Gå til innhold

TEST: Den store dekningstesten 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei nok test, men det er uansett best å finne ut hvilken levrandør som leverer best dekning der du bor og har hytte

Har 4G på alle plassene jeg ferdes, fra Telenor

 

Denne testen samsvarer godt med våre erfaringer. Selgerne våre har mobilt bredbånd fra Telenor, men to av dem som reiser lengst måtte skifte til Telia da Telenor rett og slett ikke var godt nok innover landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo veldig opp og ned hvor det er bra eller best dekning. Det blir opp til hva som passer best for den enkelte i de omgivelser de bor, arbeider, eller ellers til vanlig befinner seg, f.eks reise til hytte eller lignende.

Dersom man vil bære best mulig dekket  - for å bruke det utrykket  - kan man ha et sim-kort både for Telenors og Telias nett. Det finnes et knippe mobiler som har plass til to sim-kort, eller man kan ta med en ekstra mobil dersom man skal ut på reis. Om ett nett ikke funker eller det er mange brudd, vil forhåpentligvis det andre nettet ha dekning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

For min del er det uaktuelt med en operatør som bruker Telenor-nett. Har bodd på Oppsal i snart 6 år og det er fortsatt like dårlig dekning i min leilighet (så dårlig at folk sliter med å høre meg visse steder), som den dagen jeg flyttet hit.

Lenke til kommentar

All ære til dere som faktisk bruker tiden deres på å lage et såvidt bra og fyldig innlegg. Dere skriver at vi har to gode aktører og det er jeg til en viss grad enig i. Jeg har vært på ekspedisjoner rundt om i Norge (og forsåvidt utlandet også) og det som slår meg er hvor utrolig dårlig dekningen egentlig er når man beveger seg utenfor allfarvei.

For folk flest er det nok holdbart å bevege seg langs veier, men dere burde absolutt tatt en runde i de mest benyttede nasjonalparkene vi har.

 

Jeg har på langt nær gjort så grundig jobb som dere, men jeg har benyttet Telenor og Telia sine egne dekningskart og undersøkt blant annet nasjonalparkene i midt- og sørnorge.

 

Tillater meg å legge ved en link til innlegget her. http://sykkelhjulet.no/2017/04/dekning-i-odemarka/

 

Kartutsnittene er litt forskjellige, men det er mest for å illustrere hva jeg mener. Der folk flest bor, har vi dekning. Og folk flest har nok 4G. Det som irriterer meg er at både Telenor og Telia gir inntrykk av å ha dekning overalt. En ung og muligens noe naiv herremann legger ut i ødemarken med Telenordekning og skal finne frem, for de har jo dekning overalt. En sønn sitter hjemme og stoler blindt på at Telia vil gi farens Contact-klokke fra ContinYou dekning om det skulle være noe alvorlig (hjertestans osv) til sjøs.

 

Faktum er at nasjonalparkene er så og si rensket for dekning. Bankfiske 1 sonen og utenfor rundtom 35 nautiske mil fra fra grunnlinjen er så og si rensket for dekning.

 

Personlig synes jeg det er synd at det ikke er mer fokus på å gi dekning på slike steder fremfor å puffe ut 4G+ og 5G.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøres det ikke test med mobilt bredband når dere tester? Kunne hatt dette i bilen koblet til datamaskin med kabel , da hadde dere fått testet dekning med bedre antenner og ikke minst kunne vi fått test av ICE samtidig.

 

Jeg synes det er trist at i år som i fjor så har dere ikke testet ICE sitt nett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har vært en storfornøyd Telia-kunde siden 1994, og er glad når Telia gjør det bra. Men, og det er et STORT men: det er feil å vinne en dekningstest når den er basert på å teste langs hovedveier. Ta heller en tur ut på små riksveier og tettsteder og se hva slags resultater dere får.

 

Uansett så har konkurransen gitt oss to ekstremt gode nett. Jeg tviler på at ICE noen gang vil klare å gi oss den samme vegg til vegg dekningen som Telia og Telenor har levert.

Lenke til kommentar

 

- Skuffende å se at heller ikke i år har dere inkludert Bømlo kommune, Stord kommune og/eller Fitjar kommune i dekningstesten.

 

F.eks. Brandasund ligger på Gisøy, som er det nord-vestligste punktet i Bømlo kommune.

Det tilhørte tidligere Fijar kommune, men etter at plassen fikk vei- og bru-forbindelse så har det blitt en del av Bømlo kommune.

 

Etter egen erfaring så tyder det på at dekknigen varierer ganske mye hvor man ferdes på Bømlo.

Men en ting er sikkert og det er at jo lengre nord man kommer desto dårligere blir dekningen.

Bømlo har primærtsett hatt relativt god Telenor dekning, men selv den sliter når man ferdes langt nok nord i kommunen.

Telia(Netcom) er så godt som ubrukelig når man nærmer seg Brandasund, om man da ikke drar opp i høyden eller drar ut i båt for å oppnå bedre sikt.

 

Må nevnes at disse erfaringene ble akumelert sist i August i 2015, da jeg og en venn dro med ungene hans på slep for å delta på Bradasundsdagene.

 

Mulig at ting har forbedret seg siden den gang, men selv så tviler jeg på det.

Uansett hvilken standard man velger å legge vekt på.

 

Kanskje en smule kynisk av meg å si, men jeg tror ikke at teleselskapene synes at den dårlige og tidvis ikke eksisterende dekningen går utover nok befolkning til at det er verdt bryet og pengene for utbedring.

 

Jeg håper selvsagt på at jeg tar feil der.

 

 

 

 

Telenor og Telia er kynisk og meget opptatt av å vinne disse testene.

Jeg jobber i bransjen og vet at Telenor setter inn ressurser for å tette hull der hvor denne testen kjøres for å komme på topp av pallen.

I praksis betyr det at steder i distriktet der Tek ikke kjører gjennom med sin bil vil bli nedprioritert med tanke på utbygging.

Det bør være til ettertanke selv om testen blir gjort i beste mening av Tek.

Kanskje man til neste år ikke kjører samme rute og tar noen kraftige avstikkere for å finne ut hvem som faktisk har best dekning og båndbredde.

Midt i byene og langs E6 er ikke spesielt spennende lengre.

Her er de like.

 

 

 

- Ja, det er vel til sammenligning av bredbåndsutbygging...

Som jeg sa i forbindelse med den diskusjonen, for en god stund tilbake siden.

 

Bor man i en (stor)by så er det langt mer sannsynlig at selskapene tar seg råd til å utbedre internett der, enn om det hadde vært snakk om et nøtt lite bydesamfunn.

Siden byen gir langt bedre avkastning med tanke på at der finnes langt flere potensielle kunder der, kontra ei lita dal og/eller fjellbygd.

Så det rettferdiggjør utgiftene til utbedringen i selskapenes øyne.

 

Som jeg påpekte i innlegget mitt her på denne tråden, så har Telenor nok så bra dekkning på Bømlo, men selv telenor sin dekning har problemer jo lengre nord man ferdes i bømlo kommune.

Det på på tross av det faktum at dem bygde ut basestajoner der for en god del år siden.

 

Telia(Netcom) er så godt som ubrukelig der ut i Brandasund, om man da, som jeg sa, ikke tar turen opp i høyden eller dra ut i båt for å oppnå bedre sikt for potensielt bedre dekkning.

Men selv ikke da er det sikkert om man får så veldig mye bedre dekkning.

Alt er relativt, siden dårlig dekkning er bedre enn ingen dekkning.

 

Det der du sa om at teleselskapene er kyniske fordi dem utbedrer dekkningen på grunnlag av tidligere tester, for at på den måten så vil dem komme bedre ut i neste test-runde.

Det blir litt som at en elev kun terper på pensum for å få høye karakterer på prøvene.

Selv om at det hadde vært mer logisk å gjøre det for lærdomens skyld, som igjen bedrer sjansene for at eleven kan yte godt i tiden etter at han/hun er ferdig på skolen.

 

Det burde alså ikke handle om å imponere kun hver gang en slik test blir utført, men generelt sett i praksis.

 

Når det kommer til TEK sinn dekkningstest så har dem mer enn doblet trekknigen dem ferdes på under målingene.

Men som både du og jeg, og også sikkert mangle flere er enige om så budre dem ta flere avsikk på ferden.

For å teste dekkningen på litt mer avsidesliggene steder og ikke bare langs riks- og/eller europa-veiene.

 

Langt mer tidkrevende blir det da selvsagt, men så blir også resultatet desto mer nøyaktig.

Forståelig nok så er det pr.dags dato en praktisk umulighet å sjekke dekkningen for hver eneste lille krinkel og krok i vårt langstrakte land.

 

Men jeg synes det blir for dumt når teleselskapene kontinuerlig driver å utbedre dekkningen på steder der der allerede finnes super dekkning.

Når der finnes steder der folk sitter med svært dårlig dekkning, eller ingen dekkning i det heletatt.

 

Særlig nå som at det har blitt mulig å ringe via 4G-nettet.

Siden der finnes steder folk ikke en gang har GSM-dekkning.

Og med tanke på at 4G-signalet har langt bedre dekknigsradius ut i fra en basestasjon, så virker det nok så logisk å tette dekknigshullene i disse områdene med 4G-dekking.

Om da ikke 3G-dekkning kan være et alternativ.

Men det er vel ikke hipt nok for folk i dag. (:-S)

Lenke til kommentar

"Vi har kjørt nesten 12 000 kilometer og målt 1,1 millioner punkter"

 

Og allikevel klarer dere å bomme så totalt?

 

#WasteOfTime

 

Bruker -mye- mobil på jobb spesielt (kysten vestlandet) med ruter med god antenne, og oftere enn ellers er Telia-nettet ubrukelig og faller ut (og må bytte Sim til Telenor)

Lenke til kommentar

(Ny kommentar da eg ikkje fikk til å redigere)

 

Bømlo/Stord som nevnt litt tidligere her kjenner jeg til (Sunnhordaland) , men så veldig mange plasser sørover og inn i Rogaland, fjordane der, bygda Årdal, for å nevne noen.

Tittelsnes i Sveio var umulig å få signal i det heile tatt

(med Telia, og -nesten- umulig med Telenor)

 

Forskjellene her er fortsatt store når en kommer litt utforbi allfarsvei.

 

Det sagt, var farten ute på de mer åpne fjordene bra, både med Televerket og Telia, av og til til og med bedre enn nærmere byene (mindre trafikk på senderen?)

 

Komme med freidige påstander som "Det beste nettet" høres så ufattelig dumt ut. (iallefall for de av oss som har veldig andre erfaringer)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg bor forholdsvis sentralt, ca 1 mil fra Arendal og ca 1,5 fra Grimstad.

Har hatt abb fra Telenor tidligere, har fra Telia nå.

Hjemme finnes kun 2G dekning, på jobb, i sentrum av Grimstad skifter det mellom dårlig 4G, halv god 3G ute og 2G inne.

Med Telenor hadde jeg 4G både hjemme og innendørs på jobb.

Opplever også null i signal mange plasser litt innpå skogen hvor jeg hadde greit signal (ofte 3G) med Telenor.

Kan godt være Telia jevnt over har det kjappeste nettet, men best dekning gjelder ihvertfall ikke her sør på.

For meg og de fleste jeg kjenner er det viktigere med signal en kjapt nett.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...