Gå til innhold

Velge mellom to Ryzen-systemer


Anbefalte innlegg

Har lyst til å bygge meg et nytt system basert på Ryzen 7 1700, men lurer litt på hvor stor ytelsesforskjell disse to systemene vil gi:

 

post-100014-0-51644000-1491397471_thumb.png

post-100014-0-11357300-1491397524_thumb.png

 

Kan også nevne at jeg ikke har tenkt til å kjøre SLI, så trenger egentlig ikke den funksjonaliteten fra X370. Bruksområdet til maskinen vil hovedsaklig være gaming og programmering. Er det verdt å gå for det dyreste alternativet? Eller er det best med en mellomting, kanskje? Noen innspill?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du overklokke? Da du burde heller bruke mere penger på cpu en hovedkort i så fall.

Da jeg vil tro den minste 8 kjerne uten overklokking blir litt svak i spill som krever mye cpu ytelse per kjerne med gtx 1080 TI.

 

Sata disk vs PCI-E er vel ikke så merkbart til normalt bruk.

Er først kompilering og mye små filer PCI-E er en fordel. Men det kan endre seg.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt!

 

Skal du overklokke? Da du burde heller bruke mere penger på cpu en hovedkort i så fall.

Da jeg vil tro den minste 8 kjerne uten overklokking blir litt svak i spill som krever mye cpu ytelse per kjerne med gtx 1080 TI.

 

Sata disk vs PCI-E er vel ikke så merkbart til normalt bruk.

Er først kompilering og mye små filer PCI-E er en fordel. Men det kan endre seg.

Hadde tenkt til å overklokke R7 1700, men såvidt jeg ser vil den klokke tilnærmet likt både 1700X og 1800X (de fleste Ryzen stopper på 3.9-4.1GHz uavhengig av modell), så jeg trodde ikke det var vits å legge mer penger der. Eller mente du kanskje hvis jeg ikke skal overklokke?

Lenke til kommentar

Ryzen er full av sensorer, noe som visstnok har gjort det mulig for AMD å "binne" dem. Det vil si at selv om alle 3 Ryzen R7 modellene er så og si identiske utenom frekvens. Så er det bedre kvalitet på modellene med høyest modellnummer. En netshop som heter siliconlottery.com selger R7 med garantert OC på 4 og 4,1GHz. De oppga statistikk på et forum der det fremgikk at det er dobbelt så stor sjanse for å klare 4GHz med en 1700X, enn en vanlig 1700. En vanlig 1700 ligger på ~20% sjanse for å klare 4GHz med en fornuftig spenning, mens det altså er ~40% sjanse for at en 1700X vil klare det samme. Den pågående "priskrigen" på 1700X, som gjør at det bare er ~400Kr opp til den over vanlig 1700. Gjør at jeg personlig ville vurdert den.

 

Overklokking kan også være et argument for å gå for X370 hovedkort. I tilfellet med Asus C6H mot Prime, så er det 10 power phases mot 8. Noe som gir "renere" strøm til C6H hovedkortet, og dermed også potensielt høyere/mer stabil overklokk.

 

Men, det som har vist seg å være aller viktigst for ytelsen til R7 (siden den overklokker som en støvel). Er RAM hastighet, og til en viss grad latency. Så om budsjettet er litt trangt. Ville jeg prioritert RAM aller høyest.

 

Siden multiGPU er uaktuelt for deg, så er det sånn sett mye som taler for en 1700X med et godt B350 hovedkort, og den raskeste RAM'en du kan finne som støttes av hovedkortet. Latency har ikke vist seg å være fullt så viktig som selve hastigheten. Men jeg ville likevel forsøkt å grave opp et sett som ihvertfall klarer 3200MT/s med CL14.

 

Jeg ville også prioritert 960 Evo SSD'en i M.2 utførelse høyt. Den er mye raskere, og med M.2 slipper man trekke strøm og SATA kabel inni kabinettet til SSD. Ryddig og fint, og ikke minst gir det gode muligheter for bra luftstrøm i kabinettet.

 

Jeg har sansen for Asus Strix skjermkort, men jeg tviler på det er, for de fleste, verdt ~900Kr mer enn Gigabyte kortet du har funnet. Strix har en funksjon jeg ikke har sett på andre skjermkort. Der man kan kople kabinettvifter til selve skjermkortet. Om man for eksempel kopler dem på en intake og en outtake vifte. Eller på vifter i side døren på kabinettet som blåser rett på skjermkortet. Så vil skjermkortet bidra til mindre støy når det er kaldt, og mer effektiv kjøling når det blir varmt. Om du går for C6H hovedkortet, og utseendet er av betydning. Så kan vel Strix også synkronisere RGB LEDs med hovedkortet. Til sammen er det kanskje verdt de ~900Kr ekstra for den rette brukeren likevel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En netshop som heter siliconlottery.com selger R7 med garantert OC på 4 og 4,1GHz. De oppga statistikk på et forum der det fremgikk at det er dobbelt så stor sjanse for å klare 4GHz med en 1700X, enn en vanlig 1700. En vanlig 1700 ligger på ~20% sjanse for å klare 4GHz med en fornuftig spenning, mens det altså er ~40% sjanse for at en 1700X vil klare det samme. Den pågående "priskrigen" på 1700X, som gjør at det bare er ~400Kr opp til den over vanlig 1700. Gjør at jeg personlig ville vurdert den.

Problemet med garanti for en viss klokkefrekvens øker sansynligheten for cpu degraderes.

Særlig hvis viften ryker eller tempraturen blir for høy derfor er ikke sommer 32 grader romtempratur noe særlig ved overklokking særlig stillegående vifter med lav turtall.

Med mindre siliconlottery gir 5 års degraderings garanti.

 

Men ja ut ifra tidligere stemmer det dyrere cpuer klarer høyere klokkefrekvens.

Særlig FX 8350 vs 8320 var vertfall slik er ganske lik som AMD FX-9590 bare bedre kvalitet.

Så jeg håper samme skjer med ryzen kommer en modell som er bygget for høyere klokkehastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ved grei temperatur så vil ikke CPU'en degraderes i nevneverdig grad. Det er en grunn til at CPU'er fra langt tilbake funker i dag selv om de har kjørt på skyhøye temperaturer pga. dårlig kjøling.

 

Uansett så vil ikke en garanti for at CPU'en klokker til X-MHz ha noe å si hvis man klokker til X-MHz selv.

Lenke til kommentar

Kjøling er ikke med på listen?

Trenger ikke så voldsom til kjøler for en fornuftig overklokking. Har selv landet på 3.9 GHz og 1.4v som 24/7 oc på min Ryzen 1700 med en gammel Noctua NH-D14. Har da greie temperaturer selv under stress testing. Har ikke testet medfølgende Spire kjøler, men tror jeg måtte ha gå gått noen hakk ned med den.

 

MSI B350 Tomahawk ser vel ut til klokke nesten like bra som de dyreste X370 hovedkortene, så om du ikke trenger mulighet for SLI, eller ekstra Sata porter osv. så er det et greit valg. 

 

Ellers er nok Ram det som er vanskeligst å velge til Ryzen, og som har litt å si for ytelsen du får ut av systemet...

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...