Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Verkstedregning via selger av bil


Kjetil..

Anbefalte innlegg

Hei, usikker på om dette skulle vært plassert i forbrukerrett. Kjøpte desember en bil ved en privat forhandler. Forhandleren gir ingen garanti ved bruktbilkjøp utover reklamasjonsretten. Ved PKK ble det oppdaget feil som jeg mener selger burde hatt kjennskap til og informert ved salg av bilen. Fikk tre ulike kostnadsoverslag på 8, 9 og 12 tusen for reparasjon. Tok da kontakt med både selger av bil og forbrukerrådet. Forbrukerrådet mente det var et godt grunnlag (pga. typen feil og forhandlerens kjennskap til bil) å få selger til å ta hele regningen, men påpekte at dette kunne ta lang tid og anbefalte meg å ta kontakt med selger å forsøke få igang en avtale.

 

Kontaktet selger som innrømmet muntlig at dette visste de strengt tatt om, og de skulle ta kontakt med et verksted de hadde avtale med. Ble så oppringt og tonen var helt annerledes, de mente jeg var en vanskelig kunde å de ikke hadde noe ansvar her. Fikk tilbud om reparasjon til ca 6000 på verkstedet de hadde kontakter på hvor selger dekket 2000,- av denne summen. Totalt 4000,- for min del altså. Har dette skriftlig.

 

Ved avlevering av bil spør jeg verksted om de å kan gjennomføre etterkontroll av PKK mens de først er i gang, noe som var greit for de. Ved henting av bil etter reperasjon får jeg beskjed om at flere deler enn først antatt har vært byttet uten at verksted eller selger har tatt kontakt med meg. Summen blir trolig da 50% dyrere totalt (9k). Jeg har ingenting med verksted å gjøre så selger vil få faktura fra verkstedet. Nå frykter jeg at selger vil fakturere meg for den ekstra kostnaden. Den ekstra kostnaden ved PKK etterkontroll skal jeg selvfølgelig betale for. Har selger lov til dette? Hvordan går jeg fram ved økt faktura fra selger uten videre beskjed? Jeg har i utgangspunktet ikke ønsket å benytte meg av verkstedet med denne ekstra utgiften da det ville vært betydelig billigere å gjøre det selv. 

 

Kommunikasjon mellom verksted og selger kjenner jeg ikke til.

Takk for svar :)

Endret av Kjetil..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du beholder alle dine innsigelser mot fakturaen fra verkstedet selv om selger dekker dem og sender fakturaen videre til deg. Har verkstedet brutt håndverkertjenesteloven ved å fakturere utenfor dennes tillate grenser vil du kunne påberope deg det overfor selger selv om selger har betalt fakturaen fullt ut.

 

Din avtale med selger er 4000,- kr. Dette er et selvstendig grunnlag for å hevde at det kun er det du skal betale til selger, og kommer i tillegg til forrige avsnitt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...