Gå til innhold

Hvor mye tjener en forfatter per bok?


Anbefalte innlegg

Jeg var på et annet forum der en ikke nordmann sa han likte Jo Nesbø. Jeg regnet med det var som forfatter og ikke fotball spiller eller vocalist han likte han. Så av nysgjerrighet sjekka jeg engelsk wiki for å se hva det sto der. Der sto det at han hadde solgt 23 millioner bøker på verdensbasis. Om man ser for at at mange av de bøkene selges for mindre enn norsk ny book pri(ca. 350kr) tenkte jeg kanskje gjennomsnittet per book var 150kr. Men hvor mye de penga går til forfatteren? Om han får 50% altså 75kr ville han ha tjent 1.7 milliarder kr før skatt. Og det virker ikke riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen anelse, men rekner med at minst 50 % av bokprisen er reine kostnader knytta til trykking og distribusjon.

Særlig dei fyrste eksemplara er nok dyre sidan ein vanligvis trykker eit forholdsvis lite opplag for å sjekke populariteten før det blir investert store summar til å trykke opp eit stort opplag.

Lenke til kommentar

Tipper nok 10% er nærmere, om det er så mye.

Husk at det er veldig mange ledd som skal ha sitt, og produksjonen koster en del også.

Noen ledd er jo forlag, agent/manager (om han har det), produksjon, distrubisjon, salg, reklame, osv.

 

Butikken tar fort 50% av utsalgsprisen vil jeg tro, det er standard å ta minst dobble prisen på innkjøpspris i en del butikker, om man ser bort ifra matbutikker osv.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

La oss si 150 kr ut til forbruker. 

Utsalgstedet skal ha sin del for å klare å drive butikk, bøker veier mye og krever en del plass, det er vanlig med rundt 35% fortjeneste. Da er vi på 97 kr.

 

Utsalgstedet må bestille opp bøkene de selger fra en leverandør, en type bok grossist. Denne grossisten skal drive lager og logistikk og må ha rundt 35% fortjeneste. Nå er vi på 65 kr.

 

Trykkeriet som har laget bøkene må også tjene noe på det å trykke opp bøker, la oss si ytterligere 35%. Nå er vi på 45 kr pr bok. 

Så kommer det antageligvis en del andre utgifter som jeg ikke har peiling på, folk som skal ha en prosent andel av salget.

 

Jeg tipper han tjener en 8-10kr i snitt pr bok. 

Lenke til kommentar

Jeg tror det er 2.5 prosent per bok solgt eller noe sånt. Husker ikke helt forfatterkontrakten, men du får et slags forskudd på kanskje 100 000, så kommer det en prosentandel per bok. Forfattere tjener ikke så veldig godt.

 

Men folk som Nesbø har garantert bedre kontrakter da og tjener mer enn det ovenfor. 

Lenke til kommentar

Jeg var på et annet forum der en ikke nordmann sa han likte Jo Nesbø. Jeg regnet med det var som forfatter og ikke fotball spiller eller vocalist han likte han. Så av nysgjerrighet sjekka jeg engelsk wiki for å se hva det sto der. Der sto det at han hadde solgt 23 millioner bøker på verdensbasis. Om man ser for at at mange av de bøkene selges for mindre enn norsk ny book pri(ca. 350kr) tenkte jeg kanskje gjennomsnittet per book var 150kr. Men hvor mye de penga går til forfatteren? Om han får 50% altså 75kr ville han ha tjent 1.7 milliarder kr før skatt. Og det virker ikke riktig.

Dette kommer mye an på hvilke avtaler forfatteren har med sin utgiver. Velkjente forfattere som Jo Nesbø kan ha egne spesialavtaler, men her i Norge er det veldig vanlig med en standardavtale. Uansett er det langt fra så rosenrødt som det du nevner her. Langt fra 50% og faktisk mye nærmere 5% eller mindre til forfatter, når sant skal sies. 50% av verdien forsvinner ofte allerede i det bøkene går fra utgiver til butikker. Så de summene andre her har nevnt, på rundt 5-10 kroner per bok blir mer riktig.

 

Har stukket en tå eller to ut i den myra det er å utgi en historie man har skrevet.

 

Å gå via utgivere har aldri gavnet forfatteren, det går mer i favør utgiverene. Problemet er at det er komplisert og dyrt å skulle trykke og få gitt ut bøker på egen hånd, men skulle du klare det kan du tjene mye mer per bok.

 

Les her for mer info https://en.wikipedia.org/wiki/Royalty_payment

Lenke til kommentar

Jo Nesbø har en formue på ca 230 millioner kroner....så det går an å bli riktig velstående om du selger nok bøker, ingen tvil om det.  En forfatter som selger 4000 eksemplarer av sin roman må selvsagt ha annet arbeid ved siden av.  Er vel ca 15 kroner pr. bok, sånn veldig generelt betraktet, en forfatter har  pr. solgte bok. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Så Sophie Elise hadde solgt et opplag på 60000 bøker i hardback versjonen av boken sin, det blir 900 000 kr det hvis hun får 15 kr pr bok. Ikke særlig lukrativt egentlig når det nok blir brukt voldsomt mye tid og energi på å skrive og ikke minst redigere manuset før ferdigstillelsen.

Lenke til kommentar

husk nå på at det ikke bare er inntekt fra salget av boken hun får bra boken, men også økt PR, antagelig flere lesere på bloggen, større reklameverdi, flere betalte oppdrag osv.

Antagelig kan man gange det med to for å få den faktiske inntekten fra boken, både inndirekte og direkte.

Å øke sin markedsverdi er mye verdt for de som lever av markedsverdien sin.

 

 

Nå vet jeg ikke hvor mange arbeidstimer hun har brukt, men tipper timeslønnen blir veldig god.

Lenke til kommentar

husk nå på at det ikke bare er inntekt fra salget av boken hun får bra boken, men også økt PR, antagelig flere lesere på bloggen, større reklameverdi, flere betalte oppdrag osv.Antagelig kan man gange det med to for å få den faktiske inntekten fra boken, både inndirekte og direkte.Å øke sin markedsverdi er mye verdt for de som lever av markedsverdien sin.Nå vet jeg ikke hvor mange arbeidstimer hun har brukt, men tipper timeslønnen blir veldig god.

Stemmer sikkert det for hun er en medieprofil men de aller fleste forfattere er ikke det og jeg vil tro mange ikke ønsker å være det heller, dermed mindre kling i kassen.

Lenke til kommentar

Så Sophie Elise hadde solgt et opplag på 60000 bøker i hardback versjonen av boken sin, det blir 900 000 kr det hvis hun får 15 kr pr bok. Ikke særlig lukrativt egentlig når det nok blir brukt voldsomt mye tid og energi på å skrive og ikke minst redigere manuset før ferdigstillelsen.

 

900.000,- er en god årslønn og de fleste forfattere klarer å skrive og redigere en bok på et år, selv hvis vi regner vanlig arbeidstid.

Lenke til kommentar

 

Så Sophie Elise hadde solgt et opplag på 60000 bøker i hardback versjonen av boken sin, det blir 900 000 kr det hvis hun får 15 kr pr bok. Ikke særlig lukrativt egentlig når det nok blir brukt voldsomt mye tid og energi på å skrive og ikke minst redigere manuset før ferdigstillelsen.

900.000,- er en god årslønn og de fleste forfattere klarer å skrive og redigere en bok på et år, selv hvis vi regner vanlig arbeidstid.

God årslønn ja men mange bruker flere år på en bok og det er heller ikke alle som har så mange bøker i seg.
Lenke til kommentar

De som bruker flere år bruker jo gjerne det for at de har andre måter å få inntekt på som de også bruker masse tid på :)

En som lever kun av skriving får nok fint til ett par bøker i året, om man klarer å produsere bøker.

Om man ikke har mer enn noen få bøker "i seg", så er kanskje ikke forfatter det beste yrket?

Man kan ikke bli forfatter om man ikke klarer å skrive bøker :)

Lenke til kommentar

Så Sophie Elise hadde solgt et opplag på 60000 bøker i hardback versjonen av boken sin, det blir 900 000 kr det hvis hun får 15 kr pr bok. Ikke særlig lukrativt egentlig når det nok blir brukt voldsomt mye tid og energi på å skrive og ikke minst redigere manuset før ferdigstillelsen.

900.000,- er en god årslønn og de fleste forfattere klarer å skrive og redigere en bok på et år, selv hvis vi regner vanlig arbeidstid.
God årslønn ja men mange bruker flere år på en bok og det er heller ikke alle som har så mange bøker i seg.

 

Burde kanskje skrevet det ja. Noen fikser biffen før andre og det er forskjell på å skrive tusen sider enn to hundre. De som bruker mange år har enten en heftig/vanskelig historie eller for lite tid. At mange ikke har så mange bøker i seg er jo irrelevant i forhold til denne tråden så sant man ikke tar med alt en forfatter tjener på bøker gjennom et helt liv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Så Sophie Elise hadde solgt et opplag på 60000 bøker i hardback versjonen av boken sin, det blir 900 000 kr det hvis hun får 15 kr pr bok. Ikke særlig lukrativt egentlig når det nok blir brukt voldsomt mye tid og energi på å skrive og ikke minst redigere manuset før ferdigstillelsen.

 

900.000,- er en god årslønn og de fleste forfattere klarer å skrive og redigere en bok på et år, selv hvis vi regner vanlig arbeidstid.
God årslønn ja men mange bruker flere år på en bok og det er heller ikke alle som har så mange bøker i seg.

 

Burde kanskje skrevet det ja. Noen fikser biffen før andre og det er forskjell på å skrive tusen sider enn to hundre. De som bruker mange år har enten en heftig/vanskelig historie eller for lite tid. At mange ikke har så mange bøker i seg er jo irrelevant i forhold til denne tråden så sant man ikke tar med alt en forfatter tjener på bøker gjennom et helt liv.

Takk for ditt innspill
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei! Jeg har nettopp blitt forfatter. Jeg skrev kontrakt med Austin Macauley i juni, 2019.

 

Jeg får 25% per hardback salg - 25% av paperback salg - 40% av audiobooks - 50% av movie rights.

 

£2300 Paperback and eBook with Book Trailer and Author Website

 

£3300 Hardback, Paperback and eBook with Book Trailer and Author Website

 

£5100 Hardback, Paperback and eBook with Book Trailer, Author Website and Audiobook

EGENANDEL FOR OPPTRYKK

 

 

Endret av Echron
Lenke til kommentar

Lite nok til at man ikke bør regne med å leve av kun det, er det eneste svaret man kan gi sånn generelt.

Det er lite relevant å trekke frem Jo Nesbø som et eksempel, siden han er en ekstrem outlier. Da er det bedre å se på en middels populær norsk krimforfatter. Er det snakk om fagbøker eller smalere litteratur så er det enda mindre å tjene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...