Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som synes Norske abonnement er altfor dyre. Se på Danmark fri tale og 20gb data til 129kr (kun eksempel).

Hva gjør at de kan tilby så billig der Vs her?

 

Jeg klarer meg fint, har 15gb inkludert i jobb abonnement. Men har barn, og betale 99-129kr mnd for 1gb er jo latterlig, skal du opp i data så er jo prisene HELT horrible..

 

Noen som har noe input?

post-264744-0-69038100-1493282391_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Konkurranse. Av en eller annen grunn har markedskreftene drevet prisene så langt ned at operatørene knapt tjener penger. Som en følge av det har de svensk/norske erkerivalene Telia og Telenor allerede slått sammen nettene sine mens de gråter fordi de ikke får slått sammen operatørvirksomhetene.

 

NB! Ikke stirr deg blind på de prisene du ser i reklamen. Jeg har sett noen som tar DKK 80 per MB i USA. 

Lenke til kommentar

Forståelige argument, men fortsatt.. det er omtrent 3 ganger så dyrt her hjemme.

Vi har mange tilbydere her i Norge også, så konkurranse det. Og selskapene tjener bra med penger selvom de har en annen topografi og forholde seg til (når ett relativt lite selskap som Phonero blir solgt for 2.3milliarder så er det penger og tjene...masse).

 

Det viser seg jo med andre områder også at det er betraktelig mye dyrere her. Jeg bor i Kristiansand, og når det kommer til bilverksted opplever jeg at prisen der også er fra 50-60% lavere!

Lenke til kommentar

Vi har mange tilbydere her i Norge også, så konkurranse det.

Det er bare en illusjon.

 

Telenor og Telia er de eneste som har fullverdige mobilnett i Norge.

Alle andre selskaper (flesteparten er eid av enten Telenor eller Telia) leier plass i basestasjonene dems.

 

Ice prøver å bygge nett nr3, det har vært forsøkt mange ganger de siste årene. Vi får se hvordan det går.

 

I Norge er konkurransen liten, Telenor og Telia bestemmer priser.

 

I Danmark er det også 2 fullverdige mobilnett nå. TDC har ett, og Telenor og Telia deler på et etter en sammenslåing. En tredje aktør (tidligere var dette aktør nr4) bygger også nett slik som Ice i Norge. Denne aktøren heter Hutchison 3.

 

I Danmark var det lenge 3 nettverk og dette har presset prisene langt ned. Danmark er har også et lite og enkelt areal å bygge i, samt masse potensielle kunder. Sånt blir det billige priser av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En liten korrigering på danske nett, det er faktisk fire. TDC, Telia/Telias felles nett, 3 (som har vært i drift i mer enn 10 år) og Net1, som tilsvarer norske ICE.

 

Edit: jeg tror Ikke at verken topografi eller antall nett bestemmer prisene, men det finnes sikkert bedriftsøkonomer på forumen som kan korrigere meg.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Selvfølgelig bestemmer topografien (som bestemmer antall basestasjoner som trengs) OGSÅ priser. Det koster ja mye mer i drift og vedlikehold. Men jeg tror hovedpunktet at prisene er høyere i Norge er at Norge generelt er et dyr land i forhold til mange andre land.

Men i Tyskland (hvor jeg kommer fra) er prisene omtrent det samme som i Norge. Men i Tyskland bor 82 Millioner mennesker (landet er omtrent så stor som Norge) som gjør at det trengs mange basestasjoner for å klare hele datatrafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det i hvertfall tre teorier om hvorfor norske mobilabo er så mye dyrere i Norge enn Danmark.

 

1. Krevende topografi

2. Høyere kostnadsnivå 

3. Manglende konkurranse

 

Hvis vi skal se på de to første så gir de begge høyere priser for å bygge nettet og det er naturlig å tro at kostnadene blir så høye at man ikke tjener noe særlig på å være mobiloperatør.

Så er det slik at i Telenor finansierer norske mobilabo utbygging i resten av verden. Denne utbyggingen gir i tillegg svært høye tap, ca 20 milliarder i India og store tap i andre land også. Da ser det plutselig ut som prisene i Norge kunne vært mye lavere.

Inntektene fra Norge er vel også lyspunktet i Telenors regnskap, særlig etter Sigve Brekke ble sjef. 

 

Det gjør også at jeg synes manglende konkurranse er en langt mer sannsynlig grunn for høye priser på mobilabo i Norge.

Lenke til kommentar

Så er det slik at i Telenor finansierer norske mobilabo utbygging i resten av verden. Denne utbyggingen gir i tillegg svært høye tap, ca 20 milliarder i India og store tap i andre land også. Da ser det plutselig ut som prisene i Norge kunne vært mye lavere.

Denne påstanden syntes jeg du skal komme med dokumentasjon på.

Lenke til kommentar

 

Så er det slik at i Telenor finansierer norske mobilabo utbygging i resten av verden. Denne utbyggingen gir i tillegg svært høye tap, ca 20 milliarder i India og store tap i andre land også. Da ser det plutselig ut som prisene i Norge kunne vært mye lavere.

Denne påstanden syntes jeg du skal komme med dokumentasjon på.

 

Jeg sier to ting norske mobilabo betaler utbygging i resten av verden. Inntjeningen i Norge er enorm i forhold til andre land, både i Norden, Europa og resten av verden.

I Norge er det ca 3 mill. mobilabo, resten av verden er det ca 205 mill. mobilabo. I Norge er det altså ca 1,5% av abo, mens inntektene er ca 25% i Telenor hvis jeg husker riktig. Det stemmer visst

125 milliarder inntekt i verden, 32 milliarder inntekt i Norge

https://www.telenor.com/investors/company-facts/key-figures/

http://e24.no/boers-og-finans/telenor/telenor-oeker-inntekter-og-driftsresultat/23743650

Altså inntektene i Norge er enorme, i tillegg er overskuddet også svært stort.

 

Det andre er at tapene i nye markeder utenfor Norge er svært store. Alle bedrifter gjør feil, men å gjøre feil når alle ting tilsier at man ikke bør satse er ikke bra. Dette gjelder Telenors satsing i India som nåværende direktør Sigve Brekke er ansvarlig for.

 

Som du ser under har jeg ikke overdrevet.

"Telenor har hatt et samlet tap på driften i India på 10,5 milliarder kroner siden oppstarten i 2009 og har investert mer enn 14 milliarder kroner. Det betyr at Telenor totalt sett har svidd av nesten 25 milliarder kroner på India-satsingen."

http://www.dn.no/nyheter/2017/02/23/0454/Telekom/telenors-kostbare-india-mareritt-over

Jeg får legge til at etter 25 milliarder satsing i India er Telenor India i dag ikke verdt noe.

 

Dette er dokumentert omfattende i media,tapene rundt i verden,så godt gjort at du ikke har fått med deg. Jeg sier dette kun siden det virker som du mener jeg bløffer. 

 

Her er 126 sider pdf fra hva Kapital har skrevet om kritikkverdige ting i Telenor

http://213.225.89.160/kapitaltelenor/files/assets/common/downloads/publication.pdf

 

Nå har jeg brukt mye tid på å svare deg ordentlig, så ville satt pris på et svar fra deg :) @MegaMann2

Endret av smartphone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk smartphone :)

 

Jeg vil bare påpeke at tallene du henter fra https://www.telenor.com/investors/company-facts/key-figures/ ikke bare gjelder Telenor Mobil.

 

Disse gjelder vell hele Telenor Group som inneholder Telenor Broadcast (Hele Canal Digital under her, samt alle TV og Internett satellittene dems), Telenor Digital, Telenor Digital Business, Telenor Global Wholesale, Telenor Maritime med fler.

 

Telenor driver med mye mer enn bare mobil, og neppe bare på mobil de tjener penger i Norge.

 

Derfor følger det heller ikke at det kun er Norske mobilkunder som betaler for Telenor sine feilsteg i Asia.

Jeg er enig i at Telenor driver med mye rart i utlandet som ikke har gått så bra alltid, og hvor mye av pengene kommer fra Telenor i Norge - men, ikke nødvendigvis fra mobil markedet - som er det denne tråden handler om.

 

Hadde det kun handlet om at Telenor sine mobilkunder i Norge betaler for at vaset dems i Asia, så hadde Telia fint kunne satt ned prisene sine mye lavere og tatt over alle mobilkundene på kort tid.

 

Telenor sin pengebruk i utlandet kan umulig stamme fra Norske Mobilkunder alene, og er neppe mye overskudd fra mobil i Norge. Jeg tror ikke det er der Telenor tjener de store pengene.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Aarønes som følger bransjen mener de høye prisene skyldes manglende konkurranse

 

http://www.side3.no/teknologi/norge-har-fem-ganger-sa-hye-priser---na-taper-vi/3422803266.html

 

"Teleanalytiker Tore Aarønæs har tidligere sagt til Nettavisen at han mener svak konkurranse er årsak til de høye prisene i Norge.

- Det er i grunn til å anta at de høye prisene henger sammen med at vi bare har to aktører - det har vært et behagelig og forutsigbart duopol i lang tid. I andre land med hardere konkurranse - og kanskje også en flinkere teleregulatør - så får man et annet resultat, har han sagt.

Han får langt på vei støtte av rapporten til Nkom."

Samme artikkel sier følgende om overskuddet til Telenor i Norge:

"Selskapet er for tiden inne i en tung investeringsperiode for mobilnettet, men likevel viser selskapets egne regnskapstall for 2014 viser at den norske divisjonen sitter igjen med 43 øre i overskudd for hver eneste krone kundene betaler."

De andre mobiloperatørene tjener også svært godt, de trenger ikke å sette ned prisene mer siden konkurransen er svak.

Fra Telenorgroup sine sider, månedlig inntekt på mobilkunder:

Norge 319 kr, Sverige 177 kr, Danmark 143 kr, Ungarn 98 kr, Thailand 55 kr, India 11 kr.

Myanmar 32kr og Bangladesh 12 kr pr. måned i mobilinntekt pr. abo. Dette er land hvor Telenor skal gjøre det godt.

Det er klart at prisen er nesten dobbel i forhold til Sverige sier mye.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...