Gå til innhold

Utnytte disse diskene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utnytte hvilke disker? I tittelen skriver du disse diskene, i teksten skriver du reservedisker, men du sier jo ikke noe om hva slags disker, størrelse, antall osv.

 

RAID oppsett er jo avhengig av antall disker. Er det en disk blir det jo ikke noe RAID, to disker, max RAID 0 eller 1 osv.

 

Og det er jo også super vanskelig for folk å skulle fortelle deg hva du bør bruke diskene dine til. Skal du speile innhold fra andre disker? Skal du bare bruke dem til backup? Skal du lagre p00rnsamlingen din på dem?? Det er jo bare du som kan vite hva du ønsker å lagre på disse diskene.

 

I min verden er reservedisker noe jeg ikke har koblet til, disker som ligger klare til bruk om en annen disk ryker.

Utover dette har jeg en rekke backup disker i systemene mine.

 

Så hva er du egentlig ute etter av råd her? Hvilke scenarioer ser du for deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager! Forstår godt at du lurer, siden bildet ikke ble med i tråden min. Har lagt det til igjen nå.

Jeg har relativt god kunnskap om RAID, men det jeg lurte på var om noen hadde noen kreative ideer for å ta i bruk en haug av diverse disker i forskjellige størrelser, mest for moro i stedet for å bare ha de liggende der.

 

Jeg er med andre ord ute etter inspirasjon til et lite hobbyprosjekt :)

Lenke til kommentar

Du kan jo lage NAS av diskene på 500 GB og større. Laptop-diskene kan du bruke i USB-kabinett. Ellers har trådløsrutere gjerne noen USB-kontakter sånn at du kan koble disker på den.

Diskene under 500 GB er neppe verdt kostnaden med å ha strøm på dem, men mindre du trenger varmen de genererer.

 

Her har du et bra tips ang å bruke ZFS.

Kommer fra http://louwrentius.com/the-hidden-cost-of-using-zfs-for-your-home-nas.html

 

A detailed example:

 

Let's say I have a 6-bay NAS with 3 x 2TB + 2 x 1.5TB + 1 x 1TB disks, partitioned like this (each + is

 

one 512G partition, 'a' is /dev/sda, a1 is /dev/sda1):

a +++

b +++

c +++

d ++

e ++

f +

 

zpool z1 is raidz2 of a1, b1, c1, d1, e1, f1 = 2TB usable

zpool z2 is raidz of a2, b2, c2, d2, e2 = 2TB usable

zpool z3 is raidz of a3, b3, c3 = 1TB usable

total: 5 disks, 7TB raw partitions = 5TB usable

 

I replace e and f with two new 3TB disks and split them with 512g partitions, I resilver g1, g2, h1 in-

 

place (or use dd). Intermediary status, with unused partitions marked with '=' and e and f still

 

attached with dangling sata cables, but we don't even need to use them:

a +++

b +++

c +++

d ++

e ==

f =

g ++===

h +====

 

I make new zpools from partitions 4 and 5 of the new disks - these partitions will not 'extend' existing

 

zpools. If the datasets to move are too big I create a single temporary mirror+mirror zpool that I will

 

free up and re-create properly at the end.

zpool z4 is mirror of g4, h4 = 0.5T usable

zpool z5 is mirror of g5, h5 = 0.5T usable

 

Now everything in z3 (1T) fits into z4 and z5. I send/receive the datasets, destroy z3 and re-create it:

zpool z3 is now raidz of a3, b3, c3, d3, g3, h3 = 2T usable

Now everything in z2 (2T) fits into z3 so again I move everything to z3 and re-create z2 with the new h2

 

partition:

zpool z2 is now raidz of a2, b2, c2, d2, g2, h2 = 2T usable (and empty)

 

We don't need to do anything else about z1. If we were adding new disks instead of replacing them with

 

bigger ones we would also have to do something similar to z1.

 

I can use a similar process for the remaining space after the last 512g partitions if I need the extra

 

space.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Siden du har kjennskap til RAID så vet du jo at RAIDet ofte får max den minste størrelsen på den minste disken ganger antallet disker. Så om du lager et raid bestående av 2 x 500 GB og 1 x 100 GB vil raidet bare utnytte 3 x 100 GB.

Eneste jeg ville vurdert var vel å prøve å utnytte de totalt 7 x 500 GB diskene du har. Ellers ville jeg vel bare kvittet meg med alt det andre, unntatt 1 TB disken da.

 

Kaller jo ikke akkurat 80 GB IDE disker reservedisker. ;) Det er søppeldynge disker spør du meg.

Lenke til kommentar

Det jeg siterte var hvis man ønsker å utvide ZFS med litt triksing. En kan god sette opp en partisjon på 500 GB på 1 TB disken og så ha en 500 GB partisjon en kan bruke til andre ting, eller bare la ZFS få hele disken upartisjonert slik som 500GB diskene og så bare la de restrerende 500 GB ligge ubrukt. ZFS krever like store "disk-klumper" (hel disk eller partisjon) til en stripe så den minste disken bestemmer hvor mye som brukes av resten i stripen. 500 GB partisjonering vil eliminerere muligheten til å ekspandere de andre diskene hvis du bytter dem til 1 TB disker senere. En kan boote f.eks FreeNAS via USB flashdisk som er rimelig enkelt å sette opp og bruke. En gammel P4 kan f.eks kjøre siste x86 versjonen av FreeNAS 9.2.1.9
NAS er kjekt å ha som mer holdbar lagring en kan ta backup på. Sett gjerne opp 2 paritetsdisker for ekstra sikkerhet.

Du kan jo sette opp de mindre diskene dine i et eget NAS som backup og bare bruke det når du trenger det. Sett opp diskene som en stor JBOD (Just a Bunch Of Disks er spersensitiv på feil, så ikke inkluder dårlige disker, men helst testede og utsjekkede disker). Du får vel ut nærmere 2 TB + moms alt etter hvor mange disker du klarer å skvise inn i prosjektet. Setter du opp de store diskene dine i et speilet oppsett får du 2TB lagringsplass som går i "Lille-NAS'et". Fordelene med speiling: http://jrs-s.net/2015/02/06/zfs-you-should-use-mirror-vdevs-not-raidz/

Små gamle disker kan greit brukes på gamle maskiner eller bokser, men neppe noe å bruke til noe fornuftig ellers. Det kan være andre som kan nyttegjøre seg mer av dem enn en selv.

Har f.eks en gammel D600 fra Dell med XP som kjører et program som bare funker på XP (virtualisering er ikke en opsjon) og til det er maskinen helt grei. Denne bruker 2.5" IDE, og jeg hadde trengt en disk til den om den tryna, så ingenting er verdiløst sånn sett.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

IDE diskene er jo gull verdt om du er fra tidsalderen av tidligere Windows spill og DOS.

Små IDE disker i en retro PC er absolutt noe å utforske, personlig er jeg på jakt etter en IDE 120Gb disk til serveren min til OS disk... Mest grunnet at alt av SATA porter er opptatt av lagringsdisker i RAID :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...