Gå til innhold

Her er Microsoft Surface Laptop – norske priser avslørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er første gang Microsoft i mine øyne har tatt et stort skritt tilbake, etter at Satya Nadella ble CEO. Forbrukere hater å bli låst, og mini-utgaver av OS slår så og si aldri til. Overflate-felten ser i mine øyne ut som om det nesten loer, og jeg tviler på at dette kommer til å være særlig fint etter 2 års bruk. Prisen er for høy, minimumskonfigurasjon for lav, og mangel på USB-C vitner om at de ikke følger med i tiden.

Lenke til kommentar

Akkurat den løsningen med et låst OS som kan låses opp mot betaling synes jeg er god, det gjør at de som ikke trenger det blir sittende på et sikrere OS med mindre vedlikehold, mens de som trenger Pro kan få det. At det koster noe gjør at ikke alle "oppgraderer" med en gang bare fordi de kan. Den store styrken til f.eks ChromeOS er jo nettopp at man ikke får tukla med det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akkurat den løsningen med et låst OS som kan låses opp mot betaling synes jeg er god, det gjør at de som ikke trenger det blir sittende på et sikrere OS med mindre vedlikehold, mens de som trenger Pro kan få det. At det koster noe gjør at ikke alle "oppgraderer" med en gang bare fordi de kan. Den store styrken til f.eks ChromeOS er jo nettopp at man ikke får tukla med det. 

 

Enig. Men det er et poeng at Chromebooks er svært billig.

Surface Laptop er for dyr for å kjøre et begrenset OS. 

 

Men det er mulig det bare meg er :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ærlig talt ikke helt hvorfor det skal ha noe å si hvor begrenset operativsystemet er. Det er en premiummaskin priset som en premiummaskin. At den er låst ned er like mye en feature som det er en begrensning. En maskin med flere muligheter er ikke nødvendigvis bedre eller mer verdt!

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg ser ærlig talt ikke helt hvorfor det skal ha noe å si hvor begrenset operativsystemet er. Det er en premiummaskin priset som en premiummaskin. At den er låst ned er like mye en feature som det er en begrensning. En maskin med flere muligheter er ikke nødvendigvis bedre eller mer verdt!

 

Nei, det er ikke like mye en feature som en begrensing, og det er relevant, det er en trygg antakelse at gjennomsnittsbrukeren av premiummaskiner har større behov for funksjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det er absolutt ingen regel at "flere features" = "bedre" eller at "kan gjøre mer" = "bedre produkt". En Chromebook hadde ikke blitt et bedre produkt om den kunne kjøre apt, den hadde blitt mye verre. Det samme gjelder andre låste produkter som f.eks iPhone - den hadde (i mine øyne) blitt et langt dårligere produkt om den lot all mulig kode kjøre.

 

 

Ikke alle ønsker å optimalisere for "flest features og mest kraft per krone", og de som ønsker det har ikke mer rett enn de som lar være. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vel, tingen er at når "færre features" impliserer bedre er det ofte fordi produsenten ikke har kastet bort tid på å implementere disse featurene og heller ikke har en kodebase som lider av at alle disse featurene er der. På Windows har produsenten tatt seg tid til å *fjerne features*, og har likefullt et veldig likt OS med disse featurene.

 

Det er klart sikkerhet er et aspekt, men på Windows 10 Pro (eller Pro Pokemon Blue Double Latte eller hva enn disse versjonene heter), kan du innskrenke sikkerheten slik at du kun kan installere programmer fra App store. Så blir spørsmålet om Win32 som følger medd disse maskinene eller ei, altså bare ikke tilgjengelig, og det vet vi ikke(?).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det er absolutt ingen regel at "flere features" = "bedre" eller at "kan gjøre mer" = "bedre produkt". En Chromebook hadde ikke blitt et bedre produkt om den kunne kjøre apt, den hadde blitt mye verre. Det samme gjelder andre låste produkter som f.eks iPhone - den hadde (i mine øyne) blitt et langt dårligere produkt om den lot all mulig kode kjøre.

 

 

Ikke alle ønsker å optimalisere for "flest features og mest kraft per krone", og de som ønsker det har ikke mer rett enn de som lar være. 

 

Ikke alle, men det er en generell trend at om du har større behov på maskinvarefronten har du også større funksjonskrav. Derfor er det en begrensing som er større for en dyr maskin. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er kanskje omvendt, at vi som krever mer ut av programvaren enn små apps, og dermed også trenger de mer tungdrevne APIene, naturlig trenger kraftigere = dyrere hardware. Så her føles det enten som man får dyrere hardware enn man trenger, eller mer begrenset software enn man trenger, avhengig av hvilken gruppe man er i. 

 

Når det er sagt, er $49 som upgrade path helt innafor. Tidligere ville jeg ikke forventet noen upgrade path - men altså heller ikke denne prisen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Fordelen er at man lager en sperre mot å oppgradere for de som ikke trengs. Hvis ikke hadde ikke-tekniske brukere over det ganske land endt opp med dårligere maskiner enn de hadde trengt fordi en eller annen it-kyndig nerdeslektning hadde "forbedret" maskinene deres med Windows Pro. Nå blir det de som trenger det som endrer, mens resten får en nedlåst maskin perfekt for office og surfing. 

 

Jeg tror markedet er der, det er mange som vil ha en godt bygget og pen maskin å jobbe med men som verken skal kompilere eller kjøre Photoshop. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...