Gå til innhold

Er Nord-Korea egentlig en trussel? Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?


  

218 stemmer

  1. 1. Utgjør Nord-Korea en trussel mot omverden?

  2. 2. Kan verden leve med et Nord-Korea med atomvåpen?

  3. 3. Er det riktig å sanksjonere mot Nord-Korea?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Og det hadde de god grunn til!

Nord-Korea har ikke innvadert noen land de siste 50 år, Nord-Korea har ikke lagt et eneste land i ruin eller ødelagt et eneste annet land. Nord-Korea har ikke forsøkt å diktere i andre land eller styrtet myndigheter i andre land for å innsette sine nikkedukker.

 

Men USA som du elsker så høyt har innvadert rundt 10 land de siste 16 årene, de har lagt minst 5 land i ruin, har forsøkt å diktere i en rekke andre land og styrtet myndigheter i andre land som ikke er USA nikkedukker og har også insatt nye ledere som er USA nikkedukker.

 

Jeg tror du ser farene litt feil plass.

Nord-Korea har blandt verdens største militære styrker, til tross for at de er nokså små. De utvikler våpen, øker sin militære kapasitet.

 

Hva skjedde når USA ikke ...?

Å stille med hele sin befolkning med økser og høygafler gjør dem ikke til en stor millitær styrke. Det er ikke antall personell som sier noe om millitær styrke i dag, men heller teknologi og antall fly, båter, tankser, osv vektet etter disse sin relative slagkraft.
Lenke til kommentar

Nord-Korea har blandt verdens største militære styrker, til tross for at de er nokså små. De utvikler våpen, øker sin militære kapasitet.

 

Hva skjedde når USA ikke ...?

Å stille med hele sin befolkning med økser og høygafler gjør dem ikke til en stor millitær styrke. Det er ikke antall personell som sier noe om millitær styrke i dag, men heller teknologi og antall fly, båter, tankser, osv vektet etter disse sin relative slagkraft.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_level_of_military_equipment

 

Lenke til kommentar

Å stille med hele sin befolkning med økser og høygafler gjør dem ikke til en stor millitær styrke. Det er ikke antall personell som sier noe om millitær styrke i dag, men heller teknologi og antall fly, båter, tankser, osv vektet etter disse sin relative slagkraft.

Hvis du tror Nord-Korea har høygafler er det ikke rart det går galt i verden. Hvis du tror krig kun avgjøres av teknologi og store våpen er det ikke rart store land med mange våpen feiler så mye i krig som de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om de gjør det, så er det vel ingen andre enn deg som kommer til å grine når Kina, USA, Sør-Korea og Japan tramper seg inn over landegrensene.

De som driver krig er normalt empatiløse monstre. Samme folk og samme tankegang som rådet i Syria. Det var nok ingen andre enn krigsmotstandere i Norge som felte tårer når Syria ble ødelagt. Iallefall ikke folk i Syria. Ifølge propagandaen feierer jo de fordi de er "befridd" fra Assad.

 

Et helt land i ruin, endeløs lidelse, massedød millioner av skadede og titalls millioner på flukt. De bare jubler de. Ingen blant dem som griner. Neida.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å skamme meg for. Du kan gå og leke med SV og Rødt vennene dine. At du ikke tilegner deg fakta om det du snakker om før du begynner kveruleringen din er ikke mitt problem.

I motsetning til deg er jeg ikke venner med politikere og slike avskum.

 

Tilegner meg "fakta"? Du mener at jeg ikke bare automatisk tror på det du tror? Du har rett og slett ikke peiling. Du bare kommer med masse løse påstander om en situasjon du ikke vet noe som helst om.

 

Jeg er iallefall smart nok til å innrømme at jeg ikke vet mye om Nord-Korea.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

USAs FN-ambassadør: – Nord-Korea kan bli ødelagt

 

President Trumps uttalelser om «rasende ild» mot Nord-Korea, var ingen tom trussel, sier USAs FN-ambassadør Nikki Haley.

 

https://www.nrk.no/urix/usas-fn-ambassador_-_-nord-korea-kan-bli-odelagt-1.13693241

 

Regimet i Nord-Korea er IKKE alene om å komme med trusler om å ødelegge andre land!

Lenke til kommentar

Jeg er glad du viser Nord-Koreas skitne virkelighet.

Men når noen forsøker å vise vår egen skittenhet, da vil du helst ignorere ting. Du er av typen som alltid ser flisen i andre sitt øye, men bjelken i ditt eget øye ser du ikke. Men, du er jo oppfostrer i et samfunn som er slik generelt sett, hvor vi ser det verste i andre og det beste i oss selv.

 

Når var forrige gang Nord-Korea forsøkte å diktere til andre land at de skal ha samme system som Nord-Korea? Ånei, det er jo ikke Nord-Korea som forsøker å leke verdensdiktatator, det er jo ditt elskede USA, samme landet som driver massemord verden rundt, legger land i ruin, ødelegger livene til hundremillionvis av mennesker og driver med en rekke ting som du anklager andre for.

 

USA er langt verre enn Nord-Korea. USA vil ikke bare være USA sin diktator, men forsøker å være verdens diktator. Men et slikt diktatur, det klager du ikke på. Overvåkning, propaganda, tortur, snikmord, overgrep, massedrap og alt annet som følger med. Det er bare Nord-Korea og andre land som er ille.

 

Hvis (når) dagens økonomi kollapser, hvis dagens system kollapser eller dagens verdensorder kollapser er jeg nesten 100% sikker på at Nord-Korea er at av få land i verden hvor majoriteten av befolkningen vil overleve.

 

Nå skal vel du som de uten liv anklage meg for å være Nord-Koreansk spion bare fordi jeg ikke har samme mening som våre politikere og media sier vi skal ha, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten tilbakemelding etter å ha lest noen sider i tråden etter en lengre pause : Skam dere!

 

Det blir innimellom litt vel mye persondiskusjon og skittkasting, dere er forhåpentligvis alle sammen voksne mennesker som vet hvordan man kan moderere seg på egen hånd for å få til en bedre diskusjon, blir dere lei av noen så gjør som meg, slutt å svar eller ta pause fra tråden.

 

-Leke moderator over.

 

Personlig har jeg svært delte meninger om Nord Korea, på den ene siden finnes det en god del informasjon om områder i NK som lider virkelig mye, sult og underernæring, babyer som er født med problemer pga mangelen på sunn ernæring hos foreldre ( vitaminer og mineraler ) og alle problemene som er relatert til sanksjonene som er opprettet mot landet og som fører til at det er håpløst å ha kjøretøy der for både det offentlige og private personer.

 

Folket lever jo også forsåvidt langt tilbake i forhold til vestlige samfunn så det kan være vanskelig å se for seg en hverdag hvor man ikke har mobil, data eller tv for å få den informasjonen man behøver, dette er nok noe som de heldige har og selv de har begrenset.

 

Inntrykket mitt er at folket er for det meste under den tro at deres leder tar vare på dem og sørger for å kjempe mot en fiende som ønsker å knuse dem, siden de kanskje er i en situasjon der de føler at de har lite å tape og mye å vinne kan det faktisk være at det kan skje ting som vi i vesten vil tro er helt urealistisk å gjøre.

 

Så personlig tror jeg at trusselen for at de faktisk bruker sine våpen er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er glad du viser Nord-Koreas skitne virkelighet.

Men når noen forsøker å vise vår egen skittenhet, da vil du helst ignorere ting. Du er av typen som alltid ser flisen i andre sitt øye, men bjelken i ditt eget øye ser du ikke. Men, du er jo oppfostrer i et samfunn som er slik generelt sett, hvor vi ser det verste i andre og det beste i oss selv.

 

 

 

De innleggene er ofte "SE PÅ ALL POLITIVOLDEN I USA" (dette er vel en bjelke?)

Ikke "19 Slaver skutt med antiluftskytsgranater for å konsumere vestlig media" (Flis?)

Lenke til kommentar

De innleggene er ofte "SE PÅ ALL POLITIVOLDEN I USA" (dette er vel en bjelke?)

Ikke "19 Slaver skutt med antiluftskytsgranater for å konsumere vestlig media" (Flis?)

Tja, mulig det. Men jeg snakker hovedaklig om å ha et balansert syn på ting generelt sett og dømme like situasjoner på samme måte. Altså, fjerne all dobbeltmoral og hykleri. Først da kan man troverdig dømme andre, om man også dømmer seg selv.

 

Men idag er dobbeltmoral og hykleri den nye normalen. Man dømmer andre for mindre brudd enn det man selv driver med (klassisk vestlige politikere og vestlige medier), man dømmer andre for det samme man selv driver med, uten å dømme seg selv for det samme. Man fordømmer andre for bagateller, mens man ser bort fra egne skandaler.

 

Man ser ting uten empati eller forståelse for andre sitt synspunkt. Det er ikke noe rart folk ikke forstår Nord-Korea når de er totalt blottet for empati og forståelse for andre sine perspektiver. Jeg skjønner godt at Nord-Korea utvikler atomvåpen, når de stadig blir truet av et aggressivt USA. Forstår man ikke hvorfor Nord-Korea er som de er, eller driver med det de driver med, så har man ikke noe grunnlag å forstå situasjonen utfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så personlig tror jeg at trusselen for at de faktisk bruker sine våpen er der.

Hvorfor skulle Nord-Korea ønske eller tro de er tjent med å bruke atomvåpen mot andre land, når andre land har langt overlegen atomteknologi og sannsynligvis vil svare med ødelegge landet med atomvåpen?

 

Nord-Korea har nok kun atomvåpen til avskrekking og mulighet til å svare andre lands eventuelle angrep med gjengeldelse.

Lenke til kommentar

En liten tilbakemelding etter å ha lest noen sider i tråden etter en lengre pause : Skam dere!

 

Det blir innimellom litt vel mye persondiskusjon og skittkasting, dere er forhåpentligvis alle sammen voksne mennesker som vet hvordan man kan moderere seg på egen hånd for å få til en bedre diskusjon, blir dere lei av noen så gjør som meg, slutt å svar eller ta pause fra tråden.

 

-Leke moderator over.

 

Personlig har jeg svært delte meninger om Nord Korea, på den ene siden finnes det en god del informasjon om områder i NK som lider virkelig mye, sult og underernæring, babyer som er født med problemer pga mangelen på sunn ernæring hos foreldre ( vitaminer og mineraler ) og alle problemene som er relatert til sanksjonene som er opprettet mot landet og som fører til at det er håpløst å ha kjøretøy der for både det offentlige og private personer.

 

Folket lever jo også forsåvidt langt tilbake i forhold til vestlige samfunn så det kan være vanskelig å se for seg en hverdag hvor man ikke har mobil, data eller tv for å få den informasjonen man behøver, dette er nok noe som de heldige har og selv de har begrenset.

 

Inntrykket mitt er at folket er for det meste under den tro at deres leder tar vare på dem og sørger for å kjempe mot en fiende som ønsker å knuse dem, siden de kanskje er i en situasjon der de føler at de har lite å tape og mye å vinne kan det faktisk være at det kan skje ting som vi i vesten vil tro er helt urealistisk å gjøre.

 

Så personlig tror jeg at trusselen for at de faktisk bruker sine våpen er der.

 

Det er ikke tilgangen på grunnleggende ting som Mat, vann og medisin som er problemet. All informasjon man får må være statlig godkjent, og man lever i en verden hvor man er livredd hver eneste dag. Man kan bli skutt for fillesaker. NK har vært beskyldt og funnet skyldig i "Crimes against humanity" opptil flere ganger. Kan legge ved noen nederst om du vil lese om hvordan ting foregår.

 

Mars 2017.

 

https://www.hrw.org/news/2017/03/06/north-korea-crimes-against-humanity-demand-justice

 

Juli 2017. 375 Nord-Koreanere, nå i sikkerhet i sør, forteller om sin hverdag.

 

http://www.huffingtonpost.co.uk/entry/north-korea-crimes-against-humanity-damning-report-cites-public-executions-and-mass-graves_uk_59708067e4b062ea5f8faf59

 

FN går så langt at de sier NK er absolutt verst og sammenligner ikke overraskende med Nazi-Tyskland. Metodene altså. Religionsfrihet? "It has been compared to a drug, narcotics, a sin, and a tool of Western and capitalist invasion. Christian missionaries are portrayed as the product of USA capitalism and work akin to vampirism," the report notes."

 

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/11/20/torture-kidnapping-and-gulags-north-koreas-alleged-crimes-against-humanity/?utm_term=.f739647c5aab

 

Så før vi snakker om det å ha ting fra 1950 som et problem, det er ikke de gamle telefonene og bilene som gjør NK til verdens verste land å bo i, det er hvordan de behandler mennesker. Omtrent de eneste motstridene kildene til dette kommer direkte fra regjeringen, og det er klart debatten her inne blir litt ekstra crispy når kildekritikken ikke er tilstede.

 

Argumentet imot en Amerikansk storkrig kommer nesten hver eneste side, til tross for at ingen vil at det skal skje. Det er nemlig motargumentet her, problemet er at ingen hverken vil eller sier det.

 

 

 

 

 

Kilder til deg og, savner et svar fra forrige gang også. Er du allergisk mot kilder?

Lenke til kommentar

En liten tilbakemelding etter å ha lest noen sider i tråden etter en lengre pause : Skam dere!

 

Det blir innimellom litt vel mye persondiskusjon og skittkasting, dere er forhåpentligvis alle sammen voksne mennesker som vet hvordan man kan moderere seg på egen hånd for å få til en bedre diskusjon, blir dere lei av noen så gjør som meg, slutt å svar eller ta pause fra tråden.

 

-Leke moderator over.

 

100% enig! Har mistet oversikten over hvor mange innlegg jeg har rapportert i denne tråden i det siste. Har også nevnt det i tilbakemeldingstråden til moderatorene og administratorene, men ingen ting skjer.

Lenke til kommentar

Til alle dere som sakker om hvor grusomt nordkoreanere lever og hvor fantastisk amerikanere og andre i Vesten lever, se hva slags innvirkning vestlig kultur har hatt på Kina og kinesernes helse. Er målet deres at det samme skal skje med Nord-Korea og nordkoreanerne?

 

Nå blir Kina innhentet av velstanden

 

Blodtrykket stiger, vekten øker og menn kjederøyker. Slik er bivirkningene av plutselig velstand.

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/kina/naa-blir-kina-innhentet-av-velstanden/a/23767504/

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...