Gå til innhold

Navs lønnsgaranti - utbetaling av feriepenger?


Anbefalte innlegg

Bedriften gikk konkurs for 2 måneder siden. Bostyrer sa i forrige uke at de hadde bedt Nav utbetale feriepengene siden det ikke var penger igjen i boet.

 

Noen her som har opplevd konkurs og har peiling på hvor lang tid det tar før Nav utbetaler feriepengene? Har hørt det kan ta opptil 6 måneder maks, men vil jo helst ikke måtte vente så lenge. Bruker de være kjapp å utbetale krav om feriepenger?

 

Anonymous poster hash: 8e724...d2c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAV Lønnsgaranti ber bostyrerne skille mellom kurante krav og ukurante krav. Kurante krav betales typisk ut etter kort tid (noen uker). Ukurante krav tar lengre tid, gjerne flere måneder.

 

Skillet mellom kurante og ukurante krav går i praksis på om bostyrer mener det er åpenbart at du har krav på pengene og at kravet er godt dokumentert, eller om bostyrer mener det er tvilsomt av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: dd6bd...d80

Lenke til kommentar

NAV Lønnsgaranti ber bostyrerne skille mellom kurante krav og ukurante krav. Kurante krav betales typisk ut etter kort tid (noen uker). Ukurante krav tar lengre tid, gjerne flere måneder.

 

Skillet mellom kurante og ukurante krav går i praksis på om bostyrer mener det er åpenbart at du har krav på pengene og at kravet er godt dokumentert, eller om bostyrer mener det er tvilsomt av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: dd6bd...d80

 

 

Feriepenger er sammen med lønn førsteprioritet i et konkursbo, så vil tro feriepenger går under kurante krav. Alle arbeidstakerne har dokumentert med siste lønnslipp for desember og siste lønnslipp i år. Så bør være dokumentert godt nok.

 

Anonymous poster hash: 8e724...d2c

Lenke til kommentar

 

NAV Lønnsgaranti ber bostyrerne skille mellom kurante krav og ukurante krav. Kurante krav betales typisk ut etter kort tid (noen uker). Ukurante krav tar lengre tid, gjerne flere måneder.

 

Skillet mellom kurante og ukurante krav går i praksis på om bostyrer mener det er åpenbart at du har krav på pengene og at kravet er godt dokumentert, eller om bostyrer mener det er tvilsomt av en eller annen grunn. Anonymous poster hash: dd6bd...d80

 

 

Feriepenger er sammen med lønn førsteprioritet i et konkursbo, så vil tro feriepenger går under kurante krav. Alle arbeidstakerne har dokumentert med siste lønnslipp for desember og siste lønnslipp i år. Så bør være dokumentert godt nok.

 

 

Anonymous poster hash: 8e724...d2c

 

Skillet kurante/ukurante krav handler ikke om hvordan kravet skal prioriteres i boet, men om det er et gyldig lønnskrav/feriepengekrav mot skyldneren. Anonymous poster hash: dd6bd...d80
Lenke til kommentar

Kravet fra de ansatte ble levert bostyrer dagen etter konkurs. Så er det bostyrer som skal sende dette videre til Nav igjen. Dette tok 3 mnd fordi han kunne ikke sende til Nav før skiftesamling var holdt (august). Sånn sett brukte vel Nav bare 3 mnd.

 

Fikk jo også ikke alt eg hadde krav på og måtte klage. Fikk siste rest nå i feb/mars.

Lenke til kommentar

Kravet fra de ansatte ble levert bostyrer dagen etter konkurs. Så er det bostyrer som skal sende dette videre til Nav igjen. Dette tok 3 mnd fordi han kunne ikke sende til Nav før skiftesamling var holdt (august). Sånn sett brukte vel Nav bare 3 mnd.

 

Fikk jo også ikke alt eg hadde krav på og måtte klage. Fikk siste rest nå i feb/mars.

 

 

Hvorfor fikk du ikke alt på en gang? 

 

Anonymous poster hash: 8e724...d2c

Lenke til kommentar

Da jeg var med på konkurs fikk vi utbetalt feriepengene av en lokal bank samme uke, men måtte signere papirer som ga de rett på lønnsgarantien tilsvarende samme sum. Dette er snakk om bedrift på godt over 300 ansatte som gikk konkurs i November få år siden.

Lenke til kommentar

De mente eg ikke hadde krav på 12% feriepenger siden det ikke stod noe om prosentsats i kontrakten. Det stod derimot på lønnslippen min, men det hadde de oversett.

 

 

Shit... Sto ikke noe om prosentsats i min kontrakt heller, men lønnslippene frem til februar så var det brukt 12%.

 

Jeg førte opp 12% på skjemaet og når jeg så på lønnslippen for desember ifjor så var det brukt 12% selv om bedriften ikke hadde tariffavtale/var organisert. Dvs. de var ikke pålagt å bruke 12%, men kunne holdt seg til 10,2% elns.

 

Derimot var det brukt 10,2% på lønnslippen for siste måned i år før konkursen, så tror arbeidsgiver akkurat oppdaget at 12% ikke var korrekt siden vi ikke var fagorganisert.

 

 

 

Taper jo noen tusen hvis NAV ikke vil utbetale 12%..

 

Anonymous poster hash: 8e724...d2c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...