Gå til innhold

Ja, Nasjonalsosialistene var høyrevridde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva er EGENTLIG den praktiske forskjellen på Nazister og Stalinister da?

Den praktiske forskjellen var vel at Stalinistene tok livet av langt flere enn nasjonalsosialistene.

 

 

 

 

Klar over det. Men jeg tenker ideologisk, så er det jo samme møkka. De står for omtrent nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar

Klar over det. Men jeg tenker ideologisk, så er det jo samme møkka. De står for omtrent nøyaktig det samme.

Tja der var noen ideologiske forskjeller:

 

Nasjonalsosialister ________ Kommunister

 

Nasjonalistiske ____________ Kosmopolitter

Regulering _________________ Eierskap _______ (Av produksjonsmidlene)

Økologisk (Grønn) __________ Anthropocentric

Kristen (Tildels) _____________ Sekulær (Ateist)

 

 

Likhetene var:

 

Sosialisme (Statlig kontroll over produksjonmidlene)

Authoritarianisme med Lederkult

Militarisme

Mistillit til Jødene

 

Klart dette er mitt syn, andre vil ha andre oppfattninger av likheter og forskjeller, spesielt de som befinner seg i nærheten av den ene eller den andre ideologien.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke forstår denne tegningen.

 

Er Nord-Korea langt unna 100% der det står fysisk sikring?

 

Nord-Korea skårer jo 100% hva fengsler (konsentrasjonsleire), militære og autoritet.

Det som reflekteres på horisontale aksen er hvor stor ANDEL av Statens utgifter som brukes respektivamente til Fysisk Sikkerhet (Høyresiden) og Sosial Sikkerhet (Venstresiden).

 

For at NordKorea skulle skåre 100% på høyresiden ville innebære at de KUN brukte penger på Høyresaker.

 

I NordKoreas tilfelle (gitt størrelsen av Staten i økonomien) ville innebære at de alle sultet ihjel, ettersom det å sikre at folk har noe å spise kan anses som "sosial sikkerhet" dvs "Venstre"

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Hva er EGENTLIG den praktiske forskjellen på Nazister og Stalinister da?

Den praktiske forskjellen var vel at Stalinistene tok livet av langt flere enn nasjonalsosialistene.

 

Å diskutere hvem som er verst her synes jeg blir litt fånyttes da begge drepte nok til at man trygt kan stemple både Nazistene og Kommunistene som noen vederstyggelige ideologier. Men hvis man skal ha et "OL i folkemord" burde man i alle fall sørge for at deltagerne stiller likt. Kommunismen hadde makten langt, langt lengre enn Nazismen. Det blir derfor litt feil å bruke hele perioden til kommunismen som grunnlag.

 

Hadde Nazistene vunnet krigen, ville enhvert massemord utført av Kommunistene ligne en tur i parken i forhold.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Generalplan_Ost

 

Uansett tar man den tiden Nazistene faktisk hadde makten, presterte de å kverke langt flere enn "Stalinistene" noensinne gjorde i samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Hadde Nazistene vunnet krigen, ville enhvert massemord utført av Kommunistene ligne en tur i parken i forhold.

 

Hadde nazistene vunnet krigen så hadde det betydd at Hitler var ikke like gal som han var. Det hadde ført til vesentlig færre dødsfall.

 

Det du skrev her ga lite mening, kan du presisere?

Lenke til kommentar

Det du skrev her ga lite mening, kan du presisere?

 

Hitler pleide å løse de fleste konflikter med militæret istedenfor diplomati. Han gikk f.eks. inn i Soviet og drepte flere millioner menensker. Ved å gjøre dette, så gjorde han Soviet dedikert til å knuse nazi tyskland. 

 

Om Hitler skulle vunnet krigen, så måtte han gjøre det med diplomati, unngå unødvendige kriger og ved å behandle landene han tar over på en god måte. Hadde han gjort det, så hadde antall dødsfall vært mye lavere enn idag, og nazisme ville fått et bedre rykte.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Om Hitler skulle ha "vunnet" noe som helst ved bruk av diplomati hadde det forutsatt at han ikke valset over nøytrale land med militærmakt/startet kriger i utgangspunktet. Så hva du mener med "Om Hitler skulle vunnet krigen" fremstår for meg fremdeles diffust.

Beklager jeg ser ikke relevansen. Nazi tyskland hadde aldri nubbesjangs til å vinne en krig uansett, hverken mot Storbritannia eller spesielt ikke Sovjetunionen, jeg nevner bare hva Nazistene hadde planer om i øst hvis de hadde rent hypotetisk vunnet krigen for å vise hvor monstrøst nazismen var til og med sammenlignet med kommunismen, jfr Generalplan Ost.

Lenke til kommentar

Mulig jeg ikke forstår denne tegningen.

Er Nord-Korea langt unna 100% der det står fysisk sikring?

 

Nord-Korea skårer jo 100% hva fengsler (konsentrasjonsleire), militære og autoritet.

 

 

Ja nei, den tabellen blir ikke noe mer riktig her enn den gjør i de andre trådene,,,

 

 

 

Du kan glede deg over at H+FrP har flyttet Norge ett godt stykke nedover, til under den horisontale aksen, i rettning av Cuba og NordKorea.

Clipboard05.jpg

 

 

Blir boller og brus her nå ja! ;)

 

Men det er vel uansett lov å reagere litt når toppen av aksen representerer ett positivt ladet ord som "frihet" mens i motsatt ende bunner vi i det "totalitære". Håper ingen har fått for seg at det er noen automatikk i at folk får det bedre jo høyere opp på skalaen man kommer her, mye tyder vel derimot på at det totale anarkopapitalistiske anarki vil gå veldig mye hardere utover de svake enn hva noe annet system vil kunne tillate seg.

 

Norge har vi vel funnet nær sagt det perfekte kryssningspunkt mellom frihet og den enkelte borgers pliktsansvar, selv om jeg vet du ikke nødvendigvis sier deg enig i akkurat det :)

 

 

Her er det bare å fylle inn fritt etter ideologi og presentere det som at den norske stat er totalitær ;)

Lenke til kommentar

Om Hitler skulle ha "vunnet" noe som helst ved bruk av diplomati hadde det forutsatt at han ikke valset over nøytrale land med militærmakt/startet kriger i utgangspunktet. Så hva du mener med "Om Hitler skulle vunnet krigen" fremstår for meg fremdeles diffust.

 

Beklager jeg ser ikke relevansen. Nazi tyskland hadde aldri nubbesjangs til å vinne en krig uansett, hverken mot Storbritannia eller spesielt ikke Sovjetunionen, jeg nevner bare hva Nazistene hadde planer om i øst hvis de hadde rent hypotetisk vunnet krigen for å vise hvor monstrøst nazismen var til og med sammenlignet med kommunismen, jfr Generalplan Ost.

 

Selvfølgelig går det an å drive med diplomati, selv om man valser over nøytrale land. Det er fordi andre land ønsker å unngå krig, og er dermed villig til å forhandle. Et eksempel på dette var Sverige under andre verdenskrig.

 

Og om du skal basere deg på planene til nazistene, så må du også basere deg på planene til kommunistiske land. Kommunistiske land hadde planer om å gjøre hele verden til kommunistisk, og da ville langt flere ha dødd.

 

Jeg er mer interessert i hva som hadde skjedd i praksis. Og den eneste måten Nazi tyskland kunne ha vunnet krigen, var ved bedre diplomati, unngå unødvendige kriger og behandle landene man tar over på en god måte. Da hadde færre dødd, ikke flere. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Her er det bare å fylle inn fritt etter ideologi og presentere det som at den norske stat er totalitær ;)

Poenget er at det IKKE er bare å fylle inn etter egen synsing, men man bruker objektive kvantifiserbare data istedenfor synsing.

 

 

Er fargen gul objektivt finere enn fargen rødt? ;) Det var ikke mye som minnet om objektivitet da alle de norske politiske partiene var plassert i samme lille prikk godt ut mot det ytre røde og ned mot det totalitære her i samme diagram sist... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er fargen gul objektivt finere enn fargen rødt? ;)

Nei

 

Det var ikke mye som minnet om objektivitet da alle de norske politiske partiene var plassert i samme lille prikk godt ut mot det ytre røde og ned mot det totalitære her i samme diagram sist... :)

Trolig fordi det objektive diagrammet ikke passet sammen med ditt subjektive syn på at der er stor forskjell mellom partiene i Norge.

 

Ellers lå de alle omtrent i sentrum på den liberal-autoritær aksen, og ikke ned mot det totalitære.

 

Formoder dette er diagrammet du referer til>

Snapshot_2013-03-27_21-02-11.png

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ja det kan nesten se ut som at det hele er rablet i hop av en liberalist... eventuelt nøye plassert  :hmm:

 

Siden det er litt påfallende at det verken finnes noe fritt ei heller noe konservativt i hele verden og det hele blir stor underholdning når man ser Sveits er mer venstrevridd en både NK og Cuba, ikke minst at FRP har sneket seg inn der bak sosialistenes røde faner  :ph34r: Ekte liberalistisk objektivitet ;)

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...