Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen i religion og etikk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal ha muntlig privatisteksamen i religion og etikk 10.05.17. På nettet står det mange eksempler på oppgaver folk har fått i religion og etikk muntlig, men dette er på VGS slik at det er den eksamenen man får to dagers forberedelse på, mens som privatist har man bare 30 min og får sikkert da litt andre spørsmål. Jeg lurer på om noen her har gått opp som privatist, og kan gi litt tips på hva de ofte spør om, og hva jeg burde lese ekstra på, og hvor mye jeg bør kunne..? Er veldig nervøs for den, har hatt liten forberedelsestid. Om det er noen andre som skal ha den nå i vår, gjerne si hva dere tenker også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Nå vet ikke jeg hvilken forkunnskaper du har, men jeg ville likevel sett på læreplanen og studert kompetansemålene. https://www.udir.no/kl06/REL1-01/Hele/Komplett_visning


Om jeg har forstått det riktig, er det slik at du kan velge en tredje religion selv. Her ville jeg kanskje valgt jødedommen. Dette fordi de har mye grunnleggende likheter til Kristendommen og Islam. Ellers ser dette ganske overkommelig ut, og du har mer enn nok tid. Utfra kompetansemålene ser det ikke ut som du trenger noe avansert forståelse i noen av religionene, så derfor skal du fint klare å pugge deg til det meste. Vet ikke om det finnes noen oppgaver i læreboken du kan løse? Om det er tilfelle ville jeg prøvd å  løse disse oppgavene før jeg startet å lese, for å gi deg en idé om hvor mye du kan. Jeg ville ikke stresset for mye, og du har etter min mening veldig god tid på deg. Jobb effektivt, og ikke les bare for å lese. Les for å forstå, da er det mye lettere å huske. Om du skulle ha noen spørsmål om noen av religionene kan jeg sikkert svare på det meste. 

Lykke til på eksamen!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå vet ikke jeg hvilken forkunnskaper du har, men jeg ville likevel sett på læreplanen og studert kompetansemålene. https://www.udir.no/kl06/REL1-01/Hele/Komplett_visning

 

 

Om jeg har forstått det riktig, er det slik at du kan velge en tredje religion selv. Her ville jeg kanskje valgt jødedommen. Dette fordi de har mye grunnleggende likheter til Kristendommen og Islam. Ellers ser dette ganske overkommelig ut, og du har mer enn nok tid. Utfra kompetansemålene ser det ikke ut som du trenger noe avansert forståelse i noen av religionene, så derfor skal du fint klare å pugge deg til det meste. Vet ikke om det finnes noen oppgaver i læreboken du kan løse? Om det er tilfelle ville jeg prøvd å  løse disse oppgavene før jeg startet å lese, for å gi deg en idé om hvor mye du kan. Jeg ville ikke stresset for mye, og du har etter min mening veldig god tid på deg. Jobb effektivt, og ikke les bare for å lese. Les for å forstå, da er det mye lettere å huske. Om du skulle ha noen spørsmål om noen av religionene kan jeg sikkert svare på det meste. 

 

Lykke til på eksamen!

 

Takk skal du ha! Jeg har et spørsmål faktisk, som du kanskje kan svare på.. Det ene kompetansemålet er å "Beskrive og analysere noen rituelle uttrykk i religionen." For Islam da, vil det være nok å forklare og analysere de fem søylene? For slik jeg har forstått det, uttrykker islamsk tro seg rituelt rundt de fem søylene. Jeg kan jo nevne andre rituelle uttrykk også, men vil det være riktig å ha med alle de fem søylene? Eller er det bare noen av de jeg helst burde inkludere (dersom ikke alle er et rituelt uttrykk)? Takk :)

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Nå vet ikke jeg hvilken forkunnskaper du har, men jeg ville likevel sett på læreplanen og studert kompetansemålene. https://www.udir.no/kl06/REL1-01/Hele/Komplett_visning

 

 

Om jeg har forstått det riktig, er det slik at du kan velge en tredje religion selv. Her ville jeg kanskje valgt jødedommen. Dette fordi de har mye grunnleggende likheter til Kristendommen og Islam. Ellers ser dette ganske overkommelig ut, og du har mer enn nok tid. Utfra kompetansemålene ser det ikke ut som du trenger noe avansert forståelse i noen av religionene, så derfor skal du fint klare å pugge deg til det meste. Vet ikke om det finnes noen oppgaver i læreboken du kan løse? Om det er tilfelle ville jeg prøvd å  løse disse oppgavene før jeg startet å lese, for å gi deg en idé om hvor mye du kan. Jeg ville ikke stresset for mye, og du har etter min mening veldig god tid på deg. Jobb effektivt, og ikke les bare for å lese. Les for å forstå, da er det mye lettere å huske. Om du skulle ha noen spørsmål om noen av religionene kan jeg sikkert svare på det meste. 

 

Lykke til på eksamen!

 

Takk skal du ha! Jeg har et spørsmål faktisk, som du kanskje kan svare på.. Det ene kompetansemålet er å "Beskrive og analysere noen rituelle uttrykk i religionen." For Islam da, vil det være nok å forklare og analysere de fem søylene? For slik jeg har forstått det, uttrykker islamsk tro seg rituelt rundt de fem søylene. Jeg kan jo nevne andre rituelle uttrykk også, men vil det være riktig å ha med alle de fem søylene? Eller er det bare noen av de jeg helst burde inkludere (dersom ikke alle er et rituelt uttrykk)? Takk :)

 

Hei!

 

Beklager sent svar. Litt mye å gjøre i disse eksamenstider. Nå er jeg litt usikker på hva lærebøkene definerer som rituelle uttrykk. 

 

Men Islamsk religiøs praksis er mer opptatt av hva som er rett handling enn hva som er rett lære. Likevel er det ikke slik at troen er lite viktig for en muslim, men vi kan heller si at tro og religiøs praksis (ibada og akkdaq) er vevd sammen til en uatskillelig helhet. Men jeg vil tro at du har rett idé angående de fem søylene (ibada). De fem søylene står helt sentralt, både i den islamske lære og i det daglige liv. Det er også verdt å merke seg at den muslimske forståelse av religion er langt mer omfattende enn religionsbegrepet her i vesten. Den omfatter ikke bare troen og rituelle plikter, men også områder som politikk og dagligliv. Islam er en lovreligion som inneholder regler for alle livets områder, alt fra matlaging og hygiene til politikk. Nesten alle handlinger er gjennomsyret med religionen. I Kristendommen har det religiøse liv blitt til en avgrenset sektor av livet. Kristendommen i vesten er blitt en mer personlig greie, noe det IKKE er i Islam. 

 

Håper dette hjelper:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...