Gå til innhold

Star Citizen - the open-world space sim from the creator of Wing Commander


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flin skrev (8 minutter siden):

Jeg tror man med fordel kan være ærlig om hva fakta er, om man hater eller elsker utvikleren. Fakta er at de har samlet inn en svimlende mengde penger uten å levere spillet de lovet innen for de tidsrammene de lovet. Det alene er problematisk. 

Men greit nok, man kan argumentere for at det er vanskelig å lage et så banebryterne spill. Visjonen om en åpen simulering med alle de mulighetene og egenskapene de har sett for seg er banebryterne, det må man også være ærlig om. Spillet slik det blir fremstilt virker absolutt fantastisk. Problemet er bare at vi ikke har fått det spillet, etter mange millioner dollar og mange lange år. Det vi har fått er en alpha som ser helt ok ut og er helt forferdelig å spille.

Spillet, slik det var, da jeg testet det var helt grusomt å spille og det var ikke i nærheten av det de lover. Det er jo i bunn og grunn greit nok, fordi det er en alpha. Spørsmålet er bare hvor lenge de kan forsette å samle inn penger uten å levere det ferdige produktet. Personlig har jeg mistet troen, jeg har heldigvis aldri investert en krone i det spillet, men andre har mer tålmodighet enn meg. Dessverre tror jeg dere må våkne opp snart og innse at dere hare blitt løyet til. Klart, det er jo bare min mening. Jeg vil påstå at jeg har gode argumenter for min mening, men jeg sitter jo ikke på fasiten.

Det vil være lite hensiktsmessig å antagonisere de som fremdeles lever i håpet, men det er like meningsløst å leve i håpet. Dette blir litt som å diskutere gud, de som tror de tror. Jeg håper jeg tar feil og jeg ønsker meg Star Citizen, men...

Hva er det som ikke er i nærheten av det de lovte?

Ser jeg på siden til Star Citizen sin Kickstarter ser det vanvittig simpelt ut ift. hvor spillet er nå, eller funksjonalitet som straks er på vei. Jo, enkelte ting som VR er utelatt - men samtidig er spillet langt mer avansert på andre områder enn det som ble lovet.

Lenke til kommentar
MrL skrev (10 minutter siden):

Hva er det som ikke er i nærheten av det de lovte?

Ser jeg på siden til Star Citizen sin Kickstarter ser det vanvittig simpelt ut ift. hvor spillet er nå, eller funksjonalitet som straks er på vei. Jo, enkelte ting som VR er utelatt - men samtidig er spillet langt mer avansert på andre områder enn det som ble lovet.

Finnes det per i dag et ferdig spill som vi kan spille og kose oss med? Nei, det finnes en alpha som er uferdig og kronglete. Det at de lover ting og at noe straks er ferdig er null verdt helt til det faktisk kommer. Vi ble lovet en storslått spacesim med utallige muligheter. I dag har vi en alpha som er kronglete og uferdig.

Doffyduck skrev (10 minutter siden):

Å teste SC under Free Fly dager kan være prøvende, for å si det mildt.

Men å miste troen på SC etter å ha testet en event, når det kommer ut en stor patch hver 4 måned virker litt merkelig.

Jeg hadde ingen problemer med serveren, ingen problemer med stabilitet eller noe som helst på den måten. Det var selve spillet som var helt forferdelig å spille. Det var kronglete, lite intuitivt, dødt, buggy, og irriterende å spille. Det var rett og slett ikke gøy. Det kan jeg i grunn leve med, fordi det er en alpha. Problemet er bare at spille har vært i alpha så lenge nå.

Aetius skrev (20 minutter siden):

Tja, de holdt jo en avstemming der resultatet ble at de skulle bruke mer tid og publisere det slik Chris Roberts ønsket, i stedet for det som ble spesifisert i crowdfunding-kampanjen.

Jeg har spilt Star Citizen mye det siste året og vel så det, og har hatt stor glede av det. Det hjalp at jeg fant meg en org som er veldig aktiv, og som støtter oppunder nye spillere. den orgen har ettårsjubileum til jul og har allerede vokst seg stor.

Jeg vil selv betrakte Star Citizen som verdt pengene, selv om jeg har betalt i overkant mye penger. Det er gjort med øynene åpne, og jeg har ikke brukt mer enn jeg kan tåle å tape. Jeg tror på drømmen - selv om jeg synes det tar litt VEL lang tid, jeg også - og jeg tror og synes at både pengene og ventetiden vil være verdt det.

Alle gode hobbyer vil før eller siden bli dyre. Slik er det bare, og Star Citizen er en av mine.

Ja altså man vil alltid finne de troende og de som legger ned en haug med penger og tid. Det betyr ikke at spillet er bra. Det er jo selvfølgelig fint at noen har det gøy med spillet, men det betyr ikke at de har levert det de lover eller at de kommer til å levere. Jeg håper at det er jeg som tar feil, men per dags dato ser det mørkt ut. 

Man merker det ganske fort, ikke sant. Hvis man forsøker å skrive et innlegg der man er litt åpen om problemene spillet har, vedgår at man håper at de faktisk leverer og er åpen for at man selv tar feil, så går det ikke en time før man har tre svar som går rett i forsvar av Roberts. Det er nesten en sånn fanboy kultur. Jeg er ikke ute etter å gjøre narr av de som har trua på spillet og jeg håper at det ordner seg, men la meg spørre dere om dette:  På hvilket tidspunkt ville dere mistet troen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aetius skrev (2 timer siden):

Jeg vil selv betrakte Star Citizen som verdt pengene, selv om jeg har betalt i overkant mye penger. Det er gjort med øynene åpne, og jeg har ikke brukt mer enn jeg kan tåle å tape. Jeg tror på drømmen - selv om jeg synes det tar litt VEL lang tid, jeg også - og jeg tror og synes at både pengene og ventetiden vil være verdt det.

Alle gode hobbyer vil før eller siden bli dyre. Slik er det bare, og Star Citizen er en av mine.

At man bruker penger man kan tåle å tape betyr ikke at det man betaler for nødvendigvis er verdt så mye. Vanligvis er det bare investorer som betaler så mye, men de forventer å få tilbake det man har betalt inn når produktet begynner å generere penger gjennom salg. Det er ikke tilfelle når man støtter produksjonen som en vanlig backer. Da får man ikke noe tilbake, bortsett fra produktet, som i dagens marked er verdt fra 500-1000 kroner. Så da mener i alle fall jeg at 45 000+ kroner er i overkant mye for én person å bruke på et spill, og 10+ år ventetid i overkant lenge å vente på å få produktet ferdig levert.

Og selv om mange hobbyer kan bli dyre, så er det ingen grunn til at Star Citizen trenger å bli dyrt. Det er du som har gjort det dyrt når du kunne ha greid deg med et par tusen kroner.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (22 timer siden):

Jepp, er i alpha så ennå mye bugs, ingen instruksjoner, og ingen optimalisering. Beste er å få intro fra en venn, ev se noen videoer på YouTube. Send meg gjerne en pm for info eller intro. 

Takk. Jeg har ikke så mye tid og energi for tiden, ny jobb og litt helsegreier, men kanskje på sikt. Takk for tilbudet i hvert fall. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker knapt penger på spill lengre, brukte tusenvis i året før SC men nå blir det meste uinteressant dessverre.

Har nærmest fått spill gleden ødelagt, tester det meste via spill tjenester men det blir med noen timer så går jeg lei og avlyser abonnementet.

Har mistet oversikten på antall timer i SC, så for meg var 2000$ "var på sitt lavest også" verdt hver krone. Og hvordan kan man verdsette bidraget som muliggjør et spill/simulering jeg tviler vi vil få se maken til selv om 10 år fra andre utgivere.   

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Orwandel said:

Og selv om mange hobbyer kan bli dyre, så er det ingen grunn til at Star Citizen trenger å bli dyrt. Det er du som har gjort det dyrt når du kunne ha greid deg med et par tusen kroner.

Det er mitt eget valg å bruke penger på dette. Ingen har tvunget meg til det, det var med åpne øyne og jeg angrer ikke. Så hvorfor bry seg?

Lenke til kommentar
Aetius skrev (23 timer siden):

Tja, de holdt jo en avstemming der resultatet ble at de skulle bruke mer tid og publisere det slik Chris Roberts ønsket, i stedet for det som ble spesifisert i crowdfunding-kampanjen.

Det i seg selv er jo en merkelig måte å styre levering av et produkt på, og ville mest sannsynlig i mange andre sammenligninger ikke gått spesielt bra. Jeg har bestilt en bil som er forventet levert i Q2 2022. Hvis de holder en avstemning for å legge til funksjoner og slippe den på markedet to år senere blir jeg ganske forbanna.

Jeg fikk ikke med meg den avstemningen selv, rett og slett fordi jeg etter hvert mer og mer ga opp troen på hele prosjektet og knapt leste noe de sendte ut. Feature creep har gjort at jeg har lite tro på at dette spillet noen gang kommer til å levere. Hadde de startet prosjektet med å si at de skulle levere en tech demo, for så å levere et spill 10 år senere basert på dette hadde jeg kanskje fortsatt støttet prosjektet, men det gjorde de ikke. De satte en dato for over 10 år siden, til november 2014, og nesten 7 år senere virker det som om release er lengre unna enn noensinne, i takt med større scope.

Jeg blir positivt overrasket om jeg en dag faktisk spiller SC, men holder ikke akkurat pusten. Om det blir bra eller bare tidenes største tech-demo, som i tillegg krever et monster av en pc for å kjøre, gjenstår å se. Kanskje barna mine kan fortelle meg om det på gamlehjemmet. Kanskje.

Endret av XmasB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, XmasB said:

Det i seg selv er jo en merkelig måte å styre levering av et produkt på, og ville mest sannsynlig i mange andre sammenligninger ikke gått spesielt bra. Jeg har bestilt en bil som er forventet levert i Q2 2022. Hvis de holder en avstemning for å legge til funksjoner og slippe den på markedet to år senere blir jeg ganske forbanna.

Jeg fikk ikke med meg den avstemningen selv, rett og slett fordi jeg etter hvert mer og mer ga opp troen på hele prosjektet og knapt leste noe de sendte ut. Feature creep har gjort at jeg har lite tro på at dette spillet noen gang kommer til å levere. Hadde de startet prosjektet med å si at de skulle levere en tech demo, for så å levere et spill 10 år senere basert på dette hadde jeg kanskje fortsatt støttet prosjektet, men det gjorde de ikke. De satte en dato for over 10 år siden, til november 2014, og nesten 7 år senere virker det som om release er lengre unna enn noensinne, i takt med større scope.

Jeg blir positivt overrasket om jeg en dag faktisk spiller SC, men holder ikke akkurat pusten. Om det blir bra eller bare tidenes største tech-demo, som i tillegg krever et monster av en pc for å kjøre, gjenstår å se. Kanskje barna mine kan fortelle meg om det på gamlehjemmet. Kanskje.

Tja, avstemmingen ble avholdt én gang, ikke så lenge etter Kickstarteren, da det viste seg at de fikk inn en del mer penger enn de gjorde regning med, om jeg ikke husker feil. Utover det var det ikke slik at den "styrte leveringen av et produkt".

Jeg tror ikke Star Citizen noensinne kommer til å være "ferdig" som sådan, men at det kommer til å bli "levert" er jeg ganske sikker på. Men utvikling og utvidelse kommer nok til å fortsette løpende så lenge noen spiller det.

Du kan jo spille det den dag i dag, så hvorfor ikke prøve det? Det krever ikke noen monster-PC i dag - jeg kjenner folk som spiller det med GTX 1060 3 GB - men det er ikke optimalisert, så du får ikke uttelling for å ha en monster-PC. Jeg har f.eks. en PC med RTX 3090 Strix OC, 64 GB RAM og 5950X CPU, men jeg får ikke ytelsen i spillet som det skulle tilsi. Men det lever jeg greit med, fordi spillet er spillbart, og ennå i alfa.

Lenke til kommentar
58 minutes ago, XmasB said:

Det i seg selv er jo en merkelig måte å styre levering av et produkt på, og ville mest sannsynlig i mange andre sammenligninger ikke gått spesielt bra. Jeg har bestilt en bil som er forventet levert i Q2 2022. Hvis de holder en avstemning for å legge til funksjoner og slippe den på markedet to år senere blir jeg ganske forbanna.

Jeg fikk ikke med meg den avstemningen selv, rett og slett fordi jeg etter hvert mer og mer ga opp troen på hele prosjektet og knapt leste noe de sendte ut. Feature creep har gjort at jeg har lite tro på at dette spillet noen gang kommer til å levere. Hadde de startet prosjektet med å si at de skulle levere en tech demo, for så å levere et spill 10 år senere basert på dette hadde jeg kanskje fortsatt støttet prosjektet, men det gjorde de ikke. De satte en dato for over 10 år siden, til november 2014, og nesten 7 år senere virker det som om release er lengre unna enn noensinne, i takt med større scope.

Jeg blir positivt overrasket om jeg en dag faktisk spiller SC, men holder ikke akkurat pusten. Om det blir bra eller bare tidenes største tech-demo, som i tillegg krever et monster av en pc for å kjøre, gjenstår å se. Kanskje barna mine kan fortelle meg om det på gamlehjemmet. Kanskje.

Har spilt mye siden commandore 64 kom på markedet og jeg mener at SC er det beste spillet som er gitt ut på pc. Ja ja jeg vet at det er en alpha men er fremdeles et spill ;)
 

Si fra hvis du hal lyst å teste en kveld så kan vi teste ut de tingene som er i spillet/alpha nå, er nesten helt sikker på at du vil bli positivt overrasket på hvor mye det er å gjøre i spillet og hvor bra det ser ut.

Har snakket med flere som har fulgt sc fra sidelinjen og blitt sjokkert hvor bra det er når de tester det ut selv

Lenke til kommentar
Aetius skrev (17 timer siden):

Tja, avstemmingen ble avholdt én gang, ikke så lenge etter Kickstarteren, da det viste seg at de fikk inn en del mer penger enn de gjorde regning med, om jeg ikke husker feil. Utover det var det ikke slik at den "styrte leveringen av et produkt".

Jeg tror ikke Star Citizen noensinne kommer til å være "ferdig" som sådan, men at det kommer til å bli "levert" er jeg ganske sikker på. Men utvikling og utvidelse kommer nok til å fortsette løpende så lenge noen spiller det.

Du kan jo spille det den dag i dag, så hvorfor ikke prøve det? Det krever ikke noen monster-PC i dag - jeg kjenner folk som spiller det med GTX 1060 3 GB - men det er ikke optimalisert, så du får ikke uttelling for å ha en monster-PC. Jeg har f.eks. en PC med RTX 3090 Strix OC, 64 GB RAM og 5950X CPU, men jeg får ikke ytelsen i spillet som det skulle tilsi. Men det lever jeg greit med, fordi spillet er spillbart, og ennå i alfa.

Jeg bare syntes avgjørelsen av å la backere stemme over det ble veldig feil og tror det er mye av grunnen til at Star Citizen i dag får så mye tyn, og har gjort det lenge. Det er jo ingen tvil om at feature creep har forsinket spillet vesentlig. Tror de hadde kommet mye bedre ut av det om de heller fokuserte på å få ut et mer ferdig produkt til massene, for deretter å bygge videre på det. Fremfor et uferdig produkt som krever veldig mye av den som tester. Ved mitt forrige forsøk brukte jeg altfor mye tid bare på å finne skipet mitt, noe jeg antar er det første noen vil teste i en romskipsimulator. Etter flere utdaterte youtube-videoer fant jeg det til slutt. Deretter brukte jeg masse tid på å faktisk finne ut hvordan man gjør hver minste ting. Med varierende hell. Hvorfor de ikke har prioritert en lettere onboarding er vanskelig å forstå, når de samtidig fokuserer så mye på hver minste lille detalj.

Så er gjerne et argument at de forskjellige selskapene utvikler forskjellige deler av spillet, men det skal jo sys sammen, og det tar tid.

Litt problemet for min del også er at spillet ennå er i Alpha. Det skulle kommet lenger. Selvfølgelig på bekostning av størrelse, men jeg er jo bekymret for at de egentlig ikke ønsker å slutte utvikling når det også i praksis setter en demper på pengestrømmen de har nytt godt av siden 2012.

Skal gi det et nytt forsøk igjen, men forrige gang var ytelse også et stort problem. Det hjalp lite å skru ned settings, da alt var ekstremt sirup. Som å spille første utgave av Crysis på en gammel pc. Jeg spiller på en bærbar med 2070 RTX, 43 GB ram og i7-10875H cpu, og det pleier å duge til det meste fortsatt.

Fireout skrev (16 timer siden):

Har spilt mye siden commandore 64 kom på markedet og jeg mener at SC er det beste spillet som er gitt ut på pc. Ja ja jeg vet at det er en alpha men er fremdeles et spill ;)

Si fra hvis du hal lyst å teste en kveld så kan vi teste ut de tingene som er i spillet/alpha nå, er nesten helt sikker på at du vil bli positivt overrasket på hvor mye det er å gjøre i spillet og hvor bra det ser ut.

Har snakket med flere som har fulgt sc fra sidelinjen og blitt sjokkert hvor bra det er når de tester det ut selv

Oppdaterer nå. :)

Så kan jeg ta opp tråden igjen på Discord. Er i corp'en din.

For ordens skyld har jeg ikke avskrevet det helt, selv om innleggene mine sikkert virker sånn passe surmaga fra en gammel gamer (jeg blir eldre i samme takt som ventetiden på SC :D).

Lenke til kommentar
2 minutes ago, XmasB said:

Jeg bare syntes avgjørelsen av å la backere stemme over det ble veldig feil og tror det er mye av grunnen til at Star Citizen i dag får så mye tyn, og har gjort det lenge. Det er jo ingen tvil om at feature creep har forsinket spillet vesentlig. Tror de hadde kommet mye bedre ut av det om de heller fokuserte på å få ut et mer ferdig produkt til massene, for deretter å bygge videre på det. Fremfor et uferdig produkt som krever veldig mye av den som tester. Ved mitt forrige forsøk brukte jeg altfor mye tid bare på å finne skipet mitt, noe jeg antar er det første noen vil teste i en romskipsimulator. Etter flere utdaterte youtube-videoer fant jeg det til slutt. Deretter brukte jeg masse tid på å faktisk finne ut hvordan man gjør hver minste ting. Med varierende hell. Hvorfor de ikke har prioritert en lettere onboarding er vanskelig å forstå, når de samtidig fokuserer så mye på hver minste lille detalj.

Jo, feature creep har inntruffet, kan man trygt si, og også oss "blodfans" er frustrert over det. Min tålmodighet eksisterer, men er ikke evigvarende, for å si det sånn.

Mht onboarding så er det en viss terskel man skal over for å komme i gang med spillet, ja, og det sleit jeg med selv. Det hjalp veldig å ha oppdaterte youtube-videoer og en org til hjelp. Årsaken er at det er så mange endringer - både i keymapping, features og hvordan ting gjøres - for hver release/patch, så derfor prioriterer de ikke å bruke ressurser på det. De innførte riktignok en slags faddeordning men jeg er usikker på hvordan den funker. De har også lagt ut noen intro-videoer, men jeg tror idie-videoer er bedre.

Lenke til kommentar
XmasB skrev (25 minutter siden):

Skal gi det et nytt forsøk igjen, men forrige gang var ytelse også et stort problem. Det hjalp lite å skru ned settings, da alt var ekstremt sirup. Som å spille første utgave av Crysis på en gammel pc. Jeg spiller på en bærbar med 2070 RTX, 43 GB ram og i7-10875H cpu, og det pleier å duge til det meste fortsatt.

Det er ikke alltid logikk involvert angående settings i SC, å skru ned kan medføre lavere fps.
Men å spille i 2k, uten vsync og volumetriske skyer på middels hjelper samt være klar over at serveren kan påvirke fps dramatisk.
Har både nyere RTX/5900x pc, og eldre med intel 2700k og gammelt Titan X kort som også greier ok fps utenom landings soner som Orizon som er dårlig optimalisert. Husk også at SC trenger SSD installasjon og mye ram som du har.

Endret av Doffyduck
Lenke til kommentar

Testet litt raskt nå. Etter litt knot fant jeg skipet mitt og dro av gårde på eventyr. Klarte faktisk å finne ut hvordan jeg fikk i gang warp til et asteroidefelt (eller hva det nå er). Der var det et tilsynelatende tomt skip, så jeg tenkte "hey, det kan jeg stjele". Korteste vei ut måtte jo være Eject, og i hvert fall mest moro, men da forsvant visst mitt eget skip og her sitter jeg bom fast. :D

Men det lille jeg fikk testet ga faktisk litt mersmak til å finne ut hvordan spillet ellers oppfører seg. Det virker som om ytelsen var langt bedre straks jeg kom vekk fra stasjonen.

ScreenShot-2021-10-20_13-50-08-841.thumb.jpg.054f9a7b9ec4b5a542b1608c02357375.jpg

Lenke til kommentar
3 hours ago, Doffyduck said:

Det er ikke alltid logikk involvert angående settings i SC, å skru ned kan medføre lavere fps.
Men å spille i 2k, uten vsync og volumetriske skyer på middels hjelper samt være klar over at serveren kan påvirke fps dramatisk.
Har både nyere RTX/5900x pc, og eldre med intel 2700k og gammelt Titan X kort som også greier ok fps utenom landings soner som Orizon som er dårlig optimalisert. Husk også at SC trenger SSD installasjon og mye ram som du har.

Optane er jo anbefalt ;)

Lenke til kommentar

Hvor har folk som ikke har kjøpt spillet så store problemer med spillet? 

Utviklingen Backes av et aktivt community, og mange av avgjørelsene som tas gjøres i "samråd" med community. Dette inkluderer scope man sikter mot. 

Spillet har utviklet seg enormt siden kickstarteren, og Backes av mange veldig interesserte personer. Det har blitt en visjon, både i omfang og universbygging, og i teknisk utførelse, hva er mulig å få til, hvor stort kan man bygge. 

Utviklingen er en del av spenningen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...