Gå til innhold

[Løst] Bør vi legalisere narkotika?


Legalisering av narkotika  

17 stemmer

  1. 1. Bør vi legalisere narkotika?

    • Ja
    • Noen av stoffene
    • Nei
    • Nei, men avkriminalisere alle
    • Nei, men avkriminalisere noen av stoffene
  2. 2. Fungerer forbudet mot narkotika i dag?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

....

Bør vi i Norge legalisere og avkriminalisere narkotika?

 

Jeg personlig mener vi bør gjøre dette, og det finnes mange gode grunner.

....

 

Da kan du jo du begynne med å legge frem de gode grunnene.

 

For øvrig er det jo aldeles tåpelig å diskutere dette spørsmålet på generelt grunnlag. Med mindre man ser svart/hvitt på det, slik du tydeligvis ønsker i spørsmålsstillingen din; "enten er man for lovlighet av absolutt alle narkotiske stoffer, eller så er man det ikke".

 

Jeg skal ikke snakke for alle, men jeg tror mesteparten her har et noe mer nyansert bilde på dette enn som så.

Lenke til kommentar

Vi burde ikke legalisere noe som skaper mange psykiske plager og generelt koster samfunnet enormt mye - både i ressurser og penger. Alkohol alene koster samfunnet enormt mye og er slik sett også et rusmiddel som aldri ville vært legalisert i moderne tid. Når det gjelder alkohol blir det en annen debatt, og det ligger såpass dypt i vår kultur at de fleste skiller mellom alkohol og andre rusmidler. 

Det vi der i mot burde sett på et hvilke alternativer vi kan innføre fremfor den tradisjonelle straffen, spesielt i besittelsesaker og hvor man forstår at man står overfor en person med rusavhengighet.

Det har generelt liten virkning og nytteverdien å skrive ut forelegg på X antall tusen kroner slik man har tendens til å gjøre i de fleste besittelse og mindre opbevaringssakene i dag. Fengsel ser heller ikke ut til å ha en særlig stor effekt. Man burde i mye større grad anerkjenne rusavhengighet som et helseproblem og benyttet seg av tvungen avrusning.

Det finnes f.eks. soning på rusbehehandlingssenter i dag, men det benyttes etter mitt skjønn i alt for liten utstrekning. Det baserer seg dessuten mye på frivillighet. En person må nok til syvende og sist ville det selv, men de fleste tror jeg kunne fått et nytt syn på ting med de riktige tiltakene inn i et helsesystem. 
Jeg har selv hospitert på et rusbehandlingssenter og møtte mange flotte mennesker der. Flere av de fortalte at de med sterk motstand ble tvunget på avrusning etter tiltak fra NAV. Når de fikk det hele litt på avstand og begynte å få en tid som nykter, så så de plutselig straks helt annerledes på det. Flere av de kom inn frivillig i etterkant og arbeidet virkelig for å få til et nykter liv. Når du står midt i dritten kan det nok være vanskelig å se at løsningene finnes der ute.

Når det gjelder de større kjøp-salg-sakene så er jeg klart for strenge fengselsstraffer - både allmennpreventivt og individualpreventivt. Det er besittelsesakene hos tyngre brukere jeg anser som mest problematisk. 

Det værste jeg vet i narkotikadebatten er den enorme naiviteten som finnes blant en del hobbynarkomane. Ta dere en tur på psykiatrisk avdeling og snakk med de som ser fanden på veggen. MDMA er et typisk stoff som er i ferd med å bli stuerent, men hvor sunt tror man det er å "tukle" med signaler i hjernen såpass mye at man får en enorm kunstig følelse av varme, åpenhet, kjærlighet osv? Hva med at slike følelser ikke lenger føles like sterkt i livets naturlige settinger? Hvordan skal man "toppe" slik følelser? 

Endret av Tom&Jerry
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi burde ikke legalisere noe som skaper mange psykiske plager og generelt koster samfunnet enormt mye - både i ressurser og penger. Alkohol alene koster samfunnet enormt mye og er slik sett også et rusmiddel som aldri ville vært legalisert i moderne tid. Når det gjelder alkohol blir det en annen debatt, og det ligger såpass dypt i vår kultur at de fleste skiller mellom alkohol og andre rusmidler. 

 

Det vi der i mot burde sett på et hvilke alternativer vi kan innføre fremfor den tradisjonelle straffen, spesielt i besittelsesaker og hvor man forstår at man står overfor en person med rusavhengighet.

 

Det har generelt liten virkning og nytteverdien å skrive ut forelegg på X antall tusen kroner slik man har tendens til å gjøre i de fleste besittelse og mindre opbevaringssakene i dag. Fengsel ser heller ikke ut til å ha en særlig stor effekt. Man burde i mye større grad anerkjenne rusavhengighet som et helseproblem og benyttet seg av tvungen avrusning.

 

Det finnes f.eks. soning på rusbehehandlingssenter i dag, men det benyttes etter mitt skjønn i alt for liten utstrekning. Det baserer seg dessuten mye på frivillighet. En person må nok til syvende og sist ville det selv, men de fleste tror jeg kunne fått et nytt syn på ting med de riktige tiltakene inn i et helsesystem. 

Jeg har selv hospitert på et rusbehandlingssenter og møtte mange flotte mennesker der. Flere av de fortalte at de med sterk motstand ble tvunget på avrusning etter tiltak fra NAV. Når de fikk det hele litt på avstand og begynte å få en tid som nykter, så så de plutselig straks helt annerledes på det. Flere av de kom inn frivillig i etterkant og arbeidet virkelig for å få til et nykter liv. Når du står midt i dritten kan det nok være vanskelig å se at løsningene finnes der ute.

 

Når det gjelder de større kjøp-salg-sakene så er jeg klart for strenge fengselsstraffer - både allmennpreventivt og individualpreventivt. Det er besittelsesakene hos tyngre brukere jeg anser som mest problematisk. 

 

Det værste jeg vet i narkotikadebatten er den enorme naiviteten som finnes blant en del hobbynarkomane. Ta dere en tur på psykiatrisk avdeling og snakk med de som ser fanden på veggen. MDMA er et typisk stoff som er i ferd med å bli stuerent, men hvor sunt tror man det er å "tukle" med signaler i hjernen såpass mye at man får en enorm kunstig følelse av varme, åpenhet, kjærlighet osv? Hva med at slike følelser ikke lenger føles like sterkt i livets naturlige settinger? Hvordan skal man "toppe" slik følelser? 

Jeg er helt enig i at vi må se på rusmisbruk som et helseproblem og ikke bruke fengselstraff som løsning. Å gi narkomaner et kriminelt rulleblad hjelper ingenting. Hvis vi ønsker en slutt på dette, bør vi legalisere narkotika.

 

Enig i at rusmisbruk har store kostnader og fører til svært mange problemer, men å forby det vil ikke hjelpe.

 

Hva hjelper hvis fengsel straff ikke gjør det?

Lenke til kommentar

Jeg mener vi burde legalisere alt.

 

Det blir tryggere for brukere, og vi får pengene ut av hendene til kriminelle bander og terrororganisasjoner. Taliban står bak en enorm andel av verdens heroinproduksjon, for eksempel.

 

Dessuten har vi forsøkt med et forbud i litt over 50 år nå, og det har åpenbart ikke fungert. Det er i det minste verdt å forsøke noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stadig flere og flere støtter ideen om å legalisere og avkriminalisere narkotiske stoffer.

Flere stater i USA har legalisert hasj, og andre land har også begynt å vurdere dette.

 

Bør vi i Norge legalisere og avkriminalisere narkotika?

 

Jeg personlig mener vi bør gjøre dette, og det finnes mange gode grunner.

Portugal har allerede legalisert narkotiske stoffer og hatt stor suksess med dette.

 

Jepp, hvert eneste narkotiske stoff fra og med hasj til og med hvit heroin bør legaliseres!

 

For det første er det ens eget valg hva man vil ha i seg. Om folk vil bruke narkotiske stoffer er det ene og alene deres sak.

 

For det andre vil legalisering av narkotiske stoffer fjerne inntektene fra de kriminelle som selger i dag og gi penger til staten som da forhåpentligvis kan brukes til noe fornuftig.

 

PS: Hva med å opprette poll/avstemning?

Lenke til kommentar

Portugal har allerede legalisert narkotiske stoffer og hatt stor suksess med dette.

 

Portugal har ikke legalisert det på samme vis som hasj og marihuana er på tur å bli noen steder. De har bare avkriminalisert det. 

 

Det er fortsatt ulovlig å oppbevare og bruke stoff, men om du blir tatt får du en bot og sendt på rehabilitering. Altså ikke noe fengsel eller rulleblad med i bildet.

 

Jeg er for legalisering av marihuana. Men harde stoffer som kokain, lsd, morfin og heroin bør avkriminaliseres.

Lenke til kommentar

 

 

Vi burde ikke legalisere noe som skaper mange psykiske plager og generelt koster samfunnet enormt mye - både i ressurser og penger.

 

Om det koster samfunnet enormt mye og fører til enormt mange psykiske plager så er det kanskje på sin plass å prøve noe annet enn en totalitært forbud.

 

Krig koster penger, en 60 år gammel krig som fortsatt føres der fienden er narkotika virker ikke å fungere, det er en krig man ikke kan vinne ved å angripe befolkningen. Skal man krige mot gitt ting så må man angripe gitt ting.

Krigen fører til psykiske plager og enorme økonomiske kostnader.. Alt det fine og kjærlige kriger fører med seg.

 

Det er på tide å bytte taktikk.

Se Sveits og heroin politikken deres - de ligger nesten helt på bunn av statistikker når det kommer til ny-rekruterte brukere og dødsfall.

Norge derimot med en av verdens strengeste politikk ligger på 2-3 plass av alle verdens nasjoner når det kommer til dødsfall.

 

Se på Portugal der "narko" ikke er legalisert men sterkt regulert via avkriminalisering.

Se på Nederland, noen plasser i Canada og noen stater i USA der de har begynt å prøve seg frem via de svakeste midlene.

 

Hvorfor minker kostnadene og de psykiske skadene når staten tar grep rundt rusmidlene og ikke lar svartemarkedet styre og stelle som de vil, der folket blir straffet for statens tafatthet.

Merkelige greier eller hva? Må være abnormale tilfeldigheter, Nixon kan ikke hatt motiver i sør-amerika eller i det minste bare ha tatt feil.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi burde ikke legalisere noe som skaper mange psykiske plager og generelt koster samfunnet enormt mye - både i ressurser og penger.

 

Det der er en av grunnene til at visse stoffer bør legaliseres/avkriminaliseres. I all hovedsak så bør cannabis legaliseres og kontrolleres på lik linje som alkohol og heroin bør avkriminaliseres og kontrolleres i form av medisinsk behandling, altså at heroinister får medisinen sin på et sykehus.

 

Når man har kommet til punktet der man ender opp med heroin så kan det klassifiseres som en sykdom, det er svært få heroinister som kommer dit uten noe alvorlig som ligger bak. Metadon er for de fleste desverre ikke nok. Å gi heroinister heroin kan virke bakvendt, men det fører til at de ikke handler av kriminelle som tjener store penger, det fører til at de får et kjemisk rent stoff, det fører til at de ikke gjør drastiske ting for å få penger, det fører til at de kronene de får av sosialen går til husrom og mat. Å avkriminalisere heroin vil gjøre samfunnet tryggere og vi vil gi de som er nederst i samfunnet litt mer verdighet enn de har i dag.

 

Når det kommer til cannabis så er det også et stort ulovlig marked. Dette markedet har ikke blitt mindre de siste årene og det er enormt med penger i omsetning som går rett til kriminelle. Politiet bruker relativt store ressurser på et stoff som vil gi mindre problemer hvis det var regulert av staten. De psykiske plagene som kommer av cannabis har det blitt forsket mye på og de er på lik linje med alkohol. Hvis staten selger så frigjør vi ressurser samtidig som vi får inn penger vi kan bruke til oppfølging som trengs, akkurat som med alkohol. Hvis staten kontrollerer cannabis så vil terskelen for å gi mindreårige bli høyere, slik vi ser med alkohol.

Lenke til kommentar

 

Stadig flere og flere støtter ideen om å legalisere og avkriminalisere narkotiske stoffer.

Flere stater i USA har legalisert hasj, og andre land har også begynt å vurdere dette.

 

Bør vi i Norge legalisere og avkriminalisere narkotika?

 

Jeg personlig mener vi bør gjøre dette, og det finnes mange gode grunner.

Portugal har allerede legalisert narkotiske stoffer og hatt stor suksess med dette.

PS: Hva med å opprette poll/avstemning?

 

Takk for forslaget! La til avstemning nå :)

Lenke til kommentar

 

 

Syntes du bør splitte den første pollen opp i to. En for legalisering og en for avkriminalisering, da det er to helt forskjellige ting.

 

Denne kan nok være ganske så interessant for flere her.

Nå må vi også ta i betrakting at under lovverket så skilles det mellom bruk, oppbevaring, mengde som oppbevares, salg, kjøp og mye mer. Så et sort-hvit syn på at alt skal legaliseres under et frittmarked er nesten like så ille som fengselstraffer for alt sammen.

 

 

 

Igjen så synes jeg det viktigste her er at staten star et større grep rundt om politikken og regulerer den vekk fra et ulovlig sortemarkedet og vekk fra et totalt fritt marked:

 

libdems2.png

 

"Strict legal regulation" er slik vi behandler f.eks alkohol i Norge.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar

 

 

 

Syntes du bør splitte den første pollen opp i to. En for legalisering og en for avkriminalisering, da det er to helt forskjellige ting.

 

Denne kan nok være ganske så interessant for flere her.

Nå må vi også ta i betrakting at under lovverket så skilles det mellom bruk, oppbevaring, mengde som oppbevares, salg, kjøp og mye mer. Så et sort-hvit syn på at alt skal legaliseres under et frittmarked er nesten like så ille som fengselstraffer for alt sammen.

 

 

 

Igjen så synes jeg det viktigste her er at staten star et større grep rundt om politikken og regulerer den vekk fra et ulovlig sortemarkedet og vekk fra et totalt fritt marked:

 

libdems2.png

 

"Strict legal regulation" er slik vi behandler f.eks alkohol i Norge.

 

 

Søt graf, men en graf beviser ingenting. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...