Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei,

Kom kjørende på E18 forbi Larvik hvor de holdt på med veiarbeid på Langangenbrua i Porsgrunn. Fartsgrensen gikk fra 110 til 80, så til 50.

Jeg satt hastigheten ned til 50 og så det stod en blinkende boks i høyre kjørefelt. Det kommer så en mann med refleksvest fram i tolvte time og begynte å vinke med en slags reflex pinne hvor jeg trodde han vinket meg over i motsatt kjørefelt. (vinket med høyrearmen møt venstre kjørefelt i posisjonen kl 6 til 9 om noen forstår hva jeg mener)

Jeg legger med så i motsatt kjørefelt i 50 som fartsgrensen sier, og kjører kansje 20 meter før jeg ser at det kommer en bil i mot. Han blinker med lysene og jeg skjønner raskt at det er en følgebil.

Jeg legger med så tilbake i høyre kjørefelt (ingen veiarbeid her, det starter først noen hundre meter lenger bort) og stopper helt. Følgebilen drar ned vinduet og ber meg om å vente, noe jeg selvsagt gjør.

Noen strakser senere kommer følgebilen opp foran meg for å lose meg til andre enden. På andre enden blir jeg møtt av en kar som stoppet meg og tar bildet av skiltet mitt. Han sier så at han skal anmelde meg og at jeg vil få stor bot samt 3 måneder inndragelse av lappen.

Jeg prøver høflig å forklare at det var noe slett jobb av mannen på andre enden, noe de selvsagt avfeier.

Kan jeg forvente meg en saftig bot + noen måneder uten bil, eller er saken deres håpløs med tanke på at det blir ord mot ord? Hva bør jeg isåfall gjøre?

Edit 1: Tldr: Trodde jeg ble vinket over i motsatt kjørefelt pga veiarbeid. Viste seg at jeg burde ha stoppet. Vegarbeider tar bilde av skilt og sier at de skal anmelde meg.

 

Edit 2: Skrivefeil

Endret av pålsteen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Redigert: Først og fremst: Hvilket signal var det i den "blinkende boksen?" Var det et Stopp-skilt? Uansett skal det vel være fysisk sperring...


Ved alle slike veiarbeider, hvor jeg har møtt slike overgangsrutiner, så har det alltid vært en -fysisk- sperring der man skal stoppe bilen, OG det har vært blinkende skilt som du nevner, men det er skilt med lys, med piler som indikérer veiretningen du skal følge, lavere fartsgrense, eller avstand til den fysiske sperren. Men disse skiltene har alltid stått, ofte flere før hverandre, i god avstand før den fysiske sperringen, og med tydelige og lettforståelige beskjeder.

Kan ikke huske å ha vært borti et tilfelle som du nevner, hvor du kjører forbi et slikt blinkende skilt, hvor det "i tolvte time" kommer en fyr løpende ut i veibanen for å prøve å signalisére med en slik lysende markørpinne, for å prøve å stoppe deg. Og at det skal være ulovlig å passére dette skiltet? Det virker totalt borti natta.

Hvis jeg ikke misforstår, så er det fordi du skiftet kjørebane i 20 meter, som er grunnen til at de anmelder deg.
 

Jeg ser tre valg:

 

1) Motsøksmål - Du fremmer en sak hvor det var en svært forvirrende situasjon med dårlig merking og ansatte som gjorde en dårlig jobb. Kom løpende i siste liten, og veivet uforståelig med markøren, og at du dermed ikke kan klandres for å misforstå. De skulle bare holdt seg unna veibanen, det skulle vært fysisk sperring, sånn at det ikke var rom for å misforstå.

 

2) Akseptér feilen og ta straffen.

 

3) Hvis de saksøker deg for å ha endret kjøreretning i de 20 meterne du skriver om, så kan du lyve og nekte for det. Da gambler du på at de ikke har kamera i bilen eller noe annet sted, men hvis de ikke har det, så har de ingen bevis. Da blir det ord mot ord, og saken henlegges. Det er ikke politifolk du blir anmeldt av. Jeg kan aldri tenke meg at en veiarbeider har mer autoritét i en rettssal enn en rørlegger. Hadde det vært en fra politiet, så hadde kanskje ordet veid litt tyngre.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Redigert: Først og fremst: Hvilket signal var det i den "blinkende boksen?" Var det et Stopp-skilt? Uansett skal det vel være fysisk sperring...

 

Det var en boks som var ca 2 meter høy og 1 meter bred med 2 lys som blinket gult på toppen. Det var ingen stopp skilt. Kun den blinkende "boksen" og vegarbeider som jeg fikk inntrykk av vinket meg over i motsatt kjørefelt.

Lenke til kommentar

attachicon.gifvegarbeid.JPG

 

Noe sånt du tenker på?

 

Nei, det var en massiv boks som jeg mener var blå. Har aldri sett lignende blitt brukt i forbindelse med stans av biler og vegarbeid før, men det kan som andre nevner, hende at jeg har oversett noe (selvom det burde vært umulig?). 

 

Edit: Skrivefeil

Endret av pålsteen
Lenke til kommentar

Hvilken dag og tidspunkt var dette? Jeg kjører der så og si daglig og kan ikke huske på lange tider det har vært noe slikt der i forbindelse med vegarbeidet som pågår. Følgebil kan jeg ikke huske det har vært da de laget fartsdumper og satte ned hastigheten til 30 km/t for å få bukt på problemet med at folk kjørte bånn-gass over brua og ikke tok hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøre tilbake til "åstedet" og få en oversikt over hvordan skilting/lys/dirigering er på stedet. Dokumenter med kamera.

 

Sannsynligvis har du oversett noe.

 

Bra tips. Skal ta en tur, men antar at de har pakket sammen. Kjørte samme strekning noen timer før hendelsen og da var det ikke noe vegarbeid, så jeg antar at det kun var et nattprosjekt.

Lenke til kommentar

Hvilken dag og tidspunkt var dette? Jeg kjører der så og si daglig og kan ikke huske på lange tider det har vært noe slikt der i forbindelse med vegarbeidet som pågår. Følgebil kan jeg ikke huske det har vært da de laget fartsdumper og satte ned hastigheten til 30 km/t for å få bukt på problemet med at folk kjørte bånn-gass over brua og ikke tok hensyn.

Natt til i dag (torsdag) kl 0300. Kjørte der som sagt noen timer tidligere uten at det var noen følgebil der da. Det var ikke noen 30 skilt der den dagen/natten så vidt jeg kunne se.

Lenke til kommentar

 

Hvilken dag og tidspunkt var dette? Jeg kjører der så og si daglig og kan ikke huske på lange tider det har vært noe slikt der i forbindelse med vegarbeidet som pågår. Følgebil kan jeg ikke huske det har vært da de laget fartsdumper og satte ned hastigheten til 30 km/t for å få bukt på problemet med at folk kjørte bånn-gass over brua og ikke tok hensyn.

Natt til i dag (torsdag) kl 0300. Kjørte der som sagt noen timer tidligere uten at det var noen følgebil der da. Det var ikke noen 30 skilt der den dagen/natten så vidt jeg kunne se.

 

 

Nattarbeid har de nok noe mer sikring for arbeiderne vil jeg tro. Men uansett blir du anmeldt, så blir du også innkalt til avhør - og det er der du legger fram din versjon av saken, så jeg ville tatt det med ro fram til det eventuelt skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pinnevifting er ikke et rettslig forpliktende signal.

 

"Ord mot ord" er ikke relevant i norske rettssaler - det handler om "forklaring mot forklaring". Hva forklarer du, og hva forklarer vegarbeiderne. På bakgrunn av dette skal påtalemyndigheten og retten finne ut av hva som skjedde. Du har fordelen av at rimelig tvil skal komme deg til gode. Dette er ikke en så stor fordel som mange tror.

1) Betyr det at å bryte signalet personen med markørpinnen viser, ikke utløser noen straff?

 

2) Ikke at jeg generelt oppfordrer til å bryte loven selvsagt, men jeg mener, ut fra hva han skriver, at det var forvirrende og uoversiktlig merking. Dette skal komme tiltalte til gode.

 

 

Hvis du mottar en anmeldelse vill jeg anbefale og levere en mot anmeldelse og søksmål snarest.

Hvis du ikke hører noe hadde jeg ikke brydd meg.

Hva i all verden skal han anmelde og saksøke dem for? 

 

Uoversiktlig merking og forvirrende opptreden av ansatt med markørpinne - virket som han prøvde å veilede han inn til venstre kjørefelt.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Pinnevifting er ikke et rettslig forpliktende signal.

 

"Ord mot ord" er ikke relevant i norske rettssaler - det handler om "forklaring mot forklaring". Hva forklarer du, og hva forklarer vegarbeiderne. På bakgrunn av dette skal påtalemyndigheten og retten finne ut av hva som skjedde. Du har fordelen av at rimelig tvil skal komme deg til gode. Dette er ikke en så stor fordel som mange tror.

1) Betyr det at å bryte signalet personen med markørpinnen ikke utløser noen straff?

 

2) Ikke at jeg generelt oppfordrer til å bryte loven selvsagt, men jeg mener, ut fra hva han skriver, at det var forvirrende og uoversiktlig merking. Dette skal komme tiltalte til gode.

Jeg er ikke helt 100% enig med krikkert i at "pinnevifting" ikke er et rettslig forpliktende signal (imidlertid burde signalene vært nærmere beskrevet i Skiltforskriften, sammen med §25 "anvisning gitt av politiet") -men i dette konkrete tilfellet virker det definitivt ikke som stoppsignalet ble gitt på riktig måte, verken etter Skiltforskriftens bestemmelser om manuell (politi-)dirigering eller Vegvesenets egen (ikke juridisk bindende...) håndbok.

 

Sakset fra Vegvesenets Håndbok N301 Arbeid på og ved veg:

 

Trafikk skal rette seg etter tegn gitt av trafikkdirigenter, jf trafikkreglene:

 

Trafikkreglene §3 nr. 2:

Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, Tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

 

Trafikkdirigenter har likevel ikke politimyndighet og kan ikke fysisk prøve å stanse eller

avvise trafikanter som ikke følger de anvisninger som gis.

 

Trafikken skal stoppes ved bruk av stoppspak. Når trafikken skal stoppes skal personen stille seg med front mot trafikken som skal stoppes. Stoppspaken holdes i høyre hånd og heves med den røde siden mot trafikken. For i tillegg å gi signal til trafikantene om å dempe hastigheten kan venstre hånd heves opp og ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...