåslagene fra forrige avsnitt for at dette skal lønne seg for deg. ¹

 

Et argument overfor arbeidsgiver kan f.eks. være at bedriften bare trenger dine tjenester i 60% stilling, altså at du bare leies inn for 3 dager i uken. Dersom du kan levere samme ytelse som i dag, men mot 80% av dagens totale kostnad, så får du to fridager i uka samtidig som arbeidsgiveren sparer penger - vinn vinn.

 

Du bør ha en plan for hvordan du skal tjene penger de siste to arbeisdagene i uken, men et firma bør jo uansett ha mer enn én kunde, så dette har du sikkert tenkt på.

 

 

¹ Hvis det er snakk om veldig høy lønn, så kan totalpakken bli enda litt mer lønnsom for deg som privatperson. Dette fordi du trolig vil kunne ta noe av "lønnen" som utbytte, og da gjelder andre skatteregler. Merk gåseøyne rundt lønn, for poenget er jo nettopp at utbytte ikke er lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utbytte beskattes ganske høyt, først av ASet og så av mottager når det er snakk om personer.

 

Poster må jo tenke på at han går fra en behagelig beskyttet tilværelse til og måtte greie seg selv, hva er bedriften villig til og betale deg pr time?

 

Er de villige til og binde seg til og betale deg x timer pr mnd? Hvor unik er du? Hvordan stiller de seg til at du tar oppdrag hos en konkurrent? Hvor mye driftsmidler må du ha for og gjøre jobben?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For deg er det høyere risiko å drive et AS enn å være fast ansatt, fordi månedslønnen får man uansett når man er vanlig ansatt. Med et AS i dårlige tider vil det være du som "taper" penger ved lave inntekter. Hvor mye dette påvirker deg vil uansett avhenge av din generelle økonomi, f.eks. om du klarer å betjene boliglånet (hvis du har et) når inntektene går ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur nok du skal vurdere nøye kva som er fordelane og ulempene med denne planen.

 

Fyrst og fremst, er den arbeidsgivaren som du har i dag interessert i å leige deg inn som konsulent? Og i såfall på kva slags vilkår?

Som nemnt så er ofte ein av dei viktigaste grunnanen for at ei virksomheit betalar ekstra for å leige inn konsulentar i staden for å ansette at virksomheita ønsker friheita til å enkelt avslutte avtalen når det ikkje lenger er behov for arbeidsinnsatsen. Og at virksomheita ikkje treng å ta ansvaret for personaloppfølging, sjukepengar, osv for innleigde personar.

 

 

Så ein ting er kor mykje du må ta betalt for å kunne dekke minst lik lønn som du har i dag etter at du har betalt dei utgiftene som er knytta til å drive eige AS.

Men du må også berekne kor mykje ekstra du må ta deg betalt for å kompansere for risikoen ved at du plutselig kan stå utan arbeid, eller med kraftig redusert arbeidsmengde og dermed mindre betaling.

Husk også at det krever ein del arbeid å drive AS, så du vil fort få over 100% arbeidsmengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for masse bra svar :)

 

Jeg har ikke regnet veldig nøye på det, hørte bare at AS var mye bedre enn enkeltmannsforetak. 

 

Skrev kanskje litt lite om min situasjon og årsaken til at jeg ønsker å bli konsulent.

 

Jeg jobber i dag i et selskap der jeg har 375k i året, men selskapet er ikke veldig til å gi lønnsøkninger og vi har ikke noe fagforening i bedriften selv om vi er ca 200stk. Jeg har ikke fått noe lønnsforhøyning bortsett fra de årlige 5000,- på de siste 3 årene. Jeg har jobbet i bedriften i 6 år nå.  

 

Siden jeg har veldig/ingen sykefravær hele året og vil gjerne ha litt mer i lønn så tenker jeg at jeg kunne leid meg inn slik at det ble det samme for bedriften utgiftsmessig men at jeg fikk bedre lønn.

For meg har det ingenting å si om jeg er dårligere stilt i forhold til å få sparken, jeg har minimalt med utgifter og kan fint klare meg over lengre tid (1 år ca) uten jobb og uten NAV slik situasjonen er i dag og skulle jeg fått sparken har jeg nok av andre ting jeg kunne tenkt å finne på så det er ikke noe problem (sikkert ikke så mange som har det sånn men) :p 

 

Men er det noen som har noen formeninger om at dette er helt idiotisk eller har noen andre gode ideer? 

Skulle gjerne også hatt satsene om noen husker de? 

 

Arbeidsavgift: 16 % ? 

Feriepenger: 12 %

Sykepenger: 4 %

Risiko: 4%

Totalt: 36% "mer i lønn ser man bort fra feriepengene"

 

Vet ikke om det regnestykket var helt reelt men? Dette kan dere sikkert bedre enn meg ;) 

Lenke til kommentar

Du må ta betalt for det ansvaret arbeidsgiver slipper, dog så må du ta risikoen på at de benytter den, idag må de holde deg i arbeid men som konsulent er det ut døra så fort de ikke har behov og du vil ikke være endel av gjengen. Du bør ha bra påslag med mindre de garanterer deg mye timer uansett behov.

Lenke til kommentar

"Men er det noen som har noen formeninger om at dette er helt idiotisk eller har noen andre gode ideer? "

 

Siden du spør, så synes jeg dette høres idiotisk ut.. Å få noen % mer i lønn og miste alle rettigheter mtp. sykefravær, oppsigelse, forsikringer, arbeidstid + at du havner først i køen ved nedbemanning høres ut som en veldig dårlig deal. Skal man bli konsulent så må det være fordi man enten kan tjene vesentlig mer penger eller fordi man ønsker fleksibiliteten. 

 

Ser heller ikke vitsen med AS for din del, skal du bare leie ut deg selv fungerer ENK helt greit og du slipper en del administrasjon (og arbeidsgiveravgift). Men du får også en del administrasjon her her, husk at dette blir mva pliktig så du må registrere deg i Foretaksregisteret (koster noen tusenlapper) og melde inn/betale mva på riktig tidspunkt. (Nå kan du søke om å gjøre det bare én gang i året så ikke så galt).

 

Ser også at ingen har nevnt forsikringer, husk at du mister også alle forsikringer som arbeidsgiver har på deg, så disse må du også dekke inn. 

 

Er du så misfornøyd med lønnen så enten sikte på en annen stilling eller finn deg en annen jobb, dette høre ikke ut som en god idé. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Men er det noen som har noen formeninger om at dette er helt idiotisk eller har noen andre gode ideer? "

 

Siden du spør, så synes jeg dette høres idiotisk ut.. Å få noen % mer i lønn og miste alle rettigheter mtp. sykefravær, oppsigelse, forsikringer, arbeidstid + at du havner først i køen ved nedbemanning høres ut som en veldig dårlig deal. Skal man bli konsulent så må det være fordi man enten kan tjene vesentlig mer penger eller fordi man ønsker fleksibiliteten. 

 

Ser heller ikke vitsen med AS for din del, skal du bare leie ut deg selv fungerer ENK helt greit og du slipper en del administrasjon (og arbeidsgiveravgift). Men du får også en del administrasjon her her, husk at dette blir mva pliktig så du må registrere deg i Foretaksregisteret (koster noen tusenlapper) og melde inn/betale mva på riktig tidspunkt. (Nå kan du søke om å gjøre det bare én gang i året så ikke så galt).

 

Ser også at ingen har nevnt forsikringer, husk at du mister også alle forsikringer som arbeidsgiver har på deg, så disse må du også dekke inn. 

 

Er du så misfornøyd med lønnen så enten sikte på en annen stilling eller finn deg en annen jobb, dette høre ikke ut som en god idé.

Dette tiltres 100%. Trådstarters plan høres rett og slett ut som en utrolig dårlig deal for trådstarter.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør arbeidsgiver hva de tenker om saken,  hvis du er en person med kompetanse de ønsker å benytte fremover så ville jeg nok vurdert å gjøre dette nå. 

I motsetning til de andre svarene du har fått her så skal jeg stille meg på den andre siden.   Det er NÅ du har muligheten,  du er tydeligvis i en god posisjon til å teste ut for å se om det går,  fordi du ikke har så mange forpliktelser.

 

Normalt sett så regner man nesten dobling av fakturering mot en arbeidsgiver hvis man går fra å være ansatt til konsulent.  Dvs at hvis du har 375 000,- nå,  så skal du fakturere bedriften dobbelt så mye som konsulent,  dette fordi du skal dekke lønn + alle avgifter og utgifter, samt ha noe igjen til deg sjøl på toppen av lønnen.

 

Problemet er mer hvis du er en i flokken,  ikke skiller deg ut på noe særlig vis,  da er det ikke sikkert bedriften ønsker å ha innleie i tillegg.

 

Angående det som ble nevnt at man er førstemann som ryker i en nedbemanning om man er innleid er nok dessverre ikke tilfellet.  Jeg var selv innleid i en bedrift, og 50 ansatte (35% av de ansatte) måtte gå før meg,   fordi innleie er en annen post på budsjettet enn lønnskost.  Men det var jo også fordi min kompetanse var ønsket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jo måte på hvor dyrt det er og drive ett lite AS, hvis man ikke må investere store summer i driftsmidler så koster det ikke all verden pr mnd i faste kostnader, driver man enkelt kan man føre regnskap selv og spare mye på det. Ansvarsforsikring er ganske billig i de fleste tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet du at dette er noe bedriften din er villig til å la deg gjøre? 

 

Etter min mening er den norske arbeidsmiljøløven og rettighetene dine som arbeidstaker alt for gode. Du har så mange rettigheter og krav at det er helt latterlig. Tenk over det før du går fra å være arbeidstaker til selvstendig næringsdrivende. Om firmaet ditt en dag ikke trenger dine tjenester, så trenger de ikke lenger dine tjenester. Da står du der kanskje uten noe å gjøre. 

 

Du skriver ikke hva slags tjenester du skal selge, men som selvstendig næringsdrivende har du kanskje også muligheten til å selge dine tjenester til andre firma. 

 

Mulighetene er der, men også risikoen. Bare vær klar over det. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...