Gå til innhold

Skal male/lakkere båt. Hva er forskjellen på lakk og 2 komponent lakk ?


Anbefalte innlegg

Jeg skal male/lakke båten min. Jeg skal ikke ha på bunnstoff ( har aldri brukt det, har aldri trengt det )

 

Uansett, Hva er forskjellen på vanlig lakk og 2 komponent lakk ? og må jeg ta noen spesielle hensyn om jeg skal sprøytemale/lakke båten ?

 

Jeg holder på og pusse ned båten nå, og når jeg er ferdig med det, vasket den så skal jeg male den.

Ser ikke helt for meg at jeg vil trenge noe grunning ? eller ?

 

Jeg har malt/lakkert lite glassfiber, har bare rullemalt en båt rosa på faen uten for-arbeid :p

 

Noen tips ? ( Gelcoat,topcoat,bunnstoff er det ikke noe vits og prate noe om, trenger bare hjelp ang lakk og maling, evt om du vet om noe spesifikt merke som er veldig bra til båt, og pent ! )

 

 

Ekstra spørsmål: Hvor mye bedre vil resultatet bli med grunning ? trenger jeg da en spesiell type grunning eller kan jeg kjøpe 2-3 spraybokser med billig grunning ?

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk grunning!!!! Du bør ikke kjøpe noe billig dritt, det må være tilpasset underlaget, forskjell på f.eks. tregrunning og metallgrunning, og jeg tviler på at billig sprayboksgrunning vil gi den beste heften. Ikke det at billig grunning nødvendigvis er dårlig :)

Grunning gjør at malingen sitter bedre og vil forhindre flassing, sprekking og slik.

 

2-komponent er med herder og ofte av bedre kvalitet, men det er min erfaring fra "gamle dager" så ikke sikkert det stemmer nå.

 

Skal du spraylakke så må du ha en form for tynner så malingen kommer ut av dysa (duh?) og for at spruten skal være "riktig". Ved spraylakking så er det også viktig å ta fler strøk for å forhindre at det renner. Du skal sprute på omtrent så lite at det ikke dekker skikkelig ved første lag.

 

Jeg vil anbefale deg å høre med en malingsbutikk, de vil kanskje ikke anbefale det billigste, men de har nok et greit utvalg av maritim maling. Det kan også være lurt å høre med en båtforhandler/båtverksted/båtbyggeri, de har garantert peiling :)

Lenke til kommentar

Det enkleste er og bruke 2 komponent polyuretan maling som du får kjøpt bla. hos maritim, fordelen er at den flyter fint utover og resultatet blir relativ bra, bruker du billakk eller annet akyl/vannbasert produkter er det ikke slitesterkt og bruker du topcoat er det veldig vanskelig og få et bra resultat uten mye etterarbeid så som sliping "hvor du begynner med 80 korning og jobber deg oppover til 4000 korning".

 

Det desiderte viktigste er og følge bruksanvisningen på produktet og at du har fjernet alle rester av gammel polering "silikon".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følger denne. Har nylig anskaffet meg en gammel dame (Alicraft 18 Norwind) som jeg er meget fornøyd med, men må få testet den i vannet.

 

2.30 bred og 5.65 lang, så er en OK størrelse. Men den syns av å være GODT brukt. Krakeleringer i store deler av båten dessverre. :/ Så jeg først nå selger leverte båten, noen uker etter jeg kjøpte den, pyttpytt. 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...