Gå til innhold

Hvordan få utbytte fra aksjer?


sdfsdfjk

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er nybegynner på aksjer!

 

Jeg har lest litt om utbytteaksjer, men forstår ikke helst hvor lenge man må eie før man får utbytte. Dette har jeg skjønt til nå:

 

- Selskapet Atea har utbytte på 3,25 kr pr aksje. I kolonnen "Handles uten rett til utbytte" står det 26.05.2017 også er generalsamlingen 24.05.2017.

 

Spørsmålet er til hvilken dato må jeg eie aksjen for å ha rett til utbytte? Når kommer utbytten på konto? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utbytte er ikke magisk. Å komme seg inn før utbytte dato er det ikke noe spesielt poeng i. Du vil måtte skatte av utbyttet uansett, og aksjen synker som regel tilsvarende utbytte. Har du noe mer kontekst rundt spørsmålet ditt og hvorfor du spør så blir det lettere å svare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du tenker at du skal kjøpe aksjer for å inneha retten til utbytte for så å selge den rett etterpå, vil du fort forstå at aksjer går ned eksakt det samme som de utbetaler i et nogenlunde effektivt marked. Så denne strategien vil i beste fall føre til at du går i null på lang sikt før kurtasje og avgifter.

Når dette er sagt så for å svare på spørsmålet ditt, så må du eie aksjen når børsen stenger dagen før aksjen handles uten rett til utbytte. Du eier da rettigheten og kan selge aksjen uten at dette ødelegger for utbytte ditt. Dog til en pris som er tilsvarende lavere pga utbetalingen. Andre ting å huske på er at aksjer har en viss tid før de blir oppgjort mellom kjøper og selger, sist jeg sjekket vil det salg/kjøp ta T+2 dager før aksjene er overført. Riktignok til avtalt kurs og med inklusive rettigheter på tidspunktet handelen foregår.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utbytte er ikke magisk. Å komme seg inn før utbytte dato er det ikke noe spesielt poeng i. Du vil måtte skatte av utbyttet uansett, og aksjen synker som regel tilsvarende utbytte. Har du noe mer kontekst rundt spørsmålet ditt og hvorfor du spør så blir det lettere å svare.

 

 

Hvis du tenker at du skal kjøpe aksjer for å inneha retten til utbytte for så å selge den rett etterpå, vil du fort forstå at aksjer går ned eksakt det samme som de utbetaler i et nogenlunde effektivt marked. Så denne strategien vil i beste fall føre til at du går i null på lang sikt før kurtasje og avgifter.

 

Når dette er sagt så for å svare på spørsmålet ditt, så må du eie aksjen når børsen stenger dagen før aksjen handles uten rett til utbytte. Du eier da rettigheten og kan selge aksjen uten at dette ødelegger for utbytte ditt. Dog til en pris som er tilsvarende lavere pga utbetalingen. Andre ting å huske på er at aksjer har en viss tid før de blir oppgjort mellom kjøper og selger, sist jeg sjekket vil det salg/kjøp ta T+2 dager før aksjene er overført. Riktignok til avtalt kurs og med inklusive rettigheter på tidspunktet handelen foregår.

Så, det kan være lurt å kjøpe aksjer rett etter utbytte har blitt betalt?

Lenke til kommentar

Det er likegyldig om du kjøper før eller etter utbytte har blitt betalt. Markedet inkorporerer svært effektivt informasjon som er sikker og kvantifiserbar. Vedtatt utbytte er ekstremt sikkert, og ekstremt enkelt kvantifiserbart, og om du kjøper før eller etter utbetalingen har således ingen verdens ting å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...