Gå til innhold

Flott kanal som svarer på dine spørsmål (kristendom)


Anbefalte innlegg

For å kjapt adressere et par punkter:

 

1. Big Bang-teorien er ikke en eksplosjon, men en ekspansjon av en singularitet. På den måten er universet vi observerer 'startet', men det betyr ikke at singulariteten - massen av alt vi observerer - ikke er evig. 

 

2. Adam, Eva og kunnskapens tre: Igjen påpekes det at Adam og Eva gjorde et galt valg, og ble straffet med døden. Flere andre før meg har fremhevet at de jo selvfølgelig ikke kunne vite hva som var rett og galt, før de fikk kunnskap om rett og galt.

 

3. Å dra Adam og Eva inn i dette er jo litt nyttesløst i seg selv om en allerede har akseptert evolusjonsteorien. Siden Marius til og med går så langt som å hevde at evolusjon er i utgangspunktet et kristent konsept regner jeg med han vedgår dette. Ellers er jeg selvfølgelig interessert i å høre mer om hans syn på syntesen av evolusjon, og Adam og Eva.

 

4. Fri vilje er mildt sagt diskutabelt. Vi er i ganske liten grad autonome. Dvs, vi - og ubevisstheten vår - er formet av den tiden vi lever i, og ideologien og politikken som omringer oss. Mye av handlingene og ståstedene våre er ikke i noen spesielt grad bestemt av oss selv. Det er ikke slik at jeg konstant tar aktive valg hele dagen lang. Hadde jeg gjort det ville jeg vært en robot.

 

5. Fri vilje og tro: Fri vilje blir ofte nyttet som et argument i sammenheng med tro og en skjult gud. Jeg har hvertfall fått høre ofte at grunnen til at gud ikke bare gjør seg kjent til oss alle er at da hadde vi ikke lengre hatt fri vilje. Vi måtte altså trodd på ham, og da hadde poenget med planen hans vært borte, eller noe sånt. Likevel kunne visstnok Lucifer velge å ikke underkaste seg gud selv om han så klart hadde 100% kunnskap om guds eksistens. Fri vilje ser dermed ut til å være irrelevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. En singularitet som plutselig ikke var noe singularitet lenger, men ekspanderte, må ha en bakenforliggende årsak til at det skjedde. Det blir som å si "i 1000 kvadrilliarder år lå erten der, plutselig iløpet av en dag bestemte den seg å vokse til en plante". Hva skjedde? Det er akkuratt like ulogisk som at du våkner en morra, går inn i stuen, og der står det en elefant. Hvor kom den fra? Hvordan kom den seg inn dit, og hvorfor? Det tyder på at det var en bevissthet som tok beslutningen mht å skape alt. Teorier som "det holografiske universet" er jo nesten som vi leser i bibelen om Zion, stedet der Gud bor og virkeligheten skapes. Frimurere kaller ham f.eks "arkitekten", men det er en helt annen gud enn den kristne, for når mennesket gjorde djevelen til sin gud når de spiste av kunnskapens tre, koblet skaperguden, den ene og sanne Gud, seg av fra oss. Jorden skulle være vårt sted.

 

2. Rett og galt må her forstås med det gode eller det onde, rett som i "ja, det er greit" og "nei, det får du ikke lov til", hadde de åpenbart forstått. Det bibelen sammenlikner med godt og ondt er det samme som strafferetslig tilregnelighet for sine handlinger. De gikk bort fra universets skaper som hadde makt til å tilgi alt, men en dag når de går ut av denne verden vil de stå foran ham igjen og svare for alt, om ikke Guds kjærlighet strakk seg så langt at han tok våre ugjerninger på sin egen kappe (igjennom Jesus).

 

3. Jeg hevder ikke dette, St Augustin sa evolusjon "lå i" skapelsen. Jeg har ingen formening, men det virker logisk. Verden er ikke statisk men i stadig utvikling, bibelen beskriver også verden på en måte som minner om "evolusjon".

 

4. En robot er programmert til å utføre bestemte oppgaver. Du er ikke programmert til å gjøre noe spesielt, du må jo spise osv såklart men du har vilje til å velge hva du vil bruke mestparten av dagen på og si ja eller nei til ting. Gjør du det onde, holder Gud deg ansvarlig for det. Ikke i dette livet her (stort sett), for du har fått dette livet her å bestemme deg for hvor du vil i evigheten, det er etterlivet det er snakk om. Helvete er som fortjent, himmelen er ufortjent, og man kan bare få det via tro og ta imot det.

 

5. Fri vilje handler først og fremst om å si ja takk til Guds nåde, eller forkaste den og stille seg selv til doms. Det ene valget er det viktigste man tar i hele ens liv. Det er ikke noen som gjør et stort nummer ut av det, men for at Gud skal elske oss, så må antageligvis vi velge å ta imot det, eller forkaste det. For å ta imot kjærlighet med tvang, er vel ikke kjærlighet? Antageligvis er det dette det koker ned til. De første menneskene valgte å gå fra Gud, fruktene av Guds fravær står det og om i bibelen (sinne, hat, utroskap etc).

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hvorfor kaster Gud folk til helvete? Nå ble vel Lucifer i Johannes Åpenbaring (sammen med sine engler) kastet ut av himmelen og ned på jorden. Er helvete ett annet sted enn på jorden? Hvorfor tro på en himmel og helvete når vi sitter godt i det allerede?

 

Denne verdenskrig, som alene kostet flere menneskeliv og mer penger og eiendom enn alle de kriger som var blitt utkjempet i de foregående atten hundre år, markerte innledningen til total krigføring, til at hele nasjoner skulle bli mobilisert og alle rikets ressurser bli satt inn for å vinne sier. Levnetsmidlene måtte rasjoneres, millioner av menn ble tatt bort fra produktivt arbeid og følgen ble selvisk hamstring og matmangel eller hungersnød etter hvert som flere og flere land ble sugd med inn i verdenskrigens malstrøm i de fire år og tre måneder krigen raste. Det brøt ut epidemier, som vinteren 1918-1919 kulminerte i den uhyggelige spanskesyke som herjet fra ekvator til polaregnene og på få måneder krevde 20 millioner menneskeliv, det vil si mange flere enn det falt på slagmarken, i de fire årene krigen varte. I tillegg til krigshandlingene, de mange offer for vold, sult og pest og de etterlattes sorg, kom det nå også voldsomme jordskjelv, som ødela millionverdier og drepte tusenvis av mennesker, for eksempel jordskjelvet i Avezano i Italia den 13. januar 1915.

 

Det var en nøyaktig oppfyllelse av Jesu forutsigelse av begivenhetene i verden ved begynnelsen av hans nærvær på tronen i Jehovas rike: Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike og store jordskjelv skal det være og hunger og sott både her og der og det skal skje forferdelige ting og store tegn fra himmelen. ( Luk 21: 10-11 ) Satan Djevelen ga synlige beviser for at han var denne verdens fyrste, denne verdens gud. Han oppegget først kristenhetens nasjoner og deretter de hedenske nasjoner til krig mot Jehovas Guds universelle overhøyhet, som var kommet til uttrykk i hans nyfødte rike ved Messias, Kristus. ( Joh 12:31 og 2.kor 4:4 ) Dette ga enda større grunn til å kaste Satan, den store Drage ut av himmelen da Jehovas konge var blitt innsatt på tronen der oppe. Det finnes bare en forklaring på at historiens første verdenskrig brøt ut i 1914. Bibelen sier: Ve jorden og havet for Djevelen er fart ned til eder i stor vrede fordi han vet at han har en liten tid. ( Åp 12:12 )

Lenke til kommentar

Interessant men en slik teori utelater den spanske inkvisisjonens herjinger og det ottomanske rikets fremmarsj, sammen med konkvistadorene, korsfarerne og stort sett all annen middelalder aktiviteter med sverd i hånd og bruk av tortur i kirkens navn.

 

Det koker ned til samme teori om tegn fra himmelen og jordens undergang i form av Maya kalender og andre predikanters visjoner om jordens undergang, som ennå ikke har slått til.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Interessant men en slik teori utelater den spanske inkvisisjonens herjinger og det ottomanske rikets fremmarsj, sammen med konkvistadorene, korsfarerne og stort sett all annen middelalder aktiviteter med sverd i hånd og bruk av tortur i kirkens navn.

 

Det koker ned til samme teori om tegn fra himmelen og jordens undergang i form av Maya kalender og andre predikanters visjoner om jordens undergang, som ennå ikke har slått til.

 

Her er vi inne på det å følge bibelen eller ei. Her sier pave Francis at ateister kommer til himmelen hvis de er snille og gode:

 

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/pope-francis-assures-atheists-you-don-t-have-to-believe-in-god-to-go-to-heaven-8810062.html

 

Dette er det stikk motsatte av det bibelen sier:

 

Efeserne 2:8-9:

 

"8For av nåde er I frelst, ved tro, og det ikke av eder selv, det er Guds gave, 9ikke av gjerninger, forat ikke nogen skal rose sig"

 

Markus 16:16:

 

"Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt. "

 

Johannes 3:16:

 

"For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, forat hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv; "

 

osv...

 

Hvordan kan et null som meg skryte på meg at jeg er mer bibelsk enn paven? Hva sier det om endel kirkeledere?

 

Å velge riktig kirke er punkt nummer 1 som kristen. Minste eim av sekt-tendenser, straff, fordømmelse osv, da hadde jeg løpt. Jeg er ikke interessert i å være med i en kirke som lærer meg opp til å bli en drittsekk, det har ingenting med Jesu lære å gjøre. Jesus sto for det stikk motsatte.

 

Og jeg tenker det, at hvis du har troa på plass og den er hele grunnen til ditt kristne engasjement, og du ikke er med fordi du er en ikke-troende som bare søker etter et fellesskap, vil klatre i hierarkiet og få makt og posisjon e.l, så styrer du unna kirker som driver med jævelskap. For det ER bra kirker der ute, men helt perfekte er nok ingen. 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Det er mye bra i kristendommen, og mennesker kan videreutvikle seg selv til bedre mennesker ved å følge de ti bud; en trenger ikke ett dyrt coach program for å bli bedre leder eller familiemedlem.

 

Personlig er jeg nok mer spirituell og finner min plass ett sted mellom hinduisme og buddhisme, ispedd noe kristen tro og tradisjon. Noe av bibelen finner jeg relativt for min personlige utvikling, men troen på en allmektig Gud har jeg beveget meg bort fra.

 

Jeg tror vi kan finne svar på det meste av historiske hendelser ved å legge sitat fra bibelen til grunn, men en velger selv å tro og mene noe om det.

 

I en barbarisk verden, før og etter Kristus, ser jeg på bibelen som en samling verker for å forbedre verden og de menneskelige relasjoner, enn nærmere en forklaring på hendelser.

 

At Helvete dukker opp som ett sted med røyk, ild og flammer dukker opp i forbindelse med søppel brenning utenfor Jerusalem og hvordan bli kvitt fanger og lik på en effektiv måte, en billedlig henvisning til hva som skjer hvis en ikke følger reglene.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Det er mye bra i kristendommen, og mennesker kan videreutvikle seg selv til bedre mennesker ved å følge de ti bud; en trenger ikke ett dyrt coach program for å bli bedre leder eller familiemedlem.

 

Personlig er jeg nok mer spirituell og finner min plass ett sted mellom hinduisme og buddhisme, ispedd noe kristen tro og tradisjon. Noe av bibelen finner jeg relativt for min personlige utvikling, men troen på en allmektig Gud har jeg beveget meg bort fra.

 

Jeg tror vi kan finne svar på det meste av historiske hendelser ved å legge sitat fra bibelen til grunn, men en velger selv å tro og mene noe om det.

 

I en barbarisk verden, før og etter Kristus, ser jeg på bibelen som en samling verker for å forbedre verden og de menneskelige relasjoner, enn nærmere en forklaring på hendelser.

 

At Helvete dukker opp som ett sted med røyk, ild og flammer dukker opp i forbindelse med søppel brenning utenfor Jerusalem og hvordan bli kvitt fanger og lik på en effektiv måte, en billedlig henvisning til hva som skjer hvis en ikke følger reglene.

 

Du kan ikke kalle deg kristen når du blander inn alle mulige andre trossystemer, og du har heller ikke skjønt hensikten med budene. Det er bare ei dør ut av denne verden her, og den går igjennom Jesus. Hinduisme buddhisme etc blir avgudsdyrkelse, og du bryter alt 1 bud i den moseloven du mener vi skal følge.

 

Jeg merker til at du har veldig overfladisk forhold til kristendom, men det er greit det, alle må begynne et sted. Men bokstaven slår ihjel står det i nye testamentet, og moseloven refereres til som "dødens tjeneste". Tenk litt over den..

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Du kan ikke kalle deg kristen når du blander inn alle mulige andre trossystemer, og du har heller ikke skjønt hensikten med budene. Det er bare ei dør ut av denne verden her, og den går igjennom Jesus. Hinduisme buddhisme etc blir avgudsdyrkelse, og du bryter alt 1 bud i den moseloven du mener vi skal følge.

 

Jeg merker til at du har veldig overfladisk forhold til kristendom, men det er greit det, alle må begynne et sted. Men bokstaven slår ihjel står det i nye testamentet, og moseloven refereres til som "dødens tjeneste". Tenk litt over den..

 

 

En søkende sjel...

 

Men jeg skal stille ett spørsmål, noe jeg oppriktig tenker på. Ett sted står det skrevet at den som vender seg mot Gud og bekjenner sine synder, tar ham (Gud) i mot - du kjenner sikkert ordlyden og hvor i Bibelen det står.

 

Kan det tolkes dit hen at en person kan leve i synd hele sitt liv, men på dødsleiet bekjenne sine synder og få sin tilgivelse, og komme inn i himmelen; hvis du forstår hva jeg mener? Hva sier bibelen om dette?

Lenke til kommentar

 

Du kan ikke kalle deg kristen når du blander inn alle mulige andre trossystemer, og du har heller ikke skjønt hensikten med budene. Det er bare ei dør ut av denne verden her, og den går igjennom Jesus. Hinduisme buddhisme etc blir avgudsdyrkelse, og du bryter alt 1 bud i den moseloven du mener vi skal følge.

 

Jeg merker til at du har veldig overfladisk forhold til kristendom, men det er greit det, alle må begynne et sted. Men bokstaven slår ihjel står det i nye testamentet, og moseloven refereres til som "dødens tjeneste". Tenk litt over den..

 

 

En søkende sjel...

 

Men jeg skal stille ett spørsmål, noe jeg oppriktig tenker på. Ett sted står det skrevet at den som vender seg mot Gud og bekjenner sine synder, tar ham (Gud) i mot - du kjenner sikkert ordlyden og hvor i Bibelen det står.

 

Kan det tolkes dit hen at en person kan leve i synd hele sitt liv, men på dødsleiet bekjenne sine synder og få sin tilgivelse, og komme inn i himmelen; hvis du forstår hva jeg mener? Hva sier bibelen om dette?

 

 

tja ... men så er du frelst via tro, og ikke gjerninger da, enten har du tro eller så har du det ikke. Har du tro, tar du imot Jesus. På en eller annen måte merker du det. Satan har fått rett til å TESTE troa vår, dette har jeg blitt utsatt for, for fram til du tar imot Jesus er satan din gud og da vil ting du har gjort før av faenskap bli brukt mot deg, men denne testinga er IKKE fra Gud, og Gud vil holde deg oppe til det roer seg. Det er min erfaring.

 

Det står: ALLE som kaller på mitt navn (Jesus) vil bli frelst (jeg legger til: og mener det), og det var dette her jeg gjorde i tenårene engang, men det satt veldig langt inne og gikk fryktelig langt før jeg nærmet meg kristendommen, og jeg dro strikken veldig langt mht synd for jeg skjønte ikke hva kristendom var og tenkte at hvis Gud fantes så ville jeg havne i helvete uansett, og nærmest provoserte frem en slags reaksjon, noe jeg omsider fikk. Jeg gikk mao. den harde veien inn. Er jeg glad for at jeg fant det ut? SELVFØLGELIG, NÅ er jeg det, men det tok en stund før jeg begynte å kjenne Gud og skjønte bibelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...