Gå til innhold

Wifi dekning i et stort hus


Anbefalte innlegg

Jeg har et stort hus med flere etasjer. Det er et eldre hus fra 1975.

Har en Netgear X10 router som henger høyt på veggen fritt i øverste etasje.

 

Bruker en extender i stua for få litt bedre dekning. Denne extenderen kan kanskje være en kilde til problemet. Flere enheter vil ikke koble seg til 5Ghz nettet på extender. Men kobler jeg samme enhenter til 5Ghz nettet på kontoret hvor routeren er, så går det fint.

 

Men så var det dekningen. Det må være noe som gjør dekningen tidvis dårlig. Fra kontoret til stua er det ikke mer en 8-10 meter. Det er flere vegger, toalett og et kjøkken mellom.

 

Jeg forsøkte en sånn gratis wifi måler, "opensignal" den fortalte meg egentlig når signalet droppet.

Det skjedde akkurat i det jeg gikk ned de 6 trappetrinnene fra kjøkken til stua, der tv, medieboks, te-wee, chrome cast osv osv står.

 

Det er ikke et alternativ å flytte på møbler (ref ønsket om å fremdeles å ha en kone)

 

Hva er mest fornuftig å gjøre for å få bedre dekning på 5Ghz  i stua?

 

Antar at extender som jeg har er noe ræl, men skal jeg prøve en router i bridge (har en eldre X4 liggende), skal jeg kjøpe f.eks en Netgear Nighthawk EX7000 extender istedenfor extender som går i stikk kontakten.?

 

TL;DR Hva skal jeg gjøre for å få bedre dekning på 5Ghz i et gammelt hus. Bridge, Wifi extender, homeplug eller router extender.

 

Hadde også vært nyttig å vite litt om wifi kanaler og verktøy som scanner og gir råd om hva setttings jeg bør gjøre i huset..

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vurdert en mesh løsning fra f.eks Ubiquiti.

Eller, hvis du ikke har noe i mot å strekke nettverkskabler rundt omkring i huset, så er er router + AP-er en bedre løsning. Ihvertfall når det gjelder ytelse.

 

Reodor Felgen løsninger med routere/extendere spredd rundt i huset, er ikke å anbefale. Dårlig ytelse/stabilitet og lite brukervennlig. Vanskelig å få slike løsninger til å fungere tilfredsstillende, for mange kokker. Jeg vil absolutt anbefale en sentral router som kontrollerer AP-er, høyere kostnad og mer jobb å sette det opp, men når det er oppe så er det stabilt og raskt.

Men mesh løsninger er kanskje et greit kompromiss.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...