Gå til innhold

Telia og problemer med roaming - og roaming andre operatører


Anbefalte innlegg

Jeg har en Sony Z3+ og hadde Telia abo Smart basis. Var i København i fjor og hadde fri roaming, men fikk den ikke til å roame.


Jeg sjekket med kundeservice Norge som ikke greide å løse problemet. De laget en sak og når jeg kom tilbake til Norge fikk jeg svar at problemet var telefonen.


Jeg fikk ikke mer hjelp. Gikk i Telia-butikken jeg kjøpte telefonen og fikk heller ikke mer hjelp. Fikk beskjed om å resette telefonen.


Var i Kroatia i fjor også og roaming virket ikke der heller.


 


I Danmark i en Telia-butikk fikk jeg opplyst at det var roaming-problemer var det ofte Sony.


 


Synes det var plundrete og siden jeg har hatt tre HTC med android og to med Windows og aldri hatt problemer med roaming. Jeg har hatt mange forskjellige operatører inkludert Tele2 og OneCall.


 


Jeg byttet til Telenor og tenkte det var verdt å prøve. Jeg var i Kroatia igjen og jeg har ikke endret noen innstillinger og roaming virket uten videre. Jeg har kun byttet SIM og gjort vanlige innstillinger.


Jeg er egentlig ikke glad i Telenor og synes det er altfor dyrt og kanskje derfor har aksjer i Telenor. ;)


 


Jeg synes det er merkelig at Telia mener det er min Sony som er problemet og at det ikke ligger hos Telia. Særlig når roaming virket uten problemer med Telenor.


Det er kjedelig når vi kun har to nettverk, Telia og Telenor. Synes kundeservice hos Telia var lite hjelpsomme, men har som sagt ikke hatt problemer med roaming før med flere andre operatører.


 


Er det andre som har problemer med Telia og roaming - eventuelt Sony?


 


Jeg kunne tenke meg å bytte til Chili som Telenor som operatør, men lurer på om noen har problemer med roaming eller Sony?


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chili bruker straks Telia sitt nettverk.

 

Jeg har hatt sony xperia z c6603, z1 compact d5503 og et par eldre modeller til fra sony. Jeg tror xperia z c6603 var lunefull hva netverk angikk. Denn likte helst å henge på samme nettet, fordi det var "uvant" med noe nytt og fikk gjerne anfall om jeg dro til utlandet.

 

Z1 compact d5503 derimot har en annen personlighet og er mye mer samarbeidsvillig, avhengig av dagshumøret. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du slått på dataroadming? Da det var vertfall problemet med min sony er ikke dette aktivert vil det ikke fungere.

Pass på også datatrafikk er aktiv.

 

Skal innrømme jeg brukte litt tid på å få det å fungere sist jeg var på ferie.

Håper dette blir fjernet i android da det blir lik pris i hele EU så da er det ikke vits med å ha dataroadming lengere.

Kun bryter for datatrafikk.

 

Tip2.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noe med roaming å gjøre, det er en del modeller som ganske enkelt nekter å koble seg opp mot andre nettverk overhodet. Da jeg tok en langtur i Sverige i fjor sommer opplevde jeg at telefonen min nektet å koble seg opp til noe som helst nettverk, før jeg hadde restartet den og manuelt søkt og forsøkt å koble meg til alle nettverkene jeg fant.

 

Jeg var heldig og unngikk dette i Nederland i fjor sommer, da gikk det rimelig greit. Da med en Sony Z1 compact D5503 og operatøren Chilimobil, samme som i Sverige.

Lenke til kommentar

Chili bruker straks Telia sitt nettverk.

 

Jeg har hatt sony xperia z c6603, z1 compact d5503 og et par eldre modeller til fra sony. Jeg tror xperia z c6603 var lunefull hva netverk angikk. Denn likte helst å henge på samme nettet, fordi det var "uvant" med noe nytt og fikk gjerne anfall om jeg dro til utlandet.

 

Z1 compact d5503 derimot har en annen personlighet og er mye mer samarbeidsvillig, avhengig av dagshumøret. ;)

 

Hvis Chili går over til Telias nettverk har jeg antakelig lite valg..

Hvis ikke det viser seg at jeg på en eller annen måte får min Z3+ til å virke på Telias nettverk.

 

Jeg tror ikke det har noe med roaming å gjøre, det er en del modeller som ganske enkelt nekter å koble seg opp mot andre nettverk overhodet. Da jeg tok en langtur i Sverige i fjor sommer opplevde jeg at telefonen min nektet å koble seg opp til noe som helst nettverk, før jeg hadde restartet den og manuelt søkt og forsøkt å koble meg til alle nettverkene jeg fant.

 

Jeg var heldig og unngikk dette i Nederland i fjor sommer, da gikk det rimelig greit. Da med en Sony Z1 compact D5503 og operatøren Chilimobil, samme som i Sverige.

 

Samtaler virket og data virket ikke, da har det vel definitivt noe med roaming å gjøre.

 

Lenke til kommentar

Har du slått på dataroadming? Da det var vertfall problemet med min sony er ikke dette aktivert vil det ikke fungere.

Pass på også datatrafikk er aktiv.

 

Skal innrømme jeg brukte litt tid på å få det å fungere sist jeg var på ferie.

Håper dette blir fjernet i android da det blir lik pris i hele EU så da er det ikke vits med å ha dataroadming lengere.

Kun bryter for datatrafikk.

 

Tip2.jpg

 

Jeg hadde nok hatt problemer med å få datatilgang i Kroatia uten å slå på roaming.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...