Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Konvektorovn blir ikke varm lenger


Anbefalte innlegg

Har en konvektorovn som ikke produserer varme lenger. Termostat og indikasjonslamper fungerer, men den blir ikke varm! Kan dette fikses?

 

Dette har skjedd med to konvektorovner / gjennomstrømmingsovner i mitt eie. Først en Mill-ovn til 900,- rett over et år gammel, og nå en SoftStyle elektro, uviss alder:

De slutter plutselig å produsere varme! Termostat og annen elektronikk (led-lampe) ser ut til å fungere, men når termostatet slår på ovnen, produseres det ikke varme.

 

Mill sa det mest sansynlig skyldtes spenningsfall, et vanlig problem i Norge, som permanent ødela ovnen. Fikk ny på reklamasjonsrett. Men hvilken komponent er det som ryker mon tro? Finnes det en sikring av noe slag som kan byttes, eller en annen fiks for å få de til å fungere igjen?

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bimetallet er termostaten, ikke sikring. Når han sier at termostaten virker så antar jeg han hører klikket fra bimetall-releet (termostaten) og når indikatorlampene fungerer så antar jeg sikringa er i orden. Sikringen kutter alltid strømmen til hele apparatet dersom den går, og da ville ikke indikatorlampene fungert. Jeg tror det er mest sannsynlig er brudd i varmeelementet. Rent teoretisk er det nok mulig å reparere, men for sikkerhets skyld ville jeg kastet skiten og kjøpt nytt. (Evt. benyttet reklamasjon om du visste alder og kjøpested og hatt elektronisk- eller papir-kvittering)

Lenke til kommentar

Bimetallet er termostaten, ikke sikring. Når han sier at termostaten virker så antar jeg han hører klikket fra bimetall-releet (termostaten) og når indikatorlampene fungerer så antar jeg sikringa er i orden. Sikringen kutter alltid strømmen til hele apparatet dersom den går, og da ville ikke indikatorlampene fungert. Jeg tror det er mest sannsynlig er brudd i varmeelementet. Rent teoretisk er det nok mulig å reparere, men for sikkerhets skyld ville jeg kastet skiten og kjøpt nytt. (Evt. benyttet reklamasjon om du visste alder og kjøpested og hatt elektronisk- eller papir-kvittering)

Stemmer. Hører klikket når termostaten slår inn. Og indikatorlamper lyser.

Veldig rart, er andre ovnen nå denne våren. Kommer man noen vei ved å klage til strømleverandør? Har desverre ingen info vedr. kjøp på den andre ovnen (ikke Mill).

Lenke til kommentar

Jepp, det er veldig usannsynlig at forklaringen om spenningsfall holder mål. Strømleverandøren vil garantert stille seg uforstående til påstanden.

 

Forslaget om å koble den fra og åpne og se etter åpenbare feil er helt greit. Det trenger ikke medføre fare å bare ta en kikk. Kanskje du ser noen hint til hvor problemet ligger. Ta gjerne bilder hvis du ser noe misstenkelig så vi også får se.

Lenke til kommentar

Tei spørsmål men det kan ha en medvirkende årsak alikavel.

Har du husdyr med pels?

Har desværre sett konveksjonsovner der gitteret der lufta går inn er tett av kattehår og støv.

Dette vil føre til at ovnen overopphetes og overopphetingsvernet løser ut.

Gjerne en type vern av engangstypen som ikke kan resettes.

Bare en tanke ettersom flere ovner har dødd hjemme hos deg.

Lenke til kommentar

Fant ingen åpenbare feil

 

IMG_20170501_143120.jpg

Mer her: http://s1253.photobucket.com/user/o-l-a-v/media/Stuff/Diskusjon%20no/IMG_20170501_143120.jpg.html

 

 

Tei spørsmål men det kan ha en medvirkende årsak alikavel.
Har du husdyr med pels?
Har desværre sett konveksjonsovner der gitteret der lufta går inn er tett av kattehår og støv.
Dette vil føre til at ovnen overopphetes og overopphetingsvernet løser ut.
Gjerne en type vern av engangstypen som ikke kan resettes.
Bare en tanke ettersom flere ovner har dødd hjemme hos deg.

Ingen husdyr, men bor i et studentkollektiv, så støv forekommer ;) Langt i fra så mye at ovnen tettes dog.

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
MajoNess skrev (6 minutter siden):

Beklager for å vekke opp en gammel tråd men hat et lite spm.:

Hva er reklamasjonsfristen på en vanlig konvektorovn av grei kvalitet? 

 

Jeg hadde en sak med Beha for noen år tilbake hvor de påberopte seg 2 års reklamasjonsrett på en ovn. 

Jeg kontaktet Forbrukerrådet og fikk følgende svar: 

"Frittstående varmekilder har en forventet levetid på vesentlig lengre tid enn to år, og har derfor 5 års reklamasjonstid. 

Dette betyr at mangler som viser seg i løpet av 5 år, vil selgeren/ produsenten være ansvarlig for. Typiske mangler er produksjonsfeil. Feil som skyldes forbrukeren (feilbruk, ytre påvirkning, uhell i forbrukerens eiertid el) er ikke mangler."

Etter noen ukers "krangling" mellom meg/forbrukerrådet mot Beha endte det opp med at Beha måtte gi seg og jeg fikk hevet kjøpet. 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Valotunk said:

 

Jeg hadde en sak med Beha for noen år tilbake hvor de påberopte seg 2 års reklamasjonsrett på en ovn. 

Jeg kontaktet Forbrukerrådet og fikk følgende svar: 

"Frittstående varmekilder har en forventet levetid på vesentlig lengre tid enn to år, og har derfor 5 års reklamasjonstid. 

Dette betyr at mangler som viser seg i løpet av 5 år, vil selgeren/ produsenten være ansvarlig for. Typiske mangler er produksjonsfeil. Feil som skyldes forbrukeren (feilbruk, ytre påvirkning, uhell i forbrukerens eiertid el) er ikke mangler."

Etter noen ukers "krangling" mellom meg/forbrukerrådet mot Beha endte det opp med at Beha måtte gi seg og jeg fikk hevet kjøpet. 

Flott!

Jeg tok med min konvektorovn som har en knapp som sluttet og funke slik at jeg ikke kan justere temperatur, men de så det var kun 2 år.. Clas Ohlson.

Har du kanskje mulighet til å vidresende det svaret til meg om du har mulighet? :)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg fant en måte å reparere min FG 1800 på.

Elementet er festet på et glassfiber panel, og ledninger er festet på denne på den siden hvor knappene er.

Og de 2 svarte ledningene nederst på skinnen, er de 2 ledningene som er koblet til overoppheting-værnet.

Og i dette tilfellet er overoppheting-værnet ødelagt, mest sannsynlig akkurat slik som min ovn pga. Strømbrudd.

Det jeg gjorde var å bruke en 3.2mm metal borr og borret ut ledning festene (til de 2 nederste ledningene på element skinnen) og overoppheting-værnet, deretter borret jeg et lite hull i element opphenget, som er laget i svart varmebestandig plast, med samme 3,2mm borr.

Så brukte jeg en av shassis skruene fra rammen til å skru fast begge kabelskoene som henger på disse 2 ledningene jeg nettopp har borret løs, rett inn i det hullet jeg borret i opphenget av plast.

Jeg brukte en liten dråpe loddebly for å forsikre god kontakt mellom kabel skoene.

Så satte jeg den demonterte ovnen på en treplate, og plugget i kontakten, og slo begge bryterne på og termostaten på max, og det ble varmt med en gang.

Nå fungerer den, men selvfølgelig uten overoppheting-værn.

Så den er litt som en gammel ovn, men har fortsatt termostat og veltesikring.

Lenke til kommentar
Bratli data skrev (På 20.10.2020 den 23.30):

Hei jeg har samme problem og funnet at feilen ligger i dioden eller hva det er på bunn av varmeelementet. Håper dette hjelper deg

Ja det er det som er problemet, og det er i grunnen akkurat det samme som en automat sikring, og ett metallstykke inni bryteren utvider seg, og presser bryteren i AV/OFF posisjon.

Jeg koblet ut den, og da fungerer ovnen hvis du kobler begge sidene/ledningene av dette overoppheting-værnet sammen og fjerner overoppheting-værnet.

Endret av Guardian1985
Lenke til kommentar
On 5/1/2017 at 2:32 PM, perpyro said:

Tei spørsmål men det kan ha en medvirkende årsak alikavel.

Har du husdyr med pels?

Har desværre sett konveksjonsovner der gitteret der lufta går inn er tett av kattehår og støv.

Dette vil føre til at ovnen overopphetes og overopphetingsvernet løser ut.

Gjerne en type vern av engangstypen som ikke kan resettes.

Bare en tanke ettersom flere ovner har dødd hjemme hos deg.

Du er nok inne på noe her. Hos meg tok en slik ovn kvelden etter en periode med oppusning og den ble utsatt for mye byggestøv. 

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg hadde et tilfelle der jeg tiltet totalt på en slik ovn i natt - den var på/av med varme hele tiden og bare oppførte seg dårlig over tid.
Så jeg filleristet den for jeg tenkte kanskje den velte-sensoren hadde hengt seg opp.  Så gjorde jeg som alle neandertaler og banket skiiiten ut av den :D

Først da så googlet jeg og fant dere - og begynte klokken 03-ish å skru den i atomer.

Viste seg at det var en ene flatstiften på varmelementet som hadde hatt en varmegang grunnet dårlig kontakt, og den hadde smeltet av.  Kontakten satt fast på bladet/stiften på varmelementet, mens andre enden var en rund smeltet ball.  Så denne hadde nok hatt sporadisk kontakt og gitt varme akkurat når den touchet, men etter hvert hadde den smeltet seg så kort at den ikke lenger gjorde det.  Merkelig at den ikke har spraket, gnistret eller på andre måter gitt noe "varsel".
Anyway, selv om denne nå er litt bulkete (fikk jo litt juling) så er det bare å krimpe på en ny kontakt og så er den good to go.
Den får leve lenge nok til at varmepumpe er i hus så er det på skroten med den :)

Edit: Trodde jeg hadde kontakter og tang liggende, men fant ikke så handlet en 10 pakning med nye kontakter fra Biltema (Kr24,90) og krimpet på med avbiter. Nå fungerer den som den skal og det er varmt igjen :D

20230331_103810.jpg

Endret av Flibbaflobb
Staving - løsning
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...