Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Grunnet spamming blir tråden stengt til etter skoletid.
 
 
Tråd åpnet igjen. Lykke til på eksamen! Om noen bare poster tull og useriøse poster, vennligst benytt rapporteringsfunksjonen. Det samme gjelder om noen poster falske oppgaver og påstår at disse er oppgavene for i år. 

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som forstår teksten "Duell i klasserom 17" ? Jeg har lest, men skjønner ikke helt hva den handler om, hva som er budskapet og hvorfor handler det om kommunikasjon? 

 

Jeg tror den handler om hvordan kommunikasjon kan påvirke synet andre har på deg. Handler også om å kommunisere gjennom fysisk handling. Vi får vite på slutten av teksten at mannen er broren til Wilhelm som ble "knekt". Kanskje han kommuniserer sine følelser ved å komme på skolen og få orden på problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Første tanke  Hvilke assosiasjoner får jeg når jeg ser denne oppgaven? Noter ned 

 

Andre tanke  Har jeg sett eller lest noe som minner om dette? Hente inspirasjon? 

Tredje tanke  Kan jeg komme på et eller annet å sette på papiret som har med oppgaven å gjøre? Trenger ikke å begynne med begynnelsen 

Fjerde tanke  Hva slags sjanger passer best til denne oppgaven? 

Artikkel og foredrag, saktekster, debatt, nyhet, fakta, leserinnleg 

Intervju, artikkel, portrettintervju 

Essay og kåseri 

Skjønnlitteratur, fortelling, novelle, roman, lyrikk 

Femte tanke  Begynne å planlegge teksten. Innledning, overskrift, innhold, mottaker, sender, disposisjon 

 

TeknikkerTankekart, spontanskriving, idémyldring 

 

1. Du får en idé  –  eller en skriveoppgave 

2. Du begynner å tenke fram og tilbake rundt ideen 

3. Du planlegger grovt hva du vil ha med, og i hvilken rekkefølge  disposisjon 

4. Du skriver et utkast til en tekst 

5. Du leser igjennom utkastet, eller får noen til å lese det 
     Da oppdager du hva som kan forbedres, og hva som kan gjøres klarere 

6. Du skriver om teksten, helt til du blir fornøyd 

7. Du publiserer teksten på en slik måte at andre kan lese den 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnet spamming blir tråden stengt til etter skoletid.

 

 

Tråd åpnet igjen. Lykke til på eksamen! Om noen bare poster tull og useriøse poster, vennligst benytt rapporteringsfunksjonen. Det samme gjelder om noen poster falske oppgaver og påstår at disse er oppgavene for i år. 

ok

Lenke til kommentar

Hei, angående argumenterende tekster står det: "Du kan altså, i grove trekk, oversette formuleringen “skriv en argumenterende tekst …” til “skriv et essay eller en artikkel”." Er essay en argumenterende tekst, er ikke essay reflekterende?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, angående argumenterende tekster står det: "Du kan altså, i grove trekk, oversette formuleringen “skriv en argumenterende tekst …” til “skriv et essay eller en artikkel”." Er essay en argumenterende tekst, er ikke essay reflekterende?

 

"Mens en artikkel vil fortelle fakta om et emne og gi svar og definisjoner, leter essayet etter svarene. Det er forfatterens egne opplevelser...

Essayet har ikke så tydelige sjangerkrav som mange andre teksttyper. Forfatteren kan skrive slik det passer der og da, nettopp fordi essayet skal være utforskende."

 

Ingen enkel definisjon på essay. Ofte humoristisk tankesprang og assosiasjoner skrevet i slentrende stil.

 

Endret av gorks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...