Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg er en plass i livet hvor jeg trenger rådgivning om hva jeg skal gjøre videre mtp. utdanning/jobb.

 

 

Først litt(mye) om meg:

 

25 år, jobber i Forsvaret, der jeg er avdelingsbefal med graden Sersjant.

Jeg har gjort vært i dette faget(som ikke finnes sivilt) siden 2013, og før det har jeg vært innom forskjellige fagområder: Kokk, servitør, bilfikser/lakkerer, kjøttskjærer, vaktmester, vernepleie.

 

I tillegg til å ha fått disse erfaringene har jeg hatt en del hobbyer oppgjennom, som: snekring, reparering av småelektronikk, DIY'er(alt jeg kan ta fra hverandre og sette sammen), PC-bygging(et slit å henge opp alle disse annonsene) og mikroflyging.

 

Jeg liker å holde hodet og fingrene i gang, og står for det meste ut i mitt nokså store verksted der jeg lager alt i fra møbler og lamper til egne maskiner og verktøy. Dette skjer da selvfølgelig etter jeg har tegnet det i CAD-programmet på PC'n. Jeg har det siste halvåret hatt et par-tre bestillinger som jeg har gått i null på.

 

Nok.

 

 

Jeg har det siste året kjent at å jobbe på et kontor, selv i et operativt miljø, begynner å bli lite givende. Jeg føler jeg har så mye mer å gi enn å gjøre de eksakt samme  prosedyrene dag ut og dag inn, og jeg føler jeg venter på at livet jeg ønsker å ha skal starte. Selv om jeg liker utfordringer blir utfordringene på jobb et ork, for det er ikke dette jeg har lyst til å gjøre.

 

 

Jeg står opp tidlig når jeg har fri for å komme meg kjappest mulig ut i verkstedet for å designe/lage noe, og kan stå der til langt utpå kvelden. Jeg tenkte tidligere at dette er en fin hobby​ å ha, men nå har det utviklet seg såpass at jeg vil prøve å ta det videre.

 

Jeg har tenkt på å lage et enkeltmannsforetak, men samtidig vet jeg at det ikke vil bli nok tid pga den jobben jeg har. Jeg har heller ikke kapital til å slutte jobben for å gønne på med et evt. firma.

 

Utdanning har de siste årene vært uaktuelt, da jeg var en svært lite interessert elev da jeg sist gikk skole(2 år kokk, 1 år påbygg). Jeg ga 40% på skolen, og 90% med fagstoff jeg var interessert i​ når jeg kom hjem. Jeg tror dette ga meg avsmak for skole generelt, men nå som jeg nesten har blitt stor(!) innser jeg at høyere utdanning ikke foregår på samme måte som videregående med slitne lærere. Smite me om jeg tar feil.

 

 

Spørsmålet jeg sitter med er: hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg vil helst være en do'er​, ikke en kontorrotte(delvis er greit). Jeg forstår jeg sannsynligvis må gå skole for komme noen vei, men hva passer meg?

Har sett litt på interiørdesign og arkitektur, men vet ikke om det igjen blir for lite praksis for meg.

 

Jeg har fått det for meg at høyere utdanning = kontorjobb/admin. Tar jeg feil? Hvilke yrker står med bachelor/master og jobber med hendene etter endt utdanning?

 

 

Hva burde jeg ha som grunnlag hvis jeg en gang skal starte noe selv for eksempel innen design/bygging av interiør?

 

Å søke skole blir ikke før neste år uansett, så jeg har god tenketid.

 

Er det noen som gjør seg noen tanker utav dette, eller er det bare virrvarr?

Endret av Supersersjant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par spørsmål jeg pleier å spørre folk som er i tvil: Hva ville du gjort om du vant 100 millioner i vikinglotto? Hva ville du gjort i morgen, om ett år, og om ti år, om du vant eller på annen måte plutselig fikk en så stor pengesum i dag?

Du må tørre å tenke stort for å få svar på de små problemene.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

100 mill ja.

 

Etter å ha gitt bort en hel del Model X'er til de nærmeste, hadde mitt nye småbruk med verksted/låve blitt fylt opp av importert valnøtt, lønn, eik og ask. Samtidig som jeg pøser på med møbeldesign fra Fusion 360, lager jeg eget navn med en god logo og starter AS. Etter et visst antall prosjekter leier jeg inn en fotograf til å ta bilder av herlighetene, som legges ut på den nye, lekre hjemmesiden.

 

Jeg plasserer ut mine beste kreasjoner i butikkene til nye bedrifter med høy gjennomstrømming av kunder(skjønnhetssalonger, frisører, fotografer) gratis, mot at de gir visittkortet mitt til de som viser interesse. Her i fra begynner nettverket å vokse, og jeg begynner å tegne ting på bestilling. Jeg får en request og renderer et forslag i CAD, og etter et par ganger frem og tilbake har vi et perfekt produkt for kunden som da produseres av meg etter avtalt pris. Mulig jeg også da kan dra ut til det aktuelle huset/bedriften og ta mål selv og finne på noe dersom kunden ikke har snøring på hva h*n vil ha.

 

 

DET hadde skjedd fra og med i morgen om jeg hadde hatt 100mill på bok.

Lenke til kommentar
Jeg får begynne å tippe!

 

EDIT: Jo, jeg har vel et mål. Jeg sliter vel mest med å finne ut hvor jeg skal begynne når det gjelder kursing/utdanning. Det er kanskje frykten for at jeg kommer til å feile hvis jeg ikke har noe relevant utdanning innen faget.

Nøyaktigheten og et øye for design er der, men jeg vet ikke om det er nok.

 

PS: Nå er CNC-fresen med laserhode for gravering på tur i posten, og det gir jo desto større muligheter :w00t:

Endret av Supersersjant
Lenke til kommentar

100 mill ja.

 

Etter å ha gitt bort en hel del Model X'er til de nærmeste, hadde mitt nye småbruk med verksted/låve blitt fylt opp av importert valnøtt, lønn, eik og ask. Samtidig som jeg pøser på med møbeldesign fra Fusion 360, lager jeg eget navn med en god logo og starter AS. Etter et visst antall prosjekter leier jeg inn en fotograf til å ta bilder av herlighetene, som legges ut på den nye, lekre hjemmesiden.

 

Jeg plasserer ut mine beste kreasjoner i butikkene til nye bedrifter med høy gjennomstrømming av kunder(skjønnhetssalonger, frisører, fotografer) gratis, mot at de gir visittkortet mitt til de som viser interesse. Her i fra begynner nettverket å vokse, og jeg begynner å tegne ting på bestilling. Jeg får en request og renderer et forslag i CAD, og etter et par ganger frem og tilbake har vi et perfekt produkt for kunden som da produseres av meg etter avtalt pris. Mulig jeg også da kan dra ut til det aktuelle huset/bedriften og ta mål selv og finne på noe dersom kunden ikke har snøring på hva h*n vil ha.

 

 

DET hadde skjedd fra og med i morgen om jeg hadde hatt 100mill på bok.

Det var interessante tanker! Ikke alle som er så detaljerte i målsettingen.

 

Men da må jeg nevne et par ting: Hvis du har planer om å starte opp og drive foretak, så må du innom forretningsdrift og økonomi. Markedsundersøkelser/kartlegging, reklame, ansettelser. Hvem er konkurrentene dine? Jeg mener at dette bør være fokusområdet ditt, utdannelse. Grunnen til at jeg nevner dette, er at selv om du vinner 3 milliarder kroner, så hjelper ikke dét noenting hvis du ikke kan noe som helst om forretningsdrift. Da vil du miste alle pengene før eller siden, fordi folk som har mer kunnskap innen økonomi vil "tjene" pengene fra deg. Du vil bruke dem opp på ting som ikke gir avkastning, eller bli utkonkurrert av flinkere, mer dyktige økonomer.

 

Og ikke minst: Hente inn kapital fra investorer. Dette kan alle gjøre. Alle muligheter er åpne, det ligger 100 millioner og venter på deg, du må bare be om dem, sette sammen planen på papir godt nok først. Overbevise de som har penger.

 

Hér tror jeg mange mennesker mister tråden i livet. Det er veldig mange som har bra drømmer og tanker om fremtiden, men vi tenker ikke over at det er kunnskap om forretningsdrift som er nøkkelen som åpner døra. Se på sønnen til Røkke eller døtrene til Fredriksen, de forvalter kapitalformuer i hundremillionersklassen i tidlig alder. Det handler bare om kunnskap om finans.

 

Derfor bør du kanskje begynne å studere økonomi og ledelse først som sist. Og dét betyr ikke så mye å regne på avanserte mattestykker - dét kan regnskapsfører og revisorer gjøre, alt kan leies inn, alt er "kjøpbart" - men hvordan ta beslutninger og bygge opp en bedrift, du skal lede hele sulamitten. Dét kan du lære på skolen. Og det er derfor du ikke tør å satse i dag, fordi du ikke har noe kunnskap om disse temaene. Jeg synes du hadde klare og bra tanker, burde absolutt gjøre noe med det.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et godt svar! Gode poenger her, og du har vel rett mtp kunnskap om forretningsdrift.

 

Nå er jeg "regnskapsfører" for min far og hans foretak(han er yrkesfisker), men selv om jeg har litt innsikt i drift bør jeg nok ta meg en utdanning innen økonomi før jeg gyver løs. 

 

EDIT: Snakker vi flere år på BI her, eller finnes det andre alternativ? Er det noe jeg kan holde på med ved siden av jobben?

Endret av Supersersjant
Lenke til kommentar

Det er mye riktig i det Taurean sier; for å kunne ha et lønnsomt firma trenger man (litt) økonomikunnskaper.

 

Problemet er bare at det tar tid å bli en god økonom .. Det sies jo at for å lære noe skikkelig må man bruke ca 10 000 timer, og interessen må jo være tilstede. Så for trådstarter passer det bedre å heller få hjelp av en økonom, fremfor å måtte bli en selv ..

 

Og det første trådstarter da vil bli spurt om er forretningsplanen:

1. Hvilke varer og/eller tjenester vil du tilby? Og til hvem?

2. Hvordan er markedet for disse varene og/eller tjenestene? Er det reell etterspørsel og konkurranse eller er dette et nytt marked?

3. Hva er det som gjør idèen din unik / hva er det som gjør at du kan lykkes med den?

 

.. i grunn koker det ned på følgende: "Hvem er det som skal kjøpe det du lager?"

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

Jeg får begynne å tippe!
 
EDIT: Jo, jeg har vel et mål. Jeg sliter vel mest med å finne ut hvor jeg skal begynne når det gjelder kursing/utdanning. Det er kanskje frykten for at jeg kommer til å feile hvis jeg ikke har noe relevant utdanning innen faget.
Nøyaktigheten og et øye for design er der, men jeg vet ikke om det er nok.

 

Hvis du har tenkt å starte for deg selv trenger du ikke noe utdanning. Hvis du ønsker å jobbe i en tradisjonell bedrift kan det vel være en fordel.

Lenke til kommentar

VGS er som en fjert mot en orkan om man samenligner det mot ingeniør studier. Siv.ing. eller Ing. Der får du brukt hode både under studiet og etter.

 

Ingeniørstudiet er mye enklere enn VGS. Da snakker jeg om høgskoleutdanningen typisk bachelor i ingeniørfag. Jeg gjorde betydelig mindre arbeid på høgskolen, men fikk fremdeles B i gjennomsnitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan mye, med ett så brett kunnskapsområde så burde du kunne få til noe uten så mye skole, har du verksted og utstyr er det jo bare og begynne.

De fleste slike som har startet opp bare begynnte, de viste ikke at måtte ha forretningsplan, kursing, økonomiutdannelse, markedsføringsplaner og fine Powerpoint plansjer... De bare startet opp.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Njææh, jeg skjønner hva han mener. Uansett blir dette ved siden av jobben i første omgang, så å bare å begynne er nok fullt mulig i min situasjon   :)

 

Nå var ikke planen i utgangspunktet å lage et eller annet dall heller   :wee:

 
 

EDIT: Mange flotte synspunkter her, jeg bukker pent som takk for alle svar.

 

Skole ja. La oss si jeg kjører på med en bachelor innen økonomi. Hvis jeg i det hele tatt kommer inn på første søknad(mars neste år) er det oppstart august 2018, og da er jeg ferdig 2021. Da roper jeg hurra for diplomet og graden, og setter i gang bedriften på bar bakke med en halv haug studielån og null arbeidserfaring. 

 

Jeg tenker også at jeg får mye mindre tid til å faktisk holde på med hobbyen ved siden av studiet, så jeg får ikke utviklet meg og lært meg å utføre arbeidet bedre. DET er baksiden med utdanning for min del.

 

Endret av Supersersjant
Lenke til kommentar

Er nok en veldig fordel og begynne i det små i en slik situasjon, er man dyktig og flink til og bygge nettverk og selge seg så burde det være muligheter, som alt annet slikt er det tungt og dra i gang hvis man vil ha det som permanent levebrød.

 

Poenget mitt er at man kan prøve, slik jeg forstår det kan han begynne uten og pantsette alt han eier og da er verden mye enklere. Ett gratis grunderkurs kan du jo ta, samt det finnes mye og lese på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...