Gå til innhold

Livssynskaféen - en sosial tråd for oss i religionskategorien


Anbefalte innlegg

Hei, i et forsøk på å skape en vennligere og høfligere tone blant deltakerne som ofte går igjen i denne kategorien av forumet så oppretter jeg denne tråden. Her kan alle som har lyst slå av en prat, eller fortelle litt om seg selv, eller begge deler for den saks skyld. Det man eventuelt velger å dele av personlig informasjon er selvfølgelig helt frivillig, og man skal bare poste det man ikke har problemer med at folk på forumet får vite. Det sentrale i denne tråden skal være det sosiale mellom oss. Altså, ingen debatter eller utspørringer eller kritikk, det har vi rikelig med andre anledninger til å ta. Debattering og uhøfligheter/trolling vil i denne tråden bli fjernet umiddelbart om det oppdages, det er bare å sende PM eller vanlig rapport om man skulle se noe av det.

 

Man kan også gjerne se på dette som en slags introduksjonstråd, der eventuelle nye brukere som har lyst til å bli med i religionsdebattene kan si hei og bli kjent med folk uten å bli "kastet i ilden" med en gang. For de som eventuelt er i denne gruppen brukere (altså som kanskje er litt usikre eller slikt) tar jeg gladelig imot en PM også, om man har spørsmål eller hva det måtte være.

 

 

Meg:

 

Jeg kan godt begynne med med selv. Er i skrivende stund 25 år gammel, heter David og jobber fast som elektriker. Bor i Buskerud og landlig til, trives bra med det. Jobber stort sett i Drammensområdet. Har vel i grunn alltid ansett meg selv som ikke-troende, mulig at jeg var en slags kristen i tidlig barndom men tror det var mest sosialt "press". Skal sies at jeg aldri har følt meg personlig krenket eller forulempet av noen religiøse, og tror heller ikke at jeg har vært en personlig krenkelse eller forulempelse mot de. Vokst opp i en familie med moderat religiøsitet, der farssiden har vært sterkest religiøs (kristne menigheter). Har ikke opplevd et sterkt sosialt press med overlegg fra familiens side med tanke på å få meg kristen. Religion er i det store og hele et tema jeg ikke diskuterer med familien (eller noen andre for den saks skyld som ikke aktivt går inn på temaet). De vet hvor de har meg, og jeg vet hvor jeg har de, og vi har det koselig sammen uansett. :)

 

Sikkert mer jeg kan fortelle om folk lurer på noe annet. Er ikke veldig flink til å prate om meg selv egentlig.. Men, hvem er dere andre inne her, mon tro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også vært inne på tanken å lese bibelen fra ende til annen selv, men har ikke fått somla meg til å gjort det helt ennå. Men det er vel mest på grunn av akademisk nysgjerrighet enn religiøs, da jeg ikke forventer å finne en gud sånn sett.

 

Om man faktisk oppdager en gud så ville jo det vært tidenes nyhet. Men avhengig av hvilken gud det er snakk om så er jeg ikke en av de som sier "jeg håper det er sant". Men, det å tro på noe er ikke simpelthen et valg, man må ha en viss form for overbeviselse.

 

PS: vi er jo alle rare, kristne som ikke-troende. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også vært inne på tanken å lese bibelen fra ende til annen selv, men har ikke fått somla meg til å gjort det helt ennå. Men det er vel mest på grunn av akademisk nysgjerrighet enn religiøs, da jeg ikke forventer å finne en gud sånn sett.

 

Om man faktisk oppdager en gud så ville jo det vært tidenes nyhet. Men avhengig av hvilken gud det er snakk om så er jeg ikke en av de som sier "jeg håper det er sant". Men, det å tro på noe er ikke simpelthen et valg, man må ha en viss form for overbeviselse.

 

PS: vi er jo alle rare, kristne som ikke-troende. ;)

 

Jeg skal ikke påstå at å lese bibelen fra perm til perm ikke gir nye og gode opplevelser. Det er jo de som gjør det og. Men den er ikke skrevet slik, men er en samling av 66 ganske så ulike ulike skrifter. Selv har jeg ikke lest den slik og har vel heller ingen ambisjon om å gjøre det. Men bibelen er nok en bok som folder "seg ut" med økt kunnskap om lesenøkler.

 

Noen oppdager helt sikkert Gud når de leser i bibelen, andre på andre måter. I sist søndags Mellom himmel og jord på NRK P1 forteller Stefan Heggelund om sitt møte med ham og om veien fra ateist til troende. Veldig fint fortalt, synes jeg.

Lenke til kommentar

Har også vært inne på tanken å lese bibelen fra ende til annen selv, men har ikke fått somla meg til å gjort det helt ennå. Men det er vel mest på grunn av akademisk nysgjerrighet enn religiøs, da jeg ikke forventer å finne en gud sånn sett.

 

Om man faktisk oppdager en gud så ville jo det vært tidenes nyhet. Men avhengig av hvilken gud det er snakk om så er jeg ikke en av de som sier "jeg håper det er sant". Men, det å tro på noe er ikke simpelthen et valg, man må ha en viss form for overbeviselse.

 

PS: vi er jo alle rare, kristne som ikke-troende. ;)

 

Det er helt sant, vi er alle litt rare. :)

 

Og ja det er vell delvis derfor jeg leser litt her og der også. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan det er så mange i verden som tror, men ikke jeg? Hadde jo vært flott om jeg fant ut at Gud fantes, men er på ingen måte noe mål, det er helst det at jeg vil lære. 

 

Synes det er ganske hardt lesestoff, sånn sett. Men litt om gangen går veldig greit. :)

Endret av Bad Dog
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hensikten for en ikketroende å lese bibelen fra perm til perm. Troende må selvfølgelig gjøre det!

 

Jeg leser av og til de vers som troende presenterer som bevis, og aksepterer at teksten kan styrke troen på gud hos allerede troende.

 

Versene som refereres til fra ikketroende leser jeg også.

 

Det forundrer meg at ateister kan ha større kunnskaper om bibelen enn troende.

 

Jeg deltar ikke ofte i debatt, men begrenser meg til å ha oppfatninger.

 

Jeg har også problemer med å skrive sammenhengende setninger.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hensikten for en ikketroende å lese bibelen fra perm til perm. Troende må selvfølgelig gjøre det!

 

Jeg leser av og til de vers som troende presenterer som bevis, og aksepterer at teksten kan styrke troen på gud hos allerede troende.

 

Versene som refereres til fra ikketroende leser jeg også.

 

Det forundrer meg at ateister kan ha større kunnskaper om bibelen enn troende.

 

Jeg deltar ikke ofte i debatt, men begrenser meg til å ha oppfatninger.

 

Jeg har også problemer med å skrive sammenhengende setninger.

 

Hvorfor ser du ikke hensikten med dette? Det er ikke verre enn at det er spennende, for det er nytt og det er annerledes enn å lese en bok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg er Imlekk, er småbrisen, og liker fantasybøker! Fordi dere spør, så kan jeg gjerne gi noen tips. Hvis dere liker mye action, artige karakter, og satt i nåtiden (ish) så anbefaler jeg The Dresden Files av Jim Butcher. Hovedkarakteren er bra. Hvis dere vil lese noe som vil rive deres hjerter i fillebiter, samtidig som det får deg til å le av de som kaller handlingen i A Song of Ice and Fire "kompleks" så er Tales of the Malazan Book of the Fallen noe av det beste du kan bruke tiden din på. Pluss, galgehumor er alltid bra.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke hensikten for en ikketroende å lese bibelen fra perm til perm. Troende må selvfølgelig gjøre det!

 

Jeg leser av og til de vers som troende presenterer som bevis, og aksepterer at teksten kan styrke troen på gud hos allerede troende.

 

Versene som refereres til fra ikketroende leser jeg også.

 

Det forundrer meg at ateister kan ha større kunnskaper om bibelen enn troende.

 

Jeg deltar ikke ofte i debatt, men begrenser meg til å ha oppfatninger.

 

Jeg har også problemer med å skrive sammenhengende setninger.

 

Hvorfor ser du ikke hensikten med dette? Det er ikke verre enn at det er spennende, for det er nytt og det er annerledes enn å lese en bok. 

 

Spennende? Hva er spennende i bibelen? Har du referanse til noen spennende vers?

Nytt? Flere tusen år gamle ukjente og dårlig skrevne eventyr.

Annerledes enn å lese en bok? Absolutt. Dersom jeg skulle lese hele bibelen, så måtte jeg tvinge meg til det. Litteratur må jeg tvinges til å legge fra meg.

 

Jeg er ganske sikker at min tanke etter bibelen kommer til å være: "Endelig!"

 

Min tanke etter litteratur er: " Hvilke andre bøker har 'du' skrevet?"

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser ikke hensikten for en ikketroende å lese bibelen fra perm til perm. Troende må selvfølgelig gjøre det!

 

Jeg leser av og til de vers som troende presenterer som bevis, og aksepterer at teksten kan styrke troen på gud hos allerede troende.

 

Versene som refereres til fra ikketroende leser jeg også.

 

Det forundrer meg at ateister kan ha større kunnskaper om bibelen enn troende.

 

Jeg deltar ikke ofte i debatt, men begrenser meg til å ha oppfatninger.

 

Jeg har også problemer med å skrive sammenhengende setninger.

 

Hvorfor ser du ikke hensikten med dette? Det er ikke verre enn at det er spennende, for det er nytt og det er annerledes enn å lese en bok. 

 

Spennende? Hva er spennende i bibelen? Har du referanse til noen spennende vers?

Nytt? Flere tusen år gamle ukjente og dårlig skrevne eventyr.

Annerledes enn å lese en bok? Absolutt. Dersom jeg skulle lese hele bibelen, så måtte jeg tvinge meg til det. Litteratur må jeg tvinges til å legge fra meg.

 

Jeg er ganske sikker at min tanke etter bibelen kommer til å være: "Endelig!"

 

Min tanke etter litteratur er: " Hvilke andre bøker har 'du' skrevet?"

 

 

Jeg synes det er spennende for det er noe helt nytt for MEG. Noe spennende vers kan jeg nå ikke si så mye på, men det er tanken om at dette er noe kjempegammelt som gjør det litt "kult" for meg å lese. Nå er det ikke sagt at jeg leser hele boka i et strekk, har ikke lest ekstremt mye enda, er bare litt her og litt der. Men det er veldig fascinerende. 

 

Når dette er sagt så hadde jeg sikkert lest en bok om dopapir og gale apekatter om jeg fant det også. :)

 

Men det er jo bare en mening.. :)

Endret av Bad Dog
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har også vært inne på tanken å lese bibelen fra ende til annen selv, men har ikke fått somla meg til å gjort det helt ennå. Men det er vel mest på grunn av akademisk nysgjerrighet enn religiøs, da jeg ikke forventer å finne en gud sånn sett.

 

Om man faktisk oppdager en gud så ville jo det vært tidenes nyhet. Men avhengig av hvilken gud det er snakk om så er jeg ikke en av de som sier "jeg håper det er sant". Men, det å tro på noe er ikke simpelthen et valg, man må ha en viss form for overbeviselse.

 

PS: vi er jo alle rare, kristne som ikke-troende. ;)

 

Det er fint å lese Bibelen, men om man er nysgjerrig på den kristne tro, så får man nok et mer helhetlig bilde om man ikke bruker all tiden på det, men heller oppsøker et kristent fellesskap i tillegg. Noen tekster i Bibelen er mer sentrale enn andre, så man kan få hjelp til å peke ut disse. Andre tekster er utfordrende og da kan man få noen nye perspektiver på dem, eller sette dem inn i en historisk kontekst, så det som framstår som rart eller provoserende (noen ganger) blir mer logisk.

 

Ikke minst er et kristent fellesskap bra sosialt sett, vi er skapt og kalt av Gud til å leve i kjærlighetsfylte relasjoner med hverandre og kristne fellesskap er (ofte) gode eksempler på dette.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

 

Det forundrer meg at ateister kan ha større kunnskaper om bibelen enn troende.

 

Det kan nok skje, men det må i så fall være unntaket og ikke regelen.

 

Nja... Som vanlig er det greit med empiri. Fra Pew Research Center,

 

religious-knowledge-02.png

 

Her ser vi at ateister og agnostikere gjør det bedre enn samtlige grupper av kristendommen, med ett unntak.

 

Nå er dette riktignok USA, og det er neppe slik at det kan overføres direkte til Norge. Jeg vil anta at kunnskapsnivået om Bibelen her i Norge generelt sett er ganske lavt hos den jevne befolkningen, kristen eller ei.

 

På et mer anekdotisk nivå så må jeg si meg særs lite imponert over de kristne jeg har snakket med sin kjennskap til Bibelens tilblivelse. Jeg blir for eksempel oppgitt når ellers kunnskapsrike og intelligente personer, som da også er kristne, hevder i fullt alvor at "Jesus er den personen fra antikken som vi vet mest om." (Noe som selvfølgelig er hakkende galt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har også vært inne på tanken å lese bibelen fra ende til annen selv, men har ikke fått somla meg til å gjort det helt ennå. Men det er vel mest på grunn av akademisk nysgjerrighet enn religiøs, da jeg ikke forventer å finne en gud sånn sett.

 

Om man faktisk oppdager en gud så ville jo det vært tidenes nyhet. Men avhengig av hvilken gud det er snakk om så er jeg ikke en av de som sier "jeg håper det er sant". Men, det å tro på noe er ikke simpelthen et valg, man må ha en viss form for overbeviselse.

 

PS: vi er jo alle rare, kristne som ikke-troende. ;)

 

Det er fint å lese Bibelen, men om man er nysgjerrig på den kristne tro, så får man nok et mer helhetlig bilde om man ikke bruker all tiden på det, men heller oppsøker et kristent fellesskap i tillegg. Noen tekster i Bibelen er mer sentrale enn andre, så man kan få hjelp til å peke ut disse. Andre tekster er utfordrende og da kan man få noen nye perspektiver på dem, eller sette dem inn i en historisk kontekst, så det som framstår som rart eller provoserende (noen ganger) blir mer logisk.

 

Ikke minst er et kristent fellesskap bra sosialt sett, vi er skapt og kalt av Gud til å leve i kjærlighetsfylte relasjoner med hverandre og kristne fellesskap er (ofte) gode eksempler på dette.

 

 

Joda, det å bare lese teksten er jo en ting, noe annet er å faktisk være del av en kristen menighet. Har en barndomsvenn som var i hvert fall meget kristen, og var med han på et par forsamlinger bare for å være med (Senterkirken). Det har jeg heller ikke noe imot, og jeg tror nok at psykologisk sett så er det enorme sosiale verdier i en slik menighet, og det er muligens kanskje en av de viktigste faktorene i dagens religiøse hverdag. Men samtidig, man behøver ikke være religiøs for å være sosial. For å dra en parallell har jeg relativt gode erfaringer med sosiale vennskap over nett. Det er ofte mennesker som er innesluttet i det virkelige liv, muligens også med vanskelig sosial historikk, men de virker på meg ofte til å være veldig tolerante mot andre mennesker. Og det er en god egenskap.

 

Men joda, jeg er nok partisk i forhold til det å fokusere mye på det negative med religion, men det er som regel ikke de sosiale aspektene ved religion som er oppe til debatt. I så fall skal jeg gjerne forsvare det (innen rimelighetens grenser ;) ).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også blitt med venner til en menighet eller tre de siste årene. Jeg ble imponert... over hvor åpenbar den sosiale manipulasjonen som foregikk var. Det ble brukt veldig lett gjenkjennelige strategier for å skape gruppetilhørighet og avhengighet til gud/Jesus, og det ga meg en viss avsmak, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

 

Det er fint å lese Bibelen, men om man er nysgjerrig på den kristne tro, så får man nok et mer helhetlig bilde om man ikke bruker all tiden på det, men heller oppsøker et kristent fellesskap i tillegg. Noen tekster i Bibelen er mer sentrale enn andre, så man kan få hjelp til å peke ut disse. Andre tekster er utfordrende og da kan man få noen nye perspektiver på dem, eller sette dem inn i en historisk kontekst, så det som framstår som rart eller provoserende (noen ganger) blir mer logisk.

 

Ikke minst er et kristent fellesskap bra sosialt sett, vi er skapt og kalt av Gud til å leve i kjærlighetsfylte relasjoner med hverandre og kristne fellesskap er (ofte) gode eksempler på dette.

 

Joda, det å bare lese teksten er jo en ting, noe annet er å faktisk være del av en kristen menighet. Har en barndomsvenn som var i hvert fall meget kristen, og var med han på et par forsamlinger bare for å være med (Senterkirken). Det har jeg heller ikke noe imot, og jeg tror nok at psykologisk sett så er det enorme sosiale verdier i en slik menighet, og det er muligens kanskje en av de viktigste faktorene i dagens religiøse hverdag. Men samtidig, man behøver ikke være religiøs for å være sosial. For å dra en parallell har jeg relativt gode erfaringer med sosiale vennskap over nett. Det er ofte mennesker som er innesluttet i det virkelige liv, muligens også med vanskelig sosial historikk, men de virker på meg ofte til å være veldig tolerante mot andre mennesker. Og det er en god egenskap.

 

Men joda, jeg er nok partisk i forhold til det å fokusere mye på det negative med religion, men det er som regel ikke de sosiale aspektene ved religion som er oppe til debatt. I så fall skal jeg gjerne forsvare det (innen rimelighetens grenser ;) ).

 

 

Du må være så partisk du vil, man kan ikke velge hva man tror :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Greit nok, bare hold den tanken begrenset. Dette er en "happy-go-lucky" tråd der alle er venner og kommer godt overens. :p

Hehe, det der var meg hvor jeg begrenset meg. Mulig jeg starter en egen tråd rundt det, kan være en interessant diskusjon.

 

Forresten, noen andre som ble solbrent i går? For et vær!

Lenke til kommentar

@Aiven: Sant nok. Enkelte mener å tro at det er tilfellet, men jeg ser ikke helt hvordan de kommer til den slutningen. Jeg kan ikke bare velge å tro på en gud, akkurat som du ikke bare kan velge å slutte å tro på den kristne gud.

 

@Imlekk: Ble ikke solbrent, men satt og svetta som en gris. Pro-tip: ha en solo wet-tshirt contest. Hjelper bra mot varmen synes jeg. ;)

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...