Gå til innhold

Forsikring av fotoutstyr


Anbefalte innlegg

Har i mange år hatt ganske mye og til tider litt dyrt fotoutstyr, men tar vanligvis ikke med meg så mye ute samtidig. Nå har derimot tanken modnet om å anskaffelse av en dedikert fotokoffert, og da blir det fort plass til et par kamera med objektiv, samt et fire-fem ekstra objektiver o.a. Da blir også verdien raskt ganske høy og dekning i normal reiseforsikring alt for liten.

 

Så spørsmålet er, hvordan forsikrer dere fotoutstyret for utflukter utenfor hjemmet? Det gjelder da som privatperson og ikke som profesjonell om det har noe betydning. Hvordan regnes verdien på utstyret? Hva kan man forvente å betale for la oss si utstyr til 100 000,-? Er det mulig å kjøpe forsikring på enkeltturer? Og ikke minst, hvilket forsikringselskap er å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forsøkte meg på å få en enkelt-tur (verdi) forsikring fra Gjensidige for mitt fotoutstyr i fjor.

 

Det viste seg å være billigere å kjøpe for et helt år, en kun for den måneden jeg hadde det største behovet.

 

Gjensidige brukte kjøpspris som verdi.

 

Hos gjensidige, for 100 000 kr i verdi tipper jeg rundt 4 - 5 tusen i året.

Letteste er å få tilbud fra de ulike forsikringsselskapene.

Jeg brukte Gjensidige grunnet rabatt gjennom fagforening.

Lenke til kommentar

Forsikring er jo nesten lettere å kjøpe enn mat vil jeg si. Kan anbefale Nemi forsikring, de er billige og greie. Greieste er vel at du ringer de. https://www.nemiforsikring.no/?gclid=CMXYgcbshtMCFZ7Jsgod3_wGOg

 

Varianter av denne type svar dukker opp med ujevne mellomrom, og sier egentlig: finn det ut selv.

Har vi ikke diskusjonsforum for at vi skal hjelpe hverandre, dele erfaringer og gode idéer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte meg på å få en enkelt-tur (verdi) forsikring fra Gjensidige for mitt fotoutstyr i fjor.

 

Det viste seg å være billigere å kjøpe for et helt år, en kun for den måneden jeg hadde det største behovet.

 

Gjensidige brukte kjøpspris som verdi.

 

Hos gjensidige, for 100 000 kr i verdi tipper jeg rundt 4 - 5 tusen i året.

Letteste er å få tilbud fra de ulike forsikringsselskapene.

Jeg brukte Gjensidige grunnet rabatt gjennom fagforening.

 

Takk for svar.

 

Ved verdifastsettelse, er det nypris i kjøpsøyeblikket som blir lagt til grunn? F.eks kamerahus faller ganske fort i pris, og det som kanskje kostet mange tusen for noen år siden, koster ikke like mye nå. Holder verdien seg selv om kamerahuset er 10 år gammelt? Hva med erstatning av utstyr som er ute av produksjon og ikke lenger mulig å skaffe nytt?

 

Også litt dumt hvis man må betale forsikring på alt utstyret når det varierer hva som tas med på tur...

Lenke til kommentar

Akkurat det er jeg litt usikker på.

 

Jeg satt kjøpsprisen for alt jeg har forsikret - noe av det har jeg kjøpt brukt (da ble brukt prisen satt).

Det eldste kamerahuset mitt valgte jeg å ikke forsikre ettersom det er så lite verdt nå, men kosta jo en god del nytt.

 

Når de betaler ut så trekker de fra for alder av utstyret når skaden skjer, så jeg ville nok satt kjøpspris.

Lenke til kommentar

1. Varianter av denne type svar dukker opp med ujevne mellomrom, og sier egentlig: finn det ut selv.

2. Har vi ikke diskusjonsforum for at vi skal hjelpe hverandre, dele erfaringer og gode idéer?

1. Ja, egentlig like greit....finn det ut selv....forsikring baserer seg i så stor grad på trynefaktor at du blir din egen lykkes smed.

 

2. Misbruk av andres tid er noe helt annet...

Lenke til kommentar

 

1. Varianter av denne type svar dukker opp med ujevne mellomrom, og sier egentlig: finn det ut selv.

2. Har vi ikke diskusjonsforum for at vi skal hjelpe hverandre, dele erfaringer og gode idéer?

1. Ja, egentlig like greit....finn det ut selv....forsikring baserer seg i så stor grad på trynefaktor at du blir din egen lykkes smed.

 

2. Misbruk av andres tid er noe helt annet...

 

 

Du velger selv hva du vil lese og å svare på. Ikke skyld på andre at du kaster bort din egen tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Forsikring er jo nesten lettere å kjøpe enn mat vil jeg si. Kan anbefale Nemi forsikring, de er billige og greie. Greieste er vel at du ringer de. https://www.nemiforsikring.no/?gclid=CMXYgcbshtMCFZ7Jsgod3_wGOg

 

Varianter av denne type svar dukker opp med ujevne mellomrom, og sier egentlig: finn det ut selv.

Har vi ikke diskusjonsforum for at vi skal hjelpe hverandre, dele erfaringer og gode idéer?

 

 

Det var det rådet jeg kunne gi da jeg aldri har hatt bruk for å bruke forsikringen. Hva med forsikring som butikkene tilbyr når en kjøper tingene da? Blir alltid tilbudt forsikring når en handler i butikkene.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke hatt bruk for å bruke forsikringen på fotoutstyr, men som antydet i første innlegg så kan verdien jeg drar med meg etter hvert bli ganske betydelig og "forsikring" dukker da opp i hodet mitt.

 

Jeg tror å kjøpe enkeltforsikringer på hver enkelt "dings" ved hvert kjøp å være betydelig dyrere enn å kjøpe en samlet forsikring. Dessuten er det vel også ganske begrenset "levetid" på slike forsikringer? På en annen side så hjelper ikke det på utstyr jeg allerede har. :)

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker If hvor jeg også har andre forsikringer og får samlerabatt. Men verdiforsikring koster en del, betaler vel drøyt 2000 for polise som dekker ca 75.000. Jeg har merket at innkjøpsprisen har gått opp en del, så det kan være lurt å sjekke hva man har og hvor godt man er dekket.

Det er to muligheter: enten sette forsikringen etter hva det koster å erstatte hvis du kjøper det brukt, eller hva det koster å erstatte nytt.

Siden jeg nå har en del nytt har jeg nå forsikret etter hva det faktisk koster å erstatte nytt, og heller kuttet ut en del gammelt utstyr. Husk også at det ofte er en del i egenandel.

Det er surt å betale så mye året, når man kanskje egentlig bare trenger det få uker i året egentlig, men søren så bra hvis det skjer noe!

Har heldigvis bare brukt forsikringen én gang da jeg skled og ødela et objektiv i fallet. Og da hadde jeg forsikret etter bruktpris, som gjorde at jeg fikk for lite igjen etter fratrekk av egenandel også.

Lenke til kommentar

Jeg hadde forsikret mitt fotoutstyr den gangen jeg hadde en velfylt og kostbar fotosekk (ca 130'k).

Forsikringen kostet sine kroner og ville også være relativt dyr å benytte etter min mening.

Forsikringsselskapet skulle (forståelig nok) ha både kvitteringer og serienummer på utstyret, og det ville bli erstattet med nytt/tilsvarende utstyr om noe ble stjålet eller ødelagt, uansett årsak.

 

Egenandelen ville være 10% av hver enkelt ting, men min. 500,- pr del (i egenandel).

 

Kunne fått rimeligere forsikring, men da var det fratrekk for elde og verdien sank ganske mye etterhvert som tiden gikk, så jeg gikk for «fullverdi forsikringen». Benyttet aldri forsikringen før jeg solgte fotoutstyret, så hvordan forsikringsselskapet ville ha vært å ha med og gjøre ved behov med tanke på denne forsikringen vet jeg ikke (for andre forsikringer så var det meget bra).

Lenke til kommentar

Takk for mye nyttig informasjon.

 

Lurer dog litt på hvordan det stiller seg ved forsikring av brukt utstyr, noen ganger får man ikke med kvittering og selv om f.eks objektivet er noen år gammelt, så kan det være verdt ganske mange tusen enda. Kan kanskje være smart og bare forsikre utstyr man oftest tar med seg, og ikke alt som ligger i skuffer og skap.

Lenke til kommentar

Jeg brukte skjemaet RD-0031b som dokumentasjon av utstyret jeg hadde "brukt/nytt" og forsikringsselskapet var fornøyd den gangen med dokumentasjon, hadde en vanlig verdigjenstandforsikring med dekning opptil 70K, hvordan forsikringselskaper i dag forholder seg til dette dokumentet tør jeg ikke si, men den gangen skulle man kun kunne dokumentere hva man hadde av fotoutstyr opp mot det man skulle forsikre.

 

Siden jeg den gangen ofte hadde med fotoutstyr til utlandet fikk jeg fylt ut skjemaet RD-0031b og bekreftet/dokumentert innholdet av tollvesenet og en kopi av dette skjemaet som innehar all nødvendig informasjon var akseptert av forsikringsselskapet.

 

Brukt utstyr uten kvittering oppførte jeg med antatt salg/kjøpspris i henholdt til tilstanden på utstyret, hadde også oppført noen nye dyre objektiver som var importert fra USA og da skrev jeg tilsvarende kjøpspris i Norge.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Oppdaterer denne da det kan være nyttig for andre.

 

Utvidet helårs reiseforsikring hos If dekker reisegods med enkeltgjenstander på opptil 20 000,- og en samlet sum på 100 000,-. Har man da f.eks et kamerahus og en tre-fire objektiver med på tur, så er man godt dekket, også til annet som går under "reisegods". Har fått bekreftet både skriftlig og muntlig at kamerautstyr ikke ses under ett, men at kamerahus og løse objektiver regnes som enkeltgjenstander.

 

Standard reiseforsikring har litt mindre beløp, men prinsippet er det samme. Husker ikke beløpene i farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...