Gå til innhold

FCPX - hvorfor eksportere masterfil i "prores 422" dersom kilde er IPB-komprimert?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kan lite om decodere etc., men ønsker å lære litt. Derfor har jeg lest noen få tutorials og kikket på youtube for å lære. Et spørsmål har dermed oppstått: 

 

Jeg filmer med mitt Canon 6D kamera hvor jeg - for å spare litt plass - komprimerer i IPB-formatet (interframe). Jeg importerer i Final Cut Pro (FCP) 10/X og velger stort sett å "optimalisere", dvs. endre til intraframe-formatet ProRes 422 for raskere redigering/postprosessering/fargebehandling etc. 

 

Her vil jeg vel ikke få noen økt bildekvalitet med ProRes da kilden er IPB (kameraet)? 

Dersom jeg ønsker eksportere en master file som er minst mulig komprimert / beholde kvalitet, bør jeg velge "ProRes" siden det er dette jeg har redigert i, eller er det like greit (les: ingen forverret kvalitet) å eksportere i "same as source"-alternativet (det vil kanskje si IPB? Eller hva vil det si?)? Sistnevnte fil blir nesten 10 x mindre i størrelse. 

 

Takk for hjelp, og korriger gjerne dersom jeg har skrevet feil / misforstått begreper etc.!

 

=)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bildefilene fra en 6d er jo allerede ganske små, og med begrenset informasjon, så hvorfor du skal tyne disse ytterligere stiller jeg spørsmål til. Uansett, du kan like godt eksportere i "same as source", ja. Du kan selvsagt ikke få mer informasjon enn det som kommer rett fra kamera, som i dette tilfelle er ca 30mbps i h264 codec med 420 sampling. 

 

Til sammenligning er ProRes422 ca 140mbps rett fra kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...