Gå til innhold

Bygge/bestille ny stille gaming-pc til ca 20 eller 35k inkl. skjerm


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal den ikkje overklokkes?

 

Idag er mye gjort med noen få tastetrykk, og med en skikkelig vifte(som du uansett kjøper) så merker du svært lite på temperatur økning på cpu.

 

Gpu overklokking har eg aldri forstått vitsen med da det er svært lite du tjener. Med mindre eg har misforstått totalt!

Da har du misforstått totalt siden du kan hente 20-30% "gratis" ytelse ved oc av GPU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

snipp

 

Hvis trådstarter synes mine forslag var for dyre, så er jo ikke dine så ille men hva med :

 

- Siden han ikke skal overklokke, så er jo 7700K bedre siden den kjører på 600 Mhz høyere base clock. Hvis i7 7700K blir for dyr, så kan han heller gå for i5 7600K eller i5 7500 da.

 

- Ja, han får mer for pengene ved å velge GTX 1070. Men at 1080 Ti er overkill for 1440p er tull, spessielt om han skal ha en 144 Hz skjerm og spille nye spill. Eneste negative er prisen.

 

- SSD kun til Windows for å spare penger...? Spill drar nytte av å kjøres på en SSD også. Så en Samsung 850 EVO på 500GB (eller to) er å anbefale.

 

EVGA SuperNOVA 750 G3 er billig og bra. Storebror på 1000W bråker en del i følge Tomshardware sin siste test. 750W versonen litt bedre. Trådstarter ville jo ha en stille PC, så derfor jeg anbefalte den dyre til Seasonic (Prime Titanium).

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal den ikkje overklokkes?

Idag er mye gjort med noen få tastetrykk, og med en skikkelig vifte(som du uansett kjøper) så merker du svært lite på temperatur økning på cpu.

Gpu overklokking har eg aldri forstått vitsen med da det er svært lite du tjener. Med mindre eg har misforstått totalt!

 

Da har du misforstått totalt siden du kan hente 20-30% "gratis" ytelse ved oc av GPU

Greide å hente ut 7fps med mitt 1070 GeForce amp på bf1 før det begynte å skurre.

 

Så du sier at det er mer potensial?

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal den ikkje overklokkes?

Idag er mye gjort med noen få tastetrykk, og med en skikkelig vifte(som du uansett kjøper) så merker du svært lite på temperatur økning på cpu.

Gpu overklokking har eg aldri forstått vitsen med da det er svært lite du tjener. Med mindre eg har misforstått totalt!

Da har du misforstått totalt siden du kan hente 20-30% "gratis" ytelse ved oc av GPU

Greide å hente ut 7fps med mitt 1070 GeForce amp på bf1 før det begynte å skurre.

 

Så du sier at det er mer potensial?

 

Skal være forsiktig med å si at akkurat ditt kort har mer potensiale.

 

Hilbert sa vel i sin anmeldelse av (pascal) 1080ti at der opp mot 20% mer ytelse å hente på oc av det og med vannkjøling kommer du deg gjerne opp til 2,1Ghz

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for raid-0 til spill, gjerne med 2stk 256gb disker.

 

Styr unna alt av gaming-nettverkskort som for eksempel Killer-nic eller alt fra bigfoot networks.

 

Av skjerm ville jeg kanskje gått for noe med HDR, eller ventet til dette ble billigere :)

Random utspill uten kjøtt på beinet?

 

Raid-0 til spill hjelper ca ingen ting på ytelsen. Altså ved loading av spill. Her er det som oftest CPU som er flaskehals, og 4k random read. Skal man ha bedre loadingytelse, så er det mangekjernet cpu på høy frekvens og m.2 nvme ssd med 55MB/s+ 4k random read @ QD=1 som er tingen.

 

"gaming" nettverkskort er det ikkje noe dårligere enn andre nettverkskort. Jeg har hatt de fleste hovedkort å snakke om, så har hatt både killer nettkort integrert, Techus, mange intel og realtek nettverkskort. Det var mest i "gamledager" det var noe særlig forskjell på nettverkskort. Da både på drivere og ytelse. 

 

Skjerm med HDR for gaming er ikkje ute på markedet enda, så det slipper han å tenke på nå. ;)

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal den ikkje overklokkes?

 

Idag er mye gjort med noen få tastetrykk, og med en skikkelig vifte(som du uansett kjøper) så merker du svært lite på temperatur økning på cpu.

 

Gpu overklokking har eg aldri forstått vitsen med da det er svært lite du tjener. Med mindre eg har misforstått totalt!

Da har du misforstått totalt siden du kan hente 20-30% "gratis" ytelse ved oc av GPU

Med pascal er det mere ca 10%, siden ingen pascal skjermkort kjører på den oppgitte "stock" hastigheten. Selv 1080ti fe kjører på 1750-1850mhz uten å stille på noe som helst. Så hvor mange % er 2050mhz som ofte er max med 1080ti?

 

Samme er det med de andre pascal korta. Mitt msi 1080 gaming x kjører ~1950mhz rett ut av eska. Ene gar max ~2160mhz og det andre har max ~2100mhz.

Lenke til kommentar

 

snipp

 

Hvis trådstarter synes mine forslag var for dyre, så er jo ikke dine så ille men hva med :

 

- Siden han ikke skal overklokke, så er jo 7700K bedre siden den kjører på 600 Mhz høyere base clock. Hvis i7 7700K blir for dyr, så kan han heller gå for i5 7600K eller i5 7500 da.

 

- Ja, han får mer for pengene ved å velge GTX 1070. Men at 1080 Ti er overkill for 1440p er tull, spessielt om han skal ha en 144 Hz skjerm og spille nye spill. Eneste negative er prisen.

 

- SSD kun til Windows for å spare penger...? Spill drar nytte av å kjøres på en SSD også. Så en Samsung 850 EVO på 500GB (eller to) er å anbefale.

 

EVGA SuperNOVA 750 G3 er billig og bra. Storebror på 1000W bråker en del i følge Tomshardware sin siste test. 750W versonen litt bedre. Trådstarter ville jo ha en stille PC, så derfor jeg anbefalte den dyre til Seasonic (Prime Titanium).

 

 

Jeg viste ikke at 7700K kjørte 600MHz høyere base clock enn uten "k".

For 600 kroner mer så kan han gjøre det hvis han vil.

 

Aldri sagt at 1080ti er overkill til 1440p, det er et kraftig kort. Dessuten, 1070 kortet er perfekt til 1440p. Han var ikke så opptatt av FPS og om du er så øker du. Her sparer han betraktelig.

 

Hva angår SSD så er ikke det et problem, han kan velge 2 stk. 500GB. I mitt oppsett er ikke det et problem heller.

 

Ingenting galt med EVGA SuperNOVA 750 G3, javel storebroren bråker !!

Seasonic er et veldig bra powersupply, selv kjører jeg et seasonic sååå bra forslag der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Evga 850w G3 og kjører Ryzen 1800x @ 4100mhz og 2x 1080ti på den. Den bråker ingen ting. Så da vet dere det. Skal like å se trådstarter kjøre høyere load enn det. Da ryker iallefall budsjettet for å si det slik :p Kan være at G3 1000w bråker med full load, men det er det ingen som kjører den på uansett med dagens hardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Evga 850w G3 og kjører Ryzen 1800x @ 4100mhz og 2x 1080ti på den. Den bråker ingen ting. Så da vet dere det. Skal like å se trådstarter kjøre høyere load enn det. Da ryker iallefall budsjettet for å si det slik :p Kan være at G3 1000w bråker med full load, men det er det ingen som kjører den på uansett med dagens hardware.

 

Kanskje dumt av meg å lage storm i et vannglass her. Det var spesifikt 1000W utgaven som hadde en del støy. Testen ligger hos Tomshardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/wishlists/cdd527ed-5088-4a04-a9ff-4bff67884292

 

Sånn.. Håpløst å prøve å lage en liste når ting forsvinner fra lageret til komplett hele tiden :p Er sånn passe fornøyd med listen, og har lagt til en 120gb ssb til windows, så får jeg kjøpe en 2-3 tb hdd senere til film o.l :) Falt også på et 1080 kort som et kompromiss, så får har jeg "spart" 2000 kr til et 1180 kort om noen år.

 

fem konkrete spørsmål før jeg bestiller:

 

Vurderer også et i5 7600k, da denne er nesten 1000kr billigere.. vil jeg virkelig merke så stor forskjell ved spilling på denne vis i7 7700k? 

 

Er hovedkortet overkill? er dette som Funkweb linket til tilstrekkelig? er jo 500 å spare. https://www.komplett.no/product/910133/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/gigabyte-ga-z270-hd3p-socket-1151#

 

Vedr. kjøling: Har en https://www.komplett.no/product/512803/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-d14-cpu-kjoeler# fra før, så setter den inn i maskinen.

 

Psu på listen min ser ut til å få greie reviews på komplett og er jo litt billigere enn tilsvarende modeller av de dere har linket til som ikke er på lager.

 

Har en da 5 år gammel intel 520 ssd sata 3.0 550/500 .. kan denne brukes igjen?

 

Igjen tusen takk for hjelp :) lærer masse!

Endret av kupoflupo
Lenke til kommentar

For det første må du "del liste" for at andre skal få se hva du har valgt, dermed ser jeg ikke hvilke hovedkort du valgte.

 

Den CPU-Kjøler du linket til passer 115x, så det er ikke noe problem å overføre.

Den er faktisk bedre enn det jeg linket til og vil holde i massevis.

 

7700K vs 7600K stock / 4.8GHz Gaming Benchmarks

Så kan du selv avgjøre hva du vil ha.

 

 

Sånn, endret listen over til: https://www.komplett.no/wishlists/cdd527ed-5088-4a04-a9ff-4bff67884292 . Ser at 7700k gir omtrent 50% bedre fps enn 7600k i witcher 3.. (100 vs 150 fps) det er jo betydelig! Mer likt i de andre spillene

Endret av kupoflupo
Lenke til kommentar

Begynner å bli bra, skal jeg være pirkete så hører jeg at RM og AX er bygget av forskjellige firma og på forskjellige plattform.

AX / AXi serien er Corsair flagskip mens RM er noe i midten....hvilket betyr at du valgte bort kvaliteten pga. prisen.

Men nå er jeg pirkete og det er ingen dårlig PSU, leverer bra effekt, full modulært + + +

 

Angående skjermkort, ettersom du ønsket et 1080, så ville jeg valgt MSI, den har fått bra kritikk.

Men igjen, nå er jeg bare pirkete.. !!!!

 

Hovedkort er noe av de vanskeligste valgt jeg vet om, helt sikkert knall god hovedkort det der.

Uansett valg, så gjør du sikkert et godt kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å bli bra, skal jeg være pirkete så hører jeg at RM og AX er bygget av forskjellige firma og på forskjellige plattform.

AX / AXi serien er Corsair flagskip mens RM er noe i midten....hvilket betyr at du valgte bort kvaliteten pga. prisen.

Men nå er jeg pirkete og det er ingen dårlig PSU, leverer bra effekt, full modulært + + +

 

Angående skjermkort, ettersom du ønsket et 1080, så ville jeg valgt MSI, den har fått bra kritikk.

Men igjen, nå er jeg bare pirkete.. !!!!

 

Hovedkort er noe av de vanskeligste valgt jeg vet om, helt sikkert knall god hovedkort det der.

Uansett valg, så gjør du sikkert et godt kjøp.

Da er det bare hovedkort som gjenstår å velge :) Ser at ingen av de jeg har valgt har bluetooth så da faller nok valget på denne: https://www.komplett.no/product/909946/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z270e-gaming-socket-1151#

Blir spennende å se hvor bra wifien er på denne også om jeg går for den

Endret av kupoflupo
Lenke til kommentar

Du betaler mere for ting du kanskje ikke kommer til å bruke. Jeg ser på brikkesettet og minimum 2x gpu.

Ser du sparer penger på psu, etter min mening er det du ikke bør gjøre. Er den og skjerm som varer lengst i en pc.

Ja jeg er enig med deg, selv jeg i 2014 kjøpte 4770 og 780GTX så handlet jeg inn et 1000W Seasonic Platinum hos proshop for 2,2K

Det koster, og mulig jeg tok av litt... men jeg angrer ikke, det var verd alle pengene.

Er noe jeg tar med meg i det neste PC bygging.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

 

Du betaler mere for ting du kanskje ikke kommer til å bruke. Jeg ser på brikkesettet og minimum 2x gpu.

Ser du sparer penger på psu, etter min mening er det du ikke bør gjøre. Er den og skjerm som varer lengst i en pc.

Denne bedre? https://www.komplett.no/product/839799/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-850-g2-850w-psu# 

 

Jepp, denne er enda bedre: https://www.komplett.no/product/906073/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/seasonic-

prime-titanium-750w-psu#

 

Gold bra, titanium litt bedre. Mindre varme, mindre støy.

Har den i reserve om noen av de jeg har tar kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...