Gå til innhold

Den store Arduino tråden, v2.0


Anbefalte innlegg

Man kobler elektronikkens GND til jord for å unngå støy. Chassis skal kobles til jord (hvis det ikke er et dobbeltisolert apparat). Og så skal GND kobles til chassis på en kontrollert måte. Kanskje med en kondensator.

Støy kan være vanskelig å ha kontroll på, fordi det er radiosignaler og de er underlagt helt andre regler enn lavfrekvent strøm. Noen ting må man kanskje prøve seg fram med. 

Det er mange grunnregler for hvordan elektronikk skal konstrueres. Mye av det kan det ta mange år å lære seg. Og jeg mener bestemt at det er ganske innlysende regel at man ikke bruker chassis som en leder bare fordi det kan lede strøm. Det som fungerer med å koble opp lyspærer i en bil er ikke nødvendigvis rett fremgangsmåte i en elektronikkboks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kobler elektronikkens GND til jord for å unngå støy. Chassis skal kobles til jord (hvis det ikke er et dobbeltisolert apparat). Og så skal GND kobles til chassis på en kontrollert måte. Kanskje med en kondensator.

Støy kan være vanskelig å ha kontroll på, fordi det er radiosignaler og de er underlagt helt andre regler enn lavfrekvent strøm. Noen ting må man kanskje prøve seg fram med. 

Det er mange grunnregler for hvordan elektronikk skal konstrueres. Mye av det kan det ta mange år å lære seg. Og jeg mener bestemt at det er ganske innlysende regel at man ikke bruker chassis som en leder bare fordi det kan lede strøm. Det som fungerer med å koble opp lyspærer i en bil er ikke nødvendigvis rett fremgangsmåte i en elektronikkboks.

okay.

så hvis man kobler GND og jord isammen så minsker man i teorien faren for støy hvis jeg forstår rett?

 

ja tengte å bruke chassis som ledre siden de brukte det i bil, men viste ikke om det var "farlig" pga 230v jorden.. får se hva jeg gjør her, men da er det egentlig ikke noe problem å koble jord og GND i rammen, men bør ikke gjøres, da er det bedre med en felles GND kobling en plass, som begge strømforsyningene kommer isammen, sammen med alt det andre som trenger GND? 

 

takk for raske og gode svar igjaffal :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg viklet meg inn i en diskusjon om avlesing av data fra de nye AMS-strømmålerne og ble foreslått en r-pi basert løsning, noe jeg synes er en smule overkill..

 

Burde man ikke kunne gjøre dette med en arduino? Altså en arduino med en lyssensor(tenkte å måle på den pulserende LED-en), batteripakke og en eller annen radioforbindelse til sentralen*? Batteridrift utelukker for så vidt wifi og da må jeg ha noe annet.

 

Hva bruker man da? Det er jo en del å velge mellom.. Helst toveis, strømgjerrig, mulig å implementere for en amatør, både i software og hardware..dessuten greit om det ikke er altfor dyrt.

 

Som bonus håper jeg på at det også har en overføringsverdi for senere prosjekter, så jeg bare kan bytte sensor og bruke konstruksjonen til noe helt annet. :)

 

 

 

*Sentralen kommer til å være en Windows-maskin av den enkle grunn at det er der min kompetanse ligger..

Lenke til kommentar

Lyssensor er ikke den beste løsningen. Jeg fikk montøren til å koble til S0 utgangen, som er en open-collector puls utgang. Den har jeg brukt i flere år, også før målerbytte. Er koblet til en Arduino som teller pulser og måler intervallet.

Men blir selvsagt noe plunder å tilkalle en montør bare for å koble til denne kabelen (den er bak forseglingen).

 

Jeg bruker også HAN utgangen. Problemet med den er at formatet ikke er ferdig definert, så hva man får ut avhenger foreløpig av hvilket fabrikat måler man har. Jeg har Hafslund og en Aidon måler, den gir ut et midlertidig format.

Det er stor aktivitet om dette på Hjemmeautomasjon forumet. Der diskuteres flere forskjellige løsninger, for det meste WiFi basert. Også R-Pi.

Noen har laget egne moduler som bare er å plugge rett i RJ-45 kontakten.

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/1982-lesing-av-ams-data-amshan-iot/

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2873-lesing-av-han-the-easy-way-tm-wip/

Lenke til kommentar

Tror jeg har samme måler som deg. Lysdioden er merket med 1000p/kWh, målte 8,66s mellom to pulser manuelt, det burde bli 415W, som ikke høres så halvgærent ut en mild ettermiddag hvor 'ingenting' står på.

 

Hvor ligger problemet med å lese av LED-en? Bortsett fra at den gir litt lite info, kun en måleverdi når AMS-boksen potensielt kan gi oss dusinvis. ;)

 

 

Hva slags trådløskobling er 'best' for en arduino?

Lenke til kommentar

Å ha en kladd som klistres foran på måleren er jo noe "amatørmessig". Og hvis man har solceller så er pulsene både forbruk og produksjon, uten mulighet for å skille hva som er hva.

Beste trådløs 'Arduino' er vel en NodeMCU, kan bruke Arduino IDE. Men jeg bruker kabel.

Lenke til kommentar

Å ha en kladd som klistres foran på måleren er jo noe "amatørmessig". Og hvis man har solceller så er pulsene både forbruk og produksjon, uten mulighet for å skille hva som er hva.

Beste trådløs 'Arduino' er vel en NodeMCU, kan bruke Arduino IDE. Men jeg bruker kabel.

Jeg takler at utseendet kan bli litt amatørmessig, for 'versjon 1' er det helt innafor.. ;)

 

Har ikke solceller, ennå, så foreløpig er den pulsen grei nok..

 

NodeMCU ser jo grei ut, ok pris og rimelig enkel å sette opp men strømbruken utelukker fort batteridrift. Da må den i såfall skrus på kun når arduinoen skal rapportere hjem.

 

 

Kikker litt på dx.com etter trådløs kommunikasjon og det er jo mye billig for RF, problemet er at jeg da vil ende med å skrive alt fra bunn. Finner ikke noe for z-wave eller zigbee der men det kan jo finnes andre steder? Finner noen billige Bluetooth LE moduler der som ser ok ut.

Hva med denne? http://www.dx.com/p/open-smart-mini-serial-bluetooth-4-2-ble-wireless-transceiver-module-compatible-with-bluetooth-4-0-4-1-513126#.WvQOZExuIuU

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei

Ser det er lenge siden det er skrevet her men prøver allikevel.

 

Har i det siste sett mer på arduino og blitt ganske fasinert over det. I utgangspunktet så jeg på diverse led-striper, og da havnet jeg inn på arduino. Kan ingenting om dette, men er generelt interessert i data/programmering/elektronikk.

Ser at digitalimpuls.no har et offisielt starterkit med arduino og lurer da på om det er en grei pakke for å komme i gang med dette?

Arduino starter kit

 

Ser at de har flere forskjellige kit man kan velge, men tenker at det kan være greit å gå for arduino sin egen offisielle.

Har dere noen tips angående slike kit? Ellers noe en nybegynner bør se nærmere på/kjøpe inn?

Lenke til kommentar

Synes det ser greit ut. Det jeg kommer på i tilegg er strømforsyning, altså en stabel med 9V-batterier(kjøpte en 5-pack på kjell.com sist jeg var innom) og et digitalt multimeter.

 

Arduino er ikke voldsomt energikrevende men et 9V-batteri varte ikke så mange timene da jeg lot den drive et 220V-rele i tilegg til seg selv..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Finner ikke noe dokumentasjon sånn umiddelbart, så da er det ikke godt å si hvordan den funker. Men typisk på slike skjermer er at du sender "CLS", "LINE X Y" "BOX X1 X2 Y1 Y2", osv. over seriell kommunikasjon.

 

Skal du ha full pikselkontroll så må du nok ha noe mer beefy enn en ATMega328p og UART.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Arduino? Altså jeg har jo lekt med noen arduino mini med AT328, men de siste par år har jeg foretrekker jeg ESP8266 siden de har WIFI. Og, den har ikke like mange inn-/utganger men da kan du jo ta den størrer ESP32 som har det meste ;)

Kjøpt det meste på aliexpress eller ebay og det koster fra $2 for arduino mini eller ESP8266 D1 til $5 for en ESP32.

De som ville lese av strømmålern:

https://github.com/lopezjm2001/ESP8266-Wifi-D1R2-Meter-Pulse-Reader-

Jeg bruker den for å lese av produksjonen av solcellepanelet mitt (med egen måler som har S0 utgang).

Mye man kan lage om man kan programmere! Er ikke den flinkeste, men litt modifisering fikser jeg stort sett ;)

 

Lenke til kommentar

Jeg har etter en god stund funnet ut at det kun er tre mikrokontrollere som gjelder for min del. For prosjekter som ikek krever app tilgang eller trådløse forbindelser sverger jeg til Arduino Nano. Ellers så har jeg forelsket meg i Wemos D1 Mini (ESP8266) og ESP32 hvis jeg vil ha flere pinner og eller mulighet for Bluetooth. 

Arduino Uno er for meg et ganske ubrukelig kontroller. Greit til førstegangsbruk hvis man er helt fersk, men til seriøse oppgaver blir den for stor og klumpete. Den har heller ikke veldig mange pinner, i forhold til størrelse. 

Lenke til kommentar

Arduino micro er også fin der man har lite plass men fortsatt trenger alle pinnene. Ellers har man jo Arduino Leonardo/Pro Micro om man trenger USB HID støtte. På andre enden av størrelsesspekteret har man jo Arduino Mega om man trenger veldig mange pinner eller mer minne. 

Over på noe litt annet. Er det noen her som har erfaring med FPGA og som kanskje vet hvor det er lurt å begynne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...