Gå til innhold

Sjekk denne 3D-skrevne casemodden på The Gathering!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske han hadde brukt litt mer tid på å sande ned delene før han malte de. Konseptet er jo veldig forseggjort, men det gjør noe med totalinntrykket når du kan se åreringer, sagmerker etc. i treverket. Når det er sagt, veldig kul mod :dremel:  

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar

 

Skulle ønske han hadde brukt litt mer tid på å sande ned delene før han malte de. Konseptet er jo veldig forseggjort, men det gjør noe med totalinntrykket når du kan se åreringer, sagmerker etc. i treverket. Når det er sagt, veldig kul mod :dremel:  

Treverket?

Så sånn ut, spesielt på skulderen, så gikk vel utifra at noen deler var laget av treverk. Trodde 3D printere skrev gjevnere enn som så. Dog mener jeg fortsatt det burde vært sandet ned før det ble malt.

Lenke til kommentar

 

 

"og også en del timer å male delene med vannmaling"

 

Vannmaling :nei:

Når skal vel ikkje den stå i regnet heller da, og da kan de enkelt endre farge tema om ønskelig.
 

 

"og også en del timer å male delene med vannmaling"

 

Vannmaling :nei:

Jeg brukte vannbasert maling
 

:nei: :nei: :nei:

Hva er galt med vannbasert maling ?

Lenke til kommentar

 

 

Skulle ønske han hadde brukt litt mer tid på å sande ned delene før han malte de. Konseptet er jo veldig forseggjort, men det gjør noe med totalinntrykket når du kan se åreringer, sagmerker etc. i treverket. Når det er sagt, veldig kul mod :dremel:  

Treverket?

Så sånn ut, spesielt på skulderen, så gikk vel utifra at noen deler var laget av treverk. Trodde 3D printere skrev gjevnere enn som så. Dog mener jeg fortsatt det burde vært sandet ned før det ble malt.

 

3D Printere kan skrive jevnere, de merkene du la merke til er ifra Raft + at den er skrevet ut med lavest kvalitet. likevel med lavest kvalitet tok det 500 timer å skrive ut, hadde jeg skrevet ut med beste kvalitet hadde det ca tatt 1400 timer å skrive ut, likevel ville det blitt merker der Raft hadde vært, da delene ikke er optimalisert for 3D printing. , men jeg burde brukt litt bedre tid på pussingen, selv om jeg håndpusset i 100-150 timer. selve skuldrene er veldig tynne, hadde jeg pusset mere ville det ha blitt hull på plasten da skuldrene har bare 5% infill og 2 layers. noe av treverkmønstret du ser er pga jeg ikke er alt for flink å male.

 

Hvis jeg skulle ha gjort samme prosjekt igjen ville jeg ha printet alt i ABS og ikke PLA og deretter behandlet det med aceton for glatt finnish og deretter maskert og fått noen til å paintbrushet hele modellen, men har ikke ABS printer for øyeblikket og ble litt for kort tid å bli ferdig til TG da jeg brukte 8 måneder på å bli ferdig :)

 

Men jeg er fullstendig enig med deg at mange av delene burde blitt gjort mye bedre samt at jeg burde ha designet det bevegelig leddet mellom over og underkropp bedre fordi den sitter veldig dårlig

Endret av Bizardo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle ønske han hadde brukt litt mer tid på å sande ned delene før han malte de. Konseptet er jo veldig forseggjort, men det gjør noe med totalinntrykket når du kan se åreringer, sagmerker etc. i treverket. Når det er sagt, veldig kul mod :dremel:  

Treverket?

Så sånn ut, spesielt på skulderen, så gikk vel utifra at noen deler var laget av treverk. Trodde 3D printere skrev gjevnere enn som så. Dog mener jeg fortsatt det burde vært sandet ned før det ble malt.

 

3D Printere kan skrive jevnere, de merkene du la merke til er ifra Raft + at den er skrevet ut med lavest kvalitet. likevel med lavest kvalitet tok det 500 timer å skrive ut, hadde jeg skrevet ut med beste kvalitet hadde det ca tatt 1400 timer å skrive ut, likevel ville det blitt merker der Raft hadde vært, da delene ikke er optimalisert for 3D printing. , men jeg burde brukt litt bedre tid på pussingen, selv om jeg håndpusset i 100-150 timer. selve skuldrene er veldig tynne, hadde jeg pusset mere ville det ha blitt hull på plasten da skuldrene har bare 5% infill og 2 layers. noe av treverkmønstret du ser er pga jeg ikke er alt for flink å male.

 

Hvis jeg skulle ha gjort samme prosjekt igjen ville jeg ha printet alt i ABS og ikke PLA og deretter behandlet det med aceton for glatt finnish og deretter maskert og fått noen til å paintbrushet hele modellen, men har ikke ABS printer for øyeblikket og ble litt for kort tid å bli ferdig til TG da jeg brukte 8 måneder på å bli ferdig :)

 

Men jeg er fullstendig enig med deg at mange av delene burde blitt gjort mye bedre samt at jeg burde ha designet det bevegelig leddet mellom over og underkropp bedre fordi den sitter veldig dårlig

Takk for at du svarte på kommentaren min. Var virkelig ikke klar over at det tok så lang tid å 3D printe disse delene så der lærte jeg noe nytt. Jeg er nok bare superperfeksjonist. Konseptet er jo gjennomført og ser veldig bra ut, bare de bittesmå detaljene det står på, så blir jo flisespikkeri fra min side :D

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulle ønske han hadde brukt litt mer tid på å sande ned delene før han malte de. Konseptet er jo veldig forseggjort, men det gjør noe med totalinntrykket når du kan se åreringer, sagmerker etc. i treverket. Når det er sagt, veldig kul mod :dremel:  

Treverket?

Så sånn ut, spesielt på skulderen, så gikk vel utifra at noen deler var laget av treverk. Trodde 3D printere skrev gjevnere enn som så. Dog mener jeg fortsatt det burde vært sandet ned før det ble malt.

 

3D Printere kan skrive jevnere, de merkene du la merke til er ifra Raft + at den er skrevet ut med lavest kvalitet. likevel med lavest kvalitet tok det 500 timer å skrive ut, hadde jeg skrevet ut med beste kvalitet hadde det ca tatt 1400 timer å skrive ut, likevel ville det blitt merker der Raft hadde vært, da delene ikke er optimalisert for 3D printing. , men jeg burde brukt litt bedre tid på pussingen, selv om jeg håndpusset i 100-150 timer. selve skuldrene er veldig tynne, hadde jeg pusset mere ville det ha blitt hull på plasten da skuldrene har bare 5% infill og 2 layers. noe av treverkmønstret du ser er pga jeg ikke er alt for flink å male.

 

Hvis jeg skulle ha gjort samme prosjekt igjen ville jeg ha printet alt i ABS og ikke PLA og deretter behandlet det med aceton for glatt finnish og deretter maskert og fått noen til å paintbrushet hele modellen, men har ikke ABS printer for øyeblikket og ble litt for kort tid å bli ferdig til TG da jeg brukte 8 måneder på å bli ferdig :)

 

Men jeg er fullstendig enig med deg at mange av delene burde blitt gjort mye bedre samt at jeg burde ha designet det bevegelig leddet mellom over og underkropp bedre fordi den sitter veldig dårlig

 

 

Printeren din kan printe ABS fra det jeg har lest, du må oppgradere den med en oppvarmet byggplate ( http://www.thingiverse.com/thing:1256336 ).

 

ABS er mye vanskeligere å printe enn PLA; ikke bare pleier printdelen å løfte fra printplaten, men du burde ha avtrekk (både lukter ille og er dunstene mest sannsynlig helseskadelig) og at printdelen krymper (En 10x10x10mm Kube kan bli 9.8x9.8x9.8 feks).

 

Hvordan du har greid å bruke 7kg plast på dette virker helt sinnsykt. Hva er dimensjonene for denne karen? 60cm høy ca?

Hvilken slicer har du brukt og hvilket 3d program? 500 timer print tid er jo ekstremt. Du kunne brukt brim istedenfor raft, og raft er ikke alltid nødvendig, SPESIELT på PLA. Hvis du opplever løft på PLA printing, så er det andre alternativer man kan bruke, feks ABS juice (laget av å blande ABS og aceton). Og du kunne unngått at synlige flater var på bunnen også.

 

Det er egentlig ingen fordeler med ABS når man printer i forhold til PLA; faktisk så er det bare ufordeler egentlig. Det er bare etter at printen er ferdig man kanskje kan ha fordeler med ABS, som feks smoothing med aceton kammer hvis delen har mye detaljer/kurver/[vanskelig å pusse] og liming med aceton. Men i ditt tilfelle, med så flate overflater, så vil jeg si at PLA er bedre!

 

Hvis jeg skulle ha printet ut så store deler, så hadde jeg i mitt tilfelle brukt en E3D Volcano. Da hadde det ikke tatt i nærheten av 500 timer å printe ut for meg! Har du oppgradert til siste firmware på makerboten? Måtte ha brukt noe tid på sliping, spesielt med 1.2mm nozzle (Makerbot er 0.4mm?), men det sparer man inn med maskinpussing, pluss at delene tåler mye mer. Tror ikke man kan skifte hotenden på Makerbot Gen 5 desverre. Makerbot får mye pepper for tiden forresten, mest for hvordan dem oppfører seg...

 

EDIT: Når det gjelder oppvarmet printplate på Makerbot Replicator Gen5, så er det kjipt at Makerbot har gått fra opensource til closedsource, fordi da må man manuelt slå på og av oppvarmingen, vente til plata er varm (som kan ta litt tid) før man starter printen). Jeg ble overrasket når jeg så prisen på printeren (sterkt mulig at den er feil), men den printeren du har koster 7 ganger så mye som min; og min kan printe større deler :/

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...