Gå til innhold

Ville gjenskape Red Dead Redemption i Grand Theft Auto V – fikk beskjed om å slutte


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Dette blir vel mer normalen enn unntaket? Se på Nintendo og diverse prosjekter relatert til Super Mario 64 (over 20 år gammelt).. 

 

Så er jo nintendo også klassens rasshøl når det kommer til slikt. 

 

AtW

 

 

Er det ikke forståelig at de ønsker å beskytte sine egne merkevarer, som alle andre?

 

 

Spørs hva man mener med "forståelig", men nei, jeg synes ikke Nintendo hverken oppfører seg greit, eller "som alle andre" når det gjelder merkevare.

 

AtW

 

 

Jeg synes derimot ikke det er så fryktelig rart at Nintendo er på tå hev når det gjelder sine mest innbringende karakterer og spillserier. Uten disse er Nintendo tross alt ingenting, og de er avhengige av å bruke f.eks. Super Mario for alt det er verdt. 

 

Historien har demonstrert at fan prosjekter i form av spill og mods kun øker interessen og etterspørselen. TES og Half-Life er gode eksempler. Det er mod-støtten som har gjort Bethesda og Valve så populære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gjelder copyright prosjekter som er non-profit?

 

La oss sette det på spissen; jeg tegner opp en mange Mario bilder og gir dem ut gratis til folk og Nintendo finner ut av dette. Står jeg da i fare for å få "cease and desist" brev fra fandens oldemor (ikke at jeg tror Nintendo bruker ressurser på sånt) ???

Lenke til kommentar

Hvorfor gjelder copyright prosjekter som er non-profit?

 

La oss sette det på spissen; jeg tegner opp en mange Mario bilder og gir dem ut gratis til folk og Nintendo finner ut av dette. Står jeg da i fare for å få "cease and desist" brev fra fandens oldemor (ikke at jeg tror Nintendo bruker ressurser på sånt) ???

 

Ryan Morrison aka Video Game Attorney på twitter snakker for litt siden om copyright og fan projects, og det var noen som kom med samme spørsmålet som deg. Selv om det er gratis så er det brudd på copyright, fordi det handler mer om å beskytte merkevaren sin enn at de skal ha pengene for alt som foregår rundt merkevaren sin. Saken var at hvis en copyright holder lar alle sammen bruke copyrighten sin i hytt og gevær, så står man i fare for å miste copyrighten sin fordi det blir for allment. Slik som Maarud og Kims saken her i Norge, hvor potetgull egentlig var en merkevarenavn til Maarud(?) men siden så mange folk kaller potetgull for, vel, potetgull så mistet de copyrighten fordi det var blitt allment for den type produkt.

 

Nintendo er også redd for at noen skal ødelegge deres gode navn og rykte med sitt produkt, for eksempel, om tegningene du deler ut med mario på er Mario i nazi uniform i full nazi hilsen. De fleste vil jo forstå at det ikke er offisielt, men så har vi jo de få folkene som kanskje ikke er så mye borti Mario at de ikke forstår at det er fanmade og begynner å grille Nintendo for at barn spiller en nazist osv.

 

Dette er ikke direkte sitert fra VGA bare så det er sagt! Jeg skriver etter hukommelsen, så ta det med en klype salt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nintendo er over middels ivrige på å "beskytte merkevaren sin", streaming av spillene deres, inkludert rene Player vs Player, så krever vel Nintendo rettigheter og annonseinntekter fra eksempelvis YouTube. Noen andre aktører som gjør dette?

 

Angående modding så har flere modprosjekter til Skyrim fått tilsvarende brev. Bethesda selv hadde nok kverket mods der de hadde hat potensielt tap av inntekt. Eksempelvis ved porting av Skyrim til GTA V, eller mellom Fallout 4 og Skyrim når begge fremdeles genererte inntekt. Oblivion og Morrowind til Skyrim har jo ikke reelt noe tap av salg da spillene er såpass gamle.

 

Poenget flere har er at om du skal legge tusen timer i å modde/lage ett spill, så er det jo betydelig mye mer givende å lage noe nytt, og også det å faktisk eie og kunne publisere sluttproduktet.

Lenke til kommentar

 

 

Dette blir vel mer normalen enn unntaket? Se på Nintendo og diverse prosjekter relatert til Super Mario 64 (over 20 år gammelt).. 

Det er snakk om copyrights. Er ikke noe ondskap bak det.

 

 

Neida, greit nok det, men noen er mer hissige enn andre, i alle fall.

Det er mye jus bak det og, men er ikke helt på nett med det, men om du ikke beskytter merkevarene dine riktig og lar folk bare bruke dem fritt, så kan det bli trøbbel med det og du kan miste noe rettigheter i verstefall. SÅ det er absolutt grunn til dem holder på med slikt.

 

Noen folk må bare ta av seg fanboybrillene (ikke deg jeg peker på, bare så det er sagt) og vite at det er mye mer bak dette enn abre gjerrighet. Er helt sant at det er penger som snakker, men det er jo abre sånn her i verden.

Lenke til kommentar

Nintendo er over middels ivrige på å "beskytte merkevaren sin", streaming av spillene deres, inkludert rene Player vs Player, så krever vel Nintendo rettigheter og annonseinntekter fra eksempelvis YouTube. Noen andre aktører som gjør dette?

 

Faktisk så er det flere som gjør det. Husker ikke i detaljer, men tror både Sony og SEGA var på den, men ikke siter meg på den akkurat nå. Men er faktisk ikke unormalt, men det er så lett av folk å finne negativitet i Nintendo nyheter for tiden. Er vel litt trendy hehe.

 

InsaneM0nk3y : Du fikk kommentaren min til å bli helt meningsløst, men takk for posten :) Veldig bra forklart av han der. It's not only only med copyrights.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår de godt. De har et knallbra varemerke de ikke bare vil beskytte, men også tjene penger på. Folk må gjerne klage. Rockstar er vel blant de meste respekterte varemerkene i spillbransjen. Skjønner godt at de slår ned på ting som ikke er godkjent av de. Det er ikke lenger en mod når du prøver å lage en kopi av et spill, og i tillegg vil gi det ut gratis på et helt annet marked.

Lenke til kommentar

Forstår de godt. De har et knallbra varemerke de ikke bare vil beskytte, men også tjene penger på. Folk må gjerne klage. Rockstar er vel blant de meste respekterte varemerkene i spillbransjen. Skjønner godt at de slår ned på ting som ikke er godkjent av de. Det er ikke lenger en mod når du prøver å lage en kopi av et spill, og i tillegg vil gi det ut gratis på et helt annet marked.

 

Vel, det hadde gjort spillet deres udødelig. De har en utrolig arrogant markedsstrategi overfor sine kunder og fortjener ikke skryt (som for eks CD Project RED) men derimot velfortjent tyn for grådighetskulturen de forfekter og som forplanter seg i bransjen. Når du er så stor og mektig som R* burde du gå fram som ett godt eksempel og ikke bedrive slik smålighet mot egne fans, det er bare å håpe på at folk våkner opp og bruker forbrukermakten sin ved å ikke gi penger slik at de lærer en lekse og tvinges til å endre sine policies på sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...