Gå til innhold

Brukere melder om mystisk «klikkelyd» fra nye MacBook Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier ikke imot at det har god kvalitet. Og selv om kanskje designet og logoen kan være synonymt med kvalitet så gjør ikke de at de ser pene ut.

 

Det blir som med multicom sine Gaming laptoper. De fleste kjenner igjen det designet og skjønner at det nok en en godt speccet laptop. Hjelper den ikke å være mindre stygg.

 

 

Ingenting galt å sette funksjon framfor form. Bare ikke si at de er lekre laptoper, for det er de ikke.

Som med det meste annet så er smaken forskjellig, heldigvis. Jeg foretrekker dette:

 

feature-1-lenovo-thinkpad-x1-carbon-5.pn

 

Foran dette:

 

the-asus-zenbooks-brushed-metal-exterior

 

 

Mange liker forresten disse:

 

lenovo-yoga-900-hinge.png

 

Som er hengslene på en Lenovo Yoga 900.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Imho er MacBook Pro fortsatt den beste proffmaskina, men de andre tar innpå og Apple har gjort noen veldig merkelige valg i siste generasjon. Hadde Thinkpads kommet med et skikkelig OS hadde jeg seriøst vurdert å bytte. 

 

Da sier du vel at så lenge det ikke kommer med OSX så kommer du ikke til å bytte? Så så lenge Apple ikke gjør for mye galt, så kommer du fortsatt til å kjøpe Apple. Jeg synes det er helt greit altså, bare så det er sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også en rar klikkelyd av og til på min mid-2012, men den høres mer ut som om når man nettopp har tatt isbiter i et glass og heller vann på. Det er en slags knekkelyd med en distinkt high pitched tone, fra under touchpaden som andre melder. Jeg har bare slått meg til ro med det da jeg har hatt den såpass lenge uten noen hardware-feil ?

Lenke til kommentar

 

Sier ikke imot at det har god kvalitet. Og selv om kanskje designet og logoen kan være synonymt med kvalitet så gjør ikke de at de ser pene ut.

 

Det blir som med multicom sine Gaming laptoper. De fleste kjenner igjen det designet og skjønner at det nok en en godt speccet laptop. Hjelper den ikke å være mindre stygg.

 

 

Ingenting galt å sette funksjon framfor form. Bare ikke si at de er lekre laptoper, for det er de ikke.

Som med det meste annet så er smaken forskjellig, heldigvis. Jeg foretrekker dette:

 

feature-1-lenovo-thinkpad-x1-carbon-5.pn

 

Foran dette:

 

the-asus-zenbooks-brushed-metal-exterior

 

 

Mange liker forresten disse:

 

lenovo-yoga-900-hinge.png

 

Som er hengslene på en Lenovo Yoga 900.

Den Yogaen er jo litt rar, men så er det jo også de samme folka som står bak Thinkpad... Men en Asus Zenbook ville jeg velge når som helst foran Thinkpad.

Lenke til kommentar

for mange porter

Flere porter er selvsagt bedre. Man trenger jo ikke bruke dem hele tiden.

 

At transformatoren er "stor" overrasket meg at du sa, dette måtte jeg google.

 

Macbook pro power brick size:

8 cm * 8 cm * 3 cm

192 cm^2

 

Thinkpad 65 watt:

43 mm * 105 mm * 30 mm

135 cm^2

 

Apple har imidlertid mye tynnere ledninger, det er en ulempe med vanlige PCer som jeg har irritert meg over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min XPS hadde en lyd som hørtes ut som en liten sten inni maskinen, som av og til kom når den ble ristet på. Og så var den bare vekke. Merkelige greier, for det er jo ikke plass til noe sånt engang.

 

Dell sine nye powerbricks er både små, og med tynne ledninger :) Pluss de er rundet slik at du kan rulle ledningen rundt dem, veldig praktisk. Har derimot hatt andre ladere før, fra blant annet HP, og det har vært rimelig uhåndterlige saker altså. Størrelsen på laderen har definitivt noe å si for portabiliteten til en PC! Og utformingen.

Lenke til kommentar

 

for mange porter

Flere porter er selvsagt bedre. Man trenger jo ikke bruke dem hele tiden.

 

At transformatoren er "stor" overrasket meg at du sa, dette måtte jeg google.

 

Macbook pro power brick size:

8 cm * 8 cm * 3 cm

192 cm^2

 

Thinkpad 65 watt:

43 mm * 105 mm * 30 mm

135 cm^2

 

Apple har imidlertid mye tynnere ledninger, det er en ulempe med vanlige PCer som jeg har irritert meg over.

 

 

 

Ja, det er hele pakka jeg irriterer meg over. Høyspentkabel, lavspentkabel og trafo. Rett og slett hvor mye jeg må ha med i bagen og hvor klumpete formatet på det er. 

 

Er forøvrig ikke enig i at flere porter alltid er bedre. Glad for alt som forsvinner, drar med meg maskina hver dag og vil ha så lite som mulig av muligheter jeg ikke bruker.  Akkurat der er jeg enig med Apple - trenger man sære ting må man godta dongle. Hva som er "sært" er dog åpent for diskusjon. Forrige MBP hadde en god balanse.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ja, en gang må jo portene forsvinne og. Er ikke enig med alt Apple gjør med porter, da jeg mener de tar det litt vel langt. Uansett hvor mange ganger jeg må bruke dongle for VGA derimot så kommer jeg aldri til å savne VGA port i PCen min. Tar for stor plass. Selv om det sånn sett kan være praktisk. Ethernet er jo en kabel som ikke er utdatert og er praktisk å ha, men der bruker jeg og gladelig dongle om jeg trenger det. Liker derimot at det er et par USB porter. Det finnes definitivt situasjoner der jeg trenger dem. Selv om jeg har trådløs mus og headset. Med Type-C er ting greiere, da alt er i en port. Så trenger du ikke så mange forskjellige ting. Ikke dedikert video ut f.eks.

Lenke til kommentar

Thinkpads er knall, men de har noen problemer. Plastfølelsen er kjip, de har for store power bricks og for mange porter, og viktigst av alt: De er laget av råtne Lenovo

Plastfølelsen er kjip? Har du tatt i en Thinkpad? Det som ser ut som matt plast er vanligvis en magnesium-legering. Man kan si mye om en Thinkpad, men kjip plastfølelse er VELDIG skivebom. De føles udødelige, uten knirking fleksing eller andre svakheter. Powerbricken er mindre enn Apple sin så.. eh? Superfish var krise for Lenovo og en grusom tabbe, men det er viktig å merke seg at det var denslags svineri kun på consumer-laptops. INGEN Thinkpads har vært installert med Superfish, og de har også en lean standardinstallasjon, som etter Superfish-skandalen har blitt enda slankere. I motsetning til HP/Acer/andre som lesser ned PCene med grusomt mye skrot så er Thinkpads flinke.

 

 

 

Sier ikke imot at det har god kvalitet. Og selv om kanskje designet og logoen kan være synonymt med kvalitet så gjør ikke de at de ser pene ut.

 

Det blir som med multicom sine Gaming laptoper. De fleste kjenner igjen det designet og skjønner at det nok en en godt speccet laptop. Hjelper den ikke å være mindre stygg.

 

 

Ingenting galt å sette funksjon framfor form. Bare ikke si at de er lekre laptoper, for det er de ikke.

Som med det meste annet så er smaken forskjellig, heldigvis. Jeg foretrekker dette:

 

 

 

Foran dette:

 

 

 

 

Mange liker forresten disse:

 

 

 

Som er hengslene på en Lenovo Yoga 900.

Den Yogaen er jo litt rar, men så er det jo også de samme folka som står bak Thinkpad... Men en Asus Zenbook ville jeg velge når som helst foran Thinkpad.

 

Rar? Vel, den er fire formfaktorer i ett. Samboeren min har en Thinkpad Yoga som hun bruker som sofapc og iblant på jobb. Skal man bare surfe litt er det kjekt å brette den hele veien rundt, da trekker tastaturet seg inn og man kan bruke den som en stor tablet. Fint for sofasurfing. I videosammenheng funker den veldig bra i tent-mode.

 

Zenbook foran en Thinkpad... Velvel, noen ser jo bare på utseende og det er vel forsåvidt greit. Til sofasurfing spiller det vel ikke så stor rolle. Ser man derimot på laptoppen som et verktøy så blir den Asusen uaktuell før man klarer å stave Asus.

 

 

 

Thinkpads er knall, men de har noen problemer. Plastfølelsen er kjip, de har for store power bricks og for mange porter, og viktigst av alt: De er laget av råtne Lenovo

Og Trackpoint (eller hva nå det latterlige konseptet heter) :-p

 

Du vet du står fritt til å la være å røre den? Den kan disables i software også. Eventuelt kan du bruke den noen dager og bli skikkelig glad i den og ikke forstå hvordan du klarte å jobbe på en laptop uten. ;)

 

 

 

Den røde prikken er 100% genial og jeg kan garantere at den vil forbli på Thinkpads i all overskuelig framtid.

*facepalm*

 

Når man ikke forstår noe er det vel like greit å gjemme hodet i hendene, stå på :)

 

 

 

for mange porter

Flere porter er selvsagt bedre. Man trenger jo ikke bruke dem hele tiden.

 

At transformatoren er "stor" overrasket meg at du sa, dette måtte jeg google.

 

Macbook pro power brick size:

8 cm * 8 cm * 3 cm

192 cm^2

 

Thinkpad 65 watt:

43 mm * 105 mm * 30 mm

135 cm^2

 

Apple har imidlertid mye tynnere ledninger, det er en ulempe med vanlige PCer som jeg har irritert meg over.

 

 

 

Ja, det er hele pakka jeg irriterer meg over. Høyspentkabel, lavspentkabel og trafo. Rett og slett hvor mye jeg må ha med i bagen og hvor klumpete formatet på det er. 

 

Er forøvrig ikke enig i at flere porter alltid er bedre. Glad for alt som forsvinner, drar med meg maskina hver dag og vil ha så lite som mulig av muligheter jeg ikke bruker.  Akkurat der er jeg enig med Apple - trenger man sære ting må man godta dongle. Hva som er "sært" er dog åpent for diskusjon. Forrige MBP hadde en god balanse.

 

Omtrent som en Apple-lader med høyspentkabel, trafo og en lavspentkabel? Forskjellen er vel at trafoen til eplet er fysisk større og at lavspentkabelen ødelegges der den går inn i trafoen etter 12-18 mnd.

 

Du vet, de portene du synes du har for mye kan du la være å bruke, de er frivillige altså, æresord. Du kan til og med klistre tape over om du vil ha de helt ute av syne og sinn. Når de minste Macbook 13" og X1 Carbon er samme størrelse så er det liten mening å la være å ha porter med. Daglig-laptoppen jeg bruker nå (3. gen X1 Carbon) har to USB-porter, full størrelse HDMI, DisplayPort-mini, 3,5mm minijack og 4G simslot. I en ideel verden skulle jeg gjerne hatt gigabit på RJ45, men den pluggen er rett og slett for stor så da må jeg leve med en dongle. Også kunne jeg iblant tenkt meg en SD-kort-leser som på 1. gen X1 Carbon. Heldigvis har mange møterom dockingkontakten til Lenovo nå så da er det bare en plugg å stikke inn så får du lading, bilde, mus/tastatur, lyd og kablet nett samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plastfølelsen er kjip? Har du tatt i en Thinkpad? Det som ser ut som matt plast er vanligvis en magnesium-legering. Man kan si mye om en Thinkpad, men kjip plastfølelse er VELDIG skivebom. De føles udødelige, uten knirking fleksing eller andre svakheter. Powerbricken er mindre enn Apple sin så.. eh? Superfish var krise for Lenovo og en grusom tabbe, men det er viktig å merke seg at det var denslags svineri kun på consumer-laptops. INGEN Thinkpads har vært installert med Superfish, og de har også en lean standardinstallasjon, som etter Superfish-skandalen har blitt enda slankere. I motsetning til HP/Acer/andre som lesser ned PCene med grusomt mye skrot så er Thinkpads flinke.

 

Siste jeg brukte over lengre tid var en X300, om de har økt kvalitetsfølelsen siden den gang er det topp. Kvaliteten var det aldri noe å si på, maskina overlevde alt. Hadde ikke trackpaden vært så grusom hadde jeg kunne levd med den maskina fortsatt tror jeg. 

 

Når det gjelder Superfish var det ikke en krise og en tabbe, men et tegn på et sykt selskap helt uten respekt for kundene sine. Kommer ikke på noe annet som er like ille, og håper aldri noe sånt skjer igjen. For meg sitter det _veldig_ langt inne å noensinne gi penger til Lenovo igjen etter det der, håper fortsatt de går under. Selv om de lager gode maskiner og selv om det bare var de blakkeste kundene de kastet foran bussen. 

 

Omtrent som en Apple-lader med høyspentkabel, trafo og en lavspentkabel? Forskjellen er vel at trafoen til eplet er fysisk større og at lavspentkabelen ødelegges der den går inn i trafoen etter 12-18 mnd.

 

Du vet, de portene du synes du har for mye kan du la være å bruke, de er frivillige altså, æresord. Du kan til og med klistre tape over om du vil ha de helt ute av syne og sinn. Når de minste Macbook 13" og X1 Carbon er samme størrelse så er det liten mening å la være å ha porter med. Daglig-laptoppen jeg bruker nå (3. gen X1 Carbon) har to USB-porter, full størrelse HDMI, DisplayPort-mini, 3,5mm minijack og 4G simslot. I en ideel verden skulle jeg gjerne hatt gigabit på RJ45, men den pluggen er rett og slett for stor så da må jeg leve med en dongle. Også kunne jeg iblant tenkt meg en SD-kort-leser som på 1. gen X1 Carbon. Heldigvis har mange møterom dockingkontakten til Lenovo nå så da er det bare en plugg å stikke inn så får du lading, bilde, mus/tastatur, lyd og kablet nett samtidig.

Litt som USB-c, altså. Er rett og slett ikke enig med deg i at det er fint med masse porter og features man ikke bruker. Så lite som mulig er bra så lenge det dekker behovet. Jeg har levd med kun USB-C i et par år nå (først Macbook, så MBP 13 og nå MBP 15) og det er veldig sjelden jeg savner noe. Har en dongle med hdmi, usb-a og usb-c som ligger i bagen, og den er oppe kanskje en gang annenhver uke. Resten av tiden har jeg én kabel koblet til, og den gir nettverk, strøm, mus, tastatur, skjerm og alt annet jeg trenger.

 

Misforstå meg rett, jeg mener Lenovo med Thinkpads lager de beste pcene der ute. Men selskapets tidligere oppførsel og det at man må bruke Windows gjør at det blir uaktuelt. Da ville jeg heller levd med klikkinga fra en Macbook (eller kjørt Linux på en XPS15).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...